Z ILUZJONU NA STRONĘ NITROFILMU
Dodano: 12.12.2019

13 listopada tego roku w Kinie Iluzjon odbyła uroczysta repremiera filmu ,,Sztandar wolności”.  Teraz film można oglądać online na stronie internetowej www.ninateka pl, a za jej pośrednictwem także na www.nitrofilm.pl.

,,Sztandar wolności” to fabularyzowany film dokumentalny z 1935 roku wyreżyserowany przez Ryszarda Orydyńskiego. Przedstawia dzieje walk o niepodległość od roku 1905. Przypomina żołnierzy Legionów, ich bohaterskie zmagania na frontach wojennych i gehennę w obozach jenieckich. Film przedstawia moment odzyskania niepodległości, przejęcie władzy przez Józefa Piłsudskiego, najważniejsze wydarzenia w czasie wojny polsko-bolszewickiej, a potem  budowę nowego państwa polskiego na miarę mocarstwa. W dokumencie przewijają się najważniejsze postaci tego okresu m.in. Ignacy Mościcki, Ignacy Paderewski, Ignacy Daszyński, Józef Haller, Jędrzej Moraczewski, Edward Rydz-Śmigły. Głównym bohaterem jest jednak Józef Piłsudski, a film zrealizowany na kilka miesięcy przed śmiercią Marszałka jest podsumowaniem jego dokonań i wyrazem najwyższego uznania. ,,Sztandar wolności” jest filmem dźwiękowym.

,,Sztandar wolności” (www.ninateka.pl)

W listopadowym reperturze kina znalazły się również dwa inne przedwojenne filmy o tematyce niepodległościowej, które także udostępniamy za pośrednictwem stron internetowych FINA. W ramach cyklu ,,Niezła historia” widzowie Iluzjonu, obok ,,Sztandaru wolności”, mogli zobaczyć także filmy: ,,Szaleńcy” (1928) i ,,Polonia Restitutae 1918-1920” (1928). ,,Szaleńcy” to fabularny film w reżyserii Leonarda Buczkowskiego. To pierwsza filmowa superprodukcja. Współczesną muzykę do filmu stworzył Stephen Horne, jeden z najbardziej znanych na świecie twórców muzyki do kina niemego. ,,Polonia Restitutae 1918-1920” to filmowa kronika wydarzeń, które przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości oraz ukształtowania jej granic po latach zaborów. Filmowi towarzyszy współczesna muzyka krakowskiego zespołu Semi-Invented Trio. ,,Szaleńcy” i ,,Polonia Restituta 1918-1920” są dostępne na stronie www.ninateka.pl, a od teraz zapraszamy do oglądania ich też na stronie Nitrofilm.

 


,,Polonia Restituta" 1918-1920” (www.ninateka.pl)



,,Szaleńcy” (www.ninateka.pl)

,,LUDZIE BEZ JUTRA” NA 6TH INTERNATIONAL ISTANBUL SILENT CINEMA DAYS
Dodano: 05.12.2019

Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny kolejny raz zaprezentuje filmy ze swojej kolekcji na festiwalu w Turcji.

Szósta edycja imprezy, która skupia miłośników niemego kina z całego świata, potrwa od 4 do 8 grudnia w Stambule. Hasło 6th International Istanbul Silent Cinema Days to: the unknown/nieznany.  W programie festiwalu znalazły się zapomniane wątki w historii kina, ale także filmowe podróże w nieznane.

Jak zawsze projekcjom będzie towarzyszyć muzyka na żywo. W tym roku na International Istanbul Silent Cinema Days będzie gościć Günter Buchwald, który świętuje czterdziestolecie pracy muzyka filmów niemych.

Muzyka Günter Buchwalda będzie towarzyszyć filmowi ,,Ludzie bez Jutra” (1919, reż. A. Hertz) z kolekcji FINA.

 

Więcej o filmie:

http://www.nitrofilm.pl/strona/lang:pl/filmy/film_info/20/ludzie-bez-jutra.html

Seans ,,Ludzi bez jutra”  poprzedzą krótkie przedwojenne filmy dokumentalne. 

Więcej o festiwalu:

http://www.sessizsinemagunleri.com/yeni/

Zwiastun festiwalu:

https://www.youtube.com/watch?v=GszKsH5uObc&feature=emb_title

CANNES 1939. REAKTYWACJA
Dodano: 12.11.2019

,,Czarne diamenty” i ,,Robert i Bertrand” rozbłysną na specjalnej edycji festiwalu Cannes 1939.

Pierwszą edycję festiwalu zaplanowano na 1 września 1939 roku. Oprócz Francji miały wziąć w nim udział również Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, ZSRR, Czechosłowacja, Belgia, Szwecja, Holandia i Polska. Pod koniec sierpnia zaczęli przyjeżdżać do Cannes pierwsi uczestnicy festiwalu. Wszyscy szykowali się do wielkiej inauguracji filmowej imprezy,  gdy nagle pojawiły się  niepokojące informacje  o pakcie niemiecko-sowieckim i wszyscy goście zaczęli w panice opuszczać miasto.

