RE-PREMIERA FILMU "ZEW MORZA" JUŻ 29 i 30 LISTOPADA W KINIE ILUZJON!
Dodano: 23.11.2013

Projekt NITROFILM dobiega końca. Przyszła pora na ostatnią z cyklu re-premierę z muzyką na żywo. 29 i 30 LISTOPADA 2013 W ILUZJONIE odbędą się uroczyste pokazy najwcześniejszego zachowanego filmu jednego z najważniejszych reżyserów polskiego kina przedwojennego, Henryka Szaro, pt. ZEW MORZA (Polska, 1927). Muzykę do filmu napisał KRZESIMIR DĘBSKI.
 
Re-premiera filmu
ZEW MORZA REŻ. HENRYK SZARO, POLSKA 1927, 123 MIN.
Z MUZYKĄ NA ŻYWO KRZESIMIRA DĘBSKIEGO

29 i 30 LISTOPADA 2013
KINO ILUZJON – MUZEUM SZTUKI FILMOWEJ


W ramach projektu NITROFILM („Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”) zaprezentowaliśmy szerokiej publiczności zrekonstruowane filmy: „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (reż. Eugen Illés, Niemcy 1918) z muzyką Jerzego Maksymiuka (Filharmonia Narodowa, 2011) oraz pierwszą ekranizację epopei narodowej Adama Mickiewicza „Pan Tadeusz” (Polska 1928) w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego (kino Iluzjon, 2012).

zamknij
 
1 GRUDNIA 2013  miłośników przedwojennego kina zapraszamy z kolei na pokazy wszystkich trzech, w pełni zrekonstruowanych filmów. [bilety na jeden pokaz w cenie 10 zł, na wszystkie 3 pokazy w dn. 1 grudnia: 20 zł]

15.30      MANIA. HISTORIA PRACOWNICY FABRYKI PAPIEROSÓW

                REŻ. EUGEN ILLES, NIEMCY 1918, 85 MIN.
17.30      PAN TADEUSZ 
                REŻ. RYSZARD ORDYŃSKI, POLSKA 1928, 122 MIN.
20.00      ZEW MORZA 

                REŻ. HENRYK SZARO, POLSKA 1927, 123 MIN.



O FILMIE   ------------------------------------------------------------------------------


ZEW MORZA zrealizowany według scenariusza popularnego wówczas powieściopisarza, Stefana Kiedrzyńskiego, jest przykładem filmu przeznaczonego dla szerokiej publiczności. Wątek miłosny splata się tu z sensacyjną akcją rozgrywaną (po raz pierwszy w polskim kinie!) na morzu. Film pełen jest scen plenerowych (Gdańsk, Gdynia, Puck), a także ujęć zrealizowanych na żaglowcu Lwów Szkoły Morskiej w Tczewie czy na torpedowcu Polskiej Marynarki Wojennej ORP „Kujawiak”. W filmie wykorzystano również: hydroplan, pociąg oraz samochody marki Morris (mrożący krew w żyłach pościg!). W obsadzie znalazły się znane i lubiane ówcześnie gwiazdy – Maria Malicka, Jerzy Marr, Nora Ney, dziesięcioletni Tadeusz Fijewski (po raz pierwszy na ekranie!) oraz…rasowy buldog. Nie bez przyczyny więc ówczesna prasa reklamowała film jako: Potężny dramat życiowy pełen emocjonujących i sensacyjnych wydarzeń czy Superszlagier, który obejrzeć musi cała Warszawa!
Film zachował się na dwóch oryginalnych kopiach, pochodzących z okresu produkcji filmu. Cyfrowa rekonstrukcja „Zewu morza” przeprowadzona została w Filmotece Narodowej w 2013 roku w zaawansowanej technologii 4K, w ramach projektu NITROFILM – „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.



ZEW MORZA [REŻ. HENRYK SZARO, POLSKA 1927], 123 MIN.

