MUZYCZNE RETRO KINO POD CHMURKĄ W „NIEPODLEGŁA. MIEJSCE SPOTKAŃ”
Dodano: 09.07.2020

„Niepodległa. Miejsce spotkań” i Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny zapraszają na drugi sezon pokazów kina pod chmurką. Po raz drugi odrestaurowane cyfrowo przedwojenne filmy zagoszczą w ogródku pawilonu kulturalnego. Co tydzień widzowie będą mogli obejrzeć przedwojenne kino dźwiękowe oraz filmy nieme, którym towarzyszyć będzie specjalnie napisana do nich muzyka. Seanse przeniosą publiczność w przeszłość: na bal, do pałacowych sal czy na scenę teatralną z dwudziestolecia międzywojennego. Do tańca zapraszać będą największe polskie gwiazdy tamtych lat: Pola Negri, Jadwiga Smosarska, Nora Ney czy Ina Benita. Będzie komediowo, melodramatycznie i awangardowo.

Kino po zachodzie słońca

Pierwszy seans retro kina odbędzie się 11 lipca 2020, tuż po zachodzie słońca. Pola Negri zatańczy w filmie „Bestia/The Polish dancer”. Pokaz poprzedzi krótka prelekcja specjalisty FINA, który zdradzi historię pracy nad restauracją filmu oraz kilka sekretów tego tajemniczego obrazu. Dodatkowo widzowie będą mogli obejrzeć i porównać film z awangardowym reportażem dokumentalnym z 1932 roku „Dziś mamy bal”, który prezentuje historię przygotowań do Balu Młodej Architektury.

Kalendarz pokazów 2020:

  • 11.07.2020, 21:00  „Bestia/The Polish dancer” (reż. Aleksander Hertz), „Dziś mamy bal” (reż. Tadeusz Kowalski, Jerzy Zarzycki)
  • 18.07.2020, 21:00 – „Księżna Łowicka” (reż. Janusz Warnecki, Mieczysław Krawicz)
  • 25.07.2020, 21:00 – „Dwie Joasie” (reż. Mieczysław Krawicz)
  • 08.08.2020, 20:30 – „Dziewczyna szuka miłości” (reż. Romuald Gantkowski)
  • 22.08.2020, 20:30 – „Córka generała Pankratowa” (reż. Mieczysław Znamierowski)
  • 29.08.2020, 20:30 – „Doktór Murek” (reż. Juliusz Gardan)
  • 05.09.2020, 20:30 – „Ludzie bez jutra” (reż. Aleksander Hertz, muz. współczesna Szamburski, Wypych, Zakrocki)

Darmowe kino letnie w „Niepodległa. Miejsce spotkań”

Pokazy zostaną zorganizowane w kawiarnianym ogródku „Niepodległa. Miejsce spotkań”. Pawilon kulturalny znajduje się w Łazienkach Królewskich (przy al. Ujazdowskich 4, wejście przez furtkę przy Ogrodzie Botanicznym). „Niepodległa. Miejsce spotkań”to przestrzeń, w której w miłej atmosferze można wziąć udział w różnych wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Biuro Programu „Niepodległa” z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Wstęp na wszystkie pokazy muzycznego retro kina jest bezpłatny. Widzowie powinni pamiętać o obowiązujących ograniczeniach zapewniających wszystkim bezpieczeństwo w związku z epidemią koronawirusa. 

Przedwojenne produkcje w projekcie „Nitrofilm”

Na cykl muzycznego retro kina Biuro Programu „Niepodległa” zaprasza wspólnie z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym. Przedwojenne produkcje umilające letnie wieczory pochodzą z projektu Nitrofilm, w ramach którego FINA wyszukuje w archiwach kopie filmowe najstarszej generacji, zapisane na taśmach nitro. Te najcenniejsze zbiory zostają poddane digitalizacji i kompleksowej rekonstrukcji cyfrowej, dzięki czemu znów mogą cieszyć widzów. Wyjątkowe materiały można znaleźć w Repozytorium Cyfrowym FINA, a także na stronie Nitrofilm.pl. Koneserzy międzywojennego kina znajdą tam informacje o polskich produkcjach okresu międzywojnia, archiwalne recenzje, anegdoty, fotosy, zwiastuny filmowe i wiele ciekawostek. Projekt "Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zapraszamy do poznawania wyjątkowego klimatu międzywojennych filmów!

