„LUDZIE BEZ JUTRA” Z MUZYKĄ NA ŻYWO NA WROCŁAWSKIM RYNKU
Dodano: 29.07.2016

Jeden z najwcześniejszych polskich filmów niemych, „Ludzie bez jutra” (1919) Aleksandra Hertza, zdigitalizowany w ramach projektu "Nitrofilm", został pokazany na Festiwalu Nowe Horyzonty. Do filmu zagrali na żywo Paweł Szamburski, Sebastian Wypych i Patryk Zakrocki. Jak co roku pokaz specjalny Filmoteki Narodowej zgromadził na wrocławskim Rynku liczną widownię.

 


Na zdjęciu: Grażyna M. Grabowska, Anna Sienkiewicz-Rogowska (Filmoteka Narodowa),
Roman Gutek (Festiwal Nowe Horyzonty)
fot. Dominika Suder

KINO LAT 30. PO CYFROWEJ REKONSTRUKCJI NA DWÓCH BRZEGACH
Dodano: 19.07.2016

W sekcji „Kino lat 30. – Filmoteka Narodowa” zobaczymy przedwojenne przeboje ze Smosarską, Dymszą i Żabczyńskim. Seanse poprzedzi krótkie wprowadzenie specjalisty z FN.

Program

Na Dwóch Brzegach zaprezentujemy sześć wyselekcjonowanych tytułów z archiwum Filmoteki, w tym popularne komedie, jak i jedyny polski przedwojenny film grozy.

W programie: „Sportowiec mimo woli” – komedia pomyłek z Iną Benitą, Adolfem Dymszą i Aleksandrem Żabczyńskim w reżyserii Mieczysława Krawicza, jednego z najbardziej kasowych twórców dwudziestolecia; „Ludzie Wisły” – film kręcony w plenerze, z unikatowymi widokami przedwojennego Torunia, Sandomierza i Kazimierza nad Wisłą; „U kresu drogi” – film grozy ze znakomitym Kazimierzem Junoszą-Stępowskim w roli głównej; „Ada to nie wypada!” – przezabawna komedia muzyczna ze wspaniałą Lodą Niemirzanką oraz Antonim Fertnerem, nestorem polskich komików;  „Dwie Joasie” – przedwojenna „Brzydula” z Jadzią Smosarską, okrzykniętą królową polskiego ekranu; „ABC Miłości” – komedia muzyczna z ulubieńcem publiczności – Adolfem Dymszą.

Przed każdym filmem specjalista z Filmoteki Narodowej opowie o najciekawszych faktach, dotyczących polskiej przedwojennej kinematografii, zdradzi ciekawostki dotyczące produkcji filmowej oraz przybliży sylwetki popularnych aktorów, którzy do dziś pozostają ulubieńcami publiczności.

Rekonstrukcja filmów

Wszystkie filmy przeszły gruntowną renowację obrazu i dźwięku w ramach projektu NITROFILM. Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów przedwojennych w Filmotece Narodowej w Warszawie.

10. edycja Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi odbędzie się w dniach 30 lipca – 7 sierpnia w Kazimierzu Dolnym i Janowcu nad Wisłą. Szczegółowy program Festiwalu dostępny od 20 lipca na stronie Festiwalu.

 

"ABC miłości" (1935 r.), reż. Michał Waszyński

SKARBY KINA PRZEDWOJENNEGO PO RAZ TRZECI NA FESTIWALU FILMOWYM W GDYNI
Dodano: 13.07.2016

W 2014 roku na Festiwalu Filmowym w Gdyni zadebiutował cykl „Skarby kina przedwojennego”, zainaugurowany przez dyrektora artystycznego FFG Michała Oleszczyka i współorganizowany przez Filmotekę Narodową. Zachęceni ogromnym zainteresowaniem widzów, także w tym roku zaprezentujemy cząstkę przedwojennej kolekcji polskich filmów archiwalnych – w doskonałej jakości obrazu i dźwięku. 

Skarby kina przedwojennego

W sekcji „Skarby kina przedwojennego” znajdą się trzy filmy, odbędzie się także spotkanie poświęcone najnowszemu projektowi Filmoteki Narodowej. Widzowie obejrzą dwie komedie: „Fredek uszczęśliwia świat” oraz „Dwie Joasie”, a także dramat „Księżna Łowicka”. Każdy z filmów przeszedł proces rekonstrukcji cyfrowej w ramach projektu „NITROFILM. Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej" i został uzupełniony o zaginione w czasie wojny fragmenty. Dzięki temu gdyńska publiczność będzie miała okazję obejrzeć je w znakomitej jakości.

