POLSKIE FILMY PO RAZ PIERWSZY NA DNIACH KINA NIEMEGO W PORDENONE
Dodano: 19.09.2016

Le Giornate del Cinema Muto to największy na świecie festiwal kina niemego odbywający się rokrocznie od 1982 roku we włoskim miasteczku Pordenone, położonym na północ od Wenecji. Te spotkania – napisali Kristin Thompson i David Bordwell w swojej książce „Film History: An Introduction” – zrewolucjonizowały badania nad niemym kinem... Le Giornate pomogło podkreślić, jak ważne jest zachowanie i udostępnianie najstarszych filmów dla naszej wiedzy o historii kina. Właśnie te wartości sprawiły, że uznany amerykański magazyn „Variety” zaliczył festiwal do 50 najważniejszych wydarzeń filmowych świata.

Jubileuszowa edycja Le Giornate del Cinema Muto

Między 1 a 8 października 2016 roku odbędzie się jubileuszowa 35. edycja Le Giornate del Cinema Muto. Prestiż tego wydarzenia jest zasługą zaproszenia do współpracy przy jego edycjach światowej klasy specjalistów w dziedzinie kina, m.in. Davida Robinsona – angielskiego krytyka filmowego, członka jury międzynarodowych festiwali filmowych w Moskwie i Berlinie oraz autora tak ważnych publikacji, jak „Hollywood in the Twenties” (1968) oraz „The History of World Cinema” (1973). Od 1997 do 2015 roku David Robinson pełnił funkcję dyrektora artystycznego festiwalu w Pordenone. Na tym stanowisku zastąpił go badacz filmu i krytyk filmowy Jay Weissberg.

Kilkaset filmów niemych z całego świata

W czasie kilku festiwalowych dni w trzech salach nowoczesnego Teatro Comunale Giuseppe Verdi prezentowane jest kilkaset filmów niemych z całego świata. Projekcjom towarzyszą rozmaite wydarzenia okołofilmowe. Organizowane jest m.in. Collegium – niekonwencjonalny eksperyment badawczy. Jest to rodzaj spotkania 12 wybranych wcześniej adeptów z grupą ekspertów, a jego celem jest omówienie historii filmów niemych oraz rozmaitych technik ich konserwacji. Sesje otwarte są dla wszystkich uczestników festiwalu, a dzięki obecności najlepszych ekspertów w dziedzinie historii kina – akademików, historyków, archiwistów, konserwatorów, kuratorów, krytyków oraz szerokiego grona entuzjastów – jest to doskonała przestrzeń dla zdobywania wiedzy i interesującej dyskusji o kinie. W 1986 roku ustanowiono także międzynarodową nagrodę – od 1989 roku: Nagrodę im. Jeana Mitry – przyznawaną corocznie w ramach festiwalu osobom lub instytucjom w uznaniu ich zasług w dziedzinie zachowania, interpretowania i promowania kina niemego.

Projekcje Filmoteki Narodowej

Tegoroczna edycja Le Giornate del Cinema Muto jest tym bardziej interesująca, że po raz pierwszy w historii festiwalu zostaną zaprezentowane filmy produkcji polskiej. Projekcje Filmoteki Narodowej zostaną ujęte w ramy specjalnego programu polskiego, na jaki złoży się pięć filmów fabularnych: „Zew Morza” (1927) i odnaleziony w Belgii w 1997 roku „Mocny człowiek” (1929) Henryka Szaro, „Pan Tadeusz” (1928) i „Janko Muzykant” (1930) Ryszarda Ordyńskiego oraz prawdziwa perła polskiej kinematografii – odnaleziony w 2003 roku w Niemczech film Aleksandra Hertza „Ludzie bez jutra” (1919). W filmach tych swoje pierwsze kroki stawiały gwiazdy tak wielkiego formatu, jak Adolf Dymsza, Maria Malicka, Józef Węgrzyn czy Nora Ney. Polski program urozmaicą także bardzo zróżnicowane tematycznie filmy dokumentalne i kroniki filmowe z początku XX wieku. Będą to: „Obchody 500. rocznicy bitwy pod Grunwaldem” (1910), „Pożar w zapałczarni” (1913), „Pobyt prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Stanisława Wojciechowskiego w Krakowie” (1923), „Do Paryża na Harleyu” (1924), „Jubileusz 3-lecia klubu sportowego Victoria w Częstochowie” (1925), „Kraków” (1927-1929), „Animacja. Czołówka Kroniki Filmowej” (1929), „Zza kulis dźwiękowców polskich” (1930), „Z dziedziny sportu strażackiego” (1930), „Karykatury Jotesa” (1930), „Lekki kajak składany” (1930), „Amerykanizacja stolicy” (1931-1932). Część produkcji zostanie wyświetlona z taśmy filmowej w standardach obowiązujących w kinach okresu niemego, co z pewnością będzie wielką wartością dla zgromadzonej na festiwalu publiczności.

