17. ŚWIĘTO NIEMEGO KINA ODWOŁANE
Dodano: 14.03.2020

W trosce o zdrowie i komfort naszych widzów, odwołujemy 17. edycję Święta Niemego Kina pod hasłem „Voyage, voyage”, zaplanowaną w dniach 2-5 kwietnia 2020 w kinie Iluzjon. 

Nasze coroczne Święto będące połączeniem najlepszych i najciekawszych filmów niemych i muzyki wykonywanej na żywo przez wyjątkowych artystów odbędzie się w innym terminie.

Podamy go Państwu tak szybko, jak tylko to będzie możliwe.  Tymczasem zapraszamy na stronę www.swietoniemegokina.pl, żebyście mogli Państwo spokojnie przygotować się do tej podróży!

Zwrot zakupionych przez Internet biletów zostanie automatycznie zlecony u operatora strony, przez którą została dokonana transakcja. Zwracane środki trafią bezpośrednio na konto odbiorcy. W przypadku biletów „papierowych”, zakupionych w kasie kina za pośrednictwem karty lub gotówki, zwrotu należności będzie można dokonać tylko w kasie kina na podstawie paragonu i biletu. Kasa kina Iluzjon jest zamknięta, planujemy ją otworzyć od 30 marca w wyznaczonych godzinach.

Apelujemy do Państwa o brak pośpiechu i możliwe unikanie kolejek do kasy biletowej. Ze względu na obecne warunki, bilety zakupione na wydarzenia w ramach Święta Niemego Kina mogą być zwrócone do 30 kwietnia 2020.

O godzinach otwarcia kasy kina Iluzjon będziemy informować Państwa na bieżąco za pośrednictwem naszej strony internetowej www.kinoiluzjon.pl oraz Facebooka https://pl-pl.facebook.com/kinoiluzjon/.

 

Dyrekcja FINA

REPREMIERA FILMU „WIOSNA NARCIARZY” NA POKAZIE „ZIMA STULECIA”
Dodano: 26.02.2020

8 marca o godz. 16.00 kino Iluzjon zaprasza na cyfrową repremierę przedwojennego filmu zakopiańskiego górala pt. „Wiosna narciarzy”, humorystycznie przedstawiającego podbój Tatr. W programie ponadto prawdziwe, filmowe zimy sprzed lat: od jazzowego campingu z gwiazdami, przez awangardowe sceny narciarskie Bogdana Dziworskiego aż po groteskową etiudę Romana Polańskiego.  

Repremiera filmu „Wiosna narciarzy”

Cyfrowa repremiera przedwojennego filmu „Wiosna narciarzy”, zrealizowanego przez zakopiańskiego górala, Adama Krzeptowskiego w kinie Iluzjon już w niedzielę, 8 marca o godz. 16.00. Krótkometrażowy film jest jednym z ciekawszych osiągnieć twórcy-amatora, który w latach 30. zrealizował kilka filmów tatrzańskich. „Wiosna narciarzy” w humorystyczny sposób obrazuje sportowy podbój Tatr, a w dokumentalnych ujęciach widać sportowców z tamtych lat – braci Marusarzy i skoczka Bronisława Czecha. Pojawiają się w początkowych scenach filmu z międzynarodowych zawodów narciarskich w Zakopanem. Ważną rolę w filmie pełni muzyka skomponowana przez Władysława Bugayskiego oraz dwie napisane przez niego piosenki wykonane przez popularny wówczas chór Juranda. Film w lekkiej i dowcipnej formie przedstawia uroki sportów zimowych. Uwagę zwraca zwłaszcza scena, w której główni bohaterowie przepływają na krze przez Morskie Oko. 

W 2019 roku film został zrekonstruowany cyfrowo przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny. Wydarzenie będzie repremierą filmu.

