„RETRO KINO” POD CHMURKĄ
Dodano: 09.05.2019

Zapraszamy na letnie seanse polskiego kina międzywojennego! „Retro kino pod chmurką” zaczynamy 10 maja wyjątkowym pokazem kultowego filmu z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu Wielbłądy. Jako pierwszy: „Zew morza” (reż. Henryk Szaro, 1927 r.).

„Potężny dramat życiowy pełen emocjonujących i sensacyjnych wydarzeń czy Superszlagier, który obejrzeć musi cała Warszawa!” – tak „Zew morza” był reklamowany w momencie premiery, opinia ta nie straciła jednak nic na wartości. Jest opowieścią w której wątek miłosny splata się z sensacyjną akcją rozgrywaną (po raz pierwszy w polskim kinie!) na morzu. Film pełen jest scen plenerowych (Gdańsk, Gdynia, Puck), a także ujęć zrealizowanych na żaglowcu Lwów Szkoły Morskiej w Tczewie czy na torpedowcu Polskiej Marynarki Wojennej ORP „Kujawiak”. W filmie wykorzystano również: hydroplan, pociąg oraz samochody marki Morris (mrożący krew w żyłach pościg!). W obsadzie znalazły się znane i lubiane ówcześnie gwiazdy – Maria Malicka, Jerzy Marr, Nora Ney, dziesięcioletni Tadeusz Fijewski (po raz pierwszy na ekranie!) oraz… rasowy buldog.

Film nabierze dodatkowych, nowych znaczeń dzięki muzyce na żywo, którą zagra do niego etniczny zespół Wielbłądy, w swojej twórczości łączący brzmienia afrykańskie z wątkami polskiego folkloru.

__

Kolejne seanse „Retro kina pod chmurką” (soboty):

Partnerem cyklu jest Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny. 

Filmy będą wyświetlane w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wszystkie pokazy są bezpłatne, zapisy nie obowiązują.

__

Organizatorem seansów jest Niepodległa. Miejsce spotkań, kawiarniana przestrzeń w Łazienkach Królewskich, w której w miłej atmosferze można wziąć udział w niezobowiązujących, licznych wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Niepodległa z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości i odbudowywania polskiej państwowości.

Niepodległa. Miejsce spotkań znajduje się w samym parku Łazienki Królewskie, przy al. Ujazdowskich (wejście przez furtkę przy Ogrodzie Botanicznym).

,,HALKA” Z MUZYKĄ NA ŻYWO WE WROCŁAWIU
Dodano: 30.04.2019

W przededniu 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, Opera Wrocławska zaprasza na wyjątkowy wieczór.

3 maja widzowie będą mogli obejrzeć film ,,Halka” (1929/1932) w reżyserii Konstantego Meglickiego z muzyką na żywo, wykonaną przez solistów, chór i orkiestrę Opery Wrocławskiej. Filmowy obraz Meglickiego choć zasadza się na głównych wątkach libretta, nie jest wierną adaptacją opery Stanisława Moniuszki. Główne role w filmie zagrali Zorika Szymańska, Włodzimierz Czerski i Harry Cort.  W 2016 roku ,,Halka” Konstantego Meglickiego została odrestaurowana cyfrowo przez Filmotekę Narodową w ramach projektu Nitrofilm.

 

źródło: Fototeka FINA

 

Więcej o filmie ,,Halka” i restauracji filmu: 

http://www.nitrofilm.pl/strona/lang:pl/filmy/film_info/13/halka.html

http://www.fn.org.pl/pl/news/info/128/repremiera-przedwojennej-opery-halka-17-listopada-w-kinie-iluzjon

 


Oprócz pokazu filmu z muzyką na żywo, w drugiej części wieczoru artyści Opery Wrocławskiej wykonają fragmenty mało znanej opery Bolesława Wallka-Walewskiego ,,Pomsta Jontkowa”, która jest kontynuacją losów bohaterów opery ,,Halka’’. Prapremiera opery Wallka-Walewskiego miała miejsce w Operze Wrocławskiej 23 listopada 1970 roku.

 

Obsada: 

,,Halka” - film niemy z muzyką na żywo : 

Halka - Anna Lichorowicz

Jontek - Paweł Skałuba*

Janusz - Jacek Jaskuła

Góral - Aleksander Zuchowicz

 

,,Pomsta Jontkowa”

Jontek - Wojciech Parchem

Janosik - Łukasz Rosiak

Helena - Anna Lichorowicz

Jagunia - Maria Rozynek-Banaszak

 

Więcej informacji o wydarzeniu:

http://www.opera.wroclaw.pl/1/spektakl.php?_id=4504

 

MAJOWY ALFABET RETROKINA. I JAK IMPORT
Dodano: 27.04.2019

Jak co miesiąc, zapraszamy miłośników starego kina do stołecznego Iluzjonu na pokazy w ramach cyklu „Alfabet Retrokina".

