„HALKA” PO REKONSTRUKCJI JUŻ DOSTĘPNA W SKLEPIE INTERNETOWYM FINA
Dodano: 08.12.2020

Najnowsze kolekcjonerskie wydawnictwo FINA „Halka” Konstantego Meglickiego po rekonstrukcji cyfrowej z muzyką Jerzego Rogiewicza jest już dostępne w sklepie internetowym FINA.

Piękna góralka Halka zakochuje się w bogatym szlachcicu Januszu i odtrąca adorującego ją górala Jontka. Wkrótce jednak przekonuje się, że miłosnym obietnicom panicza nie można wierzyć. „Halka” Konstantego Meglickiego jest jedną z trzech polskich przedwojennych adaptacji opery Stanisława Moniuszki. Film dotychczas nie był znany szerszej publiczności. Dziś powraca w wersji po rekonstrukcji cyfrowej (wykonanej w rozdzielczości 4K). „Halka” została zrealizowana w 1929 roku jako film niemy. Premiera filmu zbiegła się jednak z początkiem ery dźwiękowej. Fakt ten wpłynął na decyzję producenta i w 1932 roku film udźwiękowiono, by w zmienionej wersji ponownie wprowadzić go na ekrany. Arie Halki wykonała Zuzanna Karin, a Jontka – Władysław Ladis (właśc. Władysław Kiepura). Niestety oryginalna ścieżka dźwiękowa ocalała tylko we fragmentach. Jako że pierwotna wersja była niema, FINA postanowiła zaprezentować go dzisiejszej publiczności w takiej właśnie postaci, z muzyką specjalnie skomponowaną na tę okazję przez Jerzego Rogiewicza.

Więcej o filmie HALKA.

Wydawnictwo zawiera polsko-angielską książkę z nowymi tekstami. Historyczka filmu dr hab. Iwona Sowińska przedstawia krótką historię filmowej opery i wyjaśnia, dlaczego nieme kino zainteresowało się operą, muzykolog dr Grzegorz Zieziula pisze o zaletach i wadach przekładu opery na język kina, filmograf FINA Michał Pieńkowski – o przedwojennej ilustracji muzycznej, a kompozytor Jerzy Rogiewicz – o swojej pracy nad wersją współczesną.

Płytę Blu-ray możecie kupić w naszym sklepie internetowym:

https://fina.gov.pl/product/halka/

Wydawnictwo dofinansowane ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach PW „Niepodległa” na lata 2017-2022.

 


Materiał promocyjny FINA

„KSIĘŻNA ŁOWICKA" ONLINE!
Dodano: 27.11.2020

Zapraszamy na film z 1932 roku w reżyserii duetu: Krawicz-Warnecki z gwiazdorską obsadą.

„Księżna Łowicka” to kontrowersyjna ekranizacja powieści Wacława Gąsiorowskiego, niezwykle popularnego przed wojną pisarza historycznego.

Film powstał w związku z 100. rocznicą wybuchu powstania listopadowego. Dość swobodne podejście do faktów historycznych przez autora scenariusza sprawiło, że ekranizacja wzbudziła protesty wielu historyków i krytyków filmowych. Jednak znakomita dramaturgia, monumentalna oprawa - wspaniała scenografia autorstwa Stefana Norrisa, jednego z najlepszych polskich scenografów dwudziestolecia międzywojennego, piękne kostiumy – spowodowały, że film cieszył się w latach 30. wielką popularnością, nie tylko w kraju, ale także za granicą.

Jest to także ciekawy przykład produkcji reprezentującej jeden z etapów przechodzenia z kinematografii niemej do dźwiękowej.

W rolach głównych wystąpiła królowa ekranu Jadwiga Smosarska, jeden z najwybitniejszych aktorów i reformatorów teatru Stefan Jaracz oraz Józef Węgrzyn.

Więcej o filmie KSIĘŻNA ŁOWICKA


Film do obejrzenia także na portalu Ninateka.pl
https://ninateka.pl/film/ksiezna-lowicka-janusz-warnecki-mieczyslaw-krawicz-1

 

NOWY JORK: FILMY Z POLĄ NEGRI Z MUZYKĄ KRZYSZTOFA MEDYNY
Dodano: 06.11.2020

7 listopada nowojorska publiczność będzie mogła podziwiać Polę Negri, aż w dwóch kreacjach aktorskich.

Goście kameralnego kina Film Noir zobaczą filmy: Bestia | The Polish Dancer (197/1921) Aleksandra Hertza i Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów (1918) w reżyserii Eugena Illésa. Pokazom będzie towarzyszyć muzyka na żywo Krzysztofa Medyny.

Krzysztof Medyna wychowywał się w rodzinie kultywującej tradycje muzyczne. Uczył się grać na fortepianie i na klarnecie. Dość szybko zainteresował się jazzem.