CZOŁÓWKA:

Reżyseria: Henryk Szaro    
Asystent reżysera: Juliusz Gardan, Bernardo Bernardi    
Scenariusz: Stefan Kiedrzyński    
Kierownictwo literackie: Tadeusz Kończyc    
Kierownictwo artystyczne: Henryk Szaro    
Zdjęcia: Seweryn Steinwurzel    
Scenografia: Józef Galewski    
Pomoc techniczna: Feliks Matuszelański    
Kierownictwo produkcji: Władysław Markiewicz, Maria Hirszbein    
Produkcja: Leo-Film
Premiera: 13 X 1927
Tytuł angielski: “Call of the sea”


W ROLACH GŁÓWNYCH:

Maria Malicka (Hanka)
Jerzy Marr (Stach, kapitan statku)
Mariusz Maszyński (Karol Skarski, zakochany safanduła)
Nora Ney (Jola, córka Van Loosa)
Tadeusz Fijewski (Stach w wieku 10 lat) i inni
 

 

Zwiastun re-premiery filmu "Zew morza"

 


MUZYKA:  KRZESIMIR DĘBSKI ----------------------------------------------------------

SKŁAD ORKIESTRY:

Łukasz Błaszczyk - skrzypce
Magdalena Małecka - altówka
Wojciech Sławiński - wiolonczela
Sylwester Sobola - obój
Anna Kalska - klarnet
Artur Kasperek - fagot
Krzesimir Dębski - fortepian
Marta Maślanka - perkusja
Piotr Maślanka - perkusja

Krzesimir Dębski - dyrygent
Błażej Domański - realizacja nagrań
Karol Mańkowski - asystent realizatora nagrań
Produkcja nagrań: Anna Jurksztowicz, Si Music,
Wydawca i Producent Muzyczny, Warszawa, 2013



KRZESIMIR DĘBSKI

Kompozytor, dyrygent, skrzypek jazzowy, aranżer i producent muzyczny. Studiował kompozycję w Poznańskiej Akademii Muzycznej u Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego. Jest Laureatem I Nagrody Światowego Konkursu Jazzowego w Hoeillart w Belgii (1983) oraz Nagrody im. St. Wyspiańskiego (1985). W latach osiemdziesiątych, w ankietach magazynu „Jazz Forum” wielokrotnie zdobył tytuł „Najlepszego skrzypka”, „Najlepszego kompozytora” oraz „Najlepszego Aranżera Roku”. W roku 1985 amerykański magazyn muzyczny „Down Beat” umieścił Krzesimira Dębskiego na liście 10 najlepszych skrzypków jazzowych na świecie.

Skomponował ponad 120 utworów symfonicznych i kameralnych m.in.: 2 symfonie, operę, 4 oratoria, utwory religijne, 11 koncertów instrumentalnych. Jego utwory były wykonywane na najpoważniejszych festiwalach muzycznych, takich jak Luzern Festiwal, Piano Spheres w Los Angeles, festiwale w Malmo, Brukseli i w Pasadenie oraz w Meksyk i Indiach. Wykonywali je wielcy wykonawcy, m.in.: Vadim Riepin, Jose Cura, Andrzej Dobber, Susan Svreck, Daniel Stabrawa, Gilard Atzmon, „12 Cellinsten” Filharmoników Berlińskich oraz Solvguttene Chor z Oslo i Konstanty Andrzej Kulka. Jako dyrygent prowadził koncerty z udziałem międzynarodowych gwiazd.

Skomponował muzykę do ponad 100 filmów fabularnych m.in.: „Medium” (reż. Jacek Koprowicz), „Kingsajz” (reż. Juliusz Machulski), „Ogniem i mieczem” (reż. Jerzy Hoffmann), „W pustyni i w puszczy” (reż. Gavin Hood), „Tam i z powrotem” (reż. Wojciech Wójcik), „Stara Baśń” (reż. Jerzy Hoffmann), „Ranczo Wilkowyje” (reż. Wojciech Adamczyk), „1920 Bitwa Warszawska” (reż. Jerzy Hoffmann), a także muzykę do kilkunastu seriali telewizyjnych („Klan”, „Złotopolscy”, „Na dobre i na złe”, „Czułość i kłamstwa”, „Sfora”, „Na Wspólnej”, „Ranczo”, „Przepis na życie”). Muzyka do filmu „Young Magican” została nominowana do jednej z najważniejszych nagród filmowych na świecie: Kanadyjskiej Nagrody Filmowej „Genie Award’88”. W roku 2000 otrzymał nagrodę Fryderyk w kategorii „Kompozytor Roku” oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej „Philip Award” za muzykę do „Ogniem i mieczem”. W 2001 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos (Grecja) otrzymał nagrodę za muzykę do filmu „W pustyni i w puszczy”, zaś muzyka do filmu „Stara baśń” została wyróżniona nagrodą czytelników czasopisma „Film” – „Złota Kaczka 2003”. W roku 2005 Krzesimir Dębski otrzymał zamówienie od hollywoodzkiej wytwórni Limelight Films na skomponowanie muzyki do 16 niemych filmów Charlie Chaplina z lat 1914 - 1917. W 2007 roku w USA serial TVP Andrzeja Meleszki „Magiczne drzewo” z muzyką Krzesimira Dębskiego otrzymał Emmy Award’2007 w kategorii filmów telewizyjnych i programów dla dzieci.