Mieliśmy w przedwojennej Polsce spektakularne filmowe eksporty. Pola Negri stała się najsławniejszą aktorką kina niemego w Hollywood, a Ryszard Bolesławski reżyserował, m. in. pierwszy kolorowy film z Marleną Dietrich. Proces działał także w odwrotną stronę. Urzeczona czarem Eugeniusza Bodo egzotyczna piękność Reri, została przez niego zaangażowana do głównej roli w filmie sensacyjnym „Czarna perła”. Żydowskiego pochodzenia producent Józef Green zbudował od podstaw polsko-amerykańskie przedsiębiorstwo zaopatrujące w filmy jidysz oba te kraje. Formuła na olbrzymi sukces jego produkcji była prosta – polskie, urocze miasteczka w plenerach i amerykańscy aktorzy w obsadach. Tym sposobem do kraju nad Wisłą zawitała w filmach „Judeł gra na skrzypcach” i „Mateczka” Molly Picon, która otrzymała za występ rekordowe, jak na przedwojenne warunki honorarium aktorskie, a w dodatku w dolarach! Józef Rosen, właściciel „Rex-Filmu” w swojej przebojowej komedii „Co mój mąż robi w nocy...” postawił zaś na  Ginger Rogers i Freda Asteira, czyli amerykański duet tancerzy Hymie Jacobsona i  Miriam Kressin. Zapraszamy na „importowe” wydanie Retrokino!

Judeł gra na skrzypcach (1936), reż. J. Nowina-Przybylski, J. Green, 87’, 35 mm

Judeł, dziewczyna przebrana za chłopca, wędruje ze starym ojcem. Ona śpiewa i gra na skrzypcach, on na kontrabasie. W kolejnym miasteczku spotykają podobny duet – chłopiec gra na skrzypcach, jego ojciec na klarnecie. Najpierw konkurują ze sobą, po pewnym czasie tworzą jednak jeden zespół. Wkrótce Judeł zakochuje się w chłopcu, lecz on nie zwraca na nią uwagi, co więcej zaczyna darzyć zainteresowaniem inną dziewczynę, która przyłącza się do zespołu. Wszyscy razem docierają do Warszawy, gdzie Judeł przez przypadek trafia na scenę i odnosi wielki sukces. Dopiero teraz chłopak dowiaduje się, że Judeł jest dziewczyną. Oboje wyznają sobie miłość. Mają się odbyć ich zaręczyny, ale ona otrzymuje kontrakt na wyjazd do Ameryki.



źródło: Fototeka FINA

Co mój mąż robi w nocy... (1934), reż. M. Waszyński, 73’, 35 mm

Rozśpiewana i roztańczona komedia z muzyką Jerzego Petersburskiego. Pewien przemysłowiec zbankrutował. Ukrywa to przed żoną, ale żeby móc spełnić jej zachcianki i zapewnić luksusowe życie, do jakiego przywykła, zmuszony jest zarabiać jako kelner w nocnym lokalu. W pewnym momencie nocne wypady męża wzbudzą podejrzenia żony...


źródło: Fototeka FINA


Mateczka (jid. ‏מאַמעלע‎ Mamele)  (1938), reż. K. Tom, J. Green, 103’,  35 mm

Polski film fabularny w języku jidysz oparty na komedii Majera Schwarza cieszącej się w Polsce w latach trzydziestych dużą popularnością. Film opowiada o Chawci, która po śmierci matki opiekuje się niezaradnym ojcem i licznym rodzeństwem. Główną rolę, podobnie jak na scenie, zagrała żydowska gwiazda Molly Picon. Po premierze w Polsce, w styczniu 1939 r. odbyła się premiera amerykańska, gdzie film został ciepło przyjęty.




Czarna perła (1934), reż. M. Waszyński, 78’, 35 mm

Stefan, młody polski marynarz, zostaje pobity w lokalu na wyspie Tahiti. Opiekuje się nim jedna z miejscowych dziewcząt, piękna Moana. Młodzi zakochują się w sobie, składają nawet wzajemne śluby wierności. Jednak czas wyjazdu Stefana zbliża się nieubłaganie. Marynarz postanawia wykorzystać dogodną okazję do szybkiego wzbogacenia się i kradnie z miejscowej groty "święte" perły. Wkrótce dopływa do domu, a wraz z nim Moana. Po powrocie do Gdyni zakłada spore przedsiębiorstwo, wchodzi też w układy z aferzystami. Moana przeżywa ciężkie chwile. Widzi wyraźnie, że nie chcąc stracić ukochanego, musi wyglądać i postępować jak biała kobieta.


źródło: Fototeka FINA


Terminy pokazów i prelekcji:

18.05 g.16:00 – Co mój maż robi w nocy... Taśma 35mm,  Prelekcja Michał Pieńkowski

19.05 g.16:00 – Judeł gra na skrzypcach, Taśma 35mm,  Prelekcja Grzegorz Rogowski

25.05 g.16:00  - Czarna perła, Taśma 35mm, bez prelekcji
             18:00  - Co mój maż robi w nocy..., Taśma 35mm, bez prelekcji

26.05 g.16:00 - Mateczka, Taśma 35mm, bez prelekcji

 

Więcej na http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1040/alfabet-retrokina-i-jak-import.html

 

 

 

16. ŚWIĘTO NIEMGO KINA ZA NAMI!
Dodano: 10.04.2019

16. Święto Niemego Kina za nami. Dwanaście festiwalowych projekcji, dwa przeglądy specjalne Serge’a Bromberga, a także wydarzenia towarzyszące przyciągnęły łącznie do dwóch lokalizacji Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA) ponad 3000 osób.

