POKAZ ZREKONSTRUOWANEGO FILMU „PAN TADEUSZ
Dodano: 06.12.2017

12 grudnia zapraszamy do kina FINA na seans zrekonstruowanego cyfrowo, przedwojennego filmu Ryszarda Ordyńskiego oraz z spotkanie z Moniką Supruniuk, która opowie o wyzwaniach związanych z konserwacją i rekonstrukcją taśmy filmowej. Pokaz odbywa się w ramach cyklu #kinoodnowa.

Pan Tadeusz

reż. Ryszard Ordyński, 1928, 124 minuty

Uroczysta premiera filmu odbyła się 9 listopada 1928 roku w Warszawie w 10. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Film cieszył się ogromnym powodzeniem, otrzymał pozytywne recenzje ze strony takich osobistości, jak Zofia Nałkowska, Jan Lechoń czy Antoni Słonimski. Wystąpiła w nim czołówka ówczesnych gwiazd kina: Leon Łuszczewski, Zofia Zajączkowska, Helena Sulima, Stefan Jaracz, Jan Szymański, Mariusz Maszyński, Józef Śliwicki i Wiesław Gawlikowski.



O FILMIE    PAN TADEUSZ | WYSTAWA WIRTUALNA




Zwiastun filmu „Pan Tadeusz”, reż. Ryszard Ordyński

Spotkanie

Po filmie zapraszamy na rozmowę z konserwatorką – Moniką Supruniuk, która opowie między innymi o wpływie zabiegów konserwatorskich na finalny efekt rekonstrukcji filmu oraz o ograniczeniach związanych z usuwaniem uszkodzeń taśmy. Spotkanie poprowadzi krytyczka i dziennikarka filmowa Ola Salwa.

Wstęp

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od godziny 18.30. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na salę po rozpoczęciu pokazu. Liczba wejściówek jest ograniczona.

Wejściówki dotyczą całego wydarzenia. Osoby, które zdecydują się na udział jedynie w spotkaniu, będziemy wpuszczać w miarę wolnych miejsc.

Kiedy i gdzie

12 grudnia 2017 roku, godz. 19.00 – 21.30

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny 
ul. Wałbrzyska 3/5, 02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro

Repremiera odrestaurowanych cyfrowo filmów o Kościuszce
Dodano: 06.12.2017

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA), Muzeum Historii Miasta Krakowa oraz Kino Pod Baranami mają zaszczyt zaprosić na repremierę odrestaurowanych cyfrowo filmów z epoki kina niemego: „Kościuszko pod Racławicami” (1914/1927) w reżyserii Orlanda oraz „Pierwsza miłość Kościuszki” (1929) Jerzego Orthona.

Pokaz z muzyką na żywo odbędzie się 17 grudnia o godz. 18.00 w Kinie Pod Baranami w Krakowie. 

Repremiera filmów o Kościuszce odbędzie się w ramach finisażu wystawy Rozważny i Romantyczny. W 200. rocznicę śmierci Tadeusza Kościuszki, organizowanej przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa. Ideą wystawy jest uczczenie i przypomnienie postaci Kościuszki w dwusetną rocznicę jego śmierci. Tytuł wystawy jest odwołaniem do postawy życiowej Tadeusza Kościuszki, który żył na przełomie dwóch epok oświecenia i romantyzmu, jest także nawiązaniem do tytułu popularnej powieści Jane Austin z 1811 r. Można powiedzieć, że był człowiekiem nieprzeciętnym, łączącym rozwagę czasów Oświecenia, typowo męskie cechy żołnierza oraz delikatność i wrażliwość mężczyzny nowej epoki. Czasów romantyzmu.

Najważniejszym celem ekspozycji jest pokazanie Kościuszki na nowo, odkrycie go jako człowieka bliskiego współczesnemu, dla którego wolność była jak pisał – „najsłodszym dobrem”. 

Więcej o wystawie

Kościuszko pod Racławicami (1914/1927)

Oparty na sztuce Władysława Anczyca, nakręcony w 1913 roku Kościuszko pod Racławicami to jeden z pierwszych polskich filmów patriotycznych, z wątkiem miłosnym przedstawionym  na tle wydarzeń historycznych roku 1794.