Katalog  kompendium wiedzy o kinie niemym

Organizatorzy festiwalu każdego roku wydają imponujący katalog – niezbędne kompendium wiedzy podczas festiwalowych dni. Katalog przydatny jest również poza kontekstem festiwalu, ponieważ odzwierciedla obecny stan wiedzy filmoznawczej o wczesnym kinie. Teksty o filmach z programu polskiego napisali: dr Łukasz Biskupski, dr Michał Pabiś-Orzeszyna, Adam Uryniak, Katarzyna Koła-Bielawska i Michał Pieńkowski. Przy tekstach współpracowała Renata Wąsowska, a za przetłumaczenie ich na język angielski odpowiadali Karolina Fryszkowska i Peter Walsh.

Program polski w ramach Le Giornate del Cinema Muto stanie się nie tylko doskonałą okazją do promocji polskiej kinematografii w bardzo elitarnym gronie specjalistów i amatorów kina niemego, lecz także do prezentacji osiągnięć Filmoteki Narodowej w zakresie restauracji cyfrowej, której w ramach projektu Nitrofilm została poddana część prezentowanych tytułów.

Więcej informacji: www.cinetecadelfriuli.org

http://www.fn.org.pl/public/media/gcm_poster2016.jpg

Panel o przedwojennej polskiej kinematografii na Festiwalu w Gdyni
Dodano: 16.09.2016

23 września zapraszamy do Gdyńskiego Centrum Filmowego na panel Wydawnictwa PWSFTViT i Filmoteki Narodowej o przedwojennej polskiej kinematografii: promocja książki profesora Edwarda Zajička „Zarys historii gospodarczej Kinematografii polskiej. Tom 1. Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896 – 1939” oraz studium przypadku: eksperymenty początków kina dźwiękowego – rekonstrukcja „Halki” (1929/1932).

O książce

Książka „Zarys historii gospodarczej Kinematografii polskiej. Tom 1. Kinematografia wolnorynkowa w latach 1896 – 1939” profesora Edwarda Zajička (Wydawnictwo PWSFTViT w Łodzi) to rezultat wieloletnich badań autora: dzieje polskiej kinematografii od jej początku poprzez charakterystykę systemów prawnych, organizacyjnych, opis instytucji i postaci, które wpływały na kształt polskiego filmu. To jedyna książka, w której czytelnicy znajdą historie wytwórni filmowych, kolejnych ustaw, słynnych producentów i szefów kinematografii. Książka w pierwszej wersji opublikowana została w roku 2008; obecne wydanie zostało uzupełnione oraz wzbogacone o ilustracje, fotosy, unikatowe zdjęcia ilustrujące realia przedwojennej kinematografii.

Projekt rekonstrukcji filmu „Halka”

Filmoteka Narodowa przedstawi studium przypadku: projekt rekonstrukcji filmu Konstantego Meglickiego „Halka”. Blisko trzy lata po premierze, która odbyła się w 1929 roku, film został przemontowany, udźwiękowiony i ponownie wszedł na ekrany już jako film dźwiękowy. Film nie był znany powojennej publiczności. Dotychczas w obiegu był jedynie końcowy fragment pierwotnej, niemej wersji filmu z 1929 roku. W zbiorach Filmoteki Narodowej zachowały się także obszerne fragmenty materiałów do wersji udźwiękowionej z 1932: ściętego negatywu obrazu, negatywu dźwięku, odrzutów dźwiękowych oraz kopii roboczej. Przez dziesięciolecia stan ich zachowania nie pozwalał na eksploatację. Dopiero technologie cyfrowe umożliwiły ich zabezpieczenie w postaci cyfrowej. Filmoteka Narodowa podjęła się także restauracji filmu – w wersji pierwotnej, niemej oraz częściowo – dźwiękowej.