Tegoroczny festiwal upłynął pod znakiem czapki i fajki – najsłynniejszych i nieodłącznych atrybutów detektywa Sherlocka Holmesa. Pretekstem do wyboru tej właśnie wielokrotnie przenoszonej na ekran postaci było głośne znalezisko filmowe z 2009 roku - w wilgotnej sosnowieckiej piwnicy odnaleziono wówczas niemiecki film Richarda Oswalda „Pies Baskerville’ów” z 1929 roku na podstawie głośnej powieści Arthura Conan Doyle’a, który został filmem otwarcia festiwalu.

Ścisła i wieloletnia współpraca FINA z archiwami i festiwalami zagranicznymi w zakresie prac rekonstrukcyjnych i restauratorskich umożliwiła powrót „Psa Baskerville’ów” na ekrany. Do projektu zaproszono amerykański San Francisco Silent Film Festiwal (SFSFF), który był odpowiedzialny za przeprowadzenie procesu restauracji cyfrowej, oraz austriacki Seeber Film Verlag, skąd pozyskano dodatkową kopię filmu na amatorskim nośniku Pathé-Baby w formacie 9,5 mm.

Przedstawiając w ramach 16. Święta Niemego Kina postać słynnego detektywa, kurator programowa dr Elżbieta Wysocka położyła nacisk na zróżnicowanie dobranych tytułów i przedstawienie Holmesa w możliwie najszerszym wachlarzu kontekstów. Tym samym w programie pojawiły się zarówno wierne adaptacje literatury Conan Doyle’a, jak i jej parodie, a nawet próby wykreowania przez filmowców swego rodzaju opozycji – silnej postaci kobiety detektywa, Miss Clever.

Wszystkie pokazy filmowe poprzedzały krótkie prelekcje dotyczące prezentowanych obrazów, tłumaczone z i na język angielski, a wśród znakomitych mówców znalazł się Serge Bromberg, prof. Russell Merritt, Robert Byrne, prof. Giovanna Fossati i Katarzyna Wajda.

Drugi dzień festiwalu upłynął pod znakiem ikonicznej adaptacji filmowej sztuki Williama Gillette’a wykorzystującej wątki opowiadań Arthura Conan Doyle’a „Skandal w Czechach” i „Ostatnia zagadka” oraz powieści „Studium w szkarłacie”, wzbogacony o obowiązkowy wówczas wątek miłosny. Zakończył się natomiast salwami śmiechu towarzyszącymi projekcji czechosłowackiej interpretacji przygód Sherlocka, czyli „Porwania bankiera Fuxa” z 1923, gdzie pechowy detektyw przerysowany przez reżysera grubą kreską stara się rozwiązać kilka zagadek na raz, pomagając także w międzyczasie policji w ujęciu samego siebie. Zabawne spojrzenie na postać detektywa zostało dopełnione dodatkowo krótkim filmem z 1916 roku „Zagadka nadmuchiwanej ryby”, która bardzo odważnie, ale w sposób niepozbawiony humoru podniosła tabu związane z postacią Holmesa - jego uzależnienie od kokainy.

Trzeci dzień święta, to pierwszy z dwóch specjalnych pokazów pt. „Serge Bromberg prezentuje: Ocalone z płomieni". Autor cyklu prezentowanego na całym świecie w niezrównany sobie sposób opowiadał o ocalonych przez siebie filmach niemych, a w czasie swojej opowieści nawet do nich przygrywał. Show dopełniał zaś pokaz zapłonu taśmy nitro w asyście straży pożarnej.

Tego dnia Serge Broomberg zaprezentował także film „Rozkosze gościnności” z 1923 roku.

Film, który będą państwo oglądać – „Rozkosze gościnności” – to drugi pełny metraż Bustera Keatona – mówił we wstępie. Był on do tej pory uznawany za zaginiony. Szczęśliwie odnalazły się dwie kopie tego filmu, niestety w fatalnym stanie. Restauracja cyfrowa bazowała na kopiach pochodzących z Academy Film Archive oraz Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Jest to światowa premiera tej restauracji.

Tak ważne wydarzenie w ramach programu festiwalowego wskazuje na coraz większe znaczenie Święta Niemego Kina na arenie podobnych festiwali na świecie. Jak przystało na premierę film zyskał także nietuzinkową oprawę muzyczną duetu Pękala i Kordylasińska-Pękala, w której zabawne naśladowanie odgłosów życia mieszało się z 8-bitowymi dźwiękami przypominającym złoty okres gier komputerowych lat 90.

Równie silny pod względem muzycznym był film znak czterech z 1923 roku. Jeden z kanonicznych filmów nurtu. Swobodna adaptacja opublikowanej w 1890 roku powieści Arthura Conan Doyle’a z najbardziej znanym Sherlockiem Holmesem ery niemej w roli głównej. Muzyka stworzona przez zespół ARRM niepozbawiona rockowego pazura szczególnie w finałowych scenach pościgu trzymała w napięciu i dodała obrazowi wiele niesamowitej energii.

Filmem zamykającym trzeci dzień festiwalu był wstrząsający amerykański obraz z 1919 roku „Za drzwiami”. 16. Święto Niemego Kina zainicjowało nim nowy cykl – „100 lat w kinie”.