Film został realizowany w 1913 roku w okolicach Lwowa przez wytwórnię Leopolia-Film. W 1927 roku, w 133. rocznicę Insurekcji Kościuszkowskiej, Biuro Kinematograficzne Poloniafilm, dodało nowe plansze i pokazywało film w warszawskim kinie Urania pod zmienionym tytułem „Bitwa pod Racławicami”. Na początku lat 30. dodano fragment nieznanego, archiwalnego filmu, prezentującego paradę wojskową.

Jedyny zachowany materiał filmowy to dwie rolki taśmy, przekazane Filmotece Narodowej w 2009 roku przez osobę prywatną. Pierwotnie film miał 5 aktów i trwał około godziny. Zachowały się fragmenty o łącznej długości 421 metrów, czyli 25 minut projekcji w prędkości 18 klatek na sekundę. Pomimo złego stanu zachowanych materiałów, skanowanie taśmy powiodło się. Restauracja obrazu była możliwa w bardzo ograniczonym zakresie, ze względu na zaawansowaną degradację podłoża i wyjątkowo liczne uszkodzenia mechaniczne. Nie zachowała się żadna dokumentacja produkcji z okresu powstania filmu. Na podstawie materiałów prasowych oraz późniejszych opracowań, ustalono część obsady i ekipy filmowej. Reżyser i odtwórca głównej roli, o pseudonimie Orland, nie jest znany z imienia i nazwiska.

Pierwsza miłość Kościuszki  (1929)

Pierwsza miłość Kościuszki to fabuła zrealizowana w schyłkowym okresie kina niemego, oparta na historii romansu przyszłego Naczelnika z Ludwiką, córką Wojewody Sosnowskiego. Akcja filmu rozgrywa się po powrocie Tadeusza Kościuszki ze stypendium we Francji. Jest to jedna z najbardziej nietypowych produkcji kinematografii II RP. 

Film w reżyserii Jerzego Orthona to niskobudżetowa produkcja z 1929 roku, zrealizowana przez nieliczną ekipę filmową.

W zbiorach Filmoteki Narodowej  Instytutu Audiowizualnego znajduje się negatyw kamerowy na taśmie nitro, pozyskany w 1960 roku od osoby prywatnej. Materiał jest niekompletny i jedynie częściowo zmontowany. Zawiera kilkanaście roboczych plansz dialogowych i narracyjnych oraz odrzuty, werki i niewykorzystane duble.

Głównym celem prac była rekonstrukcja fabuły i współczesny montaż na podstawie programu kinowego, recenzji, źródeł historycznych oraz znaków montażowych na taśmie. Do materiału dodano plansze informujące o przebiegu fabuły oraz bohaterach, wizualnie odróżniające się od oryginalnych.

Projekt Nitrofilm

Prace nad filmami zrealizowano w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym w ramach projektu Nitrofilm – „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” (www.nitrofilm.pl). Przed seansem wprowadzenie do historii filmów oraz kulis ich produkcji – poprowadzi Grzegorz Rogowski, filmograf FINA, autor książek o tematyce filmowej.

Muzyka na żywo

Zwieńczeniem procesu rekonstrukcji filmów przedwojennych są uroczyste repremiery kinowe oraz projekcje specjalne w kinach i na festiwalach w Polsce i na świecie.  Odrestaurowane nieme filmy ilustruje muzyka wykonywana na żywo przez wybitnych artystów. Tym razem zaprosiliśmy do współpracy zespół Semi-Invented Altered Trio, który narodził się 7 lat temu, podczas 12. Festiwalu Filmu Niemego w Krakowie. W skład zespołu wchodzą: Adrian Konarski, kompozytor muzyki do filmów m.in. Magdaleny Piekorz (Pręgi) czy Jerzego Stuhra (Obywatel), Michał Półtorak – skrzypce oraz Dominik Klimczak – instrumenty perkusyjne.

2017 – Rok Tadeusza Kościuszki

Rok 2017 został ustanowiony przez Sejm i Senat Rokiem Tadeusza Kościuszki, w związku z przypadającą w tym roku 200. rocznicą jego śmierci. Kościuszko – Najwyższy Naczelnik Siły Zbrojnej i przywódca ogólnonarodowego powstania – insurekcji kościuszkowskiej, to polski i amerykański generał, niezłomny bojownik w walkach o niepodległość. Zajmuje szczególne miejsce w panteonie narodowych bohaterów.