Zima stulecia

W dobie ocieplającego się klimatu i coraz rzadszego śniegu na nizinach przenieśmy się w czasy prawdziwych zim, kiedy narty same aż chciały zjeżdżać po stoku, a po krach na Morskim Oku skaczą zakochani. W specjalnie dobranym zestawie filmów, obejrzymy Zakopane w rożnych odsłonach: od jazzowego campingu z gwiazdami, przez awangardowe sceny narciarskie Dziworskiego po groteskową etiudę samego Polańskiego. Jak nie uda się do kina doszusować na biegówkach, weźcie chociaż gogle – zapewniają organizatorzy.

W programie wieczoru z zimą stulecia która zachowała się jeszcze w filmowych kadrach, znajdą się pokazy krótkich metraży słynnych polskich twórców: m.in. Bogusława Rybczyńskiego, Romana Polańskiego czy Bogdana Dziworskiego.

Prelekcję przed filmami wygłosi filmograf FINA, Grzegorz Rogowski.

Filmy

 „Wiosna narciarzy”, reż., Adam Krzeptowski, Polska 1934, 9
Film krótkometrażowy Adama Krzeptowskiego, górala z Zakopanego. Podczas zawodów w skokach narciarskich dwoje młodych kibiców postanawia zapisać się na kurs jazdy na nartach. Początkowo kursantom nie wychodzą one najlepiej, jednak dzięki zapałowi i sportowemu duchowi szybko się uczą. 

„Narty, gips, Zakopane”, reż. Edward Pałczyński, Polska 1957, 12’
Żartobliwy felieton na temat jazdy na nartach w Zakopanem. Jednym pociągiem do stolicy Tatr przyjeżdżają narciarze i transport gipsu. Na dworcu ich drogi się rozchodzą, ale wkrótce niektórzy amatorzy zimowego szaleństwa, a dokładnie ich połamane kończyny, ponownie muszą spotkać się z gipsem.

„Narciarze”, reż. Natalia Brzozowska, Polska 1958, 8’
Dokument o wyjściu śmiałków na tatrzańskie trasy zjazdowe był pierwszym filmem, do którego Wojciech Kilar napisał muzykę.

„Jazz Camping”, reż. Bogusław Rybczyński, 1959, 9’
Filmowo-muzyczna relacja z warsztatów jazzowych połączonych z wyjazdem w Tatry. Dokument w reżyserii Bogusława Rybczyńskiego, doskonale oddając specyficzny klimat jazzowego światka, przedstawia pracę muzyków, zabawę i liczne jam sessions. W górskim spotkaniu wzięli udział m.in.: Jan Zylber, Jan Borkowski, Krzysztof Komeda, Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Trzaskowski, Wojciech Karolak, Jan Ptaszyn Wróblewski, a także gwiazdy świata filmu: Roman Polański, Barbara Kwiatkowska, Teresa Tuszyńska czy Maria Wachowiak.

„Ssaki”, reż. Roman Polański, Polska 1962, 11’
Burleskowy film Romana Polańskiego z beztroską, energiczną muzyką Krzysztofa Komedy to tylko pozornie prosta historia dwóch mężczyzn przemierzających pokryty śniegiem świat. Bohaterowie dysponują sankami, ale oczywiście, lepiej jest być wiezionym, niż samemu kogoś ciągnąć – dlatego obaj, przeróżnymi sposobami szukają pretekstu do tego, aby to właśnie ten drugi wlókł je za sobą. Etiuda, określana przez zagraniczne media jako „Czekając na Godota bez słów” zdobyła w 1963 roku I Nagrodę Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W 2018 roku film został zrekonstruowany cyfrowo przez FINA.

„Sceny narciarskie z Franzem Klammerem”, reż. Bogdan Dziworski, Polska 1980, 11’
Dzieło z pogranicza dokumentu i wideo-artu, wynik improwizacji i efekt eksplozji nieskrępowanej wyobraźni twórców – surrealistyczny ciąg obrazów, w których mistrz narciarstwa alpejskiego jest poddawany nieustannym próbom i z niezmiennym uśmiechem na twarzy przeżywa kolejne katastrofy.