Nie chcemy, żeby ograniczali się państwo do oglądania filmów niemych tylko i wyłącznie w ramach naszego festiwalu, który odbywa się raz w roku. Dlatego właśnie chcielibyśmy dziś otworzyć nowy cykl, aby nieme filmy pojawiały się na naszym ekranie znacznie częściej – mówiła kurator dr Elżbieta Wysocka.

A o samym filmie opowiedział prezes zarządu SFSFF Robert Byrne.

Jest to film, który wymyka się wszelkim próbom klasyfikacji – wyjaśniał Byrne. Mówi się o nim, że jest dramatem, melodramatem, filmem wojennym, historią o zemście. Mówi się nawet, że to był pierwszy horror. Ja sam myślę jednak, że to jest film o niewyobrażalnej tragedii wynikającej z tego, że pojawiają się w nim takie emocje, jak brak tolerancji i nienawiść. Film ten był w swoich czasach szokujący, co jednak zupełnie nie dziwi, bo szokuje nawet dziś.

Na filmy z cyklu zapraszamy do kina Iluzjon co dwa miesiące.

Ostatni dzień festiwalowych projekcji to kolejne show Serge’a Bromberga, po którym na ekranie pojawiła się kolejna warta uwagi rekonstrukcja cyfrowa „Filibus” z 1915. Była to kolejna światowa premiera rekonstrukcji cyfrowej w ramach Święta Niemego Kina, przeprowadzona we współpracy z jej wykonawcą holenderskim EYE Filmmuseum. Film o tyle nietuzinkowy, że geniuszem zła jest tu kobieta, która rzuca wyzwanie słynnemu detektywowi. Główna bohaterka jest wyjątkowa na tle ówczesnego kina włoskiego, zdominowanego przez ekranowe diwy i historyczne freski. Przez swoją aktywność przywołuj prawdziwe postaci – członkinie kobiecych gangów czy pionierki w męskich zawodach.

Pozostając w feministycznym kinie akcji, chwilę później zaprezentowano także „Tajemniczy zamek aka Miss Clever kontra Czarna Ręka”. Feministyczną wersję opowieści detektywistycznej z niezwykłą bohaterką, wykraczającą poza ówczesne modele ekranowej kobiecości, zdominowane przez przeciwstawne typy wampa i niewinnego dziewczęcia.

Festiwal zakończył jeden z najzabawniejszych filmów Bustera Keatona „Sherlock Junior”, po którym zastępczyni dyrektora FINA Anna Sienkiewicz-Rogowska zauważyła:

Patrzę tak po twarzach i widzę, że chyba państwo są zadowoleni z naszego Święta Niemego Kina. Dziś nie ma już cienia wątpliwości.

Olbrzymia frekwencja i wiele pochlebnych opinii po projekcjach potwierdziły te przypuszczenia.



Grzegorz Rogowski

http://www.fn.org.pl/public/media/56548119_2374416562610082_5347341288335212544_o-1.jpg
fot. Bartek Syta

więcej zdjęć >>

16. ŚWIĘTO NIEMEGO KINA | SHERLOCK HOLMES
Dodano: 14.02.2019

Święto Niemego Kina, flagowe wydarzenie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego odbędzie się w dniach 4 – 7 kwietnia w kinie Iluzjon przy ulicy Narbutta 50A oraz w siedzibie FINA na ulicy Wałbrzyskiej 3/5. Głównym bohaterem tegorocznej edycji będzie Sherlock Holmes.

www.swietoniemegokina.pl

Sherlock Holmes

Dlaczego Sherlock Holmes? W 2009 roku w piwnicy kościoła w Sosnowcu odkryto niewielki, ale bardzo cenny zbiór taśm filmowych z zaginionymi filmami epoki kina niemego. Wśród nich znalazł się „Pies Baskerville’ów” w reżyserii Richarda Oswalda z 1929 roku. Film ten, będący ostatnią niemą ekranizacją opowieści o genialnym detektywie Sherlocku Holmesie, odrestaurowaliśmy w FINA w partnerskim projekcie z San Francisco Silent Film Festival. W naszych zbiorach znajduje się jedyna znana obecnie zachowana kopia 35mm tego filmu. Premierowy pokaz tego sensacyjnego zjawiska otworzy 16. Święto Niemego Kina.

Decyzja o zaprezentowaniu „Psa Baskerville’ów” podczas tegorocznego Święta stała się dla nas punktem wyjścia do zaprogramowania innych interesujących dzieł filmowych z tego okresu, których bohaterami byli Sherlock lub detektywi inspirowani jego postacią. Pokażemy m.in. odnalezionego w 2014 roku „Sherlocka Holmesa” Arthura Bertheleta z 1916 roku, z legendarnym Williamem Gillette’em w roli tytułowej, a także „Znak czterech” Maurice’a Elveya z 1923 roku – dojrzałe osiągnięcie filmu detektywistycznego.

Wprawdzie kino gatunkowe gościło już na Święcie Niemego Kina, jednak ekranizacje prozy Arthura Conan Doyle’a pokażemy po raz pierwszy. Uzupełnimy je o nawiązania gatunkowe, pastisze i apokryfy. Na szczególną uwagę zasługują dwa filmy, w których głównymi bohaterkami są kobiety: „Tajemniczy zamek aka Miss Clever kontra Czarna Ręka” nieznanego reżysera z 1914 roku i stanowiący gatunkowy miszmasz „Filibus” w reżyserii Mario Roncoroniego z 1915 roku – będzie to światowa prapremiera nowej odrestaurowanej wersji.