WYSTAWA -------------------------------------------------------------------------------------



Re-premierze filmu „Zew morza” towarzyszy wystawa przedstawiająca losy filmu od momentu jego realizacji po współczesny proces przywrócenia go widowni. Za pośrednictwem materiałów ikonograficznych i reprintów archiwaliów ze zbiorów Filmoteki Narodowej wystawa przybliży biografie aktorów, ekipy filmowej, a także odbiór filmu po jego premierze. Ponadto dzięki ustaleniom pracowników Filmoteki Narodowej przedstawi dokładne lokalizacje realizacji zdjęć, to jak te miejsca wyglądają współcześnie oraz rodzaje okrętów, które pojawiają się w filmie. Osobną częścią będzie prezentacja poszczególnych etapów restauracji oryginalnej kopii filmowej „Zewu morza” oraz podsumowanie projektu „Nitro”.  
 


NITROFILM  -----------------------------------------------------------------------------------


Projekt ten (pełna nazwa: Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie) zajmuje się ratowaniem najcenniejszego zbioru archiwum – kolekcji przedwojennych polskich filmów fabularnych, zachowanych na łatwopalnych taśmach nitro (nośnikach oryginalnych, pochodzących z okresu, w jakim film powstał). Realizowany od 2009 roku projekt obejmuje 43 tytuły. Dzięki digitalizacji, pracom porównawczym i rekonstrukcji w najwyższej technologii możliwe jest tworzenie nowych, jak najpełniejszych kopii danego filmu. Pełnej rekonstrukcji zostały poddane do tej pory: „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (reż. Eugen Illés, 1918) i „Pan Tadeusz” (reż. Ryszard Ordyński, 1928). Trzecim filmem jest „Zew morza” (reż. Henryk Szaro, 1927). Uroczysta re-premiera filmu „Mania” z towarzyszeniem muzyki skomponowanej przez Jerzego Maksymiuka, w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej LEOPOLDINUM pod dyrekcją kompozytora odbyła się w 2011 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Film z muzyką na żywo został następnie pokazany w pięciu stolicach europejskich, w ramach programu kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2011. W listopadzie 2012 roku re-premierą pierwszej ekranizacji epopei narodowej Adama Mickiewicza z muzyką Tadeusza Woźniaka, zainaugurowaliśmy działalność odrestaurowanego, zabytkowego kina Iluzjon – Muzeum Sztuki Filmowej. Objęte honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego wydarzenie równolegle odbyło się w Wilnie oraz blisko czterdziestu kinach Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych całej Polsce. Projekt NITROFILM umożliwił utworzenie wyspecjalizowanej Pracowni Restauracji Taśmy Filmowej w Filmotece Narodowej, co daje Filmotece Narodowej szerokie możliwości realizacji kolejnych projektów konserwatorskich i digitalizacyjnych.

www.nitrofilm.pl
 
------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Organizator:

                                                
 
 
 
Patroni medialni:
 
 
 
 
 
 
Kompozycja muzyki do filmu „Zew Morza” uzyskała dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet  „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
 

PROGRAM KONFERENCJI: NOWE ŹRÓDŁO HISTORII. CYFRA A ORYGINAŁ
Dodano: 13.11.2013

Nowe źródło historii*. Cyfra a oryginał

Filmoteka Narodowa zaprasza na konferencję podsumowującą Nitrofilm, projekt poświęcony „Konserwacji i digitalizacji przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”.

Zapraszamy do udziału w dyskusji nad różnego rodzaju zależnościami między źródłami audiowizualnymi, a ich cyfrowymi reprodukcjami.