„FILMY, KTÓRE KOCHAMY” – RUSZA RETROKINO ONLINE!
Dodano: 05.05.2020

Wyjątkowe przedwojenne produkcje po rekonstrukcji cyfrowej dostępne bezpłatnie w całości, kulisy powstawania filmów, najciekawsze sceny, nieznane ciekawostki i spotkania z ekspertami! 10 maja Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny rusza z internetowym retrokinem, a w programie „Filmy, które kochamy”, czyli m.in. „Ada, to nie wypada”, „Jadzia”, „Dziewczyna szuka miłości”.    

Retrokino – tym razem online!

Miłośnicy przedwojennych filmów oraz takich gwiazd jak Jadwiga Smosarska, Aleksander Żabczyński, Loda Niemirzanka czy Antoni Fertner, a także ci, którzy tęsknią za niedzielnymi spotkaniami z retrokinem w kinie Iluzjon, będą mogli delektować się najlepszymi polskimi produkcjami z lat 20. i 30. ubiegłego wieku w domowym zaciszu!  

Od 10 maja Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA), ekspert w zakresie cyfrowej rekonstrukcji i wiedzy o filmie, także o najwcześniejszych rodzimych obrazach, zaprasza do udziału w internetowym retrokinie!

Program „Filmów, które kochamy” wypełnią premiery przedwojennych komedii, m.in. „Dziewczyna szuka miłości”, „Ada! To nie wypada! ”, „Jadzia”, „Córka generała Pankratowa”, a także kulisy powstawania wybranych produkcji oraz nieznane ciekawostki i anegdoty sprzed lat. Dodatkową atrakcją i zachętą dla tych, którzy nie mieli wcześniej okazji obcować z filmami w reżyserii m.in Romualda Gantkowskiego, Mieczysława Krawicza czy Konrada Toma będzie możliwość wirtualnego spotkania z ekspertami FINA, którzy opowiedzą m.in. o przedwojennym planie filmowym.

Nitrofilm.pl: baza wiedzy o przedwojennych filmach

„Filmy, które kochamy” to przede wszystkim przedwojenne produkcje z projektu Nitrofilm, filmy znane i lubiane, które co niedzielę gościły na ekranie warszawskiego kina Iluzjon, a także na wielu festiwalach filmowych. FINA, w ramach tego właśnie projektu, od wielu lat sięga do najstarszych generacji kopii filmowych, zapisanych na taśmach nitro i najcenniejsze zbiory w swoich archiwach poddaje digitalizacji i kompleksowej rekonstrukcji cyfrowej.

Nitrofilm.pl to także obowiązkowy adres internetowy, pod którym znaleźć można szczegółowe informacje na temat polskich produkcji okresu międzywojnia, obsady, archiwalne recenzje, anegdoty, fotosy, teksty kultowych piosenek!

Spragnieni retrowrażeń wyjątkowe materiały filmowe znajdą także na stronie Repozytorium Cyfrowego FINA (repozytorium.fn.org.pl), wśród nich m.in. kroniki, fragmenty filmów fabularnych, a także odrestaurowane cyfrowo przedwojenne zwiastuny filmowe, które znacznie różnią się od współczesnych.

Filmografowie FINA, którzy na co dzień badają historię przedwojennych filmów i prowadzą prelekcje w kinie Iluzjon w ramach cyklu Retrokino, teraz zapraszają widzów na wirtualne spotkania. Podczas nich zdradzą szczegóły najtrudniejszych i najciekawszych scen, opowiedzą o pracy reżysera oraz promocji filmu. Jak powstawały sceny lotnicze? Jakie były największe wyzwania aktorskie? Jak wyglądały przedwojenne zwiastuny filmowe?