Karierę jazzową rozpoczął w Klubie Studentów Politechniki Szczecińskiej „Kontrasty”. Grał także ze Studiem Pantomimy Politechniki Szczecińskiej.  Z pianistą Andrzejem Winnickim założył w Szczecinie zespół Breakwater, który  na festiwalu Jazz nad Odrą wywalczył główną nagrodę w kategorii zespołowej. W 1982 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie współpracował z wieloma doskonałymi muzykami.

Więcej informacji:

https://www.facebook.com/events/1041706282939806

 

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów
Fot. Fototeka FINA

DOMÓWKA Z DWÓJKĄ. NAJMNIEJSZA ORKIESTRA ŚWIATA KONTRA „BESTIA
Dodano: 05.11.2020

Już 7 listopada Orkiestra Ludwika Starskiego zaprezentuje autorską muzykę do fragmentów odrestaurowanego cyfrowo przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny filmu Bestia|The Polish Dancer (1917/1921) w reżyserii Aleksandra Hertza.

      Fototeka FINA

Kameralny koncert online odbędzie się w ramach Domówki z Dwójką - trzydziestominutowych występów zaprzyjaźnionych z radiem artystów, którzy w czasie pandemii zamienili sale koncertowe na prywatne mieszkania, a dzięki Dwójce łączą się z słuchaczami.

Orkiestra Ludwika Sarskiego to kolektyw artystyczny, który został założony przez dwóch multiinstrumentalistów i kompozytorów. W swojej twórczości Piotr Tomala i Damian Szymczak łączą takie style jak early jazz, ragtime, tango, swing czy klezmer. Działalność orkiestry to  przede wszystkim kameralne koncerty oraz wykonywanie muzyki na żywo podczas projekcji filmów niemych, takich jak „Młody Sherlock Holmes" Bustera Keatona czy „Światła wielkiego miasta" Charliego Chaplina. Tym razem zmierzą się z Bestią - jedynym zachowanym filmem z Polą Negri z polskiego okresu jej kariery

Koncert rozpocznie się 7 listopada (sobota) po godz. 21.00.

Transmisja na antenie PR2, stronie internetowej Dwójki i Facebooku Dwójki oraz na kanale YouTube Polskiego Radia, gdzie będzie można również zobaczyć fragmenty odrestaurowego cyfrowo przez FINĘ filmu.

 

 

Więcej informacji:

https://www.polskieradio.pl/8/8741/Artykul/2612940,Najmniejsza-orkiestra-swiata-kontra-Bestia

https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka

https://www.facebook.com/Dwojka.PolskieRadio

https://www.youtube.com/channel/UC_jYNCh6rV-wl8KNR3uVooA

 

RETROKINO: Z WIDOKIEM NA WARSZAWĘ
Dodano: 23.09.2020

Jak filmowcy portretowali stolicę? Które miejsca lubili najbardziej, gdzie lokowali najważniejsze sceny swoich filmów? Czy ich ekranowy wizerunek pokrywał się z rzeczywistością?

Zapraszamy do warszawskiego kina Iluzjon na cykl przedwojennych filmów fabularnych z Warszawą w roli głównej. Rozpoczynamy już 27 września filmem FREDEK USZCZĘŚLIWIA ŚWIAT Zbigniewa Ziembińskiego z 1936 roku, który przeniesie widzów na Starówkę, ale też do mniej znanych zakątków Warszawy.

27.09.2020, godz 16:00
Sala Stolica

    

www.iluzjon.fn.org.pl


Fototeka FINA

„JANKO MUZYKANT” ODZYSKAŁ GŁOS!
Dodano: 26.08.2020

Film z 1930 roku w reż. Ryszarda Ordyńskiego - „Janko Muzykant”, po kilkudziesięciu latach czeka na swoją repremierę w dźwiękowej wersji. We Włoszech, w prywatnej kolekcji, odnalazły się oryginalne płyty z muzyką do filmu autorstwa Leona Schillera i Grzegorza Fitelberga! To jedno z najbardziej sensacyjnych odkryć dotyczących przedwojennego kina w ostatnich latach. 

O filmie

Premiera filmu odbyła się 8 listopada 1930 roku. Historię na podstawie znanej noweli Henryka Sienkiewicza wyreżyserował znany wówczas na całym świecie reżyser Ryszard Ordyński. W roli tytułowej wystąpili Stefan Rogulski (mały Janko) oraz Witold Conti, początkujący aktor i skrzypek, zaś w roli głównej Maria Malicka, ceniona aktorka dramatyczna młodego pokolenia.

Historia Janka Muzykanta znacznie różniła się od literackiego pierwowzoru: filmowa adaptacja to właściwie dalsze dzieje bohatera, który nie umiera, lecz trafia do domu poprawczego, a po jego opuszczeniu robi karierę jako skrzypek. W filmie nie zabrało wątku romansowego – tytułowy bohater poznaje i zakochuje się w artystce rewiowej Ewie. 

