Strona główna / Aktualności
„Janko Muzykant” na Festiwalu Filmu Niemego w Krakowie
Dodano: 09.12.2022

Krakowska repremiera zrekonstruowanej wersji Janka Muzykanta odbędzie się 10 grudnia podczas 23. edycji Festiwalu Filmu Niemego. Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny jest partnerem wydarzenia.

O filmie

JANKO MUZYKANT
reż. Ryszard Ordyński, 104 min, 1930, Polska

Luźna adaptacja noweli Henryka Sienkiewicza. Wiejski chłopiec, posądzony o próbę kradzieży skrzypiec nie ginie, jak w literackim pierwowzorze, lecz trafia do domu poprawczego. Po latach robi karierę jako skrzypek, jednak cienie przeszłości ciągną się w ślad za nim.

Janko Muzykant to jeden z pierwszych polskich filmów dźwiękowych, ponieważ jednak ścieżka dźwiękowa zaginęła, a film miał plansze dialogowe i narracyjne, przez ostatnie kilkadziesiąt lat uchodził za film niemy. Kilka lat temu udało się odnaleźć oryginalne płyty gramofonowe ze ścieżką dźwiękową do Janka Muzykanta. Było to jedno z najbardziej sensacyjnych odkryć dotyczących przedwojennego polskiego kina ostatnich lat!

Film został poddany pieczołowitej rekonstrukcji cyfrowej, kilkakrotnie przerywanej przez kolejne lockdowny. Warszawska repremiera filmu Janko Muzykant w pełnej krasie znowu z dźwiękiem miała miejsce na tegorocznym Święcie Niemego Kina w kinie Iluzjon, a 10 grudnia zapraszamy na krakowską repremierę, która odbędzie się podczas 23. edycji Festiwalu Filmu Niemego.

Więcej o filmie >>

Wstęp

Bilety w cenie 20 złotych jest do kupienia przez stronę krakowskiego Kina Pod Baranami.

O Festiwalu Filmu Niemego

Festiwal Filmu Niemego w Krakowie to najstarszy w Polsce przegląd filmów niemych, prezentowanych z towarzyszeniem muzyki na żywo. Tegoroczna 23. edycja Festiwalu odbywa się pod hasłem PRZEMIANY, w którym zawierają się zmiany technologiczne, obyczajowe, ale też odważne eksperymenty z formą. W programie, obok klasyki niemego kina (Złamana lilia i Nosferatu – symfonia grozy), są poszukujące nowych środków wyrazu dzieła awangardowe autorstwa m.in. Mai Deren i Germaine Dulac oraz filmy stojące u progu dźwiękowej rewolucji (np. Skrzydła Williama A. Wellmana i Szantaż Alfreda Hitchcocka).

Wydarzenie, organizowane przez Fundację Dla Kina oraz Kino Pod Baranami, odbędzie się w dniach 8–11 grudnia. Więcej informacji na stronie festiwalu.

Fototeka FINA

 

Pokaz filmu „Janko Muzykant” Ryszarda Ordyńskiego w Iluzjonie
Dodano: 07.12.2022

Zapraszamy na specjalny mikołajkowy pokaz filmu „Janko Muzykant” w kinie Iluzjon. Prelekcję wygłosi Michał Pieńkowski filmograf FINA.

Wstęp wolny! Wejściówki można odbierać w kasie kina w dniu wydarzenia.

JANKO MUZYKANT, reż. Ryszard Ordyński, 104 min, 1930, Polska

Luźna adaptacja noweli Henryka Sienkiewicza. Wiejski chłopiec, posądzony o próbę kradzieży skrzypiec nie ginie, jak w literackim pierwowzorze, lecz trafia do domu poprawczego. Po latach robi karierę jako skrzypek, jednak cienie przeszłości ciągną się w ślad za nim.

„Janko Muzykant” to jeden z pierwszych polskich filmów dźwiękowych, ponieważ jednak ścieżka dźwiękowa zaginęła, a film miał plansze dialogowe i narracyjne, przez ostatnie kilkadziesiąt lat uchodził za film niemy. Kilka lat temu udało się odnaleźć oryginalne płyty gramofonowe ze ścieżką dźwiękową do „Janka Muzykanta”. Było to jedno z najbardziej sensacyjnych odkryć dotyczących przedwojennego polskiego kina ostatnich lat!