Wszystkie polskie retroprodukcje będzie można oglądać w serwisie Ninateka (ninateka.pl). Pierwszym prezentowanym tytułem będzie „Dziewczyna szuka miłości” w reżyserii Romualda Gantkowskiego z 1938 roku. Już teraz można posłuchać, jak Grzegorz Rogowski z FINA opowiada o jednej ze scen, która ostatecznie nie znalazła się w filmie: https://www.facebook.com/watch/?v=657285361759264

Wszystkie powstające zapowiedzi filmów z komentarzami filmografów FINA można obejrzeć w sekcji FILMY, KTÓRE KOCHAMY.

Natomiast w drugim odcinku możemy posłuchać o filmowej scenografii, wnętrzach i plenerach w filmie „Ada. To nie wypada!” (1936) w reż. Konrada Toma.

W kolejnych odcinkach cyklu internetowa publiczność będzie mogła obejrzeć także:„Jadzię” (1936) w reż. Mieczysława Krawicza i zagłębić się w historię przedwojennego sportu oraz „Córkę generała Pankratowa” w reż. Mieczysława Znamierowskiego z 1934 roku.

Od 10 maja w Ninatece znaleźć będzie można także inne przedwojenne hity, takie jak: „ABC miłości” w reż. Michała Waszyńskiego, „Dwie Joasie” Mieczysława Krawicza czy „Fredek uczęśliwia świat” w reż. Zbigniewa Ziembińskiego.

Zdradzane przez filmografów FINA tajniki przedwojennego przemysłu filmowego będą suckesywnie udostępniane na stronie Nitrofilm.pl oraz na facebooku Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego.

Warto być na bieżąco i obserwować facebooka FINA

Więcej na:

nitrofilm.pl

ninateka.pl

oraz na facebooku:

https://www.facebook.com/FINAFilmotekaNarodowaInstytutAudiowizualny/

 

#Finaonline #Finazdalnie

 

Kontakt dla mediów:

dorota.zajdel@fina.gov.p
+48 723 510 077

„FILMY, KTÓRE KOCHAMY”. DRUGI ODCINEK
Dodano: 04.05.2020

Zapraszamy na kolejną odsłonę nowego programu internetowego FINY. Tym razem poświęcamy go komedii ADA, TO NIE WYPADA! (reż. Konrad Tom, 1936). 

Ulicami jakiego miasta przechadzała się główna bohaterka? Czy kawiarnia z filmu istniała w rzeczywistości? Tematem drugiego odcinka programu internetowego są plenery, wnętrza i scenografia filmu, a opowiada o nich Grzegorz Rogowski, filmograf FINA.

 

Pełny opis, głosy prasy, ciekawostki nie tylko scenograficzne oraz piosenki z tej produkcji można znaleźć TUTAJ.

Film w całości można obejrzeć w Ninatece: https://ninateka.pl/film/ada-to-nie-wypada-konrad-tom

Filmy, które kochamy. Do zobaczenia w następnym odcinku!



 

 

FILMY, KTÓRE KOCHAMY I O NICH OPOWIADAMY
Dodano: 22.04.2020

Kulisy przedwojennych produkcji, najciekawsze sceny z filmów i nieznane ciekawostki - FINA zaprasza na nowy program internetowy Filmy, które kochamy.

Program internetowy Filmy, które kochamy poświęcamy przede wszystkim przedwojennym produkcjom z projektu Nitrofilm, filmom znanym i lubianym, które często gościły na ekranie warszawskiego kina Iluzjon, a także na wielu festiwalach filmowych.
Filmografowie FINA, którzy na co dzień badają historię przedwojennych filmów i prowadzą prelekcje w kinie Iluzjon w ramach cyklu Retrokino, teraz zapraszają widzów na wirtualne spotkania. Podczas nich zdradzą szczegóły najtrudniejszych i najciekawszych scen, opowiedzą o przedwojennym planie filmowym, pracy reżysera oraz promocji filmu.
Jak powstawały sceny lotnicze w przedwojennym filmie? Jakie były największe wyzwania aktorskie? Jak wyglądały przedwojenne zwiastuny filmowe? Odpowiedzi na te pytania znajdą się w progranie Filmy, które kochamy. W programie odsłonimy także kulisy pracy nad konserwacją i restauracją przedwojennych filmów.