Pierwszy festiwal filmowy w Cannes został początkowo przełożony tylko o dziesięć dni, bo 8 września miał się rozpocząć festiwal w Wenecji, wiec organizatorzy postanowili obserwować rozwój sytuacji politycznej.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes odbył się jednak dopiero 20 września 1946 roku, a wzięły w nim udział filmy z 21 krajów.

Osiemdziesiąt lat później, w hołdzie dla twórcy pierwszego Festiwalu Filmowego w Cannes, Jeana Zaya, członkowie organizacji kulturalno-edukacyjnej Le Cercle Jean Zay d’Orléans postanowili odtworzyć oryginalny festiwal z 1939 roku. 

Festiwal  rozpoczyna się 12 listopada  i potrwa do 17 listopada w Orléans, rodzinnym mieście Zaya.

Organizatorem jest specjalnie powołany do tego zadania komitet Jean Zay Cannes 1939, któremu przewodniczy krytyk filmowy Antoine de Baecque. Plakat przygotował, wzorując się na oryginalnym projekcie z 1939 roku, fotograf François Caspar. Mistrzem ceremonii został aktor i reżyser Alex Lutz.

Polskę w 1939 roku miały reprezentować filmy fabularne ,,Robert i Bertrand" (reż. Mieczysław Krawicz), ,,Czarne diamenty" (reż. Jerzy Gabryelski) oraz film dokumentalny ,,Polska w Gdańsku" (reż. Mieczysław Bilażewski). Rada Naczelna Przemysłu Filmowego w Polsce wyznaczyła na oficjalnego delegata prezesa Ryszarda Ordyńskiego. 

W czasie reaktywowanej edycji festiwalu Cannes 1939 widzowie zobaczą dwa z trzech zaproponowanych 1939 polskich filmów: 16 listopada zostanie pokazany film ,,ROBERT I BERTRAND”, a dzień później - ,,CZARNE DIAMENTY”.

 

Więcej o festiwalu:

www.festivalcannes1939.com

 

WYSTAWA PAMIĄTEK PO LODZIE NIEMIRZANCE W KINIE ILUZJON
Dodano: 04.11.2019

Zapraszamy na wystawę pamiątek po Lodzie Niemirzance towarzyszącą cyklowi filmowemu Alfabet Retrokina: L jak Loda Niemirzanka, na który zapraszamy do listopadowego kina Iluzjon.

O przeglądzie >>

Loda Niemirzanka (1906-1984), aktorka teatralna i filmowa. Urodziła się w Żbikowie, uczęszczała do Warszawskiej Szkoły Baletowej i Gimnazjum Taczanowskiej. Występowała w teatrach katowickich, wileńskich, łódzkich oraz warszawskich na początku jako tancerka, a następnie jako aktorka. Znana jednak przede wszystkim z charakterystycznych ról filmowych, jak chociażby głównej roli w filmie „Ada, to nie wypada!” z 1936 roku. W czasie wojny, wraz z mężem Stanisławem Kauzikiem współpracowała z AK. Po zakończeniu działań wojennych grała nieregularnie w teatrach m. in. w Częstochowie. Od 1956 roku przebywała na emigracji w Londynie.

„Twoja Lo.” to podpis, jakiego używała aktorka Loda Niemirzanka w licznych listach wysyłanych z emigracji w Londynie do rodziny w Polsce. Wiele pamiątek z pewnością bezpowrotnie przepadłoby po śmierci aktorki, gdyby nie bratanica Lody. Po likwidacji jej londyńskiego mieszkania, zabrała ze sobą najcenniejsze pamiątki, które stanowią obecnie trzon niniejszej wystawy. Wśród nich znalazły się listy, brudnopisy, notatki, elementy garderoby, zdjęcia, a nawet praca dyplomowa aktorki.

Wystawę tworzą obiekty, które cudem przetrwały wojnę i były przez aktorkę pieczołowicie przechowywane jako wspomnienie najpiękniejszych czasów oraz obiekty ze znacznie skromniejszego, emigracyjnego okresu jej życia, pokazujące zupełnie nieznaną część jej życia, pochodzące ze zbiorów Grzegorza Rogowskiego, filmografa FINA.

WSTĘP WOLNY

Wystawa dostępna w godzinach pracy kina Iluzjon: 15:00 - 22:00.

Szczegółowe informacje już wkrótce na stronie kina Iluzjon: www.iluzjon.fn.org.pl

Wystawa realizowana w ramach projektu Nitrofilm.

Patron medialny: Radio Pogoda

 

REPREMIERA „SZTANDARU WOLNOŚCI” W 101. ROCZNICĘ ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI
Dodano: 25.10.2019

Piłsudski, Paderewski, Mościcki, Rydz-Śmigły, Haller, Daszyński i… Osterwa – najważniejszych bohaterów II RP będzie można zobaczyć 13 i 14 listopada w filmie Ryszarda Ordyńskiego z 1935 roku. „Sztandar wolności”, przedstawiający dzieje walk o niepodległość, zaprezentuje Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA). Repremiera filmu po rekonstrukcji cyfrowej odbędzie się w kinie Iluzjon, a dzień później online – na www.ninateka.pl.