Festiwalowej publiczności zostaną zaprezentowane scyfryzowane fragmenty filmu „Halka” i przedstawiona przez naszych specjalistów skala wyzwania, zarówno technologicznego jak i merytorycznego, z jakim musiała się zmierzyć Filmoteka Narodowa w trakcie prac nad tym projektem.

Więcej o filmie: HALKA

Paneliści: dr Anna Wróblewska oraz Michał Pieńkowski (Filmoteka Narodowa)

Termin i miejsce spotkania: 23.09 | 11:00 - 12:30 | Gdyńskie Centrum Filmowe - Sala Morskie Oko

Więcej informacji o spotkaniu

 

„LUDZIE BEZ JUTRA” Z MUZYKĄ NA ŻYWO W DOMU SZTUKI NA URSYNOWIE
Dodano: 15.09.2016

Zapraszamy na pokaz specjalny jednego z najwcześniejszych polskich filmów niemych „Ludzie bez jutra” (1919) w reżyserii Aleksandra Hertza, który odbedzie się 18 września (niedziela) w Domu Sztuki na Ursynowie. Projekcji filmu będzie towarzyszyć muzyka na żywo w wykonaniu zespołu The New art Trio w składzie Anna Wandtke (skrzypce), Krzysztof Łochowicz (gitara, efekty), Sebastian Wypych (kontrabas, looper-efekty). Słowo wstępne wygłosi red. Stanisław Janicki. 

Film „Ludzie bez jutra” pochodzi ze zbiorów Filmoteki Narodowej i został odrestaurowany w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu NITROFILM.

O filmie 

Film z 1919 roku do niedawna uznany był za zaginiony. Dzięki sensacyjnemu odkryciu kilka lat temu w Bundesarchiv w Niemczech, Filmotece Narodowej udało się rozpocząć prace nad jego cyfrową rekonstrukcją. Jest to prawdopodobnie jedyna kopia na świecie. Prace nad jej konserwacją i cyfryzacją były wieloetapowe i trwały blisko rok. Zostało zachowane oryginalne przedwojenne barwienie filmu, który jest niemal całkowicie kompletny.

Sensacyjna fabuła filmu jest inspirowana autentyczną historią nieszczęśliwego romansu warszawskiej aktorki Marii Wisnowskiej z rosyjskim oficerem Barteniewem, który z zazdrości zastrzelił artystkę w swoim mieszkaniu. W tym roku mija 126 lat od tej jednej z najsłynniejszych zbrodni miłosnych w historii stolicy.

Więcej o filmie LUDZIE BEZ JUTRA

Premiera w atmosferze skandalu

Premiera odbyła się dopiero w 1921 roku w atmosferze skandalu. Film „Ludzie bez jutra” wszedł na ekrany po wielu poprawkach cenzorskich (usunięto m.in. wszystkie rosyjskie imiona i nazwiska). Rosyjskiego oficera zagrał Józef Węgrzyn, jeden z najwybitniejszych polskich aktorów pierwszej połowy XX wieku. W rolę jego kochanki wcieliła się Halina Bruczówna, gwiazda teatru i filmu, dla której była to ostatnia rola w rodzimej kinematografii przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych. Ciekawostką jest fakt, że „Ludzie bez jutra” to jedyny film z udziałem Bruczówny, który zachował się do naszych czasów.

Szczegóły

Dom Sztuki ul. Wiolinowa 14

tel. 22 643 79 35

www.domsztuki.art.pl

 


„Ludzie bez jutra” (1919), reż. Aleksander Hertz

FILMOTEKA NA FESTIWALU W GDYNI: CYKL FILMOWY I PANEL O REKONSTRUKCJI CYFROWEJ
Dodano: 14.09.2016

W tym roku w sekcji „Skarby kina przedwojennego” Filmoteka Narodowa zaprezentuje publiczności gdyńskiego festiwalu kolejne filmy przedwojennej ery polskiego kina. Zobaczymy dwie komedie: „Fredek uszczęśliwia świat” i „Dwie Joasie” oraz dramat historyczny „Księżna Łowicka”. W ciągu ostatnich lat każdy z tych filmów został poddany przez Filmotekę Narodową digitalizacji. Dzięki temu można je dziś oglądać nie tylko w dużo lepszej niż dotychczas jakości obrazu i dźwięku, lecz także uzupełnione o zaginione lub zniszczone fragmenty, nieznane powojennej publiczności.

