
Wraz z rosnącą świadomością wartości zabytków filmowych powstała potrzeba skodyfikowania podstawowych zasad dotyczących konserwacji i restauracji filmu. Idea Karty Restauracji Filmu (Charter of Film Restoration) została po raz pierwszy przedłożona w 2001 roku przez Vittorio Boarini na kongresie FIAF w Rabacie. Formowanie karty trwało dekadę, aż do oficjalnego zatwierdzenia przez Komitet Wykonawczy FIAF w listopadzie 2010 roku.
Prace nad Kartą polegały na zintegrowaniu teorii restauracji filmu z teorią konserwacji i restauracji tradycyjnych dzieł sztuki. Znamienne jest, iż autorzy Karty powołują się na dokonania Aloisa Riegla i Cesare Brandiego - twórców nowoczesnej myśli konserwatorskiej dedykowanej nie tylko malarstwu czy architekturze ale także archiwaliom i dokumentom historycznym.
Podział treści Karty Restauracji Filmu przypomina strukturę Karty Weneckiej z 1964r., co może dowodzić oddziaływaniu teorii restauracji tradycyjnych zabytków na formowanie pryncypialnych zasada restauracji filmu. Wymowne wydaje się podkreślenie w Charakterystyce Restauracji Filmu (Artykuł II) kluczowej różnicy polegającej na utożsamieniu ochrony, konserwacji i restauracji filmu z jego duplikacją (kopiowaniem).
Federacja FIAF zaleca przyjęcie Karty Restauracji Filmu jako bezpośredniego punktu odniesienia w pracy nad zachowaniem dzieł filmowych.
KARTA RESTAURACJI FILMU
Autorzy: Vittorio Boarini i Vladimír Opela we współpracy z Anna Fiaccarini, Blažena Urgošíková i Cecilia Cenciarelli.
DEFINICJE
Ochrona materiałów filmowych (z ang. film preservation) jest dziedziną archiwistyki obejmującą wiedzę z zakresu właściwości taśm filmowych i nośników magnetycznych, warunków i procedur ich przechowywania, konserwacji i restauracji filmu oraz zasad użytkowania materiałów filmowych.
Ochrona (z ang. preservation) jest rodzajem aktywności gwarantującej ochronę materiałów filmowych przed uszkodzeniem i zniszczeniem (obejmuje m.in. zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, regularną kontrolę, kopiowanie, konserwację, restaurację i rekonstrukcję).
Restauracja narzuca konieczność przeprowadzenia badań umożliwiających odzyskanie, wydobycie, naprawę i ochronę wszelkich elementów filmu (negatywów i pozytywów) w celu ich zachowania.
Rekonstrukcja jest późniejszym etapem prac restauratorskich, której zadaniem jest (w idealnych warunkach) przetworzenie elementów filmu (negatywów i pozytywów) w celu przywrócenia jego „oryginalnej” wersji.
ZASADY
- Żadne działania konserwatorskie nie mogą mieć negatywnego wpływu na zabytkową materię materiałów filmowych.
-
Żadne działania konserwatorskie nie mogą zmniejszyć, zafałszować czy przysłonić historycznej i dokumentalnej wartości dzieła filmowego.
-
Żadne działania konserwatorskie nie mogą być nieodwracalne.
CEL
Celem konserwacji i restauracji jest ochrona filmu zarówno jako dzieła sztuki jak i historycznego dokumentu epoki.
Artykuł I
Obiekt
Następująca Karta ustanawia zasady i zalecenia odnoszące się do konserwacji i restauracji filmu definiowanego jako nieme lub dźwiękowe nagranie ruchomych obrazów zarejestrowanych na taśmie filmowej.
