„KOBIETY W STARYM KINIE
Dodano: 27.07.2018

W warszawskim Domu Spotkań z Historią trwa wakacyjny przegląd filmowy poświęcony kobiecym rolom w polskim kinie lat 20. I 30.

Kobiety w starym kinie

W każdą wakacyjną sobotę i niedzielę  na ekran powracają niezwykłe aktorki przedwojennego kina, m.in.:  Pola Negri,  Jadwiga Smosarska, Jadwiga Andrzejewska, czy Tamara Wiszniewska. W programie przeglądu znalazły się filmy ze zbiorów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego , w tym także te rekonstruowane w ramach projektu „Nitrofilm  - Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Gdzie i kiedy?

Dom Spotkań z Historią
Warszawa, ul. Karowa 20,
Lipiec – sierpień 2018, w każdą sobotę i niedzielę, godz. 16:00
Wstęp wolny



Program

28.07  STRACHY
reż. Eugeniusz Cękalski, Karol Szołowski (1938, 94 min)
Warszawski kabaret, w którym pracują główne bohaterki filmu Teresa i Linka, zostaje zamknięty. Dziewczyny muszą wyjechać do prowincjonalnego miasteczka i podjąć pracę w lokalnym teatrzyku. Film na podstawie bestselerowej książki Marii Ukniewskiej, popularnej tancerki warszawskich kabaretów, odsłania kulisy trudnego i pełnego upokorzeń życia tancerek. Debiutującej w roli głównej Hannie Karwowskiej towarzyszy wspaniała Jadwiga Andrzejewska oraz super-gwiazda przedwojennego kina – Eugeniusz Bodo.

 

29.07   MANIA. HISTORIA PRACOWNICY FABRYKI PAPIEROSÓW
reż. Eugen Illes (1918, 85 min) rola Poli Negri, pierwszej polskiej gwiazdy, która zrobiła międzynarodową karierę. Mania Walkowska, pracownica fabryki papierosów, poznaje młodego, utalentowanego kompozytora Hansa van den Hofa. Zakochuje się w nim z wzajemnością, lecz ich miłość zostaje wystawiona na ciężkie próby. Film po rekonstrukcji cyfrowej.

 

 

04.08 i 19.08   KSIĘŻNA ŁOWICKA
reż. Janusz Warnecki, Mieczysław Krawicz (1932, 89 min)
W roli tytułowej wystąpiła ówczesna królowa polskiego ekranu Jadwiga Smosarska. To opowieść o Joannie Grudzińskiej, żonie wielkiego księcia Konstantego. Twórcy filmu podeszli jednak dość swobodnie do prawdy historycznej, co źle ocenili przedwojenni krytycy. Doceniono za to wierne odtworzenie realiów epoki, a zwłaszcza efektowne ukazanie wybuchu powstania listopadowego. Film po rekonstrukcji cyfrowej.4


 

05.08 i 18.08   TRĘDOWATA
reż. Juliusz Gardan (1936, 83 min)
Adaptacja słynnej powieści Heleny Mniszkówny. To historia o tragicznym uczuciu łączącym arystokratę Waldemara Michorowskiego ze zubożałą szlachcianką Stefcią Rudecką. Stefcię zagrała młodziutka Elżbieta Barszczewska, dla której był to dopiero drugi, ale już przełomowy występ zapewniający jej status gwiazdy. Poza tym w filmie zobaczymy śmietankę ówczesnego aktorstwa: Mieczysławę Ćwiklińską, Stanisławę Wysocką, Tamarę Wiszniewską czy Franciszka Brodniewicza.



11.08 i 26.08   SZPIEG W MASCE
reż. Mieczysław Krawicz (1933, 77 min)
Profesor Skalski wraz z synem pracują nad wynalazkiem, dzięki któremu będą w stanie zatrzymać wszystkie wojny na świecie. Ich działalnością interesuje się wywiad obcego państwa, który wysyła na misję specjalną swoją agentkę. W rolę szpiega wcieliła się słynna piosenkarka Hanna Ordonówna i to właśnie z tego filmu pochodzi jedna z jej najpopularniejszych piosenek „Miłość ci wszystko wybaczy”.



12.08 i 25.08   KOBIETY NAD PRZEPAŚCIĄ
reż. Michał Waszyński, Emil Chaberski (1938, 76 min)
Ekranizacja powieści Antoniego Marczyńskiego „W szponach handlarzy kobiet”, której twórcy poruszyli ważny problem handlu żywym towarem. Główną bohaterką filmu jest Marysia Żurkówna, dziewczyna z prowincji, która wyjeżdża do Ameryki, aby poprawić swoją sytuację. W rolę Marysi wcieliła się Maria Bogda, a na ekranie zobaczymy także: Jadwigę Andrzejewską, Tamarę Wiszniewską, Stanisławę Wysocką oraz Aleksandra Żabczyńskiego i Adama Brodzisza. Film został zrealizowany pod protektoratem i przy udziale Polskiego Komitetu Walki z Handlem Kobietami i Dziećmi.