„Janko Muzykant” był jednym z pierwszych wyprodukowanych w Polsce pełnometrażowych filmów dźwiękowych. Film nakręcono w Polsce, przede wszystkim w Warszawie i okolicach, a następnie udźwiękowiono w studiu w Berlinie. Muzykę do filmu, którą skomponowali Leon Schiller oraz Grzegorz Fitelberg, zapisano na płytach gramofonowych. Po wojnie ścieżka dźwiękowa zaginęła, nie zachowała się także partytura.

Źródło: Fototeka FINA

Film znany jest więc do dziś jedynie w niepełnej, pozbawionej dźwięku wersji. Dzięki temu, że powstał na przełomie kina niemego i dźwiękowego, dialogi i elementy fabuły wyświetlane były na planszach, więc obraz z powodzeniem mógł być pokazywany jako niemy. Powstał także pomysł, by „Janko Muzykant” zyskał nową, skomponowaną współcześnie muzykę oraz by „zdubbingować”  piosenki, które udało się zidentyfikować dzięki odczytowi z ruchu warg postaci filmowych.

W 2016 roku film zachwycił międzynarodową publiczność podczas 35. festiwalu kina niemego w Pordenone (Le Giornate del Cinema Muto). Wkrótce napłynęły kolejne propozycje prezentacji na międzynarodowych festiwalach filmów niemych m.in. w San Francisco. Dzięki rozgłosowi, jaki obraz współcześnie zyskał we Włoszech i działaniach poszukiwawczych Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA), w zbiorach prywatnego kolekcjonera odnalazły się i zostały już sprowadzone do Polski oryginalne zapisy ścieżki dźwiękowej. To jedno z najbardziej sensacyjnych odkryć dotyczących przedwojennego polskiego kina ostatnich lat.

W pracowniach FINA trwają obecnie prace nad restauracją cyfrową obrazu „Janka Muzykanta” i przywróceniem mu utraconej ścieżki dźwiękowej. Już niedługo, po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat film ponownie będzie mógł być prezentowany w oryginalnym kształcie. Repremiera filmu zaplanowana jest na kwiecień 2021 roku, czyli na najbliższą edycję Święta Niemego Kina, organizowanego przez FINA w warszawskim Kinie Iluzjon.

Przed nami jeden z najciekawszych projektów restauratorskich, z jakimi przyszło nam się zmierzyć. Posiadamy dwie niekompletne kopie filmu na taśmie filmowej, polską i czechosłowacką, a jedynym kompletnym materiałem jest właśnie sensacyjnie odnaleziona ścieżka dźwiękowa. Jej odczytanie, z tych niezwykle kruchych płyt, to duże wyzwanie dla specjalistów FINA! – mówi Anna Sienkiewicz – Rogowska, wicedyrektor FINA.  

Zaginiony dźwięk do filmu

Z przygotowywania ścieżki do „Janka Muzykanta” zachowały się dwa zdjęcia. Jedno z nich przedstawia wnętrze studia, na pierwszym planie Witold Conti stoi przed mikrofonem, a obok niego Maria Malicka i Grzegorz Fitelberg, zaś w tle widać ekran, na którym wyświetlano obraz. Dźwięk do filmu utrwalono na pięciu dwustronnych płytach szelakowych o średnicy 40 cm i grubości 4mm.

Wielką innowacją było włączenie do akcji filmu piosenek. Wprawdzie pojawiały się już wcześniej w polskich produkcjach, jednak stanowiły po prostu element muzycznego tła. W filmie Ordyńskiego piosenki po raz pierwszy w historii polskiego filmu zostały zaśpiewane przez bohaterów. Do czasu odnalezienia płyt widzieliśmy jedynie jak np. artystka rewiowa Ewa (w tej roli Maria Malicka) śpiewa najpierw na próbie, a potem podczas występu w teatrze, czy jak śpiewa Janko i jego przyjaciele, Lopek i Florek. 

Nie wiadomo, dlaczego dźwięk do „Janka Muzykanta” został nagrany w Berlinie, bowiem w Warszawie działało już wtedy studio, w którym udźwiękowiano filmy na płytach gramofonowych, m.in. do pierwszego polskiego „dźwiękowca” czyli „Moralności pani Dulskiej” (1930), do którego ścieżka dźwiękowa także zaginęła. To bardzo duża strata, ponieważ tworzenie muzyki do filmów powierzano wówczas najlepszym polskich kompozytorom, m.in. Ludomirowi Różyckiemu. Po cudownym odnalezieniu muzyki do „Janka Muzykanta” pozostaje nadzieja, że kiedyś i ten film „przemówi”.