Pierwszy odcinek programu poświęcamy filmowi DZIEWCZYNA SZUKA MIŁOŚCI w reżyserii Romualda Gantkowskiego z 1938 roku i różnicy między filmem, a jego zwiastunem. Grzegorz Rogowski (filmograf FINA) opowiada o jednej ze scen, która ostatecznie nie znalazła się w filmie.

Zobacz na: https://www.facebook.com/FINAFilmotekaNarodowaInstytutAudiowizualny/videos/657285361759264/

Program to także zaproszenie do oglądania przedwojennych filmów na naszych stronach: Ninateka i Repozytorium Cyfrowe FINA, a także do czytania o nich na stronie Nitrofilm.

17. ŚWIĘTO NIEMEGO KINA ODWOŁANE
Dodano: 14.03.2020

W trosce o zdrowie i komfort naszych widzów, odwołujemy 17. edycję Święta Niemego Kina pod hasłem „Voyage, voyage”, zaplanowaną w dniach 2-5 kwietnia 2020 w kinie Iluzjon. 

Nasze coroczne Święto będące połączeniem najlepszych i najciekawszych filmów niemych i muzyki wykonywanej na żywo przez wyjątkowych artystów odbędzie się w innym terminie.

Podamy go Państwu tak szybko, jak tylko to będzie możliwe.  Tymczasem zapraszamy na stronę www.swietoniemegokina.pl, żebyście mogli Państwo spokojnie przygotować się do tej podróży!

Zwrot zakupionych przez Internet biletów zostanie automatycznie zlecony u operatora strony, przez którą została dokonana transakcja. Zwracane środki trafią bezpośrednio na konto odbiorcy. W przypadku biletów „papierowych”, zakupionych w kasie kina za pośrednictwem karty lub gotówki, zwrotu należności będzie można dokonać tylko w kasie kina na podstawie paragonu i biletu. Kasa kina Iluzjon jest zamknięta, planujemy ją otworzyć od 30 marca w wyznaczonych godzinach.

Apelujemy do Państwa o brak pośpiechu i możliwe unikanie kolejek do kasy biletowej. Ze względu na obecne warunki, bilety zakupione na wydarzenia w ramach Święta Niemego Kina mogą być zwrócone do 30 kwietnia 2020.

O godzinach otwarcia kasy kina Iluzjon będziemy informować Państwa na bieżąco za pośrednictwem naszej strony internetowej www.kinoiluzjon.pl oraz Facebooka https://pl-pl.facebook.com/kinoiluzjon/.

 

Dyrekcja FINA

REPREMIERA FILMU „WIOSNA NARCIARZY” NA POKAZIE „ZIMA STULECIA”
Dodano: 26.02.2020

8 marca o godz. 16.00 kino Iluzjon zaprasza na cyfrową repremierę przedwojennego filmu zakopiańskiego górala pt. „Wiosna narciarzy”, humorystycznie przedstawiającego podbój Tatr. W programie ponadto prawdziwe, filmowe zimy sprzed lat: od jazzowego campingu z gwiazdami, przez awangardowe sceny narciarskie Bogdana Dziworskiego aż po groteskową etiudę Romana Polańskiego.  

Repremiera filmu „Wiosna narciarzy”

Cyfrowa repremiera przedwojennego filmu „Wiosna narciarzy”, zrealizowanego przez zakopiańskiego górala, Adama Krzeptowskiego w kinie Iluzjon już w niedzielę, 8 marca o godz. 16.00. Krótkometrażowy film jest jednym z ciekawszych osiągnieć twórcy-amatora, który w latach 30. zrealizował kilka filmów tatrzańskich. „Wiosna narciarzy” w humorystyczny sposób obrazuje sportowy podbój Tatr, a w dokumentalnych ujęciach widać sportowców z tamtych lat – braci Marusarzy i skoczka Bronisława Czecha. Pojawiają się w początkowych scenach filmu z międzynarodowych zawodów narciarskich w Zakopanem. Ważną rolę w filmie pełni muzyka skomponowana przez Władysława Bugayskiego oraz dwie napisane przez niego piosenki wykonane przez popularny wówczas chór Juranda. Film w lekkiej i dowcipnej formie przedstawia uroki sportów zimowych. Uwagę zwraca zwłaszcza scena, w której główni bohaterowie przepływają na krze przez Morskie Oko. 