Informacje praktyczne:

Odbiór bezpłatnych wejściówek w kasie Kina Pod Baranami.

Informacje o ich dostępności będzie można znaleźć na www.kinopodbaranami.pl oraz na stronie wydarzenia na Facebooku.

Organizator wydarzenia: Filmoteka Narodowa  Instytut Audiowizualny.

Partnerzy wydarzenia: Kino Pod Baranami oraz Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.

„ROBERT I BERTRAND” W LISTOPADOWYM CYKLU „RETROKINO”
Dodano: 14.11.2017

W dwie ostatnie niedziele listopada o godzinie 16:00 zapraszamy na film „Robert i Bertrand” (1938) w reżyserii Mieczysława Krawicza. Będą to ostatnie pokazy w ramach cyklu „Retrokino”, w którym przez 12 miesięcy prezentowaliśmy najstarsze polskie filmy fabularne odrestaurowane w ramach projektu „Nitrofilm” Filmoteki Narodowej (obecnie FINA). Zapraszamy na pokazy filmu w nowej jakości obrazu i dźwięku. Przed każdym seansem wyświetlimy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina”, poświęcony temu właśnie tytułowi, w którym zdradzimy  tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji. 19 listopada seans poprzedzi prelekcja Michała Pieńkowskiego, filmografa Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

O filmie

„Robert i Bertrand” 58 min, Polska 1938

reż. Mieczysław Krawicz; scen. Jan Fethke, Napoleon Sądek

Bertrand zajmuje się handlem krawatami. Zawiązuje spółkę z przypadkowo poznanym Robertem, także sprzedawcą krawatów. Irena, córka obywatela ziemskiego, jest początkującą pisarką. Bierze udział w konkursie na najlepszą powieść kryminalną i aby lepiej poznać realia półświatka, trafia do gminnego aresztu. Robert i Bertrand zostają niesłusznie posądzeni o kradzież i aresztowani. Bertrand zostaje przydzielony do tej samej celi, w której przebywa Irena. Dziewczyna, chcąc zdobyć jak najwięcej informacji do swojej książki, wypytuje go o szczegóły z jego kryminalnej przeszłości. On natomiast bierze ją za złodziejkę i próbuje sprowadzić na dobrą drogę. Znakomita komedia, ekranizacja wodewilu Jana Nestroya z udziałem pary najpopularniejszych przedwojennych aktorów – Eugeniusza Bodo i Adolfa Dymszy.

WIĘCEJ O FILMIE >>


Fragment filmu „Robert i Bertrand” (1938) reż. Mieczysław Krawicz, źródło: Repozytorium Cyfrowe FINA

O cyklu

Wszystkie filmy z cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” przeszły gruntowną renowację w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i cyfryzacja materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo kultury filmowej. W każdą niedzielę miesiąca zapraszamy na projekcję jednego z czternastu tytułów w nowej jakości obrazu i dźwięku. Cykl zakończy się w listopadzie 2017 roku. Przed każdym seansem prezentujemy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina”, w którym zdradzamy tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji


„Z miłości do kina”, źródło: FINA (YouTube)  

Bilety i rezerwacje

Cena biletów: 12 zł (ulgowe); 14 zł (normalne)

Kup bilet online 

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

„PAN TADEUSZ
Dodano: 10.11.2017

Z okazji Dnia Niepodległości zapraszamy do gliwickiego kina Amok na pokaz zrekonstrowanego filmu „Pan Tadeusz" Ryszarda Ordyńskiego z 1928 roku.

PROJEKCJA

kino Amok, Gliwice
sobota, 11 litopada 2017, godz. 19:00

O FILMIE

Film Ryszarda Ordyńskiego jest jedną z największych produkcji dwudziestolecia międzywojennego, a zarazem pierwszą filmową wersją epopei narodowej Adama Mickiewicza. Uroczysta, warszawska premiera „Pana Tadeusza” odbyła się 9 listopada 1928 roku, w 10. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Udział w niej wzięli najwyżsi dostojnicy państwowi: prezydent Ignacy Mościcki z małżonką, marszałek Józef Piłsudski z rodziną, członkowie Rady Ministrów oraz korpusu dyplomatycznego. Słowo wstępne wygłosił pisarz Juliusz Kaden-Bandrowski.