Zagraniczny sukces filmu

„Janko Muzykant”, podobnie jak wiele innych rodzimych przedwojennych filmów, dystrybuowany był nie tylko w Polsce, lecz także za granicą, z pewnością w Belgii, Czechosłowacji, Jugosławii, Rumunii, na Łotwie i w Stanach Zjednoczonych, choć prasa donosiła także, że film został sprzedany do Danii, Estonii, Hiszpanii, Egiptu, Syrii i Palestyny.

W 2016 roku na 35. festiwalu kina niemego (Le Giornate del Cinema Muto) w Pordenone po raz pierwszy, dzięki staraniom Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA) zostały zaprezentowane polskie filmy. Dla większości zagranicznych widzów był to pierwszy kontakt z kinematografią znad Wisły sprzed II wojny światowej. W jednym z wywiadów dyrektor festiwalu, Jay Weissberg powiedział, że polski przegląd jest wypełnieniem białej plamy na filmowej mapie świata i wielkim zaskoczeniem dla widzów, którzy dotychczas mieli okazję oglądać jedynie Polę Negri. Widzowie i krytycy chwalili przede wszystkim malownicze sceny plenerowe ukazujące polską wieś. Z dużym uznaniem spotkała się także rola dziecięca młodego Janka, odegrana przez Stefana Rogulskiego. Wkrótce potem do FINA zaczęły napływać propozycje pokazania filmu na innych światowych festiwalach, m.in. kina niemego San Francisco Silent Film Festival, który tak bardzo zabiegał o pokaz filmu, że zadeklarował nawet pomoc w jego odrestaurowaniu. Światowa repremiera filmu po rekonstrukcji odbędzie się  w maju 2021 roku w Castro Theatre w San Francisco.

Więcej infomacji o filmie na stronie: http://www.nitrofilm.pl/strona/lang:pl/filmy/film_info/15/janko-muzykant.html


Źródło: Fototeka FINA

STULECIE BITWY WARSZAWSKIEJ W FINA
Dodano: 11.08.2020

Z okazji rocznicy Bitwy Warszawskiej FINA zaprasza m.in. na pokazy filmów fabularnych oraz dokumentów dotyczących drogi Polaków do odzyskania Niepodległości i Cudu nad Wisłą, a także  spotkania z ekspertami  i wyjątkowym projektem artystycznym inspirowanym filmem „Polonia Restituta”. Seanse odbędą się w warszawskim kinie Iluzjon oraz online w serwisie ninateka.pl.

 

Kadr z filmu „Polonia Restituta”, reż. nieznany, Polska, 1920 r.

 

Pamięć i (nie) pamięć o roku 1920. Filmy i komentarz ekspercki online

15 sierpnia o godzinie 19.00 w serwisie Ninateka (ninateka.pl), za darmo i bez reklam, zostanie premierowo udostępniony krótki reportaż filmowy „Pogrom Bolszewików” oraz zapis specjalnie przygotowanego na tę okazję eksperckiego komentarza prof. dr. hab. Andrzeja Nowaka i dr. hab. Mariusza Guzka, prof UKW pt. „Pamięć i (nie) pamięć o roku 1920 w polskiej kulturze”. Pretekstem do dyskusji będą filmowe wizerunki wydarzeń z tamtego okresu, zachowane w materiałach archiwalnych FINA. Rozmowa będzie również refleksją nad kształtem i formami obecności tematu wojny polsko-bolszewickiej na przestrzeni całego stulecia.

Film „Pogrom Bolszewików” dotychczas istniejący w archiwum FINA jako „Wojna polsko-rosyjska”, został zidentyfikowany w 2020 roku. Jest to jedyny ocalały, niestety niekompletny materiał z produkcji filmowej Centralnego Urzędu Filmowego (CUF). Dzięki niemu, początkowo bez wielkiego entuzjazmu ze strony wojskowych, zaczęto kręcić sceny z życia żołnierzy w czasie I wojny światowej, a następnie wojny polsko-bolszewickiej. „Pogrom Bolszewików” to jeden z wielu tzw. filmów aktualnych z frontu walk. Należy jednak pamiętać, że operatorzy najczęściej nie uczestniczyli wówczas w walkach. Filmowano względnie bezpieczne przemarsze, życie codzienne żołnierzy, a sceny bitewne były najczęściej aranżowane. Filmy tego typu miały charakter informacyjny, ale też propagandowy. 

Kadr z filmu „Szaleńcy”, reż. Leonard Buczkowski, Polska, 1928 r.

Od 15 sierpnia będzie można zobaczyć w Ninatece także inne filmy, fabuły i dokumenty, pochodzące z zasobów FINA, poświęcone wydarzeniom z początku XX wieku: odzyskaniu przez Polskę Niepodległości, wojnie polsko-bolszewickiej oraz Bitwie Warszawskiej:

CUD NAD WISŁĄ”, reż. Ryszard Bolesławski, Polska, 1921 r. To zrealizowany z rozmachem, składający się pierwotnie z dwóch serii, dramat patriotyczny, ilustrujący epizody wojny polsko-bolszewickiej.