W 2019 roku film został zrekonstruowany cyfrowo przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny. Wydarzenie będzie repremierą filmu.

Zima stulecia

W dobie ocieplającego się klimatu i coraz rzadszego śniegu na nizinach przenieśmy się w czasy prawdziwych zim, kiedy narty same aż chciały zjeżdżać po stoku, a po krach na Morskim Oku skaczą zakochani. W specjalnie dobranym zestawie filmów, obejrzymy Zakopane w rożnych odsłonach: od jazzowego campingu z gwiazdami, przez awangardowe sceny narciarskie Dziworskiego po groteskową etiudę samego Polańskiego. Jak nie uda się do kina doszusować na biegówkach, weźcie chociaż gogle – zapewniają organizatorzy.

W programie wieczoru z zimą stulecia która zachowała się jeszcze w filmowych kadrach, znajdą się pokazy krótkich metraży słynnych polskich twórców: m.in. Bogusława Rybczyńskiego, Romana Polańskiego czy Bogdana Dziworskiego.

Prelekcję przed filmami wygłosi filmograf FINA, Grzegorz Rogowski.

Filmy

 „Wiosna narciarzy”, reż., Adam Krzeptowski, Polska 1934, 9
Film krótkometrażowy Adama Krzeptowskiego, górala z Zakopanego. Podczas zawodów w skokach narciarskich dwoje młodych kibiców postanawia zapisać się na kurs jazdy na nartach. Początkowo kursantom nie wychodzą one najlepiej, jednak dzięki zapałowi i sportowemu duchowi szybko się uczą. 

„Narty, gips, Zakopane”, reż. Edward Pałczyński, Polska 1957, 12’
Żartobliwy felieton na temat jazdy na nartach w Zakopanem. Jednym pociągiem do stolicy Tatr przyjeżdżają narciarze i transport gipsu. Na dworcu ich drogi się rozchodzą, ale wkrótce niektórzy amatorzy zimowego szaleństwa, a dokładnie ich połamane kończyny, ponownie muszą spotkać się z gipsem.

„Narciarze”, reż. Natalia Brzozowska, Polska 1958, 8’
Dokument o wyjściu śmiałków na tatrzańskie trasy zjazdowe był pierwszym filmem, do którego Wojciech Kilar napisał muzykę.

„Jazz Camping”, reż. Bogusław Rybczyński, 1959, 9’
Filmowo-muzyczna relacja z warsztatów jazzowych połączonych z wyjazdem w Tatry. Dokument w reżyserii Bogusława Rybczyńskiego, doskonale oddając specyficzny klimat jazzowego światka, przedstawia pracę muzyków, zabawę i liczne jam sessions. W górskim spotkaniu wzięli udział m.in.: Jan Zylber, Jan Borkowski, Krzysztof Komeda, Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Trzaskowski, Wojciech Karolak, Jan Ptaszyn Wróblewski, a także gwiazdy świata filmu: Roman Polański, Barbara Kwiatkowska, Teresa Tuszyńska czy Maria Wachowiak.

„Ssaki”, reż. Roman Polański, Polska 1962, 11’
Burleskowy film Romana Polańskiego z beztroską, energiczną muzyką Krzysztofa Komedy to tylko pozornie prosta historia dwóch mężczyzn przemierzających pokryty śniegiem świat. Bohaterowie dysponują sankami, ale oczywiście, lepiej jest być wiezionym, niż samemu kogoś ciągnąć – dlatego obaj, przeróżnymi sposobami szukają pretekstu do tego, aby to właśnie ten drugi wlókł je za sobą. Etiuda, określana przez zagraniczne media jako „Czekając na Godota bez słów” zdobyła w 1963 roku I Nagrodę Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W 2018 roku film został zrekonstruowany cyfrowo przez FINA.

