REPREMIERA FILMU „SZALEŃCY” NA 43. FPFF W GDYNI
Dodano: 14.09.2018

W ramach sekcji „100 lat Niepodległości” odbędzie się repremiera zrekonstruowanego cyfrowo przez Filmotekę Narodową – Instytut Audowizualny filmu: „Szaleńcy” (1928) w reżyserii Leonarda Buczkowskiego. Seansowi będzie towarzyszyć muzyka na żywo napisana przez Stephena Horne’a

Pokaz odbędzie się 19 września o godz. 19:00 w Teatrze Muzycznym (pl. Grunwaldzki 1).

O filmie

Rok 1914. Praktykant Filipek i student Jerzy poznają się w punkcie rekrutacyjnym Legionów. Wysłani na front, gdzie dołącza do nich ziemianin Kazik, przejdą cały szlak bojowy – aż do walk roku 1920.

Debiut Leonarda Buczkowskiego jest produkcją unikatową w historii polskiej kinematografii. Powstał u schyłku popularności tzw. kina narodowego, którego głównym motywem była droga Polski do odzyskania niepodległości. To także jedna z ostatnich polskich produkcji niemych.

„Szaleńcy” to pierwsza polska superprodukcja. Aby film w ogóle mógł powstać, swoje siły musiały połączyć aż trzy spore wytwórnie filmowe: Klio-Film, Diana-Film oraz H.B-Film. Dopiero z tak olbrzymim zapleczem przystąpiono do realizacji tryptyku, bo pierwotnie produkcja miała być cyklem o zbiorowym tytule „My Pierwsza Brygada”. W jego ramach oprócz „Szaleńców” planowano zrealizować filmową biografię Józefa Piłsudskiego pt. „Komendant” oraz jeszcze jeden film o podobnej tematyce. „Szaleńcy” pochłonęli jednak tyle pieniędzy, że produkcja drugiego filmu zakończyła się na plenerach, a trzeciego nawet nie udało się zacząć. Zjednoczona wytwórnia szybko upadła, ale zostawiła jedno spektakularne dzieło. Olbrzymia ilość wojska, nowatorskie efekty specjalne i pirotechniczne, pieczołowicie odtworzone sceny bitew, broń z epoki, a także obecność na planie najnowszych zdobyczy techniki wojskowej, czyli czołgów i samolotów – wszystko to stanowiło o monumentalnym charakterze „Szaleńców”.

O rekonstrukcji 

Dotychczas „Szaleńcy” znani byli jedynie w niekompletnej wersji. Dopiero dziś technologia pozwoliła na digitalizację i rekonstrukcję filmu z zachowanych taśm łatwopalnych w jakości filmowej 4K. Ponowne wprowadzenie „Szaleńców” na ekrany w roku 2018 będzie dokładnie tym samym, czym było w dniu premiery 90 lat temu – hołdem dla tysięcy bohaterów, którzy poświęcili życie w imię wolności Polski.

Muzyka 

Autor muzyki Stephen Horne jest jednym z najsłynniejszych twórców muzyki do filmów niemych. Kompozytor zasiądzie przy pianinie, a na perkusji towarzyszyć będzie mu Martin Pyne.

Leonard Buczkowski (1900-1967) – reżyser łączący swoją twórczością przed i powojenne kino, autor m.in. „Rapsodii Bałtyku” (1935) i „Zakazanych piosenek” (1946).

 

ZREKONSTRUOWANE FILMY PROJEKTU NA POKAZACH 43. FPFF W GDYNI
Dodano: 06.09.2018

Zrekonstruowane cyfrowo filmy, repremiera filmu „Szaleńcy. My pierwsza brygada” oraz szereg atrakcji edukacyjnych przygotowanych przez FINA znalazły się w programie 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

„100 lat Niepodległości”

W ramach sekcji „100 lat Niepodległości” odbędzie się repremiera zrekonstruowanego cyfrowo przez FINA filmu: „Szaleńcy. My pierwsza brygada” (1928) w reżyserii Leonarda Buczkowskiego. Seansowi będzie towarzyszyć muzyka na żywo napisana przez Stephena Horne’a, jednego z najsłynniejszych twórców muzyki do filmów niemych. Kompozytor zasiądzie przy pianinie, a na perkusji towarzyszyć będzie mu Martin Pyne.

„Skarby Kina Przedwojennego” 

Bohaterką tegorocznego cyklu „Skarby Kina Przedwojennego” jest gwiazda kina niemego, Pola Negri. W Gdyni będzie można zobaczyć dwa zrekonstruowane cyfrowo w rozdzielczości 4K filmy z jej udziałem, pochodzące ze zbiorów FINA: „Bestię” (1917) oraz „Manię. Historię pracownicy fabryki papierosów” (1918). „Bestia” Aleksandra Hertza jest zarazem najstarszym i jedynym zachowanym filmem z polskiego okresu kariery aktorki. „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” w reżyserii Eugena (Jenö) Illésa to, z kolei jeden z filmów otwierających niemiecki rozdział kariery Poli Negri. Aż do roku 2006 uchodził za utracony – wtedy Filmoteka Narodowa kupiła kopię nitro od czeskiego kolekcjonera.

FINA na 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

Filmem otwarcia Festiwalu będzie koprodukowany przez FINA „Kamerdyner”. Najnowsze dzieło Filipa Bajona to opowiedziana z rozmachem, inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia splątanych losów Polaków, Kaszubów i Niemców na tle burzliwych wydarzeń pierwszej połowy XX stulecia.

Kamerdyner” jest jednym z 4 tytułów, koprodukowanych przez FINA, które znalazły się w Konkursie Głównym. O Złote Lwy powalczą również: „Jak pies z kotem” Janusza Kondratiuka, „Kler” Wojciecha Smarzowskiego oraz „Twarz” Małgorzaty Szumowskiej.

Ponadto Filmoteka Szkolna przygotowała działania edukacyjne towarzyszące Festiwalowi. W programie opracowanym z myślą o nastoletnich uczestnikach, znalazły się debaty wokół filmów, wykłady prowadzone przez cenionych filmoznawców, a także warsztaty przygotowujące do Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej. Ubiegłoroczna edycja Olimpiady została nominowana do Nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii Edukacja filmowa! Uroczysta gala wręczenia nagród odbędzie się podczas Festiwalu.

43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 17-22 września 2018 roku.

 

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny na 43. FPFF w Gdyni


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