DLA CIEBIE POLSKO”, reż. Antoni Bednarczyk, Polska, 1920 r. Historia miłości dwojga młodych ludzi – Franka i Hanki. Ich uczucie zostaje wystawione na próbę przez wybuch wojny polsko-bolszewickiej. Broniąc swojej ojczyzny, zakochani pozostają wierni swoim uczuciom. Ich oddanie zostaje wynagrodzone przez los.

SZALEŃCY”, reż. Leonard Buczkowski, Polska, 1928 r. Debiut fabularny Leonarda Buczkowskiego, który później zostanie twórcą m.in. słynnego filmu „Zakazane piosenki”. „Szaleńcy” to pierwsza filmowa superprodukcja – zrealizowana przy udziale wielu formacji wojskowych, z nowatorskimi scenami bitew, bronią z epoki i najnowszymi zdobyczami techniki.

POLONIA RESTITUTA 1918-1920”, reż. nieznany, Polska, 1920 r. Wykonany na początku 1928 roku niemy film to kompilacja ujęć dokumentalnych zarejestrowanych w czasie walk niepodległościowych i Bitwy Warszawskiej.

SZTANDAR WOLNOŚCI”, reż. Ryszard Ordyński, Polska, 1935 r. Cyfrowo zrekonstruowany przez FINA dokument Ryszarda Ordyńskiego przedstawia walkę o niepodległość Polski w latach 1905–1920.

Więcej

Udostępnienie komentarza oraz filmów jest częścią projektu „Pamięć filmu. Cud nad Wisłą i inne wydarzenia historyczne w filmowych zasobach FINA”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.

 


Niezła historia! 100-lecie Bitwy Warszawskiej w kinie Iluzjon

Na cykl  „Niezła historia” w stołecznym kinie Iluzjon złożą się trzy filmy w różny sposób ukazujące dzieje walk o niepodległość, a także wojnę polsko-bolszewicką: wydarzenia poprzedzające Bitwę Warszawską, jak i następujące po niej.

15 sierpnia o godz. 15.00 kino Iluzjon zaprezentuje „Szaleńców” w reżyserii Leonarda Buczkowskiego film z 1928 roku określany mianem pierwszej polskiej superprodukcji. Tego sama dnia o godz. 19.00 na wielkim ekranie będzie można zobaczyć dwa dokumenty, filmową kronikę wydarzeń, które przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości oraz ukształtowania jej granic po latach zaborów: „Polonia Restituta 1918-1920” oraz bogaty w materiały archiwalne „Sztandar wolności” ukazujący postać i drogę życia Józefa Piłsudskiego. Wszystkie filmy zostały zrekonstruowane przez FINA w ostatnich latach. 

Bilety na seanse w specjalnej cenie 10 zł.

Więcej

 


„Wojna światów 1920″ − wirtualny pomnik bohaterów 1920 roku w portalu biogramy.pl

Redakcja wydawanego przez FINA portalu biogramy.pl przygotowała specjalne opracowanie, które umożliwia łatwy dostęp do materiałów związanych z odzyskaniem przez Polskę niepodległości, heroicznej walki z najeźdźcami i odbudowy kraju po przeszło stuletnim okresie zaborów. „Wojna światów 1920” zawiera linki do wybranych miejsc w serwisie, które z kolei prowadzą do tysięcy podstron związanych z wydarzeniami z 1920 roku. W portalu znaleźć można teksty, materiały wideo, audycje, ciekawostki, a przede wszystkim zdjęcia, które bohaterów walk o niepodległość pokazują zarówno w oficjalnych, jak i prywatnych sytuacjach.

Więcej

Dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGLA na lata 2017-2020.


„1920/2020. Archiwum Ożywione”

Narodowe Archiwum Cyfrowe zaproponowało trójce uznanych, współczesnych twórców realizację dzieł artystycznych w oparciu o archiwalne fotografie, nagrania i filmy ze swojego zasobu.

Każdy z artystów „ożywił” inny archiwalny materiał dotyczący wojny polsko-bolszewickiej i Bitwy Warszawskiej i przetworzył go w innej formie. Karolinę Bregułę zainspirowały plansze tekstowe z niemego filmu „Polonia Restituta 1918-1920” z 1928 roku, zrekonstruowanego cyfrowo w ramach wspólnego projektu Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego i NAC, a od 2018 roku znajdującego się na Polskiej Liście Krajowej Programu UNESCO Pamięć Świata. Frazy z plansz, poetycko opisujących polską drogę do niepodległości, znalazły się w inskrypcji zawartej w obiekcie upamiętniającym rolę kobiet w historycznych wydarzeniach, który pojawi się na wzniesieniu „Olimp” na Kamionkowskich Błoniach Elekcyjnych.