Gdzie i kiedy?

Zima stulecia

8 marca (niedziela), godz. 16.00

Kino Iluzjon, sala Stolica
ul. Narbutta 50A, Warszawa

www.iluzjon.fn.org.pl

 

    

 

„Wiosna narciarzy”, reż. Adam Krzeptowski, Polska 1934, źródło: FINA

VOYAGE, VOYAGE, CZYLI 17. ŚWIĘTO NIEMEGO KINA JUŻ W KWIETNIU
Dodano: 14.02.2020

Kolejna podróż w świat najciekawszych filmów niemych z całego świata, w towarzystwie znakomitej muzyki wykonywanej na żywo przez takich artystów jak Czesław Mozil & Grajkowie Przyszłości, Maciej Obara Quartet, RGG czy Atom String Quartet feat. Marcin Albert Steczkowski w warszawskim kinie Iluzjon już w pierwszych dniach kwietnia. W programie m.in. podróż do uśpionego i wyludnionego Paryża, stuletnie trawelogi z całego świata, filmy pionierek kina i wzruszające obrazy przedwojennej Polski.  

„Voyage, voyage” będzie tematem przewodnim kolejnej, 17. już edycji Święta Niemego Kina. Formuła czterodniowego festiwalu łączy najciekawsze i najlepsze kino nieme z takich krajów jak Włochy, Francja, Belgia, Holandia, Niemcy, Kanada, Tajlandia i Japonia.

Jednym ze znaków rozpoznawczych festiwalu od początku jego istnienia jest różnorodna i wykonywana na żywo muzyka. W tegoroczną filmową wyprawę dookoła wyruszy dwudziestu solistów i zespołów. Podążając za fabułą, wylądują w Japonii i na wyspach Pacyfiku, w upalnej dżungli i na mroźnej kanadyjskiej północy. Będą podróżować pociągiem, statkiem i psim zaprzęgiem oraz mierzyć się z dramatami typowymi dla prezentowanej kultury czy epoki. Zagrają m.in. Czesław Mozil & Grajkowie Przyszłości pod dyrekcją Jana Sanejko, Maciej Obara Quartet, Księżyc, Muzycy Atom String Quartet feat. Marcin Albert Steczkowski, 1988, RGG oraz JAAA! feat. Irek Wojtczak.    

Podróż nie tylko w przestrzeni, ale także poprzez epoki, zaginione światy czy historię kina rozpocznie się od wędrówki po uśpionym Paryżu z wyludnionymi ulicami i bohaterami balansującymi na krawędzi wieży Eiffla w filmie otwarcia pt. „Paryż śpi“ (1925) René Claira.

Podczas Święta Niemego Kina nie zbraknie filmów pionierów i pionierek kina. Wśród nich obrazy pierwszej w historii kina kobiety – reżysera, Alice Guy-Blaché, która w czasie swojej długiej kariery (1896-1920) wyreżyserowała i/lub wyprodukowała blisko 1000 filmów, w tym 150 filmów z zsynchronizowanym dźwiękiem (chronofon Gaumonta), a także Lois Weber – pierwszej amerykańskiej reżyserki, a zarazem najlepiej opłacanego swego czasu twórcy Universalu. 

Szczególnym punktem programu będzie premiera nieznanych, bo odnalezionych w 2018 roku „Szkiców z Polski“, w wersji po restauracji cyfrowej (1923–1931). To amatorski film dokumentalny Belga Maurice’a Bekaerta będący bezcennym i bardzo wzruszającym zapisem przedwojennej Polski, jej architektury i mieszkańców.