„Sceny narciarskie z Franzem Klammerem”, reż. Bogdan Dziworski, Polska 1980, 11’
Dzieło z pogranicza dokumentu i wideo-artu, wynik improwizacji i efekt eksplozji nieskrępowanej wyobraźni twórców – surrealistyczny ciąg obrazów, w których mistrz narciarstwa alpejskiego jest poddawany nieustannym próbom i z niezmiennym uśmiechem na twarzy przeżywa kolejne katastrofy.

Gdzie i kiedy?

Zima stulecia

8 marca (niedziela), godz. 16.00

Kino Iluzjon, sala Stolica
ul. Narbutta 50A, Warszawa

www.iluzjon.fn.org.pl

 

    

 

„Wiosna narciarzy”, reż. Adam Krzeptowski, Polska 1934, źródło: FINA

VOYAGE, VOYAGE, CZYLI 17. ŚWIĘTO NIEMEGO KINA JUŻ W KWIETNIU
Dodano: 14.02.2020

Kolejna podróż w świat najciekawszych filmów niemych z całego świata, w towarzystwie znakomitej muzyki wykonywanej na żywo przez takich artystów jak Czesław Mozil & Grajkowie Przyszłości, Maciej Obara Quartet, RGG czy Atom String Quartet feat. Marcin Albert Steczkowski w warszawskim kinie Iluzjon już w pierwszych dniach kwietnia. W programie m.in. podróż do uśpionego i wyludnionego Paryża, stuletnie trawelogi z całego świata, filmy pionierek kina i wzruszające obrazy przedwojennej Polski.  

„Voyage, voyage” będzie tematem przewodnim kolejnej, 17. już edycji Święta Niemego Kina. Formuła czterodniowego festiwalu łączy najciekawsze i najlepsze kino nieme z takich krajów jak Włochy, Francja, Belgia, Holandia, Niemcy, Kanada, Tajlandia i Japonia.

Jednym ze znaków rozpoznawczych festiwalu od początku jego istnienia jest różnorodna i wykonywana na żywo muzyka. W tegoroczną filmową wyprawę dookoła wyruszy dwudziestu solistów i zespołów. Podążając za fabułą, wylądują w Japonii i na wyspach Pacyfiku, w upalnej dżungli i na mroźnej kanadyjskiej północy. Będą podróżować pociągiem, statkiem i psim zaprzęgiem oraz mierzyć się z dramatami typowymi dla prezentowanej kultury czy epoki. Zagrają m.in. Czesław Mozil & Grajkowie Przyszłości pod dyrekcją Jana Sanejko, Maciej Obara Quartet, Księżyc, Muzycy Atom String Quartet feat. Marcin Albert Steczkowski, 1988, RGG oraz JAAA! feat. Irek Wojtczak.    

Podróż nie tylko w przestrzeni, ale także poprzez epoki, zaginione światy czy historię kina rozpocznie się od wędrówki po uśpionym Paryżu z wyludnionymi ulicami i bohaterami balansującymi na krawędzi wieży Eiffla w filmie otwarcia pt. „Paryż śpi“ (1925) René Claira.

Podczas Święta Niemego Kina nie zbraknie filmów pionierów i pionierek kina. Wśród nich obrazy pierwszej w historii kina kobiety – reżysera, Alice Guy-Blaché, która w czasie swojej długiej kariery (1896-1920) wyreżyserowała i/lub wyprodukowała blisko 1000 filmów, w tym 150 filmów z zsynchronizowanym dźwiękiem (chronofon Gaumonta), a także Lois Weber – pierwszej amerykańskiej reżyserki, a zarazem najlepiej opłacanego swego czasu twórcy Universalu. 

Szczególnym punktem programu będzie premiera nieznanych, bo odnalezionych w 2018 roku „Szkiców z Polski“, w wersji po restauracji cyfrowej (1923–1931). To amatorski film dokumentalny Belga Maurice’a Bekaerta będący bezcennym i bardzo wzruszającym zapisem przedwojennej Polski, jej architektury i mieszkańców.