„Epopeja czynu polskiego” w kinie i online

13 listopada o godz. 20.00 w warszawskim kinie Iluzjon, a dzień później podczas specjalnej transmisji online w serwisie Ninateka (www.ninateka.pl), odbędzie się repremiera „Sztandaru wolności”, fabularyzowanego filmu dokumentalnego zrealizowanego przez Ryszarda Ordyńskiego w 1935 roku. Ta wielka „epopeja czynu polskiego” przedstawia dzieje walk o niepodległość od roku 1905. Przypomina żołnierzy Legionów Polskich, ich bohaterskie zmagania na frontach wojennych i gehennę w obozach jenieckich. Film prezentuje nie tylko drogę do odzyskania niepodległości, lecz także przejęcie władzy przez Józefa Piłsudskiego, najważniejsze wydarzenia wojny polsko-bolszewickiej, a następnie odradzanie się państwa polskiego. Przewijają się w nim najważniejsze postaci tego okresu, m.in. Ignacy Mościcki, Ignacy Paderewski, Ignacy Daszyński, Józef Haller, Jędrzej Moraczewski, Edward Rydz-Śmigły.Głównym bohaterem jest jednak Józef Piłsudski, a film zrealizowany na kilka miesięcy przed śmiercią Marszałka jest podsumowaniem jego dokonań i wyrazem najwyższego uznania dla jego osiągnięć.

„Sztandar wolności” to kompilacja materiałów z różnych lat zebranych i przygotowanych przez Falangę, największy w latach 30. XX wieku techniczny ośrodek produkcji filmowej w Polsce. Wykorzystano również liczne materiały ikonograficzne – zdjęcia, ulotki, gazety. Prace nad filmem poprzedziły szeroko zakrojone poszukiwania archiwalnych materiałów. Ryszard Ordyński, który zmierzył się z ich brakiem, udał się w delegację do Berlina, gdzie starał się pozyskać brakujące ujęcia. Stało się to bezpośrednim przyczynkiem do szerokiej dyskusji w prasie dotyczącej konieczności stworzenia scentralizowanego państwowego archiwum filmowego. Finał tych starań miał miejsce dopiero w 1955 roku, kiedy to zostało powołane Centralne Archiwum Filmowe, którego następcą jest obecnie Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

W efekcie poszukiwań powstała pierwsza dźwiękowa kompilacja archiwalnych ujęć dokumentalnych. Praca nad filmem stanowiła olbrzymie wyzwanie dla twórców, którzy musieli zmierzyć się z montażem materiałów o różnej jakości.

Premiera filmu odbyła się w przededniu imienin Józefa Piłsudskiego, 18 marca 1935 roku, w warszawskim kinie Filharmonia przy ulicy Jasnej 5. Wydarzenie swoją obecnością zaszczycili prezydent Ignacy Mościcki z małżonką Marią, a także członkowie rządu i ówczesny premier Leon Kozłowski. Dochód ze sprzedaży biletów przeznaczono na wsparcie towarzystwa „Opieka”, założonego z inicjatywy Aleksandry Piłsudskiej. W tym samym czasie na zamkniętym pokazie w Belwederze film w samotności oglądał, bardzo już chory, Józef Piłsudski.

„Sztandar wolności” frekwencyjny sukces w Polsce zawdzięczał wsparciu Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, które rozporządzaniem z dnia 25 marca 1935 roku zalecało dyrektorom szkół zapoznać uczniów z tym filmem. Jednocześnie tytuł wszedł na ekrany kin w dziewięciu największych miastach Polski. Był też najszerzej dystrybuowanym polskim filmem za granicą. Jego kopie wysłano m.in. do krajów Ameryki Południowej, USA i Niemiec.

Pokaz „Sztandaru wolności” w kinie Iluzjon to także wyjątkowa okazja, by na ekranie zobaczyć Juliusza Osterwę. To jedyny film dźwiękowy, w którym pojawił się ten jeden z najwybitniejszych aktorów tamtych czasów.  

Więcej informacji i ciekawostek o filmie >>

 „Sztandar wolności”, reż. Ryszard Ordyński

 

Gdzie i kiedy?

Repremiera filmu odbędzie się w kinie Iluzjon 13 listopada o godz. 20.00. Bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie kina od 28 października. Dzień później o tej samej porze film podczas specjalnej transmisji zobaczą użytkownicy serwisu Ninateka (www.ninateka.pl).

Więcej na stronie kina: www.iluzjon.fn.org.pl

 

Film poddano restauracji cyfrowej w ramach projektu: Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe”  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wydarzenie organizowane w ramach obchodów 100-lecia utworzenia sieci archiwów państwowych w Polsce, dzięki wsparciu Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

        

 

 

„Niezła historia” – niepodległościowy cykl filmowy

„Sztandar wolności” będzie jednym z trzech prezentowanych w listopadzie w kinie Iluzjon filmów o tematyce niepodległościowej. W programie cyklu pt. „Niezła historia” znajdą się także „Szaleńcy” – niemy film fabularny w reżyserii Leonarda Buczkowskiego oraz film dokumentalny „Polonia Restituta 1918–1920”. Wszystkie trzy tytuły zostały odrestaurowane cyfrowo przez FINA w ramach projektu „Nitrofilm”.  

