Dodano: 25.07.2014
W miniony czwartek, 24 lipca ruszył 14. Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty. Jak mówią organizatorzy i Dyrektor Roman Gutek, „to festiwal filmów wykraczających poza granice konwencjonalnego kina”. Filmoteka Narodowa jest partnerem głównym wydarzenia i zaprasza nie tylko na ciekawe pokazy, lecz także do oficjalniej księgarni po wyjątkowe wydawnictwa.
Widzowie tegorocznej edycji będą mieli okazję nabyć m.in. ekskluzywne wydawnictwo z filmem „Pan Tadeusz” Ryszarda Ordyńskiego z 1928 r., do którego muzykę skomponował Tadeusz Woźniak a także inne filmy niemej ery polskiego kina wydawane na płytach DVD przez Filmotekę Narodową: „Cud nad Wisłą” Ryszarda Bolesławskiego z 1921 r, „Dla Ciebie, Polsko” Antoniego Bednarczyka z 1920 r. a także „Mogiłę nieznanego żołnierza” Ryszarda Ordyńskiego z 1927 r. Obszerne informacje o tym pionierskim okresie kina znaleźć można w dwutomowej publikacji Filmoteki Narodowej pt. „Kino polskie okresu wielkiego niemowy” pod redakcją Grażyny M. Grabowskiej.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do księgarni Tajne Komplety (mieści się we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty). Miejsce to zostało stworzone z myślą o bardziej wymagającym odbiorcy – dlatego mamy nadzieję, że również miłośnicy Filmoteki znajdą tam coś dla siebie.
Przypominamy również, że już 29 lipca (najbliższy wtorek) na wrocławskim Rynku w ramach 14. międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty odbędzie się bezpłatny pokaz „Roku 1863” - zrekonstruowanego cyfrowo w ramach projektu Nitrofilm Filmoteki Narodowej legendarnego filmu Edwarda Puchalskiego z 1922 roku.
„Rok 1863” to pierwsza (z trzech) ekranizacja „Wiernej rzeki” Stefana Żeromskiego. W roli księcia Odrowąża wystąpił popularny w pierwszej połowie lat 20. aktor Ryszard Sobiszewski. W postać margrabiego Wielopolskiego zaś wcielił się, z wielkim powodzeniem, sam Aleksander Zelwerowicz. W filmie pojawili się także autentyczni uczestnicy powstania styczniowego.
Wydawnictwo DVD z filmem „Rok 1863”, do którego znakomitą muzykę skomponował, na specjalne zamówienie Filmoteki Narodowej, Michał Lorenc a wykonał zespół DesOrient, będzie można kupić zarówno w Tajnych kompletach, jak i po pokazie na Rynku
Więcej o wydarzeniu tutaj: http://www.fn.org.pl/page/index.php?str=53&id=1256
Zobacz: Wydawnictwa Filmoteki Narodowej
„ROK 1863” Z MUZYKĄ NA ŻYWO NA T-MOBILE NOWE HORYZONTY
Dodano: 16.07.2014
Muzykę na żywo na wrocławskim Rynku wykona Zespół DesOrient w składzie:
Marta Maślanka - cymbały
Małgorzata Szarlik - skrzypce
Mateusz Stankiewicz - akordeon
Bogdan Kupisiewicz - gitara
Mariusz Puchłowski - flety
Robert Siwak - instrumenty perkusyjne
Michał Woźniak – kontrabas
„Rok 1863” to pierwsza ekranizacja Wiernej rzeki Stefana Żeromskiego. Reżyser Edward Puchalski zaczynał karierę filmową w czasie I wojny światowej, odnosząc sukcesy na terenie Cesarstwa Rosyjskiego. Po powrocie do Polski stał się jednym z najbardziej znanych reżyserów i scenarzystów filmowych. Film powstał we wczesnym okresie funkcjonowania młodej kinematografii odradzającego się państwa polskiego. Tym bardziej należy docenić jego stronę realizacyjną.
W filmie wystąpili autentyczni uczestnicy powstania styczniowego. Grupa sędziwych, brodatych starców została sfilmowana w trakcie trwania uroczystego nabożeństwa. Ta wzruszająca scena w symboliczny i bardzo wymowny sposób zamyka filmową opowieść Puchalskiego.