Źródło: Fototeka FINA

 

 

 

,,WARSZAWSKIE KINO NIEME
Dodano: 16.07.2018

Miasto Stołeczne Warszawa zaprasza na pięć filmowych seansów ,,pod chmurką’’ połączonych z muzyką na żywo. Warszawa świętuje 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. To także 100. rocznica uzyskania praw wyborczych przez kobiety, dlatego w tym roku Warszawskie Kino Nieme ma kobiecą twarz! W programie festiwalu znalazło się pięć filmów z niezwykłymi aktorkami: Polą Negri, Haliną Bruczówną, Zoriką Szymańską, Marią Malicką i Norą Ney.

Warszawskie Kino Nieme

,,Mania”, ,,Ludzie bez jutra”, ,,Halka”, ,,Zew morza” - cztery filmy, które będą zaprezentowane w czasie Warszawskiego Kina Niemego zostały odrestaurowane i zdigitalizowane w ramach projektu Nitrofilm, a ,,Bestia”, która zakończy festiwal, to projekt współfinasowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Film został odrestaurowany pod opieką ówczesnej Filmoteki Narodowej w 2017 roku przez studio Di Factory i ReKino Studios.

Pokazom „pod chmurką” będzie towarzyszyć eksperymentalna muzyka na żywo w wykonaniu młodych artystek.

Każdy seans będzie poprzedzony spotkaniem z jedną z dziennikarek filmowych – Anną Tatarską, Magdą Maksimiuk i Dianą Dąbrowską. Filmy będą pretekstem do dyskusji na temat sytuacji kobiet w przedwojennej Polsce.

Gdzie i kiedy?

Warszawskie Kino Nieme zagości w Parku Agrykola w każdą sobotę od 14 lipca do 11 sierpnia. Seanse rozpoczynają się o godz. 20.30. Wstęp jest bezpłatny.

Miejsce: Park Agrykola, Warszawa, godz. 20. 30

 

Harmonogram pokazów

14.07 „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”, , reż. Eugen Illés, 1918, 85 min.

Pracownica fabryki, Mania Walkowska, decyzją dyrektora ma reklamować nową markę papierosów. W pracowni malarza Alexa poznaje młodego kompozytora Hansa i zakochuje się w nim z wzajemnością. Ich miłość inspiruje muzyka do napisania opery, ale losy utworu - i kariera jego autora - zależą od wpływowego mecenasa Morelliego, któremu piękna Mania też wpada w oko...

„Czarne włosy, ciemne oczy, gładkie ciało, tajemniczy głos” – tak zapowiadała Polę berlińska prasa. Film wyreżyserował Eugen (Jenö) Illés (1877-1951), węgierski operator i reżyser, od 1905 roku związany z niemiecką branżą filmową. Do zespołu stojącego za produkcją należał też Paul Leni, który wkrótce stał się jedną z najważniejszych postaci niemieckiego ekspresjonizmu. Jego wyszukana scenografia wzmocniona efektem barwienia taśmy jest – obok wartkiej dramaturgii, interesujących kreacji aktorskich czy ciekawych zabiegów operatorskich – atutem filmu. Główną atrakcją pozostaje oczywiście Pola Negri: obdarzona oryginalną urodą, pięknymi – eksponowanymi zbliżeniami kamery – oczami i bogatą mimiką. Pola pokazuje także talent taneczny: wysunięty na pierwszy plan już w filmach Sfinksa wyrazisty i zmysłowy taniec był jej wizytówką.

Muzyka na żywo:

Karolina Rec (RESINA) – wiolonczelistka. Rec od wielu lat jest związana z rodzimą sceną niezależną (współpracowała z Maciejem Cieślakiem, Michałem Bielą czy Natalią Fiedorczuk). Napisała też wiele ścieżek do spektakli teatralnych.

 

21.07 „Ludzie bez jutra”, reż. Aleksander Hertz, 1919, 87 min.

Fabuła bazuje na autentycznej historii z ostatniej dekady XIX wieku: tragicznego romansu warszawskiej aktorki Marii Wisnowskiej i rosyjskiego oficera Barteniewa, który zastrzelił ją w tajemniczych okolicznościach.

Sprawa rozpalała warszawiaków, dlatego też film wszedł na ekrany z kilkuletnim opóźnieniem. Opisywane w nim wydarzenia były na tyle żywe, że rodzina Wisnowskich skutecznie blokowała premierę. Film charakteryzuje  teatralność: wolne tempo, psychologizm, wirtuozeria aktorska, rozbudowane dekoracje, nieruchoma kamera, proste oświetlenie. Cechy te mogły wynikać z konwencji gatunkowych i upodobań publiczności, jak również z zapóźnienia warsztatowego warszawskich filmowców. Pewną przeciwwagą do zdjęć w atelier jest kilka scen plenerowych, przedstawiających warszawskie budynki, które nie przetrwały II wojny światowej: okolice Teatru Wielkiego czy Ogrodu Saskiego.

Aleksandra Grünholz (We Will Fail) – tworzy muzykę elektroniczną z obszaru ambient i techno.

