Filmy w projekcie:
1938 -
WRZOS
(Stach Boguski)
1938 -
GRANICA
(Franek Bordocki, syn ogrodnika Ziembiewiczów)
PEŁNA FILMOGRAFIA:
1925 – HRABIANKA NUNA film krótkometrażowy
1925 – RYWALE
1927 – MARATON POLSKI (Janek Ostoja)
1927 – RYNGRAF (Jerzy)
1928 – MOST SAMOBÓJCÓW film krótkometrażowy
1929 – PONAD ŚNIEG (Wincenty, syn Rudomskiej)
1929 – MAGDALENA (Marek Surzycki, inżynier lotnik)
1929 – 9.25. PRZYGODA JEDNEJ NOCY (Jerzy, narzeczony Krysi)
1930 – DUSZE W NIEWOLI (Ludwik Lachowicz, malarz)
1930 – W. 42 film krótkometrażowy
1930 – JEJ TAJEMNICA film krótkometrażowy
1931 – KRWAWY WSCHÓD (porucznik)
1931 – CHAM (Paweł)
1932 – STO METRÓW MIŁOŚCI (Jan Łęcki, szofer)
1933 – MASZ 19 LAT film niezrealizowany
1934 – CÓRKA GENERAŁA PANKRATOWA (porucznik Aleksy Woronow, kuzyn Aniuty)
1934 – MŁODY LAS (Jan Walczak, uczeń)
1935 – RAPSODIA BAŁTYKU (Zygmunt Zatorski, porucznik, mąż Ewy)
1935 – POHJOLA film niezrealizowany
1936 – DODEK NA FRONCIE (porucznik Jan Majewski, mąż Zofii)
1936 – BOHATEROWIE SYBIRU (Roman Kłosowicz, student rosyjski)
1936 – RÓŻA (Grzegorz)
1936 – WIERNA RZEKA (książę Józef Odrowąż)
1937 – O CZYM MARZĄ KOBIETY (Walter King, właściciel perfumerii)
1937 – PŁOMIENNE SERCA (podchorąży Stanisław Korczyński)
1937 – DOROŻKARZ NR 13 (Jerzy Kamiński, nauczyciel muzyki)
1937 – TY, CO W OSTREJ ŚWIECISZ BRAMIE (Ryszard Malewicz, narzeczony Marii)
1938 – DZIEWCZYNA SZUKA MIŁOŚCI (Jerzy Zamiejski, konstruktor i pilot)
1938 – WRZOS (Stach Boguski)
1938 – DRUGA MŁODOŚĆ (Ryszard, syn Mohortów)
1938 – GRANICA (Franek Bordocki, syn ogrodnika Ziembiewiczów)
1938 – SERCE MATKI (Władysław Karski, pianista)
1938 – RENA (Janusz, syn prokuratora Gardy)
1939 – O CZYM SIĘ NIE MÓWI (Krajewski, urzędnik bankowy)
„- Jakie role odpowiadają panu najbardziej?
- Muszę przyznać, że dotychczas nie miałem jeszcze roli, która odpowiadałaby mi całkowicie. Marzę o rolach liryczno-bohaterskich a la Farrel. Pozatem chciałbym raz zagrać w filmie typowo sportowym. Uprawiam wszelkiego rodzaju sporty, jestem lotnikiem, prowadzę auto i chciałbym grać w takim filmie, który pozwoliłby mi zająć się sportem także na ekranie.
- Słyszeliśmy, że otrzymuje pan szaloną ilość listów od swoich wielbicieli?
- Tak jest, codziennie po dwadzieścia kilka listów, zwłaszcza od wielbicielek; muszę dodać, że są one naogół bardzo młode, przeważnie znajdują się jeszcze w którejś z ostatnich klas pensji lub gimnazjum. Pytają, kiedy przyjadę do takiego, czy innego miasteczka na prowincji, co robię, jak się miewam, kiedy zagram? Posiadam także grupę wielbicielek, które zajmują się nietylko mną, ale i moją żoną. Przesyłają jej zawsze ukłony, życzenia na imieniny. Kilka z nich „odmieniło się” nawet, i obecnie prowadzą korespondencję nie ze mną, a z moją żoną”.
(Z. D. Mieczysław Cybulski w świetle jupiterów, Kino 1930 nr 26)
„- Jakie jest Pana pierwsze wspomnienie dzieciństwa?
Cybulski namyśla się.
- Pies - odpowiada krótko.
- Jaki jest Pana ulubiony sport?
- Automobilizm - a jeżeli siedzę w domu, to bridż! Przecież dzisiaj bridż jest też w swoim rodzaju sportem!
- Czy ma Pan tak zwany „szczęśliwy dzień?"
- A jakże! Wtorek, a szczęśliwą cyfrę - siódemkę. Jeżeli zaczynam coś we wtorek i to siódmego, wówczas jestem pewny, że mi się powiedzie!
- W jaki sposób wyobraża Pan sobie idealne spędzenie urlopu?
- Tylko jako piękną wycieczkę narciarską.
- Czy pan coś kolekcjonuje?
- Kaktusy!
- Czy ma pan jakieś motto?
Chwila milczenia. Wreszcie:
- Tak! „Jak coś robić, to dobrze".
- Jaki jest Pana ulubiony autor?
- Jack London.
- Kiedy się pan najgorzej czuje?
- Wtedy, kiedy nic nie robię.
- Co Pan sądzi o filmach dźwiękowych?
- Są lepsze, niż nieme.
- Jakie jest Pana ulubione zwierzę?
- Pies.
- Do czego ma Pan wstręt?
- Do płazów.
- Ulubione imię?
- Zofja.
- Miasto?
- Tylko Warszawa.
- Kolor?
- Zielony.