Więcej o filmie na nitrofilm.pl
14. T-Mobile Nowe Horyzonty
Pokazy na Rynku:
„Rok 1863” z muzyką na żywo
29 lipca (wtorek), 22.00, Rynek we Wrocławiu
Wydarzenie bezpłatne (posiadacze karnetów muszą dokonać rezerwacji, a pozostali uczestnicy muszą odebrać darmową wejściówkę w kasie)
Dodano: 01.07.2014
W programie 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni znalazły się cztery filmy z okresu międzywojnia. - Przez dekady uczono nas, że kino przedwojenne jest nieciekawe i niegodne uwagi, ale nawet pobieżny kontakt z tymi filmami udowadnia, że było odwrotnie – mówi dyrektor artystyczny Festiwalu, Michał Oleszczyk. Sekcja „Skarby kina przedwojenngo” organizowana jest wspólnie z Filmoteką Narodową, która zaprezentuje tytuły zrekonstruowane cyfrowo w ramach projektu NITROFILM.
Widzowie Festiwalu obejrzą trzy filmy najpopularniejszego reżysera tego okresu, Michała Waszyńskiego – będą to komedie „ABC miłości” i „Będzie lepiej”, a także dramat „U kresu drogi”. Zestaw uzupełni niezwykle popularna komedia Mieczysława Krawicza „Jadzia” z wielką gwiazdą kina przedwojennego Jadwigą Smosarską. Wszystkie cztery tytuły zostały zrekonstruowane cyfrowo w ramach wielkiego projektu rekonstrukcji kina przedwojennego NITROFILM, który od kilku lat realizuje Filmoteka Narodowa. Dzięki sięgnięciu do nieużywanych od dziesięcioleci oryginalnych przedwojennych taśm, obraz i dźwięk zyskały dużo lepszą jakość niż w dotychczas znanych kopiach. Zestawienie wszystkich zachowanych kopii i fragmentów pozwoliło uzupełnić brakujące sceny i przywrócić publiczności nieznane dotąd fragmenty filmów. Na skutek tych zabiegów widzowie obejrzą na przykład „ABC miłości” dłuższe o 20 minut od wersji znanej dotychczas, a „Jadzię” - o 13 minut.
Dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego w Gdyni przyznaje, że sekcja ta jest dla niego szczególnie ważna. - Kino przedwojenne to wspaniała kapsuła czasu: czarno-biały bursztyn z zatopionym skarbem w postaci Polski, której już nie ma. Mimo że większość z tych filmów to popularna rozrywka, a nie sztuka wysoka, były to filmy kochane przez publiczność i tworzone na poziomie, który nawet z perspektywy dzisiejszej telewizji i kina trzeba uznać za wysoki. W tym roku pragnę zwłaszcza przypomnieć postać Michała Waszyńskiego, stąd obecność trzech jego filmów w programie. Za rok, dzięki partnerskiej współpracy z Filmoteką Narodową, mam nadzieję uczynić tę sekcję jeszcze bogatszą – mówi Michał Oleszczyk.
Wszystkie gdyńskie pokazy poprzedzone będą prelekcjami Michała Pieńkowskiego, filmografa z Filmoteki Narodowej, który brał udział w rekonstrukcji i opracowaniu tych filmów. Dzięki temu widzowie poznają tajniki żmudnego procesu odnawiania i cyfryzacji przedwojennych tytułów.
Sekcję „Skarby kina przedwojennego” uzupełni wykład badacza kultury produkcji filmowej, dra Marcina Adamczaka z Uniwersytetu Adama Mickiwicza w Poznaniu. Jak zapowiada Adamczak wykład będzie próbą rewizji jednoznacznego i krytycznego obrazu kina przedwojennego. - Przedstawiony zostanie obraz kinematografii zmagającej się z ogromnymi problemami, takim jak brak kapitału, rozwijająca się dopiero infrastruktura, rywalizacja z mocniejszymi przemysłami filmowymi i stopniowo coraz lepiej sobie z nimi radzącej – zapowiada dr Adamczak. Dodatkowym wydarzeniem specjalnym będzie spotkanie z Łukaszem M. Maciejewskim, autorem scenariusza planowanego filmu fabularnego o Michale Waszyńskim.