 


źródło: http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/10032

 

28.07 ,,Halka”, reż. Konstanty Meglicki, 1929, 88 min.

Inspirowana operą Moniuszki historia tragicznej miłości. Piękna góralka Halka zakochuje się w bogatym szlachcicu, Januszu, odtrącając adorującego ją Jontka. Wkrótce jednak dziewczyna boleśnie przekonuje się, że miłosnym obietnicom panicza nie można wierzyć…

Film Konstantego Meglickiego to jedna z trzech polskich przedwojennych ekranizacji opery Stanisława Moniuszki

Restauracja „Halki” była jednym z największych tego typu wyzwań, przed jakimi stanęła ówczesna Filmoteka Narodowa. Istniejące materiały są bardzo różnorodne, niekompletne i dotyczą dwóch różnych wersji „Halki”. Ponieważ nie zachowała się żadna dokumentacja do filmu, Filmoteka podjęła próbę montażu – utrzymanego w duchu epoki – zachowanych fragmentów. Ścieżka dźwiękowa do filmu także zachowała się tylko we fragmentach. Ponieważ film pierwotnie był niemy, Filmoteka postanowiła w takiej właśnie wersji zaprezentować go dzisiejszej publiczności.

 

Muzyka na żywo:

Antonina Nowacka (WIDT) – używa przede wszystkim głosu, który poddaje prostym modulacjom oraz syntezie na żywo za pomocą zarówno efektów elektronicznych, jak i rozszerzonych technik wokalnych.


źródło: http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/10926

  

4.08 „Zew morza”, reż. H. Szaro, 1927, 123 min.

Stach, kapitan statku, pracujący nad ważnym dla marynarki wynalazkiem, wchodzi w konflikt z bezwzględnym dla załogi bosmanem, szefem szajki przemytników. Przemytnicy porywają Stacha i zabierają cenną dokumentację. Ocalić go może jedynie narzeczona Hanka.

,,Zew morza’’ to najwcześniejszy zachowany film jednego z najznakomitszych polskich reżyserów epoki kina niemego, Henryka Szaro. Zrealizowany według scenariusza popularnego wówczas powieściopisarza, Stefana Kiedrzyńskiego, jest przykładem filmu przeznaczonego dla szerokiej publiczności. Wątek miłosny splata się z sensacyjną akcją, która rozgrywa się, po raz pierwszy w polskim kinie, na morzu. Dodatkowym walorem są liczne sceny plenerowe m.in. w Gdańsku, w Gdyni i w Pucku. W obsadzie znane i lubiane gwiazdy – Maria Malicka, Jerzy Marr i Nora Ney. Do ról dzieci został ogłoszony konkurs. Rolę 10-letniego chłopca otrzymał Tadeusz Fijewski i – jak się okazało – była ona filmowym debiutem jednego z największych polskich aktorów powojennych.

 

http://repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992

 

Muzyka na żywo:

Joanna Szumacher – artystka audiowizualna, producentka i kuratorka, twórczyni eksperymentalnej muzyki elektronicznej.

 


źródło: http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992

 

11.08„Bestia”, reż. Aleksander Hertz, 1917/1921, 67 min.

„Bestia” opowiada tragiczną historię trójkąta miłosnego: młodej artystki oraz jej dwóch kochanków, byłego i nowego, żonatego z inną kobietą. Rolę artystki gra Pola Negri, największa gwiazda ówczesnego polskiego kina. Film jest najstarszym zachowanym obrazem z udziałem aktorki i jednym z dziewięciu, które nakręciła dla wytwórni Sfinks. Stworzony przez Negri wizerunek femme fatale rozbudził wyobraźnię publiczności. Aktorka szybko została dostrzeżona przez niemieckich producentów i od 1917 roku zaczęła grać w Niemczech. Wystąpiła tam w czterech filmach wyreżyserowanych przez Ernsta Lubitscha. Jednym z nich była „Madame DuBarry” (1919), która przyniosła jej międzynarodowy sukces i kontrakt z amerykańską wytwórnią Paramount Pictures. Do Hollywood wyjechała w 1922.

Sukces niemieckich filmów z Polą Negri na rynku amerykańskim zainteresował tamtejszego dystrybutora Jessego A. Levinsona, który kupił „Bestię” pod koniec 1921 roku i po kilku niewielkich zmianach zaczął ją dystrybuować w USA pod tytułem „The Polish Dancer”. Levinson reklamował film jako nowość, dlatego ukryto fakt, że powstał on pięć lat wcześniej. Publiczności podano do wiadomości jedynie nazwisko głównej gwiazdy – Negri, celowo opuszczając rok i kraj produkcji.

 

http://repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/11243

 

Muzyka na żywo:

Sasha Zakrevska – ukraińska projektantka graficzna mieszkająca obecnie w Warszawie, która jest również muzykiem pracującym z analogowymi dźwiękami.

 


źródło: http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/11243

 

 


The Website is co-financed by the European Union from the European Regional Development Fund
within the framework of the Operational Programme – Infrastructure and Environment.