 

 

Serge Bromberg

Drugi ważny blok programowy stanowi autorski wybór filmów dokonany przez Serge’a Bromberga. Ten francuski popularyzator kina niemego, nazywany Indianą Jonesem zaginionych filmów, od wielu dekad przybliża je widzom, zaskakując nowatorskim ujęciem tematu. Bromberg odnajduje filmy, restauruje wielkie znaleziska i przywraca publiczności to, co pozostawało na marginesie zainteresowań archiwów filmowych. Serge Bromberg jako człowiek prawdziwie wszechstronny – założyciel Lobster Films, producent, reżyser (zdobywca Cezara dla najlepszego filmu dokumentalnego za „Inferno – niedokończone piekło”), kurator – da się nam poznać także jako konferansjer, showman i akompaniator.  

Chociaż na życzenie Serge’a Bromberga nie zdradzimy pełnego programu aż do dnia pokazu, możemy uchylić rąbka tajemnicy i ogłosić, że znajdą się w nim najcenniejsze filmy z pierwszych lat XX wieku: „Po balu” (1897), „Le pompier des Folies” produkcji Folies Bergère z Josephine Baker z 1927 roku. Niektóre z tych filmów, niezwykłej urody, są malowane ręcznie i nigdy nie były pokazywane w Polsce na dużym ekranie w odrestaurowanych wersjach. Ciekawostką będzie pokaz jedynej znanej reklamy społecznej w komediowej tonacji („Te okropne kapelusze”) zrealizowanej przez Davida Warka Griffitha. Seanse – przeznaczone dla widzów w każdym wieku – mogą stać się niezwykłą podróżą w przeszłość także dla widzów najmłodszych.

100 lat temu w kinie

Podczas tej edycji Święta zainaugurujemy nowy, stały cykl w kinie Iluzjon – „100 lat temu w kinie”. Pragniemy w ciągu całego roku, a nie tylko w trakcie Święta, pokazywać filmy nieme będące kamieniami milowymi w rozwoju światowej kinematografii, reprezentujące ciekawe projekty rekonstrukcyjne bądź filmy przed laty przeoczone, dziś zaskakujące wartościami artystycznymi i nowoczesnością. Do tych ostatnich należy otwierający cykl „Za drzwiami”w reżyserii Irvina Willata z 1919 roku.

Goście

Pokazy 16. Święta Niemego Kina uświetnią wprowadzeniami do filmów znakomici goście z całego świata: badacze i kuratorzy, specjaliści, pod których opieką odbywały się prace archiwistyczne i restauratorskie. Obok wspomnianego Serge’a Bromberga będą to m.in.: prof. dr Giovanna Fossati – główna kustosz EYE Filmmuseum w Amsterdamie, prof. Russell Merritt z Uniwersytetu w Berkeley i Robert Byrne – dyrektor San Francisco Silent Film Festival. Wszystkim projekcjom towarzyszyć będzie muzyka wykonywana na żywo przez wybitnych polskich artystów.

Weekend z Sherlockiem Holmesem na Wałbrzyskiej 3/5

Święto Niemego Kina tradycyjnie odbywa się w kinie Iluzjon, jednak odkąd istnieje FINA, angażujemy w nie również przestrzenie głównej siedziby instytucji. W tym roku w festiwalowy weekend zapraszamy na Wałbrzyską 3/5 wielbicieli Sherlocka Holmesa, którzy spędzą u nas owocnie czas przed wieczornymi projekcjami w Iluzjonie. Wspólnie z organizatorami Sherlockonu przygotowaliśmy program warsztatów, paneli dyskusyjnych, wykładów, słuchowisk i pokazów filmowych. Nawet najbardziej wybredny „sherlockista” znajdzie coś dla siebie!

Program główny

Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50a

CZWARTEK | 4 KWIETNIA

19:00 Otwarcie festiwalu i pokaz filmu z muzyką na żywo
- SHERLOCK HOLMES | „Pies Baskerville'ów” / „Der Hund von Baskerville” / „The Hound of the Baskervilles” | reż. Richard Oswald | Niemcy, 1929 | 66' | DCP
Muzyka: Stefan Wesołowski


PIĄTEK | 5 KWIETNIA

19:00 Pokaz filmu z muzyką na żywo
- SHERLOCK HOLMES | „Sherlock Holmes” | reż. Arthur Berthelet | USA, 1916 | 117' | DCP
Muzyka: Jachna/Buhl/Ziołek

22:00 Pokaz filmów z muzyką na żywo
- SHERLOCK HOLMES | „Porwanie bankiera Fuxa” / „The Kidnapping of Fux the Banker” | reż. Karl Anton | Czechosłowacja, 1923 | 61' | 35 mm
Muzyka: tęskno
- SHERLOCK HOLMES | „Zagadka nadmuchiwanej ryby” / „The Mystery of the Leaping Fish” | reż. John Emerson, Christy Cabanne | USA, 1916 | 26' | DCP
Muzyka: Diomede


SOBOTA | 6 KWIETNIA

14:30 Pokaz filmów z muzyką na żywo
- SERGE BROMBERG PREZENTUJE: Ocalone z płomieni - Podróż w czasie i przestrzeni | 80' | DCP
Muzyka: Serge Bromberg