- Filmoteka Narodowa bierze na siebie trud zdigitalizowania przedwojennej części dziedzictwa polskiej kinematografii, która jest niezwykle cenna – podkreśla dyrektor instytucji, Anna Sienkiewicz-Rogowska - Dzięki udostępnieniu zasobów Filmoteki Narodowej mamy szansę odkryć naszą historię na nowo.

O rekonstrukcji „Halki"

Dodatkowo, podczas 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni Filmoteka Narodowa zaprezentuje również projekt rekonstrukcji filmu Konstantego Meglickiego „Halka”. Dzieje tego filmu są niezwykłe. Blisko trzy lata po premierze, która odbyła się w 1929 roku, film został przemontowany, udźwiękowiony i ponownie wszedł na ekrany już jako film dźwiękowy. Swego głosu użyczyli popularna wówczas sopranistka Zuzanna Karin, oraz tenor Władysław Ladis, brat wybitnego śpiewaka Jana Kiepury. W scenach zbiorowych usłyszymy chór i orkiestrę Opery Warszawskiej.

Film nie był znany powojennej publiczności. Dotychczas w obiegu był jedynie końcowy fragment pierwotnej, niemej wersji filmu z 1929 roku. W zbiorach Filmoteki Narodowej zachowały się także obszerne fragmenty materiałów do wersji udźwiękowionej z 1932: ściętego negatywu obrazu, negatywu dźwięku, odrzutów dźwiękowych oraz kopii roboczej. Przez dziesięciolecia stan ich zachowania nie pozwalał na eksploatację. Dopiero technologie cyfrowe umożliwiły ich zabezpieczenie w postaci cyfrowej. Filmoteka Narodowa podjęła się także cyfrowej rekonstrukcji filmu, co jest zadaniem dość karkołomnym z uwagi na liczbę i charakter zachowanych materiałów.

Projekt „Nitrofilm"

Projekt „NITROFILM. Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” dotyczy najcenniejszego zbioru w zasobach archiwum. Znajduje się w nim obecnie ok. 160 polskich przedwojennych fabuł. To unikalna kolekcja, która powstawała od początków istnienia Filmoteki i jest uzupełniana nadal, czego dowodem są ostatnie odkrycia polskich filmów fabularnych, uznawanych za zaginione w czasie wojny. NITROFILM obejmuje 43 tytuły tej kolekcji.

Skarby kina przedwojennego na dobre zagościły na najważniejszym polskim festiwalu, co jest dla mnie powodem do wielkiej radości. Kiedy dwa lata temu zaczynałem pracę dla FFG, ta sekcja była dla mnie jednym z priorytetów i cieszę się nie tylko z faktu, że publiczność przyjęła ją niezwykle ciepło, ale także z tego, że z roku na rok sekcja rozwija się i staje się coraz bogatszą prezentacją filmowego dorobku międzywojnia” - mówi Michał Oleszczyk, dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Opisy filmów z sekcji:

„Księżna Łowicka" to jeden z niewielu przedwojennych polskich historycznych filmów kostiumowych, zrealizowany z wielkim rozmachem – zwłaszcza w warstwie scenograficznej. Szczególnie ciekawa jest scena balu maskowego w Łazienkach – ostatniej polskiej rezydencji królewskiej. Film był wyświetlany także w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. więcej o filmie

„Dwie Joasie" z Jadwigą Smosarską w roli głównej to zabawna historia pięknej dziewczyny, która - aby uniknąć namolnych zalotników w pracy - postanawia przebrać się za nieśmiałą i nieco zdziwaczałą brzydulę. To jedyny przedwojenny polski film dźwiękowy, który zachował się w wersji z dwujęzycznymi napisami. więcej o filmie

„Fredek uszczęśliwia świat” to komedia daleko odbiegająca od przeciętnej polskiej produkcji lat trzydziestych. Dotychczas znana była jedynie w obszernych fragmentach. Dzięki zestawieniu ze sobą trzech zachowanych kopii film udało się uzupełnić o blisko 10 minut zaginionego materiału. więcej o filmie

www.festiwalgdynia.pl

 

 

„LUDZIE BEZ JUTRA” Z MUZYKĄ NA ŻYWO NA NOWYCH HORYZONTACH
Dodano: 06.07.2016

Jeden z najwcześniejszych polskich filmów niemych, „Ludzie bez jutra” (1919) Aleksandra Hertza, 28 lipca zostanie pokazany na Festiwalu Nowe Horyzonty. Bezpłatny seans z muzyką na żywo Pawła Szamburskiego, Sebastiana Wypycha i Patryka Zakrockiego odbędzie się na wrocławskim Rynku o 22:00.