,,Szaleńcy” (1928), reż. Leonard Buczkowski, niemy film fabularny, współczesna muzyka: Stephen Horne, 135’’, DCP

„Wielki krok naprzód w polskiej kinematografii” – pisano w przedwojennych recenzjach. To opowieść o trójce przyjaciół przemierzających bojowy szlak Legionów Polskich (1914–1920). Film wpisuje się w nurt kina patriotycznego. To pierwsza filmowa superprodukcja – zrealizowana przy udziale wielu formacji wojskowych, z nowatorskimi scenami bitew, bronią z epoki i najnowszymi zdobyczami techniki wojskowej. To także jedna z ostatnich produkcji niemych.

,,Polonia Restituta 1918-1920” (1928), niemy film dokumentalny, współczesna muzyka: Semi-Invented Trio, 72’’DCP

Filmowa kronika wydarzeń, które przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości oraz ukształtowania jej granic po latach zaborów. Film został zrealizowany w związku z obchodami jubileuszu 10-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, a uroczysta prapremiera w Operze Warszawskiej zgromadziła najwyższych dostojników państwa polskiego. Dzieło miało duże znaczenie propagandowe – ukazywało wysiłek narodu polskiego walczącego o odrodzenie swojego państwa, gdy pamięć o uwiecznionych wydarzeniach była ciągle żywa w społeczeństwie. W tym niemym filmie dokumentalnym wykorzystano oryginalne materiały z lat 1917–1920 oraz rekonstrukcje z lat późniejszych. Film przedstawiał sylwetki wybitnych postaci tamtego okresu. To pierwszy film wpisany na Polską Listę Krajową Programu UNESCO „Pamięć Świata”.

 

Szczegółowy program pokazów w ramach cyklu:

11.11, g. 18.00, POLONIA RESTITUTA 1918-1920

12.11, g. 17.30, SZALEŃCY

13.11, g. 20.00, SZTANDAR WOLNOŚCI, repremiera

16.11, g. 18.00, SZTANDAR WOLNOŚCI

17.11, g. 20.00, SZALEŃCY

18.11, g. 18.00, POLONIA RESTITUTA 1918-1920


Od 19 listopada „Polonię Restitutę” i „Szaleńców” będzie można oglądać także online w serwisie Ninateka (www.ninateka.pl).  


Kino Iluzjon – kino znajdujące się pod opieką Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA), położone w sercu Starego Mokotowa w zabytkowym budynku dawnego kina Stolica, którego znakiem rozpoznawczym jest fioletowy neon. Iluzjon proponuje niepowtarzalny i ambitny repertuar – połączenie klasyki, m.in. z archiwalnych zasobów FINA, i nowości oraz wybór nietuzinkowych wydarzeń filmowych: pokazów specjalnych, spotkań z twórcami, wystaw multimedialnych, seansów z muzyką na żywo, festiwali i przeglądów. Iluzjon należy do Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych. Wytrawnych widzów nie odstraszy brakiem popcornu, zachęci zaś bezkonkurencyjnym programem, atrakcyjnymi cenami biletów, przyjaznym otoczeniem, bliskością stacji metra oraz pyszną kawą serwowaną przez Iluzjon Café Bar. Iluzjon cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności i mediów, m.in. okrzyknięty został przez „Gazetę Wyborczą” miejscem magicznym, wyróżniony przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy odznaką „Zasłużony dla Warszawy”, nagrodzony Wdechą (kulturalną nagrodą „Gazety Co Jest Grane 24”) w kategorii Miejsce Roku 2008 oraz polecany jest w alternatywnym przewodniku „Zrób to w Warszawie”.  Więcej na: www.iluzjon.fn.org.pl  

 

O SMAKU KAWY W PRZEDWOJENNEJ WARSZAWIE - JUŻ W SOBOTĘ W KINIE ILUZJON
Dodano: 17.10.2019

Już w najbliższą sobotę w kinie Iluzjon pokaz „Doktóra Murka” w reż. Juliusza Gardana z 1939 roku z muzyką Władysława Szpilmana i opowieść o tym, jak smakowała przedwojenna kawa i jak w kawiarniach toczyło się życie ówczesnej Warszawy. Start o godzinie 16.00.

 

 „Doktór Murek”, reż. Juliusz Gardan, FOTOTEKA FINA

 

K jak KAWA

 

Jak przygotowywano kawę w domach zanim pojawiły się palarnie kawy i gdzie w Warszawie przed wojną podawano najlepszy napój? Jak wyglądała historia kawy w Polsce na tle rozbiorów, w czasie I i II wojny światowej? Kawową opowieść, przy okazji ostatniego w tym miesiącu spotkania z literką K jak kawa w jesiennym Alfabecie Retrokina, wygłosi Michał Kmiecik z przedwojennej polskiej marki kawy, która niedawno wróciła na rynek.                                                                           