17:00 Pokaz filmu z muzyką na żywo
- SERGE BROMBERG PREZENTUJE: „Rozkosze gościnności” / „Our Hospitality” | reż. Buster Keaton, John G. Blystone | USA, 1923 | 74' | DCP
Muzyka: Pękala/Kordylasińska-Pękala

19:00 Pokaz filmu z muzyką na żywo
- SHERLOCK HOLMES | „Znak czterech” / „The Sign of Four” | reż. Maurice Elvey | Wlk. Brytania, 1923 | 83' | 35 mm
Muzyka: ARRM

21:30 Pokaz filmu z muzyką na żywo
- 100 LAT TEMU W KINIE | „Za drzwiami” / „Behind the Door” | reż. Irvin Willat | USA, 1919 | 71' | DCP
Muzyka: Jacaszek/Wiśniewski


NIEDZIELA | 7 KWIETNIA

13:00 Pokaz filmów z muzyką na żywo
- SERGE BROMBERG PREZENTUJE: Ocalone z płomieni - Niezwykłe odkrycia | 80' | DCP 
Muzyka: Serge Bromberg

15:30 Pokaz filmu z muzyką na żywo
- SHERLOCK HOLMES | „Filibus” | reż. Mario Roncoroni | Włochy, 1915 | 72' | DCP
Muzyka: kIRk

18:00 Pokaz filmu z muzyką na żywo
- SHERLOCK HOLMES | „Tajemniczy zamek aka Miss Clever kontra Czarna Ręka” / „The Secret Castle aka Miss Clever versus the 'Black Hand'” | reżyser nieznany | Niemcy, 1914 | 54' | DCP
Muzyka: Joanna Duda

20:00 Pokazy filmów z muzyką na żywo
- SHERLOCK HOLMES | „Psierlock Holmes” / „A Canine Sherlock Holmes” | reż. Stuart Kinder | Wlk. Brytania, 1912 | 15' | DCP
Muzyka: Diomede
- SHERLOCK HOLMES | „Sherlock Junior” / „Sherlock Jr.” | reż. Buster Keaton | USA, 1924 | 45' | DCP
Muzyka: Julia Marcell

Wydarzenia towarzyszące

Święto Niemego Kina tradycyjnie odbywa się w kinie Iluzjon, jednak odkąd istnieje FINA, angażujemy w nie również przestrzenie głównej siedziby instytucji. W tym roku w festiwalowy weekend zapraszamy na Wałbrzyską 3/5 wielbicieli Sherlocka Holmesa, którzy spędzą u nas owocnie czas przed wieczornymi projekcjami w Iluzjonie. Wspólnie z organizatorami Sherlockonu przygotowaliśmy program warsztatów, paneli dyskusyjnych, wykładów, słuchowisk i pokazów filmowych. Nawet najbardziej wybredny „sherlockista” znajdzie coś dla siebie! 

Wałbrzyska 3/5, Sala Ziemia Obiecana, I piętro

Szczegółowy opis wydarzeń towarzyszących

 

 

Fot. „Filibus" ©2018 Milestone Film & Video

„POLONIA RESTITUTA. 1918 – 1920” | UROCZYSTA REPREMIERA
Dodano: 08.02.2019

27 lutego 2019 roku po prawie 90 latach na srebrny ekran powraca film dokumentalny „Polonia Restituta. 1918-1920”, opisujący drogę Polski do odzyskania niepodległości. Pokazowi towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu Semi-Invented Trio, w składzie: Adrian Konarski, Michał Chytrzyński, Sławomir Berny. Pokaz organizowany jest w ramach obchodów 100-lecia powołania państwowej sieci archiwalnej.

 

 

O filmie

Film niemy „Polonia Restituta. 1918 – 1920” to wykonana na początku 1928 roku kompilacja ujęć dokumentalnych dokonanych w czasie walk niepodległościowych i Bitwy Warszawskiej. Jest jednym z niewielu przedwojennych filmów dokumentalnych, na których można zobaczyć Józefa Piłsudskiego. Oprócz Marszałka w filmie pojawiają się: Leopold Skulski, gen. Edward Rydz-Śmigły, gen. Lucjan Żeligowski, Józef Beck. Od 2018 roku znajduje się na Polskiej Liście Krajowej Programu UNESCO Pamięć Świata.

POLONIA RESTITUTA

Pomysłodawcą filmu był Józef Błeszyński. Sam Błeszyński jest postacią zagadkową. Przedsiębiorca, prowadzący interesy głównie za granicą, tym ambitnym projektem zadebiutował w branży filmowej. Udało mu się uzyskać to, czego odmawiano dotychczas wszystkim twórcom – unikatowe materiały pochodzące ze zbiorów Muzeum Wojska. Materiały te były niezwykle cenne dla filmowców, tematy patriotyczne cieszyły się wielkim powodzeniem wśród publiczności. Czas powstania również był niezwykle istotny – Polska obchodziła jubileusz 10-lecia odzyskania niepodległości.