Inauguracji pracy Karoliny Breguły w dniu 15 sierpnia będzie towarzyszyć spacer z dr Anną Nowakowską-Wierzchoś z Instytutu Historii PAN po Kamionkowskich Błoniach Elekcyjnych szlakiem Ochotniczej Legii Kobiet. FINA jest partnerem projektu Karoliny Breguły. 

Więcej

 


Portal Bitwy Warszawskiej – serwis bitwa1920.gov.pl 

We współpracy z FINA powstał wyjątkowy serwis internetowy poświęcony Bitwie Warszawskiej 1920 roku. Przygotowany przez zespół PolskieRadio.pl oraz Biura Programu „Niepodległa” w formie nowoczesnej encyklopedii multimedialnej portal nie tylko opowiada o wojnie polsko-bolszewickiej, ale przede wszystkim pokazuje życie Polaków, istotne wydarzenia, fakty i postaci.

 


Wystawa „Fotorelacje. Wojna 1920” w Muzeum Narodowym w Warszawie

Od 12 sierpnia do 15 listopada w Muzeum Narodowym w Warszawie będzie można obejrzeć wystawę zdjęć dokumentujących wojnę polsko-bolszewicką. Istotnym elementem ekspozycji będą fragmenty filmów z lat 20. XX wieku, w tym niedawno odrestaurowany, długometrażowy dokument „Polonia Restituta 1918 – 1920” (1928) pochodzący ze zbiorów FINA. 

Więcej

 

Dofinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.

 

 

 

Kontakt dla mediów:

e: eliza.lukomska@fina.gov.pl

m: 694 437 458

ADOLF DYMSZA - KRÓL KOMEDII W SIERPNIOWYM ILUZJONIE
Dodano: 07.08.2020

20 sierpnia mija 45 lat od śmierci Adolfa Dymszy, najwszechstronniejszego z polskich komików. Od połowy lat 20. Adolf Dymsza bił rekordy popularności na scenach warszawskich teatrów rewiowych, a wkrótce potem także na ekranach kin. Dymsza – to pseudonim. Naprawdę aktor nazywał się Adolf Bagiński, jednak przez znajomych, przyjaciół, a także przez wielbicieli nazywany był Dodkiem i to przezwisko przylgnęło do niego na całe życie.

Początkowo skupiał się głównie na humorze groteskowym i purenonsensowym (specjalnie dla niego teksty pisał sam Julian Tuwim), po kilku latach upodobał sobie folklor przedmieść Warszawy i z wielkim powodzeniem odtwarzał postać warszawskiego cwaniaka Dodka. Na fali popularności zdobytej w warszawskich kabaretach i teatrach rewiowych, w 1924 roku zadebiutował na ekranie. Zagrał w 30 filmach, nierzadko grając główne i tytułowe role. Był przede wszystkich niezrównanym komikiem, choć w późniejszych latach dał się także poznać jako wspaniały aktor dramatyczny. Miał do perfekcji opanowaną grę mimiką, do tego był niezwykle sprawny i wysportowany, o czym można się przekonać, oglądając m.in. Wacusia, Niedorajdę czy Sportowca mimo woli.

W sierpniu w Iluzjonie przypomnimy najpopularniejsze filmy z jego udziałem z lat trzydziestych.
W ramach przeglądu, w niedzielę, 23 sierpnia, odbędzie się także pokaz specjalny, podczas którego zaprezentujemy niepublikowane od kilkudziesięciu lat fragmenty filmów Parada rezerwistów (reż. Michał Waszyński, 1934), Bolek i Lolek (reż. Michał Waszyński, 1936) i Robert i Bertrand (reż. Mieczysław Krawicz, 1938). Atrakcją dla wielbicieli talentu Adolfa Dymszy będzie projekcja bardzo rzadko pokazywanego filmu dokumentalnego Mój teatr (reż. Ludwik Perski, 1960), w którym Dodek wykonuje najpopularniejsze monologi i piosenki ze swego repertuaru.

Przeglądowi towarzyszy wirtualna wystawa fotografii króla komików, którą będzie można obejrzeć w foyer kina.



Fototeka FINA

 

Projekcje w ramach cyklu:

07.08.2020, godz 16:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
14.08.2020, godz 16:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
16.08.2020, godz 14:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
19.08.2020, godz 20:00
Sala Stolica
Informacje dodatkowe Słaby stan techniczny taśmy
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
21.08.2020, godz 16:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
22.08.2020, godz 15:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
23.08.2020, godz 12:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z nośnika DCP
    
23.08.2020, godz 16:00
Sala Stolica
    
26.08.2020, godz 20:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
29.08.2020, godz 15:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z nośnika DCP
    

MUZYCZNE RETRO KINO POD CHMURKĄ W „NIEPODLEGŁA. MIEJSCE SPOTKAŃ”
Dodano: 09.07.2020

„Niepodległa. Miejsce spotkań” i Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny zapraszają na drugi sezon pokazów kina pod chmurką. Po raz drugi odrestaurowane cyfrowo przedwojenne filmy zagoszczą w ogródku pawilonu kulturalnego. Co tydzień widzowie będą mogli obejrzeć przedwojenne kino dźwiękowe oraz filmy nieme, którym towarzyszyć będzie specjalnie napisana do nich muzyka. Seanse przeniosą publiczność w przeszłość: na bal, do pałacowych sal czy na scenę teatralną z dwudziestolecia międzywojennego. Do tańca zapraszać będą największe polskie gwiazdy tamtych lat: Pola Negri, Jadwiga Smosarska, Nora Ney czy Ina Benita. Będzie komediowo, melodramatycznie i awangardowo.

