Dodano: 20.03.2018
Bohaterka festiwalu: Pola Negri
Główną bohaterką tegorocznej edycji Święta Niemego Kina będzie ikona kina przedwojennego – Pola Negri, czyli urodzona w Polsce Barbara Apolonia Chałupiec. Odkryła ją rodzima wytwórnia „Sfinks”, a talent rozwinęła niemiecka „UFA”, dzięki której Negri stworzyła znakomity duet z reżyserem Ernstem Lubitschem. Ich współpraca zaowocowała amerykańskim kontraktem z wytwórnią Paramount, otwierając Poli najjaśniejszy rozdział jej kariery i stawiając ją w jednym szeregu z takimi gwiazdami jak chociażby Greta Garbo, Gloria Swanson czy Mary Pickford. Negri magnetyzowała na ekranie swoją nietuzinkową urodą i skalą talentu. Potrafiła równie dobrze wcielić się w rolę Cyganki, rozbójniczki, hiszpańskiej tancerki czy robotnicy. Ambicją tegorocznej edycji Festiwalu jest przybliżenie widzom fenomenu tej gwiazdy poprzez ukazanie jak najszerszego spektrum jej kreacji.
Program filmowy i muzyczny
Na otwarcie pokażemy film prezentujący narodziny gwiazdy – Bestia z 1917 roku. Produkcja zachowała się jedynie w amerykańskiej wersji eksportowej pt. The Polish Dancer. Jest obecnie najstarszym obrazem z udziałem Poli Negri i jedynym przykładem jej wczesnej kariery. Pokaz Bestii będzie równocześnie polską premierą filmu po zakończonej w 2017 roku restauracji cyfrowej w rozdzielczości 4K. Następnie zaprezentujemy cały wachlarz wcieleń Poli Negri w wydaniu melodramatycznym, komediowym, a nawet futurystyczno-groteskowym. Specjalnie w tym celu sprowadziliśmy unikatowe kopie filmowe z Murnau Stiftung w Wiesbaden, EYE Filmmuseum w Amsterdamie oraz Deutsche Kinemathek w Berlinie. Obok filmów z udziałem naszej bohaterki, pokażemy Przepaść z Dunką Astą Nielsen, do której Pola była wielokrotnie porównywana, Puszkę Pandory z Louise Brooks, która stworzyła w kinie bardzo podobny typ kobiety fatalnej czy film Patsy, w którym Marion Davis fenomenalnie parodiuje archaiczną grę aktorską polskiej gwiazdy.
Obrazy filmowe uzupełni muzyka na żywo, do wykonania której zaprosiliśmy – obok artystów wspomnianych powyżej – Bye Bye Butterfly, Pink Park, Tropikalium, Jędrzeja Łagodzińskiego czy Alberta Karcha. Jako że ta edycja Festiwalu poświęcona jest wyjątkowej bohaterce, bardzo zależało nam na tym, aby również w warstwie muzycznej kobiety odegrały w niej szczególną rolę.
Imprezy towarzyszące
Dla miłośników muzyki rodem z przedwojennej Warszawy – piosenek i pieśni Wiery Gran, Mieczysława Fogga czy Adama Astona – przygotowaliśmy potańcówkę z Warszawską Orkiestrą Sentymentalną. Naszym najmłodszym widzom zaproponujemy wydarzenia familijne połączone z interaktywnym pokazem archiwalnych filmów animowanych z muzyką na żywo. Do projektu zaprosiliśmy artystów: Annę Ługowską, Jakuba Pałysa, Aleksandrę Nykowską Bartosza Ługowskiego oraz Piotra Jarosza.
Spróbujemy również opisać fenomen Poli Negri, jej kariery i zmitologizowanej biografii podczas międzynarodowej konferencji „Pola Negri – aktorka, ikona, legenda”, którą zorganizujemy przy wsparciu polskich filmoznawców z czołowych ośrodków akademickich, we współpracy z festiwalem Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone i EYE Filmmuseum w Amsterdamie.
Dodatkowo filmy prezentowane podczas Święta Niemego Kina staną się pretekstem dla prelekcji pełnych nieznanych zakulisowych historii i pikantnych stuletnich skandali z pierwszych stron gazet.