Rekonstrukcja cyfrowa „Ludzi bez jutra”

Film z 1919 roku do niedawna uznany był za zaginiony. Dzięki sensacyjnemu odkryciu kilka lat temu w Bundesarchiv w Niemczech, Filmotece Narodowej udało się rozpocząć prace nad jego cyfrową rekonstrukcją. Jest to prawdopodobnie jedyna kopia na świecie. Prace nad jej konserwacją i cyfryzacją były wieloetapowe i trwały blisko rok. Zostało zachowane oryginalne przedwojenne barwienie filmu, który jest niemal całkowicie kompletny. 

 
„Ludzie bez jutra” (1919), reż. Aleksander Hertz

 

Sensacyjna fabuła filmu jest inspirowana autentyczną historią nieszczęśliwego romansu warszawskiej aktorki Marii Wisnowskiej z rosyjskim oficerem Barteniewem, który z zazdrości zastrzelił artystkę w swoim mieszkaniu. W tym roku mija 150 lat od tej jednej z najsłynniejszych zbrodni miłosnych w historii stolicy.

Premiera w atmosferze skandalu

Premiera odbyła się dopiero w 1921 roku w atmosferze skandalu. Film „Ludzie bez jutra” wszedł na ekrany po wielu poprawkach cenzorskich (usunięto m.in. wszystkie rosyjskie imiona i nazwiska). Rosyjskiego oficera zagrał Józef Węgrzyn, jeden z najwybitniejszych polskich aktorów pierwszej połowy XX wieku. W rolę jego kochanki wcieliła się Halina Bruczówna, gwiazda teatru i filmu, dla której była to ostatnia rola w rodzimej kinematografii przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych. Ciekawostką jest fakt, że „Ludzie bez jutra” to jedyny film z udziałem Bruczówny, który zachował się do naszych czasów.


„Ludzie bez jutra” (1919), reż. Aleksander Hertz

 

To kolejny już pokaz polskiego przedwojennego obrazu na Festiwalu Nowe Horyzonty. Film „Ludzie bez jutra” został odrestaurowany ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu NITROFILM.

FILMOTEKA NARODOWA NA 72. KONGRESIE FIAF I IL CINEMA RITROVATO
Dodano: 06.07.2016

Co roku przedstawiciele Filmoteki uczestniczą w obradach i dyskusjach poświęconych ochronie i upowszechnianiu dziedzictwa filmowego w ramach Kongresu Międzynarodowej Federacji Archiwów Filmowych (FIAF). Gospodarzami tegorocznego 72. Kongresu była bolońska Filmoteka – Cineteca di Bologna – i miasto Bolonia – Comune di Bologna.

Nowe życie dawnych filmów

Przez kilka dni naukowcy, krytycy filmowi, teoretycy i praktycy specjalizujący się w dziedzinie archiwizacji, digitalizacji i rekonstrukcji, a także miłośnicy kina z całego świata, mieli okazję uczestniczyć w panelach dyskusyjnych z udziałem ekspertów. Podnoszono problemy nowego życia dawnych filmów i przyszłości ich konserwacji, ochrony i dostępu do kolekcji. Sporo miejsca poświęcono technologii filmowej w dobie jej transformacji (Nicola Mazzanti, Cinémathèque Royale de Belgique) i dylematom etyczno-estetycznym z tym związanym (Gian Luca Farinelli, Cineteca di Bologna). Poruszano również problem architektury służącej ochronie analogowego zbioru (Nikolaus Wostry, Filmarchiv Austria), a także odrestaurowanym i zaadaptowanym na potrzeby kina budynkom oraz ich publiczności. Omówiony został przypadek kina Les Fauvettes, prowadzonego przez Pathé, oraz odrestaurowanych kin, którym dano nowe życie, m.in. Metro Kinokulturhaus w Wiedniu

Wydarzenia specjalne

Wydarzeniem specjalnym była sesja The Reel Thing, zorganizowana we współpracy z AMIA (The Association of Moving Image Archivists), poświęcona badaniu, ochronie i restauracji cyfrowej filmów. Poruszono aktualne tematy etyki konserwatorskiej, m.in. dylematy badawcze na polu ingerencji w dzieło filmowe.