W filmie wystąpiła cała czołówka ówczesnych gwiazd polskiego ekranu: Stanisław Knake-Zawadzki, Helena Sulima, Mariusz Maszyński, Stefan Jaracz (sam Ordyński zagrał oficera armii gen. Dąbrowskiego). Scenarzyści filmu, wybitni pisarze: Andrzej Strug i Ferdynand Goetel, wraz z reżyserem postanowili przenieść na ekran żywe obrazy w stylu rysunków Michała Elwiro Andriollego, autora 60 ilustracji do „Pana Tadeusza”.

Kadr z filmu przed i po rekonstrukcji cyfrowej (FINA)

 

Film zaginął w czasie II wojny światowej. W latach 50. XX wieku odnaleziono fragmenty filmu o łącznej długości czterdziestu dwóch minut. W 2006 roku we Wrocławiu odnaleziono kolejne fragmenty, dzięki którym udało się zrekonstruować około stu dwudziestu minut trwającego oryginalnie ponad trzy godziny filmu. Zrekonstruowaną wersję filmu wzbogacono o muzykę skomponowaną przez Tadeusza Woźniaka. Cyfrowa rekonstrukcja „Pana Tadeusza” przeprowadzona została w Filmotece Narodowej w zaawansowanej technologii 4K w ramach projektu NITROFILM – „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”. Prace nad rekonstrukcją filmu ukończono w 2012 roku.

więcej o filmie

 

 



źródło: Youtube

POKAZ FILMU „ZEW MORZA
Dodano: 08.11.2017

Kino FINA zaprasza na pokaz zrekonstruowanego filmu Henryka Szaro oraz spotkanie z Michałem Pieńkowskim, który opowie o kwerendach archiwalnych – dotyczących między innymi obsady aktorskiej, identyfikacji plenerów, statków oraz samolotów – jako pierwszym etapie procesu rekonstrukcji.

Zew morza, reż. Henryk Szaro, 1927, 126 minut

Najwcześniejszy zachowany film jednego z najznakomitszych polskich reżyserów epoki kina niemego, Henryka Szaro. Wątek miłosny splata się tu z sensacyjną akcją, która rozgrywa się, po raz pierwszy w polskim kinie, na morzu. Dodatkowym walorem są liczne sceny plenerowe m.in. w Gdańsku, w Gdyni i w Pucku. W obsadzie znane i lubiane gwiazdy – Maria Malicka, Jerzy Marr i Nora Ney. Film został zrekonstruowany w 2013 roku przez Filmotekę Narodową w ramach projektu Nitrofilm.



Zew morza (1927), reż. Henryk Szaro, fragment, źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej                                

 

Spotkanie

Po projekcji rozmowę z filmografem Michałem Pieńkowskim poprowadzi krytyczka i dziennikarka filmowa Ola Salwa.

Wstęp

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od godziny 18. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na salę po rozpoczęciu pokazu. Liczba wejściówek jest ograniczona.

Wejściówki dotyczą całego wydarzenia. Osoby, które zdecydują się na udział jedynie w spotkaniu, będziemy wpuszczać w miarę wolnych miejsc.

„HALKA” W NOWYM CYKLU KINA FINA #KINOODNOWA
Dodano: 14.10.2017

Zapraszamy do kina FINA na zrekonstruowaną cyfrowo, przedwojenną ekranizację opery Stanisława Moniuszki prezentowaną w ramach nowego cyklu #kinoodnowa. Po projekcji zapraszamy na spotkanie z filmografem Michałem Pieńkowskim.

Film zrealizowano w roku 1929, jeszcze w epoce kina niemego, ale już u progu dźwiękowego. W kinach był wyświetlany w tym czasie z ilustracją śpiewno-muzyczną nagraną na płytach gramofonowych. W 1932 roku producent filmu, Wojciech Błaszczyk, zdecydował się „Halkę” przemontować i udźwiękowić ją na stałe.