Projekt rekonstrukcji filmu „Halka”

Na 41. Festiwalu Filmowym w Gdyni Filmoteka zaprezentuje również swój najnowszy, finalizowany właśnie projekt, związany z cyfrową restauracją i rekonstrukcją filmu Konstantego Meglickiego z 1929 roku „Halka”. Dotychczas film znany był jedynie bardzo wąskiemu gronu filmoznawców. Stan materiałów roboczych uniemożliwiał szerszą eksploatację zachowanych, na szczęście obszernych fragmentów filmu. Dzięki współczesnej technologii cyfrowej zrekonstruowana i opatrzona współczesną muzyką kopia, zmontowana z materiałów zarówno pierwotnej - niemej,  jak i późniejszej udźwiękowionej wersji będzie miała wkrótce swą uroczystą re-premierę w warszawskim kinie Iluzjon.

Spotkanie z profesorem Edwardem Zajickiem

Zanim to jednak nastąpi zapraszamy na spotkanie z profesorem Edwardem Zajickiem, który zaprezentuje nowe, zaktualizowane wydanie swej znakomitej książki „Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005”. Uznaliśmy, że dobrym dopełnieniem wystąpienia Profesora będzie prezentacja festiwalowej publiczności zcyfryzowanych fragmentów filmu „Halka” i przedstawienia przez naszych specjalistów skali wyzwania, zarówno technologicznego jak i merytorycznego, z jakim musiała się zmierzyć Filmoteka Narodowa w trakcie prac nad tym projektem.

Termin i miejsce spotkania: 23.09 | 11:00 - 12:30 | Gdyńskie Centrum Filmowe - Sala Morskie Oko

Więcej informacji o spotkaniu

Haromogram cyklu Skarby kina przedwojennego

„Fredek uszczęśliwia świat” I 20. 09 I 10:00 I Gdyńskie Centrum Filmowe - Sala Morskie Oko
„Dwie Joasie” I 21.09 I 10:00 I Gdyńskie Centrum Filmowe - Sala Morskie Oko
„Księżna Łowicka” I 22.09 I 10:00 I Gdyńskie Centrum Filmowe - Sala Morskie Oko

Więcej informacji o projekcjach

„LUDZIE BEZ JUTRA” Z MUZYKĄ NA ŻYWO W KINIE ELEKTRONIK
Dodano: 09.09.2016

Zapraszamy na pokaz specjalny jednego z najwcześniejszych polskich filmów niemych „Ludzie bez jutra” (1919) w reżyserii  Aleksandra Hertza. Pokaz z muzyką na żywo w wykonaniu tria Sebastian Wypych (kontrabas)/Patryk Zakrocki (skrzypce)/Paweł Szamburski (klarnet i elektronika) odbędzie się 14 września, o godzinie 19.00 w kinie Elektronik, w ramach III edycji festiwalu Joli Bord de l’Art – Piękny Brzeg Sztuki. Film „Ludzie bez jutra” został odrestaurowany w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu NITROFILM.

O filmie

Film zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami, które miały miejsce w Warszawie w 1840 roku. Prezes teatrów miejskich, Paweł Lenin, do nowej sztuki angażuje Lolę Wirską, znaną artystkę, ale przede wszystkim piękną kobietę, która słynie z licznych romansów. Lola swym urokiem oszałamia nie tylko swego pracodawcę, ale i jego przyszłego zięcia Alfreda Runicza, rotmistrza huzarów, który dla niej porzuca narzeczoną. Dotychczasowa gwiazda teatralna, Helena Horska, przestrzega mężczyzn przed intrygami konkurentki. Ci nic sobie nie robią z przestrogi, nie wiedząc, że czeka ich zguba.

„Ludzie bez jutra” to jeden z wczesnych polskich filmów niemych i jednocześnie sensacyjne odkrycie, którego dokonano w niemieckim Bundesarchiv. Film, który zrealizowano w 1919 roku, wszedł na ekrany kin po wielu poprawkach dopiero w 1921 roku. Do niedawna uważany był za zaginiony. W roli rotmistrza wystąpił Józef Węgrzyn, jeden z najciekawszych polskich aktorów pierwszej połowy XX wieku, zaś Lolę Wirską zagrała Halina Bruczówna, gwiazda teatru i filmu, ówczesna konkurentka Poli Negri, dla której była to ostatnia kreacja filmowa w rodzimej kinematografii przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych. „Ludzie bez jutra” to jednocześnie jedyna produkcja z udziałem Bruczówny, która zachowała się do naszych czasów.