Dodano: 02.03.2018
Marcowy cykl „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” poświęcony jest kobietom, a w szczególności Jadwidze Smosarskiej – królowej polskiego ekranu. 4 i 18 marca zapraszamy na pokazy kontrowersyjnej ekranizacji powieści Wacława Gąsiorowskiego – „Księżna Łowicka” (1932) w reżyserii Janusza Warneckiego i Mieczysława Krawicza, a 11 i 25 marca zobaczymy przezabawną komedię „Jadzia” (1936) Mieczysława Krawicza. Na ekranie w rolach tytułowych króluje Jadwiga Smosarska!
Na seanse zapraszamy w każdą niedzielę marca o godzinie 16.00. Prelekcje do filmów wygłoszą filmografowie z FINA – Michał Pieńkowski (4 marca) oraz Grzegorz Rogowski (11 marca).
„Księżna Łowicka”
reż. Janusz Warnecki, Mieczysław Krawicz, Polska 1932
Kontrowersyjna ekranizacja powieści Wacława Gąsiorowskiego, niezwykle popularnego przed wojną pisarza historycznego. Film powstał w związku z 100. rocznicą wybuchu powstania listopadowego. Dość swobodne podejście do faktów historycznych przez autora scenariusza sprawiło, że film wzbudził protesty wielu historyków i krytyków filmowych. Pomimo tego cieszył się w latach 30. wielką popularnością, nie tylko w kraju, lecz także za granicą. W roli tytułowej Jadwiga Smosarska, która z wyczuciem zagrała trudną rolę arystokratki, Polki – patriotki, która musi dokonać wyboru między obowiązkiem wobec ojczyzny a miłością.
Fragment filmu „Księżna Łowicka”, źródło Repozytorium Cyfrowe FINA
„Jadzia”
reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1936
Znakomity film z udziałem największej polskiej gwiazdy dwudziestolecia międzywojennego – Jadwigi Smosarskiej, która wcieliła sie w postać głównej bohaterki Jadzi Maliczówny – córki szefa małego, lecz znanego w całej Warszawie, zakładu wyrabiającego sprzęt sportowy. Ponadto w obsadzie najpopularniejsi aktorzy przedwojennej polskiej kinematografii, m.in. Mieczysława Ćwiklińska, Aleksander Żabczyński, Stanisław Sielański, Michał Znicz. Doskonale napisany scenariusz porusza modną w drugiej połowie lat 30. tematykę sportową.
Fabuła koncentruje się na rywalizacji dwóch firm produkujących sprzęt sportowy. Malicz i Oksza prowadzą ostrą walkę o prymat. Każda z firm stara się skłonić mistrzynię tenisa, by na prestiżowym meczu zagrała jej rakietą.
O cyklu
Wszystkie filmy z cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” zostały poddane restauracji cyfrowej w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową (obecnie FINA) projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i cyfryzacja materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo kultury filmowej.
Bilety i rezerwacje
Cena biletów: 12 zł (ulgowe); 14 zł (normalne)
Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl
- 2022
- Grudzień (2)
- Październik (2)
- Wrzesień (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2021
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (4)
- Kwiecień (1)
- Luty (1)
- 2020
- Grudzień (1)
- Listopad (3)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (3)
- Lipiec (1)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2019
- Grudzień (3)
- Listopad (2)
- Październik (4)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Luty (2)
- Styczeń (3)
- 2018
- Grudzień (4)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (3)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (4)
- Maj (4)
- Kwiecień (1)
- Marzec (2)
- Styczeń (2)
- 2017
- Grudzień (2)
- Listopad (3)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (3)
- Kwiecień (2)
- Marzec (3)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2016
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (7)
- Lipiec (5)
- Czerwiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Styczeń (1)
- 2015
- Grudzień (4)
- Listopad (2)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Luty (3)
- Styczeń (4)
- 2014
- Grudzień (2)
- Wrzesień (3)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (2)
- Maj (1)
- Kwiecień (4)
- Marzec (6)
- Luty (1)
- Styczeń (1)
- 2013
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (4)
- Lipiec (4)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Marzec (1)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2012
- Grudzień (1)
- Listopad (4)
- Październik (3)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (3)
- Maj (10)
- Kwiecień (5)
- Luty (3)
- Styczeń (3)
- 2011
- Grudzień (2)
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2010
- Grudzień (1)
- Październik (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)