Filmy prezentowane podczas festiwalu zabiorą widzów także do miejsc nieprawdopodobnych m.in. do „Zaginionego świata“ (Harry O. Hoyt, 1925), krainy zamieszkiwanej przez dinozaury oraz razem z Saturninem Farandolą, bohaterem jednego z najbardziej zwiariowanych filmów epoki wszędzie tam, gdziekolwiek możliwe jest przeżycie niezapomnianych przygód – na morza, lądy, w powietrze i pod wodę. Znany szerokiej publiczności Buster Keaton porwie widzów w podróż w czasie m.in. do epoki kamienia łupanego i czasów Imperium Rzymskiego, a najmłodsza publiczność wybierze się z Georgesem Mélièsem na Księżyc oraz krain odwiedzanych przez Guliwera i Robinsona Crusoe.  

Wśród twórców, których filmy będzie można zobaczyć podczas czterodniowego Święta Niemego Kina znajdą się także uznani i rozpoznawalni na arenie międzynarodowej reżyserzy m.in. Carl Theodor Dreyer, Jean Renoir, Jean Epstein, Aleksander Korda, Yasujirō Ozu.

Organizatorem wydarzenia jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Sprzedaż biletów rozpocznie się 5 marca w kasie kina Iluzjon oraz online na www.kinoiluzjon.pl

 

Szczegółowe informacje o tegorocznej edycji będą się ukazywać na oficjalnej stronie festiwalu.

Do zobaczenia!

 

SUKNIE, PIÓROPUSZE I CEKINY: MODOWO-FILMOWA WYSTAWA W KINIE ILUZJON
Dodano: 05.02.2020

02 lutego w Rotundzie Kina Iluzjon wystartowała nowa wystawa

,,Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo” to multimedialna prezentacja fotosów i kadrów z najsłynniejszymi strojami przedwojennych gwiazd kina: Poli Negri, Haliny Bruczówny, Nory Ney, Iny Benity oraz Jadwigi Smosarskiej.

Fotosom towarzyszy opowieść  o historii mody przygotowana przez Agnieszkę Dąbrowską z Muzeum Warszawy.

Moda damska lat 20. i 30. XX wieku odzwierciedlała rewolucję obyczajową, która była jedną z konsekwencji I wojny światowej. (...) Moda się demokratyzowała, szybko upowszechniała się konfekcja, o modnych nowinkach donosiła popularna prasa, a wizerunki nowoczesnych strojów aktorek docierały do licznej kinowej publiczności.(... )Popularność kina i spektakularne kariery aktorów sprawiły, że kostiumy filmowe stawały się  powszechnie znane i naśladowane – to dzięki nim modowe nowinki docierały do wszystkich warstw społecznych.

(Fragment tekstu wystawy multimedialnej) Agnieszka Dąbrowska, Muzeum Warszawy


W Rotundzie Kina Iluzjon można zobaczyć też siedem współczesnych sukien, które zaprojektowała i wykonała Katarzyna Markiewicz. Artystka pracowała nad nimi kilka lat. Stroje są inspirowane modą lat dwudziestych i stylem ekranowych gwiazd przedwojennego kina. Powstały w ramach projektu ,,Debiutantki” Agnieszki D. Michalczyk.

Stroje na wystawie prezentowane są dzięki uprzejmości Fundacji im. Królowej Marii Kazimiery.

Wystawa „Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo” potrwa do końca lutego.

Kino Iluzjon (rotunda), ul. Narbutta 50A

www.iluzjon.fn.org.pl

 

 

Fot. FINA

 

 

DYKTATORZY MODY I IKONY STYLU
Dodano: 10.01.2020

Przedstawiamy najsłynniejszy warszawski dom mody na ekranie i w książce. Filmowo-literackie spotkanie to początek wspólnych wydarzeń skupionych wokół historii mody pt. „Dyktatorzy mody i ikony stylu” organizowanych wspólnie przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny w warszawskim kinie Iluzjon oraz Muzeum Warszawy.

Film Waszyńskiego i nowe wydawnictwo Muzeum Warszawy stały się pretekstem do podwójnego spotkania i dyskusji, które odbędzie się 19 stycznia o godz. 16.00 w kinie Iluzjon. Projekcję filmu „Jego ekscelencja subiekt” z taśmy 35 mm poprzedzi wprowadzenie filmograficzne, a po seansie autorka książki odsłoni kulisy Domu Mody Herse.