Film został poddany pieczołowitej rekonstrukcji cyfrowej, kilkakrotnie przerywanej przez kolejne lockdowny. Repremiera filmu „Janko Muzykant” w pełnej krasie z odzyskanym dźwiękiem miała miejsce na tegorocznym Święcie Niemego Kina, a 7 grudnia zapraszamy na specjalny dodatkowy pokaz do kina Iluzjon.

więcej o filmie >>

 


7 grudnia 2022, godz. 17:00
Kino Iluzjon
ul. Narbutta 50A

wstęp wolny

 

„Biały ślad” na festiwalu Giornate del Cinema Muto we włoskim Pordenone
Dodano: 26.10.2022

„Biały ślad” – film fabularny z 1932 roku w reżyserii Adama Krzeptowskiego odrestaurowany  i zrekonstruowany cyfrowo przez FINA, reprezentował Polskę na „Giornate del Cinema Muto” w Pordenone – jednym z najstarszych i najważniejszych na świecie festiwali kina niemego.

„Biały ślad” to film wyjątkowy, przez ówczesną krytykę powitany jako zapowiedź przewrotu w polskiej kinematografii. Rzeczywiście, pod niemal każdym względem wyróżniał się na tle polskiej produkcji filmowej lat międzywojennych. Został zrealizowany własnym sumptem i własnymi siłami przez jedną osobę, bez wsparcia wytwórni filmowej, bez hali zdjęciowej (niemal wszystkie sceny zostały nakręcone w plenerze) i co najważniejsze bez udziału gwiazd aktorskich. Całą obsadę stanowili naturszczycy, przeważnie sportowcy z Zakopanego i okolic. Największą wartością filmy były monumentalne, zapierające dech w piersiach zdjęcia skąpanych w śniegu Tatr. Tak pięknych plenerów górskich nie było w polskim kinie nigdy wcześniej ani nigdy potem.

„Biały ślad” to pierwszy polski film fabularny, który reprezentował Polskę na ważnym międzynarodowym festiwalu. Wprawdzie już wcześniej niektóre polskie filmy były wyświetlane zagranicą, ale to „Biały ślad” przeszedł do historii jako film, który swoją prapremierę miał podczas pierwszego festiwalu w Wenecji, w roku 1932.

W 2022 roku w pracowniach Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego film został zrekonstruowany i odrestaurowany cyfrowo. I znów, podobnie jak 90 lat temu, zanim film obejrzała polska publiczność, najpierw trafił do Włoch. Znalazł się w programie festiwalu „Giornate del Cinema Muto” w Pordenone. Jest to najstarszy i jeden z najważniejszych na świecie festiwali kina niemego, a jego 41. edycja odbyła się w październiku tego roku. 5 października „Biały ślad” został zaprezentowany w ramach sekcji „Venezia 90”, poświęconej 90-leciu festiwalu filmowego w Wenecji. W ramach tej sekcji zostały przypomniane wszystkie filmy nieme, które zostały wyświetlone podczas pierwszej edycji festiwalu w 1932 roku.

W Pordenone „Biały ślad” został przyjęty bardzo ciepło. Publiczność szczególnie doceniła piękne plenery tatrzańskie. Uwagę zwracał także zupełnie egzotyczny dla większości widzów folklor zakopiański. Nazajutrz po pokazie, podczas wykładu „Dressing Norma: Fashion in silent Cinema” włoska kostiumografka Michelle Tolini Finamore wspomniała także o strojach ludowych w „Białym śladzie”, a zwłaszcza o góralskim ubiorze głównego bohatera, Jaśka.

Polska premiera odrestaurowanego cyfrowo „Białego śladu” odbędzie się w grudniu w kinie Iluzjon w ramach cyklu „Retroteka”, a towarzyszyć jej będzie koncert zatytułowany „Warszawiacy i Górale”.

Więcej o filmie BIAŁY ŚLAD

Źródło: Fototeka FINA


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