Tuż po niej pokaz filmu Juliusza Gardana z 1939 roku pt. „Doktór Murek”. Scenariusz filmu powstał na kanwie powieści Tadeusza Dołęgi – Mostowicza, jednego z najpoczytniejszych pisarzy dwudziestolecia międzywojennego. Książka w zjadliwy i ironiczny sposób ukazuje upadek młodego, uczciwego urzędnika, który w wyniku intryg traci pracę i zostaje kryminalistą. Reżyser skupił się na wątkach sensacyjnych, a w roli nietuzinkowego przestępcy obsadził największego amanta przedwojennych ekranów, Franciszka Brodniewicza. W filmie występuje ponadto Ina Benita, Janina Wilczówna, Lidia Wysocka, a także Nora Ney, która w plebiscycie w 1933 roku została wybrana „królową polskiego ekranu” odbierając ten tytuł Jadwidze Smosarskiej. Ten klasyczny dramat sensacyjny z doskonałym i wciągającym scenariuszem to także okazja by dowiedzieć się, czy wizyta w kawiarni może odmienić całe życie?

Więcej: http://www.iluzjon.fn.org.pl/filmy/info/6/doktor-murek.html?rep=11515

 

Bilety w cenie 12-14 złotych do nabycia online na stronie kina lub w kasie przed seansem.

 

 

L jak LISTOPAD, L jak LODA NIEMIRZANKA

 

„Moi rodzice rozwodzą się”, reż. Mieczysław Krawicz, FOTOTEKA FINA

 

W listopadzie Alfabet Retrokina w Iluzjonie upłynie pod znakiem litery L. Jego bohaterką będzie Loda Niemirzanka, nietuzinkowa, przedwojenna aktorka i tancerka, która wedle oficjalnych informacji w listopadzie tego roku obchodziłaby 110. rocznicę urodzin. Leokadia Niemira, przedstawiająca się później jako Loda Niemirzanka wykreowała swoje sceniczne alter ego, ale także zataiła prawdziwą datę urodzin, jak wiele artystek tamtego okresu, bo tak naprawdę urodziła się 25 grudnia 1906 roku.

Postać Panny Niemiry i jej kreacje aktorskie przybliżą jedne z jej ostatnich  filmów. Kino Iluzjon przypomni: „Moi rodzice rozwodzą się” (1938) oraz Ja tu rządzę (1939).

Pokazom filmów będzie towarzyszyć wystawa fotosów i pamiątek związanych z Lodą Niemirzanką.

 Szczegółowe informacje już wkrótce na stronie kina Iluzjon: www.iluzjon.fn.org.pl

 

Kontakt dla mediów:

e-mail: dorota.zajdel@fina.gov.pl   

         +48 723 510 077

           22 380 49 75

 


 

KINO ILUZJON – znajdujące się pod opieką Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA) kino, którego znakiem charakterystycznym jest fioletowy neon. Położone przy ul. Narbutta 50a w Warszawie, w przepięknej części Starego Mokotowa w zabytkowym budynku dawnego kina Stolica. Iluzjon proponuje ambitny repertuar – połączenie klasyki, m.in. z archiwalnych zasobów FINA, i nowości oraz wybór nietuzinkowych wydarzeń filmowych: pokazów specjalnych, spotkań z twórcami, wystaw multimedialnych, seansów z muzyką na żywo, festiwali i przeglądów. ILUZJON należy do Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych. Wytrawnych widzów nie odstraszy brakiem popcornu, zachęci zaś bezkonkurencyjnym programem, atrakcyjnymi cenami biletów, przyjaznym otoczeniem, bliskością stacji metra oraz pyszną kawą serwowaną przez Iluzjon Café Bar. ILUZJON cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności i mediów, m.in. okrzyknięty został przez „Gazetę Wyborczą” miejscem magicznym, wyróżniony przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy odznaką „Zasłużony dla Warszawy”, nagrodzony Wdechą (kulturalną nagrodą „Gazety Co Jest Grane 24”) w kategorii Miejsce Roku 2008 oraz polecany jest w alternatywnym przewodniku „Zrób to w Warszawie”. 

 

Więcej na: www.iluzjon.fn.org.pl

 

FILMY Z PROJEKTU NITROFILM NA EKRANIE WARSZAWSKIEGO KINA AMONDO
Dodano: 08.10.2019

Warszawskie kino jest jednym z trzech lokali Amondo na świecie. Pierwsze powstało w New Delhi, a kolejne zostanie otwarte w Mexico City.

Amondo założył kolektyw filmowców, którym zależało na stworzeniu alternatywy dla multipleksów. Jest to najmniejsze kino w stolicy, które mieści się przy ulicy Żurawiej. Kameralne wnętrza, brak przekąsek, nietuzinkowy repertuar i filmowe dyskusje zapewniają niepowtarzalny klimat dla koneserów kina.

Teraz na ekranie kina Amondo zagoszczą przedwojenne polskie filmy z kolekcji Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Na początek widzowie będą mogli zobaczyć komedie i dramaty z niezapomnianymi postaciami kobiet. 

Cykl rozpocznie się 8 października odrestaurowanym cyfrowo filmem z niezwykłą Polą Negri ,,Bestia | The Polish Dancer” (1917/1921), reż. A. Hertz.

Podczas pozostałych seansu zostaną pokazane przedwojenne filmy z projektu Nitrofilm. Na ekranie widzowie będą mogli podziwiać Halinę Bruczównę, Norę Ney, Jadwigę Smosarską, czy Inę Benitę.