Z pierwotnej niemej wersji do naszych czasów dotrwały jedynie końcowe cztery minuty. W zbiorach Filmoteki znajdują się także obszerne fragmenty materiałów roboczych do wersji z 1932 roku. FINA – dzięki unijnemu projektowi Nitrofilm – odjęła próbę montażu zachowanych fragmentów w sposób zgodny z duchem epoki. Ocalone fragmenty ścieżki dźwiękowej zostały wykorzystane we współczesnej ilustracji muzycznej, opracowanej przez Jerzego Rogiewicza.

 

Zwiastun „Halka” (1929/1932), reż. Konstanty Meglicki, źródło: YouTube FN


Program

„Halka”, reż. Konstanty Meglicki, Polska 1929, 88 minut

Film Konstantego Meglickiego nie jest wierną adaptacją opery Stanisława Moniuszki. Jerzy Braun wykorzystał w scenariuszu jedynie główne motywy libretta. Janusz Odrowąż, panicz ze dworu, poznaje piękną Halkę, wnuczkę młynarza i rozkochuje ją w sobie. Mimo nalegań dziadka, Halka odtrąca młodego górala Jontka, który stara się o jej rękę. Matka Janusza, dumna pani Odrowążyna, patrzy niechętnym okiem na romans swego syna z chłopką. Wraz z sąsiadem, bogatym Stolnikiem, ustaliła już dawno małżeństwo syna z piękną Zosią. Ulegając woli matki, Janusz udaje się  w odwiedziny do Stolnika i szybko zapomina o przysięgach składanych Halce.

Więcej informacji o filmie „Halka”: http://www.nitrofilm.pl/strona/filmy/film_info/13/.html

 

Spotkanie

Filmograf Michał Pieńkowski opowie o przebiegu badań filmograficznych nad historią produkcji ścieżki dźwiękowej do Halki oraz selekcji nośników do digitalizacji.

Spotkanie poprowadzi Ola Salwa, krytyczka i dziennikarka filmowa.

O cyklu:

Cykl #kinoodnowa prezentuje dzieła naszej rodzimej kinematografii w wersjach po rekonstrukcji cyfrowej realizowanej w pracowniach digitalizacyjnych Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. W czasie sześciu wieczorów zaprosimy Państwa na trzy uroczyste premiery – zrekonstruowane polskie klasyki z ostatniego trzydziestolecia – oraz nieme skarby z początków ubiegłego wieku. Pokażemy zarówno dokumenty filmowe zapisane na taśmie 16 mm, jak i fabuły kręcone na taśmie 35 mm. Poznamy, jakie problemy, zagadki, ale i odkrycia generuje rekonstrukcja filmów sprzed 100, jak i 30 lat. Odpowiemy na pytania, co jest ważniejsze: wierność dziełu filmowemu, czy odbiorca końcowy, czyli widz; zapytamy też o to, jak daleko sięga ingerencja w dzieło filmowe, czym różni się rekonstrukcja od restauracji i remasteringu oraz poznamy granice etyczne pracy przy rekonstrukcji z taśmą filmową.

 

Wstęp

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od godziny 17. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na salę po rozpoczęciu pokazu. Liczba wejściówek jest ograniczona.

Wejściówki dotyczą całego wydarzenia. Osoby, które zdecydują się na udział jedynie w spotkaniu, będziemy wpuszczać w miarę wolnych miejsc.

 

Kino FINA

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
ul.
Wałbrzyska 3/5 (metro Służew)

Halka” (1929/1932), reż. Konstanty Meglicki; źródło: Fototeka FINA

„Mania” na 36. Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone
Dodano: 28.09.2017

Lato w Bolonii, jesień w Pordenone – włoskie tournée Poli Negri trwa: w czerwcu na 31. festiwalu Il Cinema Ritrovato w Bolonii swoją premierę miała Bestia” (1917), jedyny zachowany film aktorki z wczesnego, polskiego okresu jej kariery. 6 października na prestiżowym 36. Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone pokazana zostanie Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (1918), jeden z tytułów otwierających niemiecką część filmografii gwiazdy. Film zaprezentowany będzie w cyklu „Pola Negri: The First Phase of Stardom”.