Jeszcze zanim doszło do premiery film wzbudzał zainteresowanie prasy. […]Polonia Restituta ma przedstawić najbardziej dramatyczne chwile walki o Ojczyznę w r. 1918 — 1920. Kalejdoskop smutnych, groźnych i radosnych na przemian scen przewinie się przed widzem w tym obrazie, którego bohaterem jest szary Żołnierz Nieznany. Słusznie też zostanie uczczony on po raz pierwszy w Polsce pokazem w gmachu Opery Warszawskiej  pisał Anatol Stern w magazynie „Świat”. Polska premiera odbyła się 27 lutego 1928 roku W Operze Narodowej i była bardzo ważnym wydarzeniem. Na seansie pojawili się najważniejsi dostojnicy państwowi i wojskowi, dyplomaci oraz śmietanka towarzyska.

 

kadr z filmu „Polonia Restituta 1918-1920”


Choć film spotkał się z ciepłym przyjęciem krytyki, był bardzo krótko wyświetlany w polskich kinach – po części dlatego, że miał być dystrybuowany głównie w Stanach Zjednoczonych, a po części było to spowodowane jego problemami finansowymi. Niestety dosyć szybko okazało się, że Błeszyński dopuścił się przy produkcji i dystrybucji filmu szeregu oszustw finansowych. Z powodu braku funduszy film w ogóle nie był promowany w Stanach, jak pierwotnie zakładano i nie przyniósł oczekiwanych zysków. Początek 1929 roku ujawnił nieuczciwość Błeszyńskiego – zawarte w tajemnicy spółki i niewywiązywanie się z zobowiązań wobec inwestorów. Ostatecznie za producentem został rozesłany list gończy. W ten sposób po filmie, który mógł stać się chlubą polskiej kinematografii pozostały jedynie długi.

Rekonstrukcja

Do dnia dzisiejszego w zbiorach Filmoteki Narodowej – Instytucie Audiowizualnym zachowały się fragmenty przedwojennej kopii nitro, a także fragmenty późniejszej kopii aceto wykonanej w 1957 roku. W zbiorach Narodowego Archiwum Cyfrowego odnalazły się natomiast fragmenty innej, nieznanej dotąd przedwojennej kopii nitro, która znacznie uzupełnia dotychczas znany materiał.

Zespół konserwacji taśmy filmowej Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego wykonał konserwację taśm, przygotowując nośniki do procesu digitalizacji materiału w najwyższej rozdzielczości 4 K. Kolejnym etapem prac nad filmem była rekonstrukcja ciągłości fabularno-historycznej zdigitalizowanego materiału na podstawie archiwalnych dokumentów oraz notatek prasowych wykonana przez zespół filmografów FINA oraz historyka Narodowego Archiwum Cyfrowego. Ostatnią fazą prac była restauracja cyfrowa filmu. W ramach tego procesu wykonana została stabilizacja obrazu oraz czyszczenie zabrudzeń i kurzu. Film został również poddany korekcji koloru.

Ten wspólny projekt Narodowego Archiwum Cyfrowego i Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego zyskuje szczególne znaczenie w 2019 roku, ze względu na przypadającą w nim 100. rocznicę powołania państwowej sieci archiwalnej. 7 lutego 1919 r. Naczelnik Państwa Józef Piłsudski podpisał dekret o organizacji archiwów państwowych i opiece nad archiwaliami. Dokument określił misję państwowej służby archiwalnej, jako trwałe zachowanie świadectw dziejów narodu polskiego i zapewnienie do nich powszechnego dostępu. Repremiera filmu „Polonia Restituta. 1918-1920” przechowywanego w obu archiwach jest znaczącym przykładem wypełniania tej misji 100 lat póżniej.

Seansowi będzie towarzyszyć muzyka na żywo skomponowana i wykonana przez Semi-Invented Trio (Konarski/ Chytrzyński/ Berny). Zespół powstał w 2010 roku na 12. Festiwalu Filmu Niemego. Cechą charakterystyczną brzmienia zespołu są melodyjne tematy komponowane przez Adriana Konarskiego, inspiracje poezją, muzyką żydowską, w połączeniu z ciepłym brzmieniem i improwizacją najlepszych sesyjnych muzyków.

 

Gdzie i kiedy?

Kino Iluzjon
ul. Narbutta 50A, Warszawa

27.02.2019, godz 19:00
Sala Stolica
Informacje dodatkowe muzyka na żywo: Semi-Invented Trio
    

Wejściówki do odebrania w kasie kina w dniu pokazu.

 

kadr z filmu „Polonia Restituta 1918-1920”

 

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny w swoich zbiorach posiada całość zachowanego dorobku polskiej kinematografii, w tym unikatową kolekcję filmów przedwojennych. Doświadczenie w obchodzeniu się ze stuletnią nawet taśmą filmową, sprawia, że FINA potrafi sprostać najtrudniejszym zadaniom konserwacji i restauracji filmów. Jako pierwsze archiwum filmowe w Europie uruchomiła pełną ścieżkę techniczną w technologii 4K. FINA – dzięki dokonanemu połączeniu Filmoteki Narodowej i Narodowego Instytutu Audiowizualnego – dysponuje dziś szerokim spektrum urządzeń i oprogramowania, dostosowanych do wszystkich formatów filmowych używanych w polskiej kinematografii profesjonalnej i amatorskiej.