Sesja zgromadziła specjalistów w dziedzinie konserwacji, restauracji i ochrony zbiorów filmowych. Zaprezentowano projekty badawcze prowadzone m.in. w Academy Film Archive, Imperial War Museum i Deutsche Kinemathek. Tematem wystąpień była problematyka prędkości wyświetlania filmów dawniej i dziś, badania nad kolorem i cyfrowym odwzorowaniem barw, a nawet budowa autorskiego skanera.

W tym ważnym dla kina momencie technologicznych przemian Kongres FIAF w Bolonii stał się niepowtarzalną okazją do badań nad odrodzeniem klasycznego kina. Dyskutowano również o problemie obawy przed utratą fizycznego medium i trosce archiwów o przetrwanie kultury filmowej.

30. edycja festiwalu filmowego Il Cinema Ritrovato

W Bolonii w dniach 25 czerwca – 2 lipca 2016 roku odbyła się również 30. edycja festiwalu filmowego Il Cinema Ritrovato, poświęconego odkrywaniu na nowo rzadkich i mało znanych filmów, ze szczególnym uwzględnieniem początków kinematografii i okresu kina niemego. Festiwal organizowany każdego lata przez włoską Cineteca di Bologna jest jednym z największych na świecie festiwali filmów odrestaurowanych cyfrowo. Z okazji trzydziestolecia środowisko archiwistów i miłośników kina miało okazję spotkać się również na Kongresie FIAF. W ramach wspólnego wydarzenia Cineteca di Bologna podzieliła się osiągnięciami i przyszłymi wyzwaniami ze społecznością FIAF.

Il Cinema Ritrovato jest festiwalem archiwów filmowych, dlatego koncentruje się na wyzwaniach i prezentacji osiągnięć instytucji chroniących dziedzictwo kinematografii. Połączenie wymiaru technicznego i teoretycznego pozwoliło w pogłębionej perspektywie zapoznać się zarówno z nieznanymi dziełami filmowymi, jak i retrospektywami wielkich mistrzów kina.

Restauracja filmów, jako temat Kongresu FIAF i festiwalu, stanowiła idealny kontekst do pokazania nowych realizacji i badań prowadzonych przez międzynarodowych ekspertów. Sukces frekwencyjny festiwalu i wydawnictw prezentujących odrestaurowane filmy potwierdza wielkie osiągnięcia archiwów światowych na tym polu.

W programie festiwalu znalazły się liczne filmy będące owocem projektów restauratorskich prowadzonych przez światowe archiwa filmowe. Miłośnicy kina mieli okazję od rana do późnych godzin nocnych oglądać znane i nieznane klasyczne filmy – zarówno ery niemej (z muzyką na żywo), jak i ery dźwiękowej. Kilkaset tytułów w najwyższej rozdzielczości pokazywano w pięciu nowoczesnych kinach oraz w dwóch kinach plenerowych. Każdy festiwalowy dzień kończyły pokazy plenerowe na Piazza Maggiore, gdzie w zabytkowej scenerii ponad 3 000 (a na niektórych pokazach nawet 7 000) osób mogło obejrzeć filmowe arcydzieła z muzyką na żywo, skomponowaną m.in. przez Lorenzo Agnifilego, Franka Bockiusa, Johna Sweeneya czy Antonia Coppolę.

Filmy animowane ze Studia Se-Ma-For

Filmoteka Narodowa zaprezentowała nowo odrestaurowane cyfrowo filmy animowane dla dzieci z lat 50. i 60. wyprodukowane w Studiu Małych Form Filmowych Se-Ma-For. W programie znalazło się sześć filmów: „Baśń o korsarzu Palemonie” (reż. J. Kotowski, 1959), „Dwa Michały” (reż. J. Hartwig, 1958), „Uwaga diabeł” (reż. Z. Wasilewski, 1959), „Przygody Rycerza Szaławiły” (reż. E. Sturlis, 1956), „Koziołki na wieży” (reż. J. Hartwig, 1964) i „O Janku, co psom szył buty” (reż. L. Hornicka, 1961).

Filmoteka Narodowa jest członkiem Międzynarodowej Federacji Archiwów Filmowych (FIAF) od 1955 roku, czyli od początku swojego istnienia.

 

Nowe życie dawnych filmów – sympozjum FIAF
fot. Lorenzo Burlando

więcej zdjęć


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