Kino po zachodzie słońca

Pierwszy seans retro kina odbędzie się 11 lipca 2020, tuż po zachodzie słońca. Pola Negri zatańczy w filmie „Bestia/The Polish dancer”. Pokaz poprzedzi krótka prelekcja specjalisty FINA, który zdradzi historię pracy nad restauracją filmu oraz kilka sekretów tego tajemniczego obrazu. Dodatkowo widzowie będą mogli obejrzeć i porównać film z awangardowym reportażem dokumentalnym z 1932 roku „Dziś mamy bal”, który prezentuje historię przygotowań do Balu Młodej Architektury.

Kalendarz pokazów 2020:

  • 11.07.2020, 21:00  „Bestia/The Polish dancer” (reż. Aleksander Hertz), „Dziś mamy bal” (reż. Tadeusz Kowalski, Jerzy Zarzycki)
  • 18.07.2020, 21:00 – „Księżna Łowicka” (reż. Janusz Warnecki, Mieczysław Krawicz)
  • 25.07.2020, 21:00 – „Dwie Joasie” (reż. Mieczysław Krawicz)
  • 08.08.2020, 20:30 – „Dziewczyna szuka miłości” (reż. Romuald Gantkowski)
  • 22.08.2020, 20:30 – „Córka generała Pankratowa” (reż. Mieczysław Znamierowski)
  • 29.08.2020, 20:30 – „Doktór Murek” (reż. Juliusz Gardan)
  • 05.09.2020, 20:30 – „Ludzie bez jutra” (reż. Aleksander Hertz, muz. współczesna Szamburski, Wypych, Zakrocki)

Darmowe kino letnie w „Niepodległa. Miejsce spotkań”

Pokazy zostaną zorganizowane w kawiarnianym ogródku „Niepodległa. Miejsce spotkań”. Pawilon kulturalny znajduje się w Łazienkach Królewskich (przy al. Ujazdowskich 4, wejście przez furtkę przy Ogrodzie Botanicznym). „Niepodległa. Miejsce spotkań”to przestrzeń, w której w miłej atmosferze można wziąć udział w różnych wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Biuro Programu „Niepodległa” z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Wstęp na wszystkie pokazy muzycznego retro kina jest bezpłatny. Widzowie powinni pamiętać o obowiązujących ograniczeniach zapewniających wszystkim bezpieczeństwo w związku z epidemią koronawirusa. 

Przedwojenne produkcje w projekcie „Nitrofilm”

Na cykl muzycznego retro kina Biuro Programu „Niepodległa” zaprasza wspólnie z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym. Przedwojenne produkcje umilające letnie wieczory pochodzą z projektu Nitrofilm, w ramach którego FINA wyszukuje w archiwach kopie filmowe najstarszej generacji, zapisane na taśmach nitro. Te najcenniejsze zbiory zostają poddane digitalizacji i kompleksowej rekonstrukcji cyfrowej, dzięki czemu znów mogą cieszyć widzów. Wyjątkowe materiały można znaleźć w Repozytorium Cyfrowym FINA, a także na stronie Nitrofilm.pl. Koneserzy międzywojennego kina znajdą tam informacje o polskich produkcjach okresu międzywojnia, archiwalne recenzje, anegdoty, fotosy, zwiastuny filmowe i wiele ciekawostek. Projekt "Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zapraszamy do poznawania wyjątkowego klimatu międzywojennych filmów!

„FILMY, KTÓRE KOCHAMY” – RUSZA RETROKINO ONLINE!
Dodano: 05.05.2020

Wyjątkowe przedwojenne produkcje po rekonstrukcji cyfrowej dostępne bezpłatnie w całości, kulisy powstawania filmów, najciekawsze sceny, nieznane ciekawostki i spotkania z ekspertami! 10 maja Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny rusza z internetowym retrokinem, a w programie „Filmy, które kochamy”, czyli m.in. „Ada, to nie wypada”, „Jadzia”, „Dziewczyna szuka miłości”.    

Retrokino – tym razem online!

