Strona główna / Baza filmów / Filmy / KOBIETY NAD PRZEPAŚCIĄ
  • Kraj: Polska
  • Rok produkcji: 1938
  • Premiera: 15 III 1938


Tytuł roboczy
KOBIETY NA SPRZEDAŻ
Tytuł angielski
WOMEN ON THE EDGE
Scenariusz
Pierwowzór literacki
powieść Antoniego Marczyńskiego
Zdjęcia
Kierownictwo zdjęć
Muzyka
Słowa piosenek
Dźwięk
Aparatura
Tobis-Klangfilm
Choreografia
Kierownictwo produkcji
Kotlicki
Produkcja
Biuro Filmowe Stefan Nasfeter
Atelier
Falanga
Laboratorium
Falanga
Dystrybucja (na Małopolsce, Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim)
Bezet-Film
Dystrybucja (na Kongresówkę, Poznańskie i Pomorze)
Marian Pomper

Obsada aktorska:

Maria Bogda (Marysia Żurkówna, wiejska dziewczyna), Nora Ney (Lora Ventana, kierowniczka Instytutu Choreograficznego), Jadwiga Andrzejewska (Iza, wywiadowczyni), Tamara Wiszniewska (Róża, tancerka), Stanisława Wysocka (Kwaśniewska, matka Poli), Adam Brodzisz (Walek, narzeczony Marysi), Elżbieta Kryńska (Pola Kwaśniewska, tancerka), Nina Świerczewska (Franka, siostra Marysi), Kazimierz Junosza-Stępowski (Wolak, zegarmistrz vel Marczyk, szef szajki handlarzy żywym towarem), Aleksander Żabczyński (Artur Klug, łowca posagów, członek szajki handlarzy żywym towarem), Bogusław Samborski (Müller, właściciel gospody, członek szajki handlarzy żywym towarem), Stanisław Sielański (Staś, marynarz), Tadeusz Wesołowski (Sotter, nauczyciel tańca w Instytucie Choreograficznym), Wanda Jarszewska (kierowniczka Policji Kobiecej), Hanna Parysiewicz (Elwira, właścicielka domu publicznego), Stefan Hnydziński (Kuba, marynarz), Aldona Jasińska (gospodyni), Helena Zarembina (akompaniatorka), Aniela Rolandowa (Zosia, tancerka), Hanna Lebedowicz (Zizi, tancerka ), Alicja Halama (Jadzia, tancerka), Zofia Duranowska (Lili, tancerka), Jagna Janecka (tancerka), Hanna Wiśniowiecka (tancerka), Zofia Downarówna, Tekla Trapszo, Michalina Łaska (kobieta na dworcu), Zygmunt Regro-Regirer (Kimer, właściciel składu ubrań ), Zofia Mellerowicz (właścicielka pokoju, w którym mieszkała Marysia), Wacław Zdanowicz (pracownik Urzędu Emigracyjnego), Halina Marska (kobieta z misji dworcowej), Kayo Czang (członek szajki handlarzy żywym towarem), Leopold Morozowicz (uczestnik wiejskiej zabawy), Stanisław Dobrzyniec (skrzypek na dancingu)
  • Treść
  • O filmie
  • Głosy prasy
  • Galeria
  • Piosenki
 
Aleksander Żabczyński (w środku),
Tamara Wiszniewska

Marysia jest biedną wiejską dziewczyną. Jej ukochanym jest równie biedny Walek. Oboje muszą ciężko pracować na swoje utrzymanie. Pewnego dnia Marysia dostaje list z Brazylii. Jej siostra Franka opisuje w nim dobrobyt, w jakim żyje i zaprasza ją do siebie. Marysia decyduje się na wyjazd. Nie wie, że list jest sfałszowany, a Franka w rzeczywistości jest ofiarą szajki handlarzy kobietami i jest więziona w portowym domu publicznym w Rio de Janeiro. Członkiem szajki jest miejscowy karczmarz Müller, który namawia Marysię, aby pojechała do siostry. Z jego polecenia zgłasza się w Warszawie do starego zegarmistrza Wolaka, który wyrabia jej fałszywy paszport. Marysia dociera do Rio de Janeiro, gdzie zastaje konającą siostrę, która umiera na jej rękach.

Lora jest kierowniczką szkoły tańca i partnerką Marcyka, szefa szajki handlarzy kobiet. Romansuje z Arturem, wspólnikiem Marcyka. Klug podaje się za dyrektora amerykańskiego music-hallu, który chce zaangażować nowe tancerki. Załatwia im fałszywe paszporty u Wolaka. Nie wie jednak, że Wolak i Marcyk to ta sama osoba. Jedna z wybranych przez Artura uczennic, Iza, okazuje się agentką policji kobiecej. Tuż przed wyjazdem dziewcząt Artur demaskuje ją i próbuje się jej pozbyć, jednak Iza cudem uchodzi z życiem i wszczyna akcję ratunkową. Cała szajka wraz dziewczętami jest już na okręcie do Brazylii, gdy policji udaje się ująć przestępców.

Tymczasem Waluś wyruszył statkiem do Rio de Janeiro odnaleźć Marysię. Przy pomocy dwóch marynarzy udaje mu się uratować ukochaną i razem wracają do Polski.



Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