• Kraj: Polska-Czechosłowacja
  • Rok produkcji: 1933
  • Premiera: 5 X 1933


Asystent reżysera
Scenariusz
Pierwowzór literacki
powieść Ilji Illfy i Jewgienija Pietrowa
Scenografia
Kierownictwo muzyczne
Słowa piosenek
Aparatura
Tobis-Klangfilm
Charakteryzacja
Fotosy
Stephot
Kierownictwo produkcji
Produkcja
Rex-Film, Terra-Film (Czechosłowacja)
Atelier
Falanga
Laboratorium
Falanga
Dystrybucja
Patria-Film
Dystrybucja (na Małopolsce i Śląsku)
Pol-Film

Obsada aktorska:

Vlasta Burian (Ferdynand Suplatko, fryzjer), Adolf Dymsza (Władysław Klepka, antykwariusz), Zula Pogorzelska (prezesowa Domu Sierot), Wanda Jarszewska (zarządzająca Domem Sierot), Wiktor Biegański (profesor spirytysta), Lo Kittay (pomocnik profesora), Stanisław Belski (Apollo Rozenmann, właściciel sklepu meblowego), Eugeniusz Koszutski (Repecki, urzędnik), Aniela Rolandowa (dentystka), Stefan Szczuka (prowadzący licytację), Józef Kondrat (szofer), Helena Zarembina (uczestniczka seansu spirytystycznego), Konrad Narkiewicz (kierowca samochodu Citroen), Leopold Morozowicz (mężczyzna, który przynosi Ferdynandowi list), Jerzy Kobusz (łobuziak), Karol Hubert
  • Treść
  • O filmie
  • Głosy prasy
  • Ciekawostki

Czech Ferdynand Suplatko jest fryzjerem w Pradze. Pewnego dnia otrzymuje list z informacją  o śmierci zamożnej ciotki Apolonii. Ferdynand jedzie do Warszawy, by przejąć spadek. Ku swojemu zdumieniu w mieszkaniu ciotki zastaje jedynie dwanaście krzeseł. Postanawia je sprzedać. Spotyka się z antykwariuszem Władysławem Klepką, który bierze krzesła w komis i obiecuje sprzedać je jak najszybciej. W czasie przenoszenia jedno krzesło zostaje na ulicy. Przypadkowo trafia ono do pobliskiego Domu Sierot, któremu ze względu na brak funduszy, grozi zamknięcie.

Ferdynand nocuje w mieszkaniu ciotki. Za ramą obrazu znajduje list, z którego wynika, że ciotka ukryła w jednym z krzeseł 100 000 dolarów. Rano okazuje się, że Władysław sprzedał krzesła hurtownikowi. Mężczyźni umawiają się, że znalezione pieniądze podzielą po równo. 
Od hurtownika dowiadują się, że krzesła kupiły różne osoby. Pierwsze poszukiwania nie przynoszą rezultatu. Wracają do antykwariatu, gdzie czeka na nich prezesowa Domu Sierot. Jest zainteresowana krzesłami, gdyż kryją one pewną tajemnicę. Zdenerwowany Czech nie chce rozmawiać i wyprasza ją za drzwi.
W trakcie dalszych poszukiwań mężczyźni trafiają do gabinetu dentystycznego. W stojących w poczekalni dwóch krzesłach nie znajdują jednak pieniędzy. 
Następnie wyruszają do Gdyni. W trakcie załadunku dostają się na pokład okrętu Polonia. W jednej ze skrzyń znajdują krzesło, ale nie ma w nim pieniędzy. Nie wiedzą, że ich tropem podąża prezesowa Domu Sierot, która kupuje wszystkie poszukiwane krzesła.

Ferdynand i Władysław jadą do Płocka. Właściciel dwóch krzeseł nie chce ich sprzedać. Ulega dopiero wtedy, kiedy dowiaduje się, że krzesła są kradzione i szuka ich policja. W żadnym nie ma pieniędzy.
Następnie trafiają do profesora, u którego odbywa się seans spirytystyczny. Udają duchy, co pozwala im szybko sprawdzić dwa krzesła. Nie ma w nich jednak pieniędzy. 
Potem biorą udział w licytacji. Przez nieuwagę zamiast czterech krzeseł kupują wózek dziecięcy. Krzesła kupuje natomiast prezesowa Domu Sierot. Mają być wysłane do Warszawy pociągiem towarowym. Ferdynand i Władysław dostają się do wagonu. Rozpruwają krzesła i nic nie znajdują. Okazuje się, że w wagonie jest klatka z niedźwiedziem. Kiedy zwierzę uwalnia się z niej, przerażeni mężczyźni dalszą drogę… odbywają zamknięci w klatce.