Cykl potrawa do końca roku.

 

08.10 | BESTIA |THE POLISH DANCER

22.10 | LUDZIE BEZ JUTRA

05.11 | SPORTOWIEC MIMO WOLI

19.11 | JADZIA

10.12 | DOKTÓR MUREK

 

 

Więcej informacji:

https://www.facebook.com/AMONDOKINO/

http://kinoamondo.pl/


źródło: http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/11243

KINO ILUZJON ZAPRASZA NA JESIENNY ALFABET RETROKINA: NA POCZĄTEK K JAK KAWA!
Dodano: 02.10.2019

Pachnąca i aromatyczna. Kawa! A gdzie przed wojną smakowała najlepiej? Oczywiście w Adrii i Ziemiańskiej. Jak wypadało ją pić? Naturalnie we frakach, marynarkach, sukniach z chiffonne velour i futrach. W październiku kino Iluzjon zaprasza na Alfabet Retrokina do kawiarni, na filiżankę doskonałej czarnej kawy – a wszystko w towarzystwie stukotu projektora, ciemnej sali kinowej i największych gwiazd srebrnego ekranu!

 

 Wrzos, reż. Juliusz Gardan, zasoby FINA

 

Po wakacyjnej przerwie, na ekrany kina Iluzjon wraca Alfabet Retrokina, czyli najlepsze przedwojenne kino w wyjątkowych tematycznych blokach! Październik upłynie pod znakiem litery K jak KAWA. O tym, jak przed wojną piło się kawę, gdzie smakowała najlepiej i jaką rolę odgrywała w kierowaniu losami bohaterów kina dowiedzą się widzowie takich filmów jak: „Czy Lucyna to dziewczyna?”, „Wrzos”, „ABC miłości” oraz „Doktór Murek”.

 

W programie:

 

„CZY LUCYNA TO DZIEWCZYNA?”, reż. Juliusz Gardan, Polska, 1934, 80 min.  

5 października g. 16:00, sala Mała Czarna, projekcja z taśmy 35 mm  

– Co się dzieje z kawą? – Parzy się. Czy filiżanka kawy pomoże zakochanej Lucynie w rozbudzeniu uczuć Stefana? Zabawna komedia omyłek, będąca również pierwszą rodzimą próbą rozbawienia publiczności zamianą płci w najlepszym, lubitschowskim stylu. W rolach głównych ulubieńcy publiczności – Jadwiga Smosarska i Eugeniusz Bodo.

 

„WRZOS”, reż. Juliusz Gardan, Polska, 1938

12 października g. 16.00, sala Mała Czarna, projekcja z taśmy 35 mm  

 – Dosyć tego uśmiechania. Daj mi kawy! Czy mocny, czarny napar uspokoi zazdrosną do szaleństwa kochankę Andrzeja, Celinę? Jeden z najbardziej wzruszających dramatów, na podstawie powieści Marii Rodziewiczówny. Historia miłosnego trójkąta i jednej, prawdziwej miłości z wybitnymi kreacjami Stanisławy Angel-Engelówny i Franciszka Brodniewicza.

 

„ABC MIŁOŚCI”, reż. Michał Waszyński, Polska 1935

13 października g. 16.00, sala Mała Czarna, projekcja z kopii DCP     

– No… ekonomia proszę pani… tak, Brazylia, kawa, prawda, kawę do morza. Dumping. Czy polityka Brazylii dotycząca eksportu kawy, wpłynie na polepszenie sytuacji bezrobotnej Helenki? Jeden z niewielu filmów ukazujący bezsprzecznie najpiękniejszą przedwojenną aktorkę Marię Bogdę w roli komediowej! W filmie, wspomaga ją dzielnie komik wszechczasów, Adolf Dymsza.

 

 „DOKTÓR MUREK”, reż. Juliusz Gardan, Polska 1939

19 października g. 16.00, sala Mała Czarna, projekcja z kopii DCP      

– Pół czarnej proszę. Pani pozwoli pół czarnej? Czy wizyta w kawiarni może zmienić całe życie? Nira, narzeczona Franciszka Murka to pierwszy zły duch na jego życiowej drodze. Niestety nie ostatni… Klasyczny dramat sensacyjny z doskonałym, wciągającym scenariuszem. W roli tytułowej, największy amant przedwojennych ekranów, Franciszek Brodniewicz.

 

„Alfabet Retrokina” to cykl pokazów przedwojennych filmów, obecny w kinie Iluzjon już od kilku lat. Początkowo publiczność mogła oglądać odrestaurowane cyfrowo polskie filmy. Obecnie prezentowane w danym miesiącu tytuły łączą hasła rozpoczynające się kolejną literą alfabetu, a repertuar został rozszerzony o filmy prezentowane także na taśmie 35 mm oraz o zagraniczne produkcje. Wybrane seanse są poprzedzone prelekcjami ekspertów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, którzy zdradzają tajniki przedwojennej kinematografii.  

 

Filmy pochodzą z projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

Więcej: http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1089/alfabet-retrokina-k-jak-kawa.html

Bilety w cenie 12-14 zł do nabycia online lub w kasie kina.