 

Konferencja odbędzie się w dn. 28 i 29 listopada 2013 roku w Warszawie w kinie Iluzjon - Muzeum Sztuki Filmowej.

 

PROGRAM KONFERENCJI:

28.11.2013

08:30-09:30

REGISTRATION / REJESTRACJA

09:30-10:30

WELCOME AND OPENNING OF THE CONFERENCE / POWITANIE dyr. Krzysztof Hnatkowski (Vice-director of Filmoteka)

About the NITROFILM / O NITROFILMIE Monika Supruniuk

10:30–11:30

Mariann Lewinsky (Sträuli Il Cinema Ritrovato Fondazione Cineteca di Bologna)
BEAUTY IS OUR BUSINESS: prawda o materii w erze cyfrowej.
BEAUTY IS OUR BUSINESS: Material Truth in the Digital Era

Annike Kros (EYE Film Institute Netherlands)
Przebieg procesów konserwacji i digitalizacji w EYE Film Institute Netherlands
Conservation and digitization workflows of EYE Film Institute Netherlands

11:30–12:00

COFFEE BREAK / PRZERWA NA KAWĘ

12:00–01:30

Małgorzata Stasiak
Przywracanie wielkości - przypadek renowacji i digitalizacji „Podróży na Księżyc”
Georgsa Mélièsa

Re-establishing the greatness – the casy study of restoration and digitisation of ‘Trip to the Moon’ by Georgs Méliès

Tom Vujnovic
Lepsze jest wrogiem dobrego
When your best is too much

Seweryn Kuśmierczyk, PhD/dr hab.
Rekonstrukcja cyfrowa i analiza dzieła filmowego
Digital restoration and film analysis

Marek Kosma Cieśliński, PhD/dr
Digitalizacja jako re-kreacja
Digitasation as recreation

01:30–02:30

LUNCH / OBIAD

02:30–04:00

Danuta Żołędziewska (Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid)
Od oryginału do cyfry – operacja wojskowa
From original to digital – a military operation

Grzegorz Zyzik
All we watch is YouTube. Współczesne paradygmaty kinofilii
All we watch is YouTube. Contemporary paradigms of cinephilia

Konrad Pronobis
Taśma vs. Cyfra. Przypadek Mistrza Paula Thomasa Andersona
Film vs. Digit. A case of the Master Paul Thomas Anderson

Krzysztof Siwoń
Echo „Wielkiego Niemowy”. Rola współczesnej ścieżki dźwiękowej w percepcji kina niemego, na przykładzie najnowszych wydań cyfrowych filmów przedwojennych
Echo of ‘Great Mute’. The role of contemporary soundtracks in perception of silent cinema in case of the latest digital releases of pre-war movies.

04:00–04:30

COFFEE BREAK / PRZERWA NA KAWĘ

04:30–05:30

Premiera książki „Wirtualne Ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dziełaudiowizualnych” / Panel dyskusyjny z prof. Marylą Hopfinger, prof. Arturem Tajberem i autorką książki dr Elżbietą Wysocką poprowadzi dr hab. Piotr Zawojski (Narodowe Centrum Kultury)
Premiere of the book 'Virtual Body of Art. Preservation and Access of Audiovisual Art’ / Panel discussion with prof. Maryla Hopfinger, prof. Artur Tajber and the author Elżbieta Wysocka, PhD. Keynote speaker Piotr Zawojski, PhD (National Center for Culture)

05:30–06:30

Walter Plaschzug (HS-Art Digital Service GmbH) DIAMANT-Film Annotation

NITROfilm non fiction: a meeting with the NITROfilm team / NITROfilm non fiction: spotkanie z zespołem NITROfilmu. Keynote speaker/poprowadzi Włodzimierz Pałka i Paweł Śmietanka

 

29.11.2013

 

09:00–10:00

 

Andriy Doroszenko, PhD/dr
Digitalizacja kroniki filmowej jako czynnik glamuryzacji wojny
Newsreels digitisation as a factor of war glamorisation

Karolina Brzozowska
Odnaleźć i ożywić. Filmowa archeologia jako strategia estetyczna współczesnego dokumentu?
Re-discover and come alive. Film archeology as an aesthetic strategy of contemporary documentary movies