O festiwalu

Odbywający się od 30 września do 7 października Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone to największy na świecie festiwal kina niemego i jedno z najważniejszych wydarzeń filmowych na świecie. W zeszłym roku, podczas jubileuszowej 35. edycji, po raz pierwszy w historii imprezy odbyła się – jako Polish Silents” ciesząca się olbrzymim zainteresowaniem publiczności, przygotowana przez Filmotekę Narodową retrospektywa polskiego kina niemego, w ramach której pokazano pięć filmów fabularnych (Zew morza”, „Mocny człowiek”, Pan Tadeusz”, Janko Muzykant” i Ludzie bez jutra”) oraz dwanaście dokumentów i kronik filmowych z początku XX wieku. Uzupełnieniem cyklu był panel naukowy poświęcony badaniom historyczno-filmowym i problematyce rekonstrukcji/restauracji zabytków polskiej kinematografii. Podczas tegorocznej edycji silniej swoją obecność zaznaczy kino szwedzkie i japońskie, licznym festiwalowym projekcjom – m.in. w cyklach poruszających problem skutków I wojny światowej czy opowiadających o początkach westernu – towarzyszyć będą wydarzenia specjalne, wykłady i lekcje mistrzowskie (masterclass), wręczona też zostanie doroczna Nagroda imienia Jeana Mitry.  


Fragment filmu Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (1918), reż. Eugen Illés, źródło: Repozytorium Cyfrowe FINA

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” – o filmie

Polskie kino – i Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny – w Pordenone reprezentować będzie jego pierwsza gwiazda, Pola Negri. Przypadającą w 2017 roku 120. rocznicę urodzin i 30. śmierci aktorki organizatorzy uhonorowali cyklem Pola Negri: The First Phase of Stardom”, przypominającym filmy otwierające na dobre niemiecki rozdział jej kariery. W jego ramach pokazane zostaną Carmen” (1918) Ernsta Lubitscha oraz Żółty paszport” (1918) i  Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (1918) Eugena Illésa. Ten ostatni – zrealizowana dla berlińskiej wytwórni „Union” historia miłosnego trójkąta z tragiczną puentą – przez samą gwiazdę, już od lat 20. umiejętnie kreującą swój wizerunek, została wykreślona z oficjalnej filmografii. Przez lata „Mania….” uznawana była za film bezpowrotnie utracony – aż do roku 2006, gdy Filmoteka Narodowa kupiła kopię (prawdopodobnie jedyną na świecie) od czeskiego kolekcjonera. Wówczas poddano ją kompleksowej rekonstrukcji, która m.in. podkreśliła niezwykłość scenografii Paula Leniego, wzmocnioną dodatkową efektem wirażowania, stanowiącą – obok wartkiej dramaturgii, interesujących kreacji aktorskich czy ciekawych zabiegów operatorskich – atut filmu. Jego główną atrakcją pozostaje oczywiście Pola Negri jako tytułowa Mania: obdarzona oryginalną urodą, pięknymi – eksponowanymi zbliżeniami kamery – oczami i bogatą mimiką daje pokaz swojego, jak pisali o niej krytycy – emocjonalnego stylu. I talentu tanecznego: już w jej polskich, realizowanych dla „Sfinksa” filmach sceny ekspresyjnego, zmysłowego tańca stanowiły wizytówkę pierwszego wampa rodzimego kina. Nieprzypadkowe też nazwisko bohaterki, Walkowska, bo Negri w zagranicznych filmach przemycać będzie polskie akcenty, np. kilka słów w ojczystym języku.

więcej o filmie >>

Repremiera Mani….” odbyła się 4 września 2011 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie z towarzyszeniem granej na żywo muzyki, skomponowanej specjalnie na tę okazję przez Jerzego Maksymiuka. Pokazy filmu stanowiły część programu kulturalnego polskiej prezydencji w Unii Europejskiej (2011). Obecność na Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone to kolejny przejaw jego drugiego życia.

Więcej informacji: www.giornatedelcinemamuto.it

      


The Website is co-financed by the European Union from the European Regional Development Fund
within the framework of the Operational Programme – Infrastructure and Environment.