W Warszawie Ferdynand i Władysław są świadkami otwarcia nowego sierocińca. W przemówieniu prezesowa wyjaśnia, że było to możliwe dzięki kwocie 100 000 dolarów znalezionej w krześle, które ktoś podrzucił do sierocińca. Spełniła wolę fundatora i skompletowała wszystkie dwanaście krzeseł. Dzieci śpiewają piosenkę na cześć nieznanego darczyńcy.

 

 



wpisz szukany:


1913, 1918, 1919, 1922, 1923, 1924, 1925, 1926, 1927, 1928, 1929, 1930, 1931, 1932, 1933, 1934, 1935, 1936, 1937, 1938, 1939
10% DLA MNIE
12 KRZESEŁ
ABC MIŁOŚCI
ADA, TO NIE WYPADA!
BARTEK ZWYCIĘZCA
BĘDZIE LEPIEJ
BEZIMIENNI BOHATEROWIE
BIAŁY MURZYN
BIAŁY ŚLAD
BOHATEROWIE SYBIRU
CHAM
CÓRKA GENERAŁA PANKRATOWA
CYGANKA AZA
CZARNE DIAMENTY
CZY LUCYNA TO DZIEWCZYNA?
DOKTÓR MUREK
DOROŻKARZ NR 13
DRUGA MŁODOŚĆ
DWIE JOASIE
DZIEJE GRZECHU
DZIEŃ WIELKIEJ PRZYGODY
DZIESIĘCIU Z PAWIAKA
DZIEWCZĘTA Z NOWOLIPEK
DZIEWCZYNA SZUKA MIŁOŚCI
DZIŚ MAMY BAL
FLORIAN
FREDEK USZCZĘŚLIWIA ŚWIAT
GEHENNA
GENIUSZ SCENY
GRANICA
HALKA
IWONKA
JA TU RZĄDZĘ
JADZIA
JANKO MUZYKANT
JAŚNIE PAN SZOFER
JEGO EKSCELENCJA SUBIEKT
JEGO WIELKA MIŁOŚĆ
KAŻDEMU WOLNO KOCHAĆ
KOBIETY NAD PRZEPAŚCIĄ
KOCHA... LUBI... SZANUJE...
KOCHAJ TYLKO MNIE
KOŚCIUSZKO POD RACŁAWICAMI (1913)
KRÓLOWA PRZEDMIEŚCIA
KSIĄŻĄTKO
KSIĘŻNA ŁOWICKA
KULT CIAŁA
KŁAMSTWO KRYSTYNY
LUDZIE BEZ JUTRA
LUDZIE WISŁY
MANEWRY MIŁOSNE
MANIA. HISTORIA PRACOWNICY FABRYKI PAPIEROSÓW
MOCNY CZŁOWIEK
MOGIŁA NIEZNANEGO ŻOŁNIERZA
MOI RODZICE ROZWODZĄ SIĘ
MORALNOŚĆ PANI DULSKIEJ
MŁODY LAS
NIEDORAJDA
NIEWOLNICY ŻYCIA
O CZYM MARZĄ KOBIETY
O CZYM SIĘ NIE MÓWI
OSTATNIA BRYGADA
PAN TADEUSZ
PAN TWARDOWSKI
PANIENKA Z POSTE RESTANTE
PAPA SIĘ ŻENI
PAWEŁ I GAWEŁ
PIERWSZA MIŁOŚĆ KOŚCIUSZKI
PIĘTRO WYŻEJ
POD TWOJĄ OBRONĘ
POLICMAJSTER TAGIEJEW
POLONIA RESTITUTA
PONAD ŚNIEG
PROKURATOR ALICJA HORN
PRZEZ ŁZY DO SZCZĘŚCIA
PRZYBŁĘDA
RAPSODIA BAŁTYKU
ROBERT I BERTRAND
ROK 1863
ROK 1914
ROMEO I JULCIA
SERCE MATKI
SKRZYDLATY ZWYCIĘZCA
ŚLUBY UŁAŃSKIE
SPORTOWIEC MIMO WOLI
STRASZNA NOC
STRASZNY DWÓR
SYGNAŁY
SZALEŃCY
SZCZĘŚLIWA TRZYNASTKA
SZLAKIEM HAŃBY
SZPIEG W MASCE
SZTANDAR WOLNOŚCI
TAJEMNICA MEDALIONU
TAJEMNICA STAREGO RODU
TRZY SERCA
TY, CO W OSTREJ ŚWIECISZ BRAMIE
U KRESU DROGI
WACUŚ
WE WŁASNE SIDŁA
WIERNA RZEKA
WIOSNA NARCIARZY
WRZOS
WŁÓCZĘGI
ZA ZASŁONĄ
ZABAWKA
ZAMARŁE ECHO
ZEW MORZA
ZNACHOR
ŻONA I NIE ŻONA

Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