Artykuł I
Charakterystyka restauracji filmu
Restauracja filmu różni się od restauracji tradycyjnych dzieł sztuki, której zasady zostały już dawno ustalone. Restauracja tradycyjnych dzieł sztuki zazwyczaj oznacza pracę na oryginalnym artefakcie - obiekcie, natomiast przywrócenie filmu implikuje jego powielanie i/lub rekonstrukcję. Charakterystyka restauracji filmu sprowadza się do duplikacji, której następstwem jest utworzenie nowych kopii negatywowych i pozytywowych, jak najwierniejszych pierwotnym (historycznym), których istnienie jest zagrożone.
Artykuł III
Proces restauracji (rekonstrukcji)
-
Restauracja powinna być poprzedzona zgromadzeniem i precyzyjną analizą istniejących elementów danego filmu (negatywu, kopii, dupnegatywu itd.), charakterystyką wszystkich informacji, dokumentacją stanu zachowania i rekonstrukcją historii każdego z elementów.
-
Restauracja powinna być poprzedzona analizą wszelkich źródeł archiwalnych (cenzuralnych, czołówki, scenariusza, partytur, artykułów, dokumentów i innych).
-
Interdyscyplinarne badania mają pomóc w odtworzeniu fabuły filmu, zrekonstruowaniu tablic z napisami oraz w przypadku filmu dźwiękowego - ścieżki dźwiękowej.
-
Każda interwencja musi być w pełni udokumentowana. Dokumentacja powinna zawierać opis trzech etapów:
a. wstępnych badań i planowanego programu prac,
b. dokładny i szczegółowy opis wszystkich etapów prac konserwatorskich i restauratorskich,
c. raport końcowy i ocenę projektu.
-
Każdy zabieg konserwatorsko-restauratorski powinien być odwracalny.
-
Powstałe kopie i negatywy muszą być naświetlone na materiały odpowiednie do długotrwałego przechowywania.
Artykuł IV
Być może, iż ten sam film występuje w kilku wersjach: na przykład wersji pochodzącej z pierwszej publicznej projekcji, wersji producenta filmu, wersji zmodyfikowanej przez cenzora, wersji przystosowanej do wyświetlenia w różnych krajach lub ponownego wydania w późniejszym czasie, czy wersji odzwierciedlającej problemy techniczne, itd. Konieczne jest jasne określenie (na początku lub w trakcie realizacji projektu), którą wersję lub wersje filmu mamy zamiar przywrócić. W ten sposób jedna z wersji zostanie zdefiniowana jako „oryginalna". Istotne jest aby o powyższych decyzjach zostali poinformowani odbiorcy filmu.
Artykuł V
Konieczna jest gwarancja, iż wszystkie interwencje przeprowadzone podczas konserwacji i restauracji filmu zmierzają do wytworzenia nowych materiałów, których właściwości obrazu i dźwięku są w jak największym stopniu zbliżone do „oryginału" z poszanowaniem jego ewentualnych usterek.
Artykuł VI
Kwalifikacje wymagane do pracy przy konserwacji i restauracji filmu różnią się od umiejętności technicznych wykorzystywanych w postprodukcji filmowej. Zatem podczas konserwacji i restauracji filmu musimy współpracować z wykwalifikowanymi specjalistami o wysokim poziomie kompetencji i doświadczenia. Osoby pracujące przy konserwacji i restauracji filmu muszą także posiadać pełną wiedzę z zakresu estetyki oraz etyki konserwacji i restauracji dzieł sztuki.
Artykuł VII
Nowe materiały filmowe powstałe w trakcie restauracji muszą być składowane w magazynach o optymalnych warunkach temperaturowo-wilgotnościowych i wentylacji, zgodnymi z zaleceniami Międzynarodowej Federacji Archiwów Filmowych FIAF.
Powyższy tekst jest propozycją interpretacji i tłumaczenia Karty Restauracji Filmu (Charter of Film Restoration) zamieszczonej w Journal of Film Preservation, Nr 84, 2010r.
Uwagi proszę kierować do msupruniuk@fn.org.pl.
![]() ![]() ![]() Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Główny serwis POIiŚ |