Łukasz Jasina, PhD/dr
Odkrycie czyli jak powstają nowe źródła historyczne. Jak zaginione filmy zmieniają nasze myślenie o wydarzeniach historycznych? Przypadek Polski i Rosji
A discovery – how new historic sources are created. How lost films change our thinking about historic events? Poland-Russia case

10:00-10:30

COFFEE BREAK / PRZERWA NA KAWĘ

 

10:30–11:30

 

Paulina Haratyk
Pomiędzy rekonstrukcją a interpretacją – „Mogiła nieznanego żołnierza”
Ryszarda Ordyńskiego i „Pasażerka” Andrzeja Munka

A gap between reconstruction and interpretation – ‘Tomb of the Unknown Soldier’ by Ryszard Ordynski and ‘Passenger’ by Andrzej Munk

Aleksandra Duralska
Fototeka Muzeum Powstania Warszawskiego
Photo Library of Warsaw Uprising Museum

Paulina Świątek
Wizualne archiwum cyfrowe – Fototeka FN jako źródło nowych kontekstów
Digital visual archive – Photo Library of National Film Archive as a source of new contexts

11:30-12:30

Justyna Budzik, PhD/dr
Nowe źródło historii kina. Refleksje dydaktyczne
A new source of cinema history. Didactic reflections

Michał Pieńkowski
Rola oryginału w badaniach filmograficznych
A role of an original in film studies

CLOSING LECTURE / ZAKOŃCZENIE Tadeusz Kowalski

 

 

 

 

Patron konferencji:

DYSKUSYJNY KLUB FUNDUSZOWY ZAPRASZA NA SPOTKANIE
Dodano: 12.11.2013

 
„Kultura. Czy „stare” może być współczesne?” - spotkanie w Dyskusyjnym Klubie Funduszowym

Centralny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich zaprasza do udziału w DYSKUSYJNYM KLUBIE FUNDUSZOWYM. Jest to cykl 4 spotkań nt. Funduszy Europejskich i ich wpływie na sytuację w Polsce w różnych obszarach życia. Na spotkania zapraszamy przede wszystkim osoby interesujące się bieżącymi sprawami społeczno-gospodarczymi, nie tylko Funduszami, a także osoby lubiące podyskutować i poznawać nowe, ciekawe osoby.

Dotychczas mówiliśmy o przedsiębiorczości kobiet, systemie edukacji, współpracy nauki i biznesu. Czwarte spotkanie, pt. „Kultura. Czy „stare” może być współczesne?” odbędzie się 21 listopada, w godzinach 18.00 – 20.00.

Na spotkaniu:

  • zastanowimy się, jak w nowatorski sposób zachęcać do czerpania z tradycji i dziedzictwa kulturowego,
  • pokażemy przykłady nowoczesnego dostępu do kultury,
  • zaprezentujemy, jak tworzyć przestrzeń dla kultury, rozwijać współpracę artystyczną i propagować dziedzictwo w dzisiejszym świecie,
  • przedyskutujemy, jakie obszary kultury jeszcze wymagają wsparcia,
  •  pokażemy, jaką rolę odgrywają w tym wszystkim Fundusze Europejskie.

Zaproszeni goście:

  • Aleksandra Kielan, dyrektor Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki
  • Tadeusz Wielecki, dyrektor Związku Kompozytorów Polskich
  • Paweł Śmietanka, przedstawiciel Filmoteki Narodowej
  • Jurgita Kraużlis, przedstawicielka Centralnego Punktu Informacyjnego

Na zakończenie cyklu spotkań zapraszamy Państwa na warsztaty gry na afrykańskich bębnach djembe prowadzone przez szkołę Strefa Rytmu. Warsztaty odbędą się bezpośrednio po spotkaniu.

Wstęp na spotkanie jest wolny i bezpłatny, prosimy jednakże o wcześniejsze zgłoszenie chęci udziału. Liczba miejsc jest ograniczona, a chcemy zadbać o komfort uczestniczek i uczestników spotkania.

Osoby, które chciałyby wziąć udział w spotkaniu prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres: spotkania@cpe.gov.pl. Będziemy wdzięczni za podanie w e-mailu następujących informacji:

-        imię i nazwisko,

-        nazwa spotkania.

 

W przypadku pytań prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem (22) 378 31 77.