- Kto jest Pana ulubioną gwiazdą?
- Podoba mi się każda, która dobrze gra.
- Gdyby Pan nie był „gwiazdorem", kim chciałby Pan być?
- Szoferem!
(Mieczysław Cybulski, Kino 1932 nr 48)
Mieczysław Cybulski urodził się 16 marca 1903 roku w Białej Podlaskiej. Po wybuchu I wojny światowej jego rodzina przeniosła się do Rosji. Zamieszkali niedaleko Batumi nad Morzem Czarnym, w obecnej Gruzji.
Do gimnazjum Mieczysław Cybulski uczęszczał w Moskwie. Po wybuchu rewolucji stracił kontakt z rodziną. Mając 14 lat, musiał sam zarabiać na życie. Pracował najpierw jako pomocnik szofera, potem został samodzielnym kierowcą. Po pewnym czasie udało mu się przedostać do Polski. Zgłosił się na ochotnika do formacji samochodowej Wojska Polskiego. W czasie wojny polsko-bolszewickiej był kierowcą kilku wysokiej rangi oficerów.
Do filmu trafił przypadkowo. W roku 1925 zadebiutował w krótkometrażowej Hrabiance Nunie, a wkrótce potem w dramacie Ryngraf - filmach swojego kolegi Kazimierza Czyńskiego, aktora i reżysera, kierownika wytwórni Centrofilm. Swoje pierwsze próby przed kamerą postanowił pogłębić na zajęciach gry aktorskiej w Studium Filmowym Konstantego Meglickiego. W roku 1929 wystąpił w dwóch jego filmach – ekranizacji dramatu Żeromskiego Ponad śnieg i „erotyczno-salonowym dramacie” Magdalena.
Najważniejszym dla niego filmem tego okresu okazał się Cham (reż. Jan Nowina-Przybylski, 1931), adaptacja powieści Elizy Orzeszkowej. Zagrał w nim prawego i dobrego rybaka, który mimo bezgranicznej miłości do niewiernej żony - kobiety z miasta, nie jest w stanie uratować ich małżeństwa. Doczekał się pozytywnych recenzji i miana „artysty ujmującego, inteligentnego i zdolnego”.
Rozwój kariery Mieczysława Cybulskiego nastąpił w drugiej połowie lat 30-tych. Wystąpił wtedy w popularnych melodramatach, m.in. Rapsodia Bałtyku (reż. Leonard Buczkowski, 1935), Ty, co w Ostrej świecisz Bramie (reż. Jan Nowina-Przybylski, 1937), Dziewczyna szuka miłości (reż. Romuald Gantkowski, 1938), O czym się nie mówi (reż. Mieczysław Krawicz, 1939), w których partnerował znanym aktorkom Barbarze Orwid, Marii Bogdzie, Tamarze Wiszniewskiej i Stanisławie Angel-Engelównie.
Doskonała aparycja, „subtelna i szlachetna w wyrazie” predestynowała go do ról lirycznych amantów, które w zgodnej opinii odtwarzał „ze swobodą i wdziękiem”.
Mieczysław Cybulski był aktorem typowo filmowym. Mimo że w roku 1932 zdał egzamin eksternistyczny i został członkiem Związku Artystów Scen Polskich, w teatrze występował rzadko. Twierdził, że nie pozwalają mu na to warunki materialne. „Muszę pracować na utrzymanie, a praca aktora teatralnego pochłania cały czas, dając minimalne zarobki... Film pozostawia mi zaś dużo wolnego czasu i mogę zarobkować w innym fachu. Jestem przecież zawodowym automobilistą”. Przez cały czas swojej aktorskiej kariery pracował jako inspektor ruchu na liniach autobusowych, nadzorowanych przez Polskie Koleje Państwowe. Brał również udział w rajdach samochodowych.
We wrześniu 1939 roku jako żołnierz polskiej armii trafił do rosyjskiej niewoli. Udało mu się uciec i w październiku dotarł do Rumunii. Stamtąd przedostał się do Francji, gdzie występował w Teatrze Polskim.
W maju 1940 roku dotarł do Wielkiej Brytanii. Wstąpił do Polskich Sił Zbrojnych i został dowódcą plutonu samochodowego w 2 Batalionie Strzelców, zwanym powszechnie Kratkowanymi Lwiątkami (nazwa pochodzi od batalionowej odznaki). We wrześniu 1942 roku przeniósł się do marynarki handlowej i przez trzy lata pływał na statku MS Batory. W roku 1945 zwolnił się ze służby.
Przez pewien czas przebywał w Szkocji. Poznał tam Elizę Davidson, z którą się ożenił. Pod koniec 1946 roku państwo Cybulscy przenieśli się do USA. Początkowo mieszkali w Nowym Jorku. Mieczysław pracował jako sprzedawca w sklepie spożywczym, zarabiał też jako kierowca ciężarówki. Po dwóch latach przeprowadził się z żoną do Detroit. Pracował przy produkcji samochodów w koncernie Ford Motor Company.
W roku 1952 wyjechali do Dallas. Ich przyjaciele, aktorka Janina Wilczówna i jej mąż Stanisław Sławik, prowadzili tam restaurację The Old Warsaw. Mieczysław pracował w niej jako kelner. Trzy lata później otworzył własną restaurację, ale nie było to dochodowe przedsięwzięcie. Nie zrezygnował jednak z kulinarnych zamiłowań i przez kilka lat pracował w różnych restauracjach jako szef kuchni. Postępujący artretyzm (chroniczne zapalenie stawów) zmusił go do przejścia na emeryturę.
W roku 1975 Mieczysław Cybulski przeniósł się wraz z żoną na Florydę. Zmarł 20 sierpnia 1984 roku w Fort Lauderdale.