Z kolei od 26 stycznia, pięć kolejnych spotkań w kinie Iluzjon w ramach cyklu, poświęconych będzie rodzimym ikonom stylu: Lodzie Niemirzance, Poli Negri, Inie Benicie, Halinie Bruczównie i Norze Ney, bo na kinowym ekranie pojawią się przedwojenne filmy z ich właśnie udziałem. W programie m.in. „Dwie Joasie” w reż. Mieczysława Krawicza, z którego stroje Iny Benity przeszły do historii mody i kina, „Ludzie bez jutra” Aleksandra Hertza będący jedynym filmem z udziałem Haliny Bruczówny, który zachował się do naszych czasów i „Doktór Murek” w reż. Juliusza Gardana z udziałem trzech wyjątkowych aktorek prezentujących odmienne style ubioru: Iny Benity, Nory Ney i Jadwigi Andrzejewskiej.

Ponadto, w dniach 2-28 lutego w kinie Iluzjon będzie można oglądać wystawę „Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo”, podczas której prezentowane będą współczesne stroje stylizowane na modę międzywojnia.

 

HARMONOGRAM PRZEGLĄDU:

19 stycznia, g. 16.00

JEGO EKSCELENCJA SUBIEKT, reż. Michał Waszyński, 1933, 81 min, 35mm

Jurek Czerwoński (Eugeniusz Bodo), subiekt jednej z wielkich firm konfekcyjnych, dzięki swej miłej powierzchowności i zaletom towarzyskim jest ulubieńcem klienteli i swoich szefów. Na skutek zbiegu okoliczności w wieczór sylwestrowy trafia na przyjęcie do przemysłowca Poreckiego. Wzięty za oczekiwanego radcę Chełmońskiego z Ameryki, wzbudza zainteresowanie zebranych. Flirt z córką gospodarzy Anią z czasem przeradza się w gorącą wzajemną miłość.

Po seansie Agnieszka Dąbrowska, autorka książki „Herse. Warszawski dom mody” odsłoni kulisy najsłynniejszego w stolicy domu mody.

    


 

26 stycznia, g. 16:00

RENA, reż. Michał Waszyński, 1938, 79 min, 35 mm

ikona stylu: Loda Niemirzanka

Akcja filmu oparta jest na głośnej powieści Marka Romańskiego „Sprawa 777”. Tytułową rolę gra Stanisława Angel-Engelówna, aktorka, która pod koniec lat 30. specjalizowała się w rolach melodramatycznych amantek. Tytułowa bohaterka jest skromną pracownicą domu towarowego. Już dawno wpadła w oko swojemu szefowi, który wciąż składa jej różne propozycje. Kiedy Rena postanawia odtrącić jego zaloty i powiedzieć, że kocha innego, znajduje szefa martwego. Obawia się, że zabójstwa dokonał jej ukochany, Janusz, a chcąc go chronić, bierze całą winę na siebie. Tymczasem Janusz, aby ocalić ukochaną, również przyznaje się do winy. Jaki będzie finał tej sprawy?

    

http://fototeka.fn.org.pl/public/cache/1-F-2342-19-1500x.jpgŹródło: Fototeka FINA


 

2 lutego, g. 16:00

BESTIA | THE POLISH DANCER, reż. Aleksander Hertz, Polska 1917/1921, 67 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Pola Negri


 

9 lutego, g 16:00

DWIE JOASIE, reż. Mieczysław Karawicz, Polska, 1935, 90 min, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Ina Benita


 

16 lutego, g. 16:00

LUDZIE BEZ JUTRA, reż. Aleksander Hertz, Polska 1919, 87 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Halina Bruczówna


 

23 lutego, g. 16:00

DOKTÓR MUREK, reż. i scen. Juliusz Gardan, Polska 1939, 90 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Nora Ney

 


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