Współpraca Festiwalu Filmowego w Gdyni i Filmoteki Narodowej została oficjalnie rozpoczęta podpisanym w czerwcu 2014 roku porozumieniem. Filmoteka dysponuje bezcennymi zbiorami taśm filmowych i archiwaliów, należącymi do najbogatszych w Europie. Najcenniejszą część kolekcji taśm filmowych Filmoteki Narodowej stanowią przywrócone polskiej kulturze polskie filmy fabularne z lat 1914 -1939, ocalałe po II wojnie światowej (5 proc. filmów niemych zrealizowanych do roku 1930 oraz ok. 75 proc. filmów przedwojennych dźwiękowych wyprodukowanych do 1939 roku).
W latach 2008 – 2013 Filmoteka Narodowa zrealizowała projekt konserwacji i digitalizacji przedwojennych filmów fabularnych NITROFILM, w ramach którego zcyfryzowane zostały 43 przedwojenne tytuły, spośród których pełnej rekonstrukcji poddane zostały trzy: „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” E. Illesa, „Pan Tadeusz” Ryszarda Ordyńskiego oraz „Zew morza” Henryka Szaro. Filmoteka prowadzi specjalny serwis internetowy poświęcony procesowi odnawiania starych taśm „Nitroblog”, który w czerwcu 2014 roku otrzymał nominację do nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Jednym z najważniejszych i najbardziej znanych programów Filmoteki jest Fototeka, wirtualny album historii filmu polskiego, prezentuje zasoby fotograficzne FN, związane tematycznie z historią polskiej kinematografii. Elektroniczna baza powstaje na podstawie zgromadzonych zbiorów fotosów, negatywów i diapozytywów i znajdują się tam zarówno znane, jak i unikatowe fotosy i robocze zdjęcia z planu, fotografie twórców oraz zdjęcia z premier filmowych.
Dyrektor Filmoteki profesor Tadeusz Kowalski i dyrekcja Festiwalu Filmowego w Gdyni ustalili, że współpraca ta będzie miała szerszy wymiar. - Zależy mi, żeby sekcja „Skarby kina przedwojennego” nie była wydarzeniem jednorazowym, ale żeby na trwałe zagościła w Gdyni jako żywe przypomnienie tego dumnego czasu, kiedy Polska po 123 latach odzyskała niepodległość i mogła po raz pierwszy od ponad stulecia tworzyć własną kulturę w wolnym kraju – mówi Michał Oleszczyk.
Filmoteka Narodowa jest partnerem projektu FORWARD, którego celem jest stworzenie zautomatyzowanego systemu określania statusu praw różnych typów dzieł audiowizualnych, w tym dzieł osieroconych. Celem wprowadzenia systemu jest wyszukiwanie i opracowywanie informacji niezbędnych do zdefiniowania statusu praw dzieł audiowizualnych. Dzięki temu instytucje kultury, jednostki komercyjne i wszyscy inni potencjalni użytkownicy dzieł audiowizualnych otrzymają jasne wskazówki czy dane dzieło jest w domenie publicznej, czy jest objęte prawami autorskimi, czy też jest dziełem osieroconym i na jakich warunkach może być rozpowszechniane w Europie.
Więcej o projekcie: TUTAJ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu ICT-PSP
- 2022
- Grudzień (2)
- Październik (2)
- Wrzesień (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2021
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (4)
- Kwiecień (1)
- Luty (1)
- 2020
- Grudzień (1)
- Listopad (3)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (3)
- Lipiec (1)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2019
- Grudzień (3)
- Listopad (2)
- Październik (4)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Luty (2)
- Styczeń (3)
- 2018
- Grudzień (4)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (3)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (4)
- Maj (4)
- Kwiecień (1)
- Marzec (2)
- Styczeń (2)
- 2017
- Grudzień (2)
- Listopad (3)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (3)
- Kwiecień (2)
- Marzec (3)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2016
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (7)
- Lipiec (5)
- Czerwiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Styczeń (1)
- 2015
- Grudzień (4)
- Listopad (2)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Luty (3)
- Styczeń (4)
- 2014
- Grudzień (2)
- Wrzesień (3)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (2)
- Maj (1)
- Kwiecień (4)
- Marzec (6)
- Luty (1)
- Styczeń (1)
- 2013
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (4)
- Lipiec (4)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Marzec (1)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2012
- Grudzień (1)
- Listopad (4)
- Październik (3)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (3)
- Maj (10)
- Kwiecień (5)
- Luty (3)
- Styczeń (3)
- 2011
- Grudzień (2)
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2010
- Grudzień (1)
- Październik (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)
Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Główny serwis POIiŚ |