 

Jednocześnie zapraszamy do skorzystania z bezpłatnych konsultacji w Centralnym Punkcie Informacyjnym Funduszy Europejskich (www.cpe.gov.pl/cpi). Oferujemy m.in.:

-             pomoc w znalezieniu źródeł dofinansowania Państwa pomysłów,

-             informacje nt. zasad rozliczania projektów,

-             wstępne informacje na temat partnerstwa publiczno – prywatnego.

 

 MiTo art.cafe.books, ul. Waryńskiego 28 w Warszawie, 21.11.2013 r., godz. 18.00 – 20.00

 

 

 
„Kultura. Czy „stare” może być współczesne?” - spotkanie w Dyskusyjnym Klubie Funduszowym

Centralny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich zaprasza do udziału w DYSKUSYJNYM KLUBIE FUNDUSZOWYM. Jest to cykl 4 spotkań nt. Funduszy Europejskich i ich wpływie na sytuację w Polsce w różnych obszarach życia. Na spotkania zapraszamy przede wszystkim osoby interesujące się bieżącymi sprawami społeczno-gospodarczymi, nie tylko Funduszami, a także osoby lubiące podyskutować i poznawać nowe, ciekawe osoby.

Dotychczas mówiliśmy o przedsiębiorczości kobiet, systemie edukacji, współpracy nauki i biznesu. Czwarte spotkanie, pt. „Kultura. Czy „stare” może być współczesne?” odbędzie się 21 listopada, w godzinach 18.00 – 20.00.

Na spotkaniu:

  • zastanowimy się, jak w nowatorski sposób zachęcać do czerpania z tradycji i dziedzictwa kulturowego,
  • pokażemy przykłady nowoczesnego dostępu do kultury,
  • zaprezentujemy, jak tworzyć przestrzeń dla kultury, rozwijać współpracę artystyczną i propagować dziedzictwo w dzisiejszym świecie,
  • przedyskutujemy, jakie obszary kultury jeszcze wymagają wsparcia,
  •  pokażemy, jaką rolę odgrywają w tym wszystkim Fundusze Europejskie.

Zaproszeni goście:

  • Aleksandra Kielan, dyrektor Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki
  • Tadeusz Wielecki, dyrektor Związku Kompozytorów Polskich
  • Paweł Śmietanka, przedstawiciel Filmoteki Narodowej
  • Jurgita Kraużlis, przedstawicielka Centralnego Punktu Informacyjnego

Na zakończenie cyklu spotkań zapraszamy Państwa na warsztaty gry na afrykańskich bębnach djembe prowadzone przez szkołę Strefa Rytmu. Warsztaty odbędą się bezpośrednio po spotkaniu.

Wstęp na spotkanie jest wolny i bezpłatny, prosimy jednakże o wcześniejsze zgłoszenie chęci udziału. Liczba miejsc jest ograniczona, a chcemy zadbać o komfort uczestniczek i uczestników spotkania.

Osoby, które chciałyby wziąć udział w spotkaniu prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres: spotkania@cpe.gov.pl. Będziemy wdzięczni za podanie w e-mailu następujących informacji:

-        imię i nazwisko,

-        nazwa spotkania.

 

W przypadku pytań prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem (22) 378 31 77.

 

Jednocześnie zapraszamy do skorzystania z bezpłatnych konsultacji w Centralnym Punkcie Informacyjnym Funduszy Europejskich (www.cpe.gov.pl/cpi). Oferujemy m.in.:

-             pomoc w znalezieniu źródeł dofinansowania Państwa pomysłów,

-             informacje nt. zasad rozliczania projektów,

-             wstępne informacje na temat partnerstwa publiczno – prywatnego.

 

 MiTo art.cafe.books, ul. Waryńskiego 28 w Warszawie, 21.11.2013 r., godz. 18.00 – 20.00

 

 

 

 

RE-PREMIERA FILMU 'ZEW MORZA' I KONFERENCJA - JUŻ WKRÓTCE!
Dodano: 08.11.2013

Zapraszamy w dniach 29-30 listopada do kina Iluzjon!