Kino Iluzjon ǀ ul. Narbutta 50a ǀ Warszawa

projekcje w ramach cyklu

05.10.2019, godz 16:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Projekcja z taśmy 35 mm
      
12.10.2019, godz 16:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Projekcja z taśmy 35 mm
      
13.10.2019, godz 16:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Projekcja z nośnika DCP
      
19.10.2019, godz 16:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Projekcja z nośnika DCP
      

 


 

Kontakt dla mediów:

e-mail: dorota.zajdel@fina.gov.pl    

M. +48 723 510 077

T. 22 380 49 75

 

KINO ILUZJON – Muzeum Sztuki Filmowej – kino z „muzeum” w nazwie, znajdujące się pod opieką Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA), obecnie położone przy ul. Narbutta 50a w Warszawie, w przepięknej części Starego Mokotowa w zabytkowym budynku dawnego kina Stolica. Iluzjon proponuje ambitny repertuar – połączenie klasyki, m.in. z archiwalnych zasobów FINA, i nowości oraz wybór nietuzinkowych wydarzeń filmowych: pokazów specjalnych, spotkań z twórcami, wystaw multimedialnych, seansów z muzyką na żywo, festiwali i przeglądów. ILUZJON należy do Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych. Wytrawnych widzów nie odstraszy brakiem popcornu, zachęci zaś bezkonkurencyjnym programem, atrakcyjnymi cenami biletów, przyjaznym otoczeniem, bliskością stacji metra oraz pyszną kawą serwowaną przez Iluzjon Café Bar. ILUZJON cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności i mediów, m.in. okrzyknięty został przez „Gazetę Wyborczą” miejscem magicznym, wyróżniony przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy odznaką „Zasłużony dla Warszawy”, nagrodzony Wdechą (kulturalną nagrodą „Gazety Co Jest Grane 24”) w kategorii Miejsce Roku 2008 oraz polecany jest w alternatywnym przewodniku „Zrób to w Warszawie”. 

Więcej na: www.iluzjon.fn.org.pl  

XVI OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL PIOSENKI RETRO im. MIECZYSŁAWA FOGGA
Dodano: 06.09.2019

Zapraszamy na XVI Ogólnopolski Festiwal Piosenki Retro, w ramach którego kino Iluzjon przypomni polskie przedwojenne komedie filmowe.

W programie:

ABC miłości, reż. Michał Waszyński, Polska 1935, 80 minut

Ada, to nie wypada!, reż. Konrad Tom, Polska 1936, 90 minut

Będzie lepiej, reż. Michał Waszyński, Polska 1936, 100 minut

Dwie Joasie, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1935, 90 minut

Fredek uszczęśliwia świat, reż. Zbigniew Ziembiński, Polska 1936, 90 minut

Jadzia, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1936, 92 minuty

Sportowiec mimo woli, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1939, 80 minut

MIECZYSŁAW FOGG

Urodzony w 1901 r. Mieczysław Fogiel był w młodości kasjerem. Początek jego kariery przypomina hollywoodzki film – znany aktor Ludwik Sempoliński przypadkowo usłyszał śpiewającego w kościelnym chórze mężczyznę i namówił go na lekcje śpiewu. Przez dłuższy czas Fogg traktował muzykę jako zajęcie dodatkowe.

Przełomem okazał się rok 1928 i angaż do Chóru Dana, najsłynniejszej w Polsce grupy rewelersów. Występy w warszawskim teatrzyku Qui Pro Quo, epizody w filmach, recitale radiowe oraz zagraniczne tournée przyniosły piosenkarzowi sławę, spotęgowaną jeszcze licznymi wydawnictwami płytowymi. Określany przez (zazdrosnych?) kolegów jako „śpiewająca mrówka” Fogg nagrywał do 150 piosenek rocznie. Były wśród nich niezapomniane przeboje, takie jak nazywany tangiem samobójców szlagier Ta ostatnia niedziela, który sprzedał się w nakładzie ponad 100 tysięcy egzemplarzy płyt.

Filmy pochodzą z projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece
Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Więcej na: www.iluzjon.fn.org.pl

Projekcje w ramach cyklu:

02.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
03.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; Projekcja z kopii DCP
    
04.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
05.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
09.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
11.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
16.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
23.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
Informacje dodatkowe prelekcja: Michał Pieńkowski
    
24.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
Informacje dodatkowe prelekcja: Michał Pieńkowski
    
25.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
30.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    



Źródło: www.fototeka.fn.org.pl

 

 

SKARBY KINA PRZEDWOJENNEGO NA 44. FPFF
Dodano: 03.09.2019

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni jako największa impreza poświęcona rodzimej kinematografii pielęgnuje pamięć o jej początkach.

Od pięciu lat Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny jest partnerem cyklu „Skarby Kina Przedwojennego”, w ramach którego prezentowane są jedne z najstarszych filmów ze zbiorów archiwum. Tegoroczny program partnerskiego cyklu FINY jest bardzo różnorodny pod względem gatunkowym i tematycznym. Otworzy go „Halka” (1929/32) w reżyserii Konstantego Meglickiego. W Gdyni ekranizacja opery Stanisława Moniuszki zostanie zaprezentowana z muzyką na żywo napisaną przez Jerzego Rogowiecza, autora muzyki filmowej, perkusistę i pianistę. Na scenie kompozytorowi będzie towarzyszył zespół.