Filmy prezentowane podczas festiwalu zabiorą widzów także do miejsc nieprawdopodobnych m.in. do „Zaginionego świata“ (Harry O. Hoyt, 1925), krainy zamieszkiwanej przez dinozaury oraz razem z Saturninem Farandolą, bohaterem jednego z najbardziej zwiariowanych filmów epoki wszędzie tam, gdziekolwiek możliwe jest przeżycie niezapomnianych przygód – na morza, lądy, w powietrze i pod wodę. Znany szerokiej publiczności Buster Keaton porwie widzów w podróż w czasie m.in. do epoki kamienia łupanego i czasów Imperium Rzymskiego, a najmłodsza publiczność wybierze się z Georgesem Mélièsem na Księżyc oraz krain odwiedzanych przez Guliwera i Robinsona Crusoe.  

Wśród twórców, których filmy będzie można zobaczyć podczas czterodniowego Święta Niemego Kina znajdą się także uznani i rozpoznawalni na arenie międzynarodowej reżyserzy m.in. Carl Theodor Dreyer, Jean Renoir, Jean Epstein, Aleksander Korda, Yasujirō Ozu.

Organizatorem wydarzenia jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Sprzedaż biletów rozpocznie się 5 marca w kasie kina Iluzjon oraz online na www.kinoiluzjon.pl

 

Szczegółowe informacje o tegorocznej edycji będą się ukazywać na oficjalnej stronie festiwalu.

Do zobaczenia!

 

SUKNIE, PIÓROPUSZE I CEKINY: MODOWO-FILMOWA WYSTAWA W KINIE ILUZJON
Dodano: 05.02.2020

02 lutego w Rotundzie Kina Iluzjon wystartowała nowa wystawa

,,Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo” to multimedialna prezentacja fotosów i kadrów z najsłynniejszymi strojami przedwojennych gwiazd kina: Poli Negri, Haliny Bruczówny, Nory Ney, Iny Benity oraz Jadwigi Smosarskiej.

Fotosom towarzyszy opowieść  o historii mody przygotowana przez Agnieszkę Dąbrowską z Muzeum Warszawy.

Moda damska lat 20. i 30. XX wieku odzwierciedlała rewolucję obyczajową, która była jedną z konsekwencji I wojny światowej. (...) Moda się demokratyzowała, szybko upowszechniała się konfekcja, o modnych nowinkach donosiła popularna prasa, a wizerunki nowoczesnych strojów aktorek docierały do licznej kinowej publiczności.(... )Popularność kina i spektakularne kariery aktorów sprawiły, że kostiumy filmowe stawały się  powszechnie znane i naśladowane – to dzięki nim modowe nowinki docierały do wszystkich warstw społecznych.

(Fragment tekstu wystawy multimedialnej) Agnieszka Dąbrowska, Muzeum Warszawy


W Rotundzie Kina Iluzjon można zobaczyć też siedem współczesnych sukien, które zaprojektowała i wykonała Katarzyna Markiewicz. Artystka pracowała nad nimi kilka lat. Stroje są inspirowane modą lat dwudziestych i stylem ekranowych gwiazd przedwojennego kina. Powstały w ramach projektu ,,Debiutantki” Agnieszki D. Michalczyk.

Stroje na wystawie prezentowane są dzięki uprzejmości Fundacji im. Królowej Marii Kazimiery.

Wystawa „Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo” potrwa do końca lutego.

Kino Iluzjon (rotunda), ul. Narbutta 50A

www.iluzjon.fn.org.pl

 

 

Fot. FINA

 

 

DYKTATORZY MODY I IKONY STYLU
Dodano: 10.01.2020

Przedstawiamy najsłynniejszy warszawski dom mody na ekranie i w książce. Filmowo-literackie spotkanie to początek wspólnych wydarzeń skupionych wokół historii mody pt. „Dyktatorzy mody i ikony stylu” organizowanych wspólnie przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny w warszawskim kinie Iluzjon oraz Muzeum Warszawy.