W ramach realizacji projektu NITROFILM („Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”) zaprezentowaliśmy szerokiej publiczności zrekonstruowane filmy: „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (reż. Eugen Illés, Niemcy 1918) z polska gwiazdą światowego kina – Polą Negri oraz pierwszą ekranizację epopei narodowej Adama Mickiewicza, superprodukcję „Pan Tadeusz” (reż. Ryszard Ordyński, Polska 1928). Projekt dobiega końca: przyszła pora na ostatnią z cyklu re-premierę z muzyką na żywo. 29 i 30 listopada w kinie Iluzjon odbędą się uroczyste pokazy najwcześniejszego zachowanego filmu jednego z najważniejszych reżyserów polskiego kina przedwojennego, Henryka Szaro, pt. Zew morza (Polska, 1927). Muzykę do filmu napisał kompozytor Krzesimir Dębski. 1 grudnia miłośników przedwojennego kina zapraszamy z kolei na pokazy wszystkich trzech filmów.

Zew morza, zrealizowany według scenariusza popularnego wówczas powieściopisarza, Stefana Kiedrzyńskiego, jest przykładem filmu przeznaczonego dla szerokiej publiczności. Wątek miłosny splata się tu z sensacyjną akcją rozgrywaną (po raz pierwszy w polskim kinie!) na morzu. Film pełen jest scen plenerowych (Gdańsk, Gdynia, Puck), a także ujęć zrealizowanych na żaglowcu Lwów Szkoły Morskiej w Tczewie czy na torpedowcu Polskiej Marynarki Wojennej ORP „Kujawiak”. W filmie wykorzystano również: hydroplan, pociąg oraz samochody marki Morris (mrożący krew w żyłach pościg!). W obsadzie znane i lubiane ówcześnie gwiazdy – Maria Malicka, Jerzy Marr, Nora Ney, dziesięcioletni Tadeusz Fijewski (po raz pierwszy na ekranie!) oraz… rasowy buldog. Nie bez przyczyny więc ówczesna prasa reklamowała film jako: Potężny dramat życiowy pełen emocjonujących i sensacyjnych wydarzeń czy Superszlagier, który obejrzeć musi cała Warszawa!

Rezerwacje:TUTAJ

RE-PREMIERA FILMU
ZEW MORZA [REŻ. HENRYK SZARO, POLSKA 1927]

Z MUZYKĄ NA ŻYWO KRZESIMIRA DĘBSKIEGO

29 i 30 LISTOPADA 2013
KINO ILUZJON – MUZEUM SZTUKI FILMOWEJ

 


 szystkie trzy filmy poddane pełnej rekonstrukcji w ramach projektu NITROFILM będzie można obejrzeć 1 grudnia.

Bilety w cenie 10 zł.

01.12.2013, godz 15:30, Sala Stolica
01.12.2013, godz 17:30, Sala Stolica
01.12.2013, godz 20:00, Sala Stolica

 

 

 

 

                 

 


 

KONFERENCJA: NOWE ŹRÓDŁO HISTORII. CYFRA A ORYGINAŁ
28 LISTOPADA 2013
KINO ILUZJON – MUZEUM SZTUKI FILMOWEJ


Filmoteka Narodowa zaprasza na konferencję podsumowującą, projekt NITROFILM poświęcony „Konserwacji i digitalizacji przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”. Zapraszamy do udziału w dyskusji nad zależnościami między źródłami audiowizualnymi, a ich cyfrowymi reprodukcjami.

Digitalizacja nie jest przezroczystą zmianą nośnika, tworzy nowe konteksty, które nigdy nie istniały. Wpływ jaki wywiera przenosi się na sposób recepcji archiwalnych materiałów przez współczesnych odbiorców. Zrozumienie szans i konsekwencji, jakie daje zmiana medium, umożliwi kształtowanie nowych form uczestnictwa w kulturze oraz popularyzacji dziedzictwa audiowizualnego. W tym kontekście interesuje nas, na ile instytucje związane z ochroną i udostępnianiem zbiorów audiowizualnych ulegają wpływowi kultury masowej. Jakie związki zachodzącą między materiałem źródłowym, a jego wersją cyfrową, wielokrotnie interpretowaną i modyfikowaną podczas procesu cyfryzacji?

Konferencja będzie również okazją do zaprezentowania najnowszych odkryć archiwalnych. Poruszymy problemy badawcze dotyczące dzieł utraconych, których wyobrażenie kształtują jedynie materiały okołofilmowe, takie jak plakaty, fotosy, programy kinowe i inne.

Zainteresowanych uczestnictwem (biernym) w konferencji prosimy o zapisy na adres konferencja@fn.org.pl do 15 listopada br.

 

 

 

 


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