Po raz pierwszy „Halkę” z muzyką na żywo Rogiewicza mieli okazję oglądać widzowie warszawszkiego kina Iluzjon w listopadzie 2016 roku, podczas oficjalnej repremiery filmu. Później Rogiewicz wystąpił także we Wrocławiu na Nowych Horyzontach.

O filmach

Dzieło Meglickiego to film z niezwykłą historią. „Halkę” zrealizowano w 1929 roku, u progu ery dźwiękowej, jeszcze jako film niemy. W kinach film był wyświetlany z ilustracją śpiewno-muzyczną nagraną na płytach gramofonowych. Wykorzystywano głównie nagrania w wykonaniu wybitnych artystów operowych. W 1932 roku producent filmu postanowił udźwiękowić „Halkę” na stałe. Arie Jontka zaśpiewał Władysław Ladis Kiepura, młodszy brat Jana, Halki zaś – Zuzanna Karin, dobrze zapowiadająca się śpiewaczka. W nagraniu wziął także udział chór Opery Warszawskiej.

Z pierwotnej niemej wersji filmu z 1929 roku do naszych czasów dotrwały jedynie końcowe cztery minuty. W zbiorach FINY znalazły się także obszerne fragmenty materiałów roboczych do wersji udźwiękowionej w 1932 roku. Stan zachowania tych materiałów nie pozwalał na ich – nawet ograniczoną – eksploatację.

Restauracja „Halki” była jednym z największych tego typu wyzwań, przed jakim stanęła FINA. Istniejące materiały były bardzo różnorodne, niekompletne oraz dotyczyły dwóch różnych wersji filmu. Ponieważ nie zachowała się żadna dokumentacja do filmu, FINA podjęła próbę montażu – utrzymanego w duchu epoki – zachowanych fragmentów. We współczesnej ilustracji muzycznej, opracowanej przez Jerzego Rogiewicza, zostały wykorzystane części historycznego udźwiękowienia z 1932 roku.

Więcej o filmie


Wśród tegorocznych „Skarbów Kina Przedwojennego” znalazł się też film „Ludzie Wisły” (1938) w reżyserii Aleksandra Forda i Jerzego Zarzyckiego. To ekranizacja powieści Heleny Boguszewskiej i Jerzego Kornackiego pt. „Wisła”, opowiadająca historię osadzoną w realiach codziennego życia pracowników i właścicieli barek żeglugi śródlądowej z wyjątkowymi, naturalistycznymi zdjęciami Stanisława Lipińskiego. Film wymakał się ocenie ówczesnej krytyki i zaskakuje do dziś.

Więcej o filmie


Unikatowe zdjęcia lotnicze można zobaczyć natomiast w innym filmie obyczajowym z wątkiem romansowym, pt. „Dziewczyna szuka miłości” w reżyserii Romualda Gantkowskiego, z 1937 roku. Bohaterem filmu jest konstruktor lotniczy, pasjonat, który pracuje nad nowym modelem samolotu. Pochodzący z biednej rodziny młody mężczyzna znajduje sprzymierzeńca i sponsora w osobie polskiego milionera z Brazylii. W roli konstruktora wynalazcy Mieczysław Cybulski, jeden z najbardziej znanych przedwojennych amantów. Jego ukochaną gra Tamara Wiszniewska, zaś jego matkę Stanisława Wysocka, najwybitniejsza polska aktorka pierwszej połowy XX wieku.

Więcej o filmie

 

Obok fabuł w ramach „Skarbów Kina Przedwojennego” widzowie gdyńskiego festiwalu będą mogli zobaczyć film krótkometrażowy „Dziś mamy bal” Jerzego Zarzyckiego i Tadeusza Kowalskiego. Ta krótkometrażowa impresja z 1932 roku jest zaliczana do nurtu przedwojennych filmów awangardowych.  Zadziwia różnorodnością użytych śródków montażowych i eksperymentalnymi zdjęciami.

Więcej o filmie

 


Program „Skarbów Kina Przedwojennego” na 44. FPFF uzupełniają kilkuminutowe oryginalne zwiastuny filmów: „Dziewczyna szuka miłości”, „Będzie lepiej” i „Jadzia”. To prawdziwa perełka dla pasjonatów kina!

 

Wszystkie filmy zostały odrestaurowane i zdigitalizowane w ramach projektu Nitrofilm

KONSERWACJA I DIGITALIZACJA PRZEDWOJENNYCH FILMÓW FABULARNYCH W FILMOTECE NARODOWEJ W WARSZAWIE    

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Filmy będą prezentowane w Gdyńskim Centrum Filmowym oraz na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego w Gdyni, gdzie odbędzie się pokaz „Halki” z muzyką na żywo. Szczegółowy harmonogram zostanie ogłoszony 5 września. Wtedy też rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów na seanse. 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 16-21 września 2019 roku.

Więcej o festiwalu: www.festiwalgdynia.pl

 

 


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