Film Waszyńskiego i nowe wydawnictwo Muzeum Warszawy stały się pretekstem do podwójnego spotkania i dyskusji, które odbędzie się 19 stycznia o godz. 16.00 w kinie Iluzjon. Projekcję filmu „Jego ekscelencja subiekt” z taśmy 35 mm poprzedzi wprowadzenie filmograficzne, a po seansie autorka książki odsłoni kulisy Domu Mody Herse.

Z kolei od 26 stycznia, pięć kolejnych spotkań w kinie Iluzjon w ramach cyklu, poświęconych będzie rodzimym ikonom stylu: Lodzie Niemirzance, Poli Negri, Inie Benicie, Halinie Bruczównie i Norze Ney, bo na kinowym ekranie pojawią się przedwojenne filmy z ich właśnie udziałem. W programie m.in. „Dwie Joasie” w reż. Mieczysława Krawicza, z którego stroje Iny Benity przeszły do historii mody i kina, „Ludzie bez jutra” Aleksandra Hertza będący jedynym filmem z udziałem Haliny Bruczówny, który zachował się do naszych czasów i „Doktór Murek” w reż. Juliusza Gardana z udziałem trzech wyjątkowych aktorek prezentujących odmienne style ubioru: Iny Benity, Nory Ney i Jadwigi Andrzejewskiej.

Ponadto, w dniach 2-28 lutego w kinie Iluzjon będzie można oglądać wystawę „Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo”, podczas której prezentowane będą współczesne stroje stylizowane na modę międzywojnia.

 

HARMONOGRAM PRZEGLĄDU:

19 stycznia, g. 16.00

JEGO EKSCELENCJA SUBIEKT, reż. Michał Waszyński, 1933, 81 min, 35mm

Jurek Czerwoński (Eugeniusz Bodo), subiekt jednej z wielkich firm konfekcyjnych, dzięki swej miłej powierzchowności i zaletom towarzyskim jest ulubieńcem klienteli i swoich szefów. Na skutek zbiegu okoliczności w wieczór sylwestrowy trafia na przyjęcie do przemysłowca Poreckiego. Wzięty za oczekiwanego radcę Chełmońskiego z Ameryki, wzbudza zainteresowanie zebranych. Flirt z córką gospodarzy Anią z czasem przeradza się w gorącą wzajemną miłość.

Po seansie Agnieszka Dąbrowska, autorka książki „Herse. Warszawski dom mody” odsłoni kulisy najsłynniejszego w stolicy domu mody.

    


 

26 stycznia, g. 16:00

RENA, reż. Michał Waszyński, 1938, 79 min, 35 mm

ikona stylu: Loda Niemirzanka

Akcja filmu oparta jest na głośnej powieści Marka Romańskiego „Sprawa 777”. Tytułową rolę gra Stanisława Angel-Engelówna, aktorka, która pod koniec lat 30. specjalizowała się w rolach melodramatycznych amantek. Tytułowa bohaterka jest skromną pracownicą domu towarowego. Już dawno wpadła w oko swojemu szefowi, który wciąż składa jej różne propozycje. Kiedy Rena postanawia odtrącić jego zaloty i powiedzieć, że kocha innego, znajduje szefa martwego. Obawia się, że zabójstwa dokonał jej ukochany, Janusz, a chcąc go chronić, bierze całą winę na siebie. Tymczasem Janusz, aby ocalić ukochaną, również przyznaje się do winy. Jaki będzie finał tej sprawy?

    

http://fototeka.fn.org.pl/public/cache/1-F-2342-19-1500x.jpgŹródło: Fototeka FINA


 

2 lutego, g. 16:00

BESTIA | THE POLISH DANCER, reż. Aleksander Hertz, Polska 1917/1921, 67 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Pola Negri


 

9 lutego, g 16:00

DWIE JOASIE, reż. Mieczysław Karawicz, Polska, 1935, 90 min, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Ina Benita


 

16 lutego, g. 16:00

LUDZIE BEZ JUTRA, reż. Aleksander Hertz, Polska 1919, 87 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Halina Bruczówna


 

23 lutego, g. 16:00

DOKTÓR MUREK, reż. i scen. Juliusz Gardan, Polska 1939, 90 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Nora Ney

 


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