Narodowe Archiwum Cyfrowe to jedno z trzech centralnych archiwów państwowych. Misją instytucji jest budowanie nowoczesnego społeczeństwa świadomego swojej przeszłości. NAC inspiruje do odkrywania i ożywiania dziedzictwa, ucząc, jak korzystać z bogactwa historii. NAC pełni również funkcję Centrum Kompetencji w zakresie digitalizacji materiałów archiwalnych oraz zapewnia efektywne systemy zarządzania, udostępniania i długoterminowego przechowywania zasobów cyfrowych m.in. Zintegrowany System Informacji Archiwalnej ZoSIA oraz serwis Szukaj w Archiwach, w którym można znaleźć ponad 34 mln skanów materiałów archiwalnych (liczba ta stale rośnie). W samych tylko zasobach NAC znajduje się prawie 16 mln zdjęć, 40 tys. nagrań dźwiękowych oraz około 2,4 tys. filmów. Zbiory dostępne online można przeglądać na nac.gov.pl

 

Film będzie wyświetlany w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

UROCZYSTY POKAZ „PANA TADEUSZA” W MIŃSKU
Dodano: 25.01.2019

15 grudnia w Mińsku na Białorusi odbył się pokaz filmu niemego „Pan Tadeusz” w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego z 1928 roku.

Ponaddwugodzinna prapremiera muzyczno-filmowa podbiła serca 700-osobowej widowni kina „Moskwa”. Muzykę białoruskiego kompozytora Konstantego Jaśkowa wykonała Orkiestra Symfoniczna i Chór Kapeli "SONORUS".

Projekt został zorganizowany przez Instytut Polski w Mińsku we współpracy z białoruskim niezależnym projektem „KINEMO”, Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym i mińskim kinem „Moskwa”.

 

 

 

 

 


fot. Aleksander Gorbash

ALFABET RETROKINA: E JAK EKRANIZACJA
Dodano: 16.01.2019

Kino Iluzjon zaprasza na kolejna odsłonę cyklu prezentującego najstarsze zabytki Filmoteki. W styczniu na warsztat bierzemy przedwojenne ekranizacje - epopeję Mickiewicza oraz powieść Stefana Żeromskiego. 

20.01.2019, godz 16:00
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe prelekcja Grzegorza Rogowskiego
    
   
27.01.2019, godz 16:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne kopia filmu po rekonstrukcji cyfrowej
    


Od nowego roku „Alfabet Retrokina” zamierza rozszerzać swój repertuar. Obok odnowionych cyfrowo przedwojennych produkcji pojawią się także filmy na taśmie oraz wybrane tytuły z zagranicznej kinematografii. Seanse będą uzupełniać prelekcje nie tylko naszych filmografów, ale także zaproszonych gości. Zapraszamy już wkrótce!

Fot. Fototeka FINA

MIECZYSŁAWA ĆWIKLIŃSKA – UŚMIECH POLSKIEGO EKRANU
Dodano: 03.01.2019

Czapki z głów, Ćwikła idzie!

Takimi słowami wołali za Panią Miecią młodzi chłopcy, gdy ta przechadzała się ulicami przedwojennej Warszawy. Zapytana kiedyś, czy woli film czy teatr, bez namysłu odpowiedziała: teatr. Ale to właśnie film uczynił ją nieśmiertelną i rozpoznawalną w najmniejszym nawet prowincjonalnym miasteczku. Obdarzona niezwykłym talentem komicznym, obsadzana była w rolach spazmujących ciotek, mdlejących baronowych i zadziornych prezesowych. Chociaż w filmie nie otrzymała nigdy głównej roli, to właśnie ona zapadała widzom w pamięć. Zresztą nie tylko im, bo również recenzentom, którzy stale podkreślali: film to kpina, ale Ćwiklińska zabawna jak diabli! Ostatni raz w większej roli pojawiła się na ekranie w 1948 roku w „Ulicy Granicznej”. Skala talentu pani Mieci zachwyca po dziś dzień  ponadczasowa gra, która nie trąci teatralnością, doskonałe wyczucie kamery sprawiają, że Ćwiklińska bawi z takim samym skutkiem kolejne pokolenia widzów. Czy dla aktora może być większa ponad to nagroda?

Z okazji 140. rocznicy urodzin aktorki zapraszamy do kina Iluzjon na styczniowy przegląd filmów z Jej udziałem.

 

 

Projekcje w ramach cyklu

04.01.2019, godz 17:00
Sala Mała Czarna
    
05.01.2019, godz 16:00
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe prelekcja Michała Pieńkowskiego
    
07.01.2019, godz 17:00
Sala Mała Czarna
    
11.01.2019, godz 18:30
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe prelekcja Michała Pieńkowskiego
    
14.01.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
    
15.01.2019, godz 17:00
Sala Mała Czarna
    
16.01.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe prelekcja Michała Pieńkowskiego
    
17.01.2019, godz 17:00
Sala Mała Czarna
    
18.01.2019, godz 17:00
Sala Mała Czarna
    
19.01.2019, godz 16:00
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe prelekcja Michała Pieńkowskiego
    
21.01.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
    
21.01.2019, godz 20:00
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe prelekcja Michała Pieńkowskiego
    
23.01.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
    
24.01.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
    
25.01.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
    
26.01.2019, godz 15:45
Sala Mała Czarna
    
27.01.2019, godz 18:20
Sala Mała Czarna
    
28.01.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
    
29.01.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
    
29.01.2019, godz 20:00
Sala Mała Czarna
    
30.01.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje dodatkowe prelekcja Michała Pieńkowskiego
    
31.01.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
    


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