LUDZIE BEZ JUTRA - zobacz więcej

 

Aleksander Hertz 

Reżyser i producent, urodził się w Warszawie w 1879 roku. W młodości nie interesował się sztuką filmową. Ukończył studia inżynierskie, pracował w bankowości. Angażował się również politycznie – był działaczem partii PPS. Za udzielanie schronienia działaczom PPS, w tym Józefowi Piłsudskiemu, został zesłany. W 1908 roku kupił wraz z przyjaciółmi kino „Sfinks” przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie. Inwestycja szybko zaczęła się rozwijać, w 1909 roku Hertz stworzył „Towarzystwo Udziałowe Sfinks”, a od 1911 zaczęło funkcjonować pierwsze w Polsce atelier. Był jednym z pionierów polskiej kinematografii. Zmarł w 1928 roku.

Aleksander Hertz - zobacz więcej

 

 

Bilety i rezerwacje

Bilety w cenie 20 zł ulgowy, 25 zł normalny do nabycia w kasie kina oraz on-line.
Rezerwacje: rezerwacje@kinoelektronik.pl (odbiór rezerwacji najpóźniej godzinę przed seansem)

Więcej informacji na stronie kina Elektronik: www.kinoelektronik.pl

 

http://www.fn.org.pl/public/media/joli.jpg

 

WISŁA NA SREBRNYM EKRANIE
Dodano: 08.09.2016

Filmoteka Narodowa wraz z Pomostem 511 zapraszają na wyjątkowy wieczór filmowy Wisła na srebrnym ekranie”.

Pokaz przedwojennych filmów z Wisłą w tle, „Jadzi” (1936) oraz „Ludzi Wisły” (1938) odbędzie się w najbliższą niedzielę (11/09) o godzinie 20.00 w Pomoście 511, bulwar Flotylli Wiślanej. Filmy zostaną zaprezentowane w doskonałej jakości – po rekonstrukcji obrazu i dźwięku.

Opisy filmów

JADZIA reż. Mieczysław Krawicz
Rok produkcji: 1936
Premiera: 11 IX 1936

Znakomity film z udziałem największej polskiej gwiazdy dwudziestolecia międzywojennego, królowej srebrnego ekranu – Jadwigi Smosarskiej. W obsadzie najpopularniejsi aktorzy przedwojennej polskiej kinematografii – m.in. Mieczysława Ćwiklińska, Aleksander Żabczyński, Stanisław Sielański, Michał Znicz. Doskonale napisany scenariusz porusza modną w II połowie lat 30-tych tematykę sportową.

Czas trwania: 92:27


LUDZIE WISŁY reż. Aleksander Ford, Jerzy Zarzycki
Rok produkcji: 1938
Premiera: 23 VII 1938

Ekranizacja powieści Heleny Boguszewskiej i Jerzego Kornackiego Wisła (autorzy napisali także scenariusz filmu). Historia osadzona w realiach codziennego życia pracowników i właścicieli barek żeglugi śródlądowej na Wiśle, zadziwia autentycznością.
Twórcy filmu, Aleksander Ford i Jerzy Zarzycki, w sposób zdecydowanie realistyczny, bez upiększania ukazali brutalność życia i bezwzględność bohaterów walczących o zarobek. Autorem słów piosenek, które znalazły się w filmie był lewicowy poeta Władysław Broniewski. W jednej z głównych ról wystąpiła jedna z najwybitniejszych polskich aktorek i reżyserek teatralnych pierwszej połowy XX wieku - Stanisława Wysocka.
W obsadzie znaleźli się także Jerzy Pichelski, prezentujący nowy typ szorstkiego amanta i piękna Ina Benita. Znakomite zdjęcia ukazujące surowe życie pracowników barek rzecznych. Realizmu dodawał udział w filmie i pomoc w realizacji zdjęć członków Towarzystwa Żeglugi Rzecznej „Vistula”.

Czas trwania: 77:44


Przed filmami zapraszamy na krótki program „Z miłości do kina” – ciekawostki o kinie, aktorach, produkcji filmowej.

Filmoteka Narodowa jest partnerem wydarzenia.

 


Pomost 511, bulwar Flotylli Wiślanej
niedziela 11/09 godz. 20:00
wstęp wolny


The Website is co-financed by the European Union from the European Regional Development Fund
within the framework of the Operational Programme – Infrastructure and Environment.