Miłośnicy przedwojennych filmów oraz takich gwiazd jak Jadwiga Smosarska, Aleksander Żabczyński, Loda Niemirzanka czy Antoni Fertner, a także ci, którzy tęsknią za niedzielnymi spotkaniami z retrokinem w kinie Iluzjon, będą mogli delektować się najlepszymi polskimi produkcjami z lat 20. i 30. ubiegłego wieku w domowym zaciszu!  

Od 10 maja Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA), ekspert w zakresie cyfrowej rekonstrukcji i wiedzy o filmie, także o najwcześniejszych rodzimych obrazach, zaprasza do udziału w internetowym retrokinie!

Program „Filmów, które kochamy” wypełnią premiery przedwojennych komedii, m.in. „Dziewczyna szuka miłości”, „Ada! To nie wypada! ”, „Jadzia”, „Córka generała Pankratowa”, a także kulisy powstawania wybranych produkcji oraz nieznane ciekawostki i anegdoty sprzed lat. Dodatkową atrakcją i zachętą dla tych, którzy nie mieli wcześniej okazji obcować z filmami w reżyserii m.in Romualda Gantkowskiego, Mieczysława Krawicza czy Konrada Toma będzie możliwość wirtualnego spotkania z ekspertami FINA, którzy opowiedzą m.in. o przedwojennym planie filmowym.

Nitrofilm.pl: baza wiedzy o przedwojennych filmach

„Filmy, które kochamy” to przede wszystkim przedwojenne produkcje z projektu Nitrofilm, filmy znane i lubiane, które co niedzielę gościły na ekranie warszawskiego kina Iluzjon, a także na wielu festiwalach filmowych. FINA, w ramach tego właśnie projektu, od wielu lat sięga do najstarszych generacji kopii filmowych, zapisanych na taśmach nitro i najcenniejsze zbiory w swoich archiwach poddaje digitalizacji i kompleksowej rekonstrukcji cyfrowej.

Nitrofilm.pl to także obowiązkowy adres internetowy, pod którym znaleźć można szczegółowe informacje na temat polskich produkcji okresu międzywojnia, obsady, archiwalne recenzje, anegdoty, fotosy, teksty kultowych piosenek!

Spragnieni retrowrażeń wyjątkowe materiały filmowe znajdą także na stronie Repozytorium Cyfrowego FINA (repozytorium.fn.org.pl), wśród nich m.in. kroniki, fragmenty filmów fabularnych, a także odrestaurowane cyfrowo przedwojenne zwiastuny filmowe, które znacznie różnią się od współczesnych.

Filmografowie FINA, którzy na co dzień badają historię przedwojennych filmów i prowadzą prelekcje w kinie Iluzjon w ramach cyklu Retrokino, teraz zapraszają widzów na wirtualne spotkania. Podczas nich zdradzą szczegóły najtrudniejszych i najciekawszych scen, opowiedzą o pracy reżysera oraz promocji filmu. Jak powstawały sceny lotnicze? Jakie były największe wyzwania aktorskie? Jak wyglądały przedwojenne zwiastuny filmowe?

Wszystkie polskie retroprodukcje będzie można oglądać w serwisie Ninateka (ninateka.pl). Pierwszym prezentowanym tytułem będzie „Dziewczyna szuka miłości” w reżyserii Romualda Gantkowskiego z 1938 roku. Już teraz można posłuchać, jak Grzegorz Rogowski z FINA opowiada o jednej ze scen, która ostatecznie nie znalazła się w filmie: https://www.facebook.com/watch/?v=657285361759264

Wszystkie powstające zapowiedzi filmów z komentarzami filmografów FINA można obejrzeć w sekcji FILMY, KTÓRE KOCHAMY.

Natomiast w drugim odcinku możemy posłuchać o filmowej scenografii, wnętrzach i plenerach w filmie „Ada. To nie wypada!” (1936) w reż. Konrada Toma.

W kolejnych odcinkach cyklu internetowa publiczność będzie mogła obejrzeć także:„Jadzię” (1936) w reż. Mieczysława Krawicza i zagłębić się w historię przedwojennego sportu oraz „Córkę generała Pankratowa” w reż. Mieczysława Znamierowskiego z 1934 roku.

Od 10 maja w Ninatece znaleźć będzie można także inne przedwojenne hity, takie jak: „ABC miłości” w reż. Michała Waszyńskiego, „Dwie Joasie” Mieczysława Krawicza czy „Fredek uczęśliwia świat” w reż. Zbigniewa Ziembińskiego.

Zdradzane przez filmografów FINA tajniki przedwojennego przemysłu filmowego będą suckesywnie udostępniane na stronie Nitrofilm.pl oraz na facebooku Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego.

Warto być na bieżąco i obserwować facebooka FINA

Więcej na:

nitrofilm.pl

ninateka.pl

oraz na facebooku:

https://www.facebook.com/FINAFilmotekaNarodowaInstytutAudiowizualny/

 

#Finaonline #Finazdalnie

 

Kontakt dla mediów:

dorota.zajdel@fina.gov.p
+48 723 510 077


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