Wieczór z Eugeniuszem Bodo | Retroteka #7
Dodano: 28.02.2022

Przedwojenne standardy jazzowe w wykonaniu Moniki Borzym i Krzysztofa Dysa to motyw przewodni wieczoru z Eugeniuszem Bodo.  Na siódmą odsłonę Retroteki zapraszamy do kina Iluzjon 5 marca o godz. 19.00. Po koncercie odbędzie się projekcja kultowej komedii pomyłek z 1938 roku w reżyserii Mieczysława Krawicza pt. Paweł i Gaweł, w której wystąpili Irena Skwierczyńska, Eugeniusz Bodo, Tadeusz Fijewski, Adolf Dymsza, czy Helena Grossówna.

Koncert będzie transmitowany w portalu Ninateka.pl.

5 marca | Kino Iluzjon


    

godz. 19.00
koncert Moniki Borzym i Krzysztofa Dysa

Podczas koncertu usłyszymy urzekające i wciąż świeże melodie autorstwa Henryka Warsa i Jerzego Petersburskiego z nieśmiertelnymi tekstami Juliana Tuwima i Mariana Hemara. Utwory te przedstawiają obraz kobiety lat międzywojennych (czasem nowoczesnej i uwodzicielskiej, czasem, romantycznej, czasem sentymentalnej), a także pokazują kobiecy punkt widzenia i złożoność kobiecej duszy, zwłaszcza w sprawach miłosnych. W programie koncertu znajdą się takie przeboje jak Na pierwszy znak, Pokoik na Hożej, Moja Warszawo, Miłość Ci wszystko wybaczy czy Nikt, tylko ty.

Gwiazdą wieczoru będzie Monika Borzym, jedna z najzdolniejszych artystek jazzowych młodego pokolenia, która na swoim koncie ma 5 albumów w tym nagranych z takimi gigantami jak John Scofield, Mitchell Long, Aaron Parks czy Randy Brecker. Monice Borzym i Janowi Emilowi Młynarskiemu towarzyszyć będzie wspaniały pianista Krzysztof Dys.

godz. 20.30 (godzina rozpoczęcia seansu orientacyjna)

Paweł i Gaweł, reż. Mieczysław Krawicz, 81 min., 1938, Polska

Po koncercie zapraszamy na pokaz zrekonstruowanego filmu Mieczysława Krawicza Paweł i Gaweł, z udziałem Eugeniusza Bodo, Heleny Grossówny i Adolfa Dymszy. Będzie to rzadko prezentowana, analogowa rekonstrukcja filmu, przeprowadzona dawnymi metodami w oparciu o materiały archiwalne Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. To jedna z najbardziej lubianych polskich komedii lat międzywojennych i to właśnie z niej pochodzi najsłynniejsza polska kołysanka Ach śpij kochanie. Wspaniały scenariusz ironicznie puentuje rzeczywistość lat 30., dając aktorom możliwość wykorzystania swego warsztatu w dziesiątkach żartów sytuacyjnych.

Film opowiada o perypetiach dwóch nieznoszących się sąsiadów – sprzedawcy Gawła Pawlickiego oraz Pawła Gawlickiego, wynalazcy i konstruktora rewelacyjnego odbiornika radiowego. Paweł chcąc rozreklamować swój wynalazek udaje się do Warszawy, nie może jednak znaleźć nikogo, kto zainwestowałby w jego nowoczesną konstrukcję. Wkrótce zakochuje się w skrzypaczce Violetcie, która zmuszona jest udawać „cudowne dziecko”, gdyż jako dorosła kobieta nie wzbudziłaby takiego zainteresowania publiczności a musi spłacić rodzinne długi. Podczas jednego ze swych koncertów poznaje Pawła i zakochuje się w nim. On pozostaje obojętny, nie zwracając uwagi na namolne dziecko. Kiedy jednak Violetta, już jako dorosła kobieta, umawia się z Pawłem – ten traci dla niej głowę. Wyniknie z tego wiele nieoczekiwanych i zabawnych zdarzeń.

  więcej o filmie PAWEŁ I GAWEŁ




MONIKA BORZYM

Jedna z najzdolniejszych artystek jazzowych młodego pokolenia. Monika urodziła się w Warszawie, tu skończyła szkołę̨ muzyczną w klasie fortepianu. Naukę̨ kontynuowała w USA na kierunkach jazz, interpretacja i aranżacja. Ma na swoim koncie pięć solowych albumów Pierwsze dwie płyty Girl Talk i My Place (dziś́ mające status „platynowych”) nagrała w USA przy współpracy z tuzami światowego jazzu ( m.in. Johnem Scofieldem, Mitchellem Longiem, Aaronem Parksem i Randy Breckerem). W 2016 roku ukazał się w Polsce kolejny album artystki, z autorskimi interpretacjami piosenek Joni Mitchell Back To The Garden („złota płyta”). Rok później przy współpracy z Muzeum Powstania Warszawskiego Monika wraz z Mariuszem Obijalskim stworzyli płytę̨ Jestem Przestrzeń z poezją Anny Świrszczyńskiej – płyta została bardzo ciepło przyjęta przez słuchaczy. Gościnnie pojawili się na niej m.in. Wojciech Waglewski, John Scofield, Robert Kubiszyn i Michał Bryndal. W 2018 roku ukazała się płyta z utworami Thoma Yorka i Johna Greenwooda – „RADIOHEDONISTYCZNIE" – utwory brytyjskiej grupy zostały zaaranżowane przez Nikolę Kołodziejczyka – zdolnego kompozytora i dyrygenta na arcyciekawy skład: 3 waltornie, klarnet basowy, violę da gamba i jazzowe trio.

Fot. Archiwum prywatne artystów


KRZYSZTOF DYS

Pianista, improwizator. Wykształcenie klasyczne zdobył w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie fortepianu. Obecnie jako doktor sztuk muzycznych wykłada na tej uczelni, pracując jako adiunkt w klasie fortepianu jazzowego. Zdobywa prestiżowe nagrody zarówno na polu muzyki klasycznej m.in. III nagroda, International Piano Competition of the Russian Conservatory Alexander Scriabin, Paris, France – jak i muzyki jazzowej; II nagroda, Warsaw Jazz Pianist Contest, Warsaw, Poland: Grand Prix, „Jazz nad Odrą” Festival, kwartet Soundcheck, Wrocław. Jest członkiem wielu znakomitych artystycznych składów reprezentujących polska muzykę̨ jazzową na lokalnym rynku oraz na całym świecie: m.in, Adam Bałdych Quartet, trio LAM, quartet SOUNDCHECK.

JAN EMIL MŁYNARSKI

Jan Emil Młynarski pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach. Perkusista, producent, wokalista, radiowiec obecny na scenie muzycznej od 1997 roku. Współpracował z wieloma artystami sceny elektronicznej, popowej i jazzowej. Absolwent prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku. Grał z Wojtkiem Pilichowskim, Kayah. Był członkiem orkiestry wykonującej Concerto for band and orchestra Jona Lorda z kompozytorem we własnej osobie na organach Hammonda. Współpracuje z warszawskimi teatrami m.in.: Studio Buffo (I Love You ( I Love You, You're Perfect, Now Change, reż. David Foulkes, 2010) jako kierownik muzyczny, z Teatrem Powszechnym (Kamień i popioły reż. Artur Urbański, 2011) jako kompozytor muzyki oraz kierownik muzyczny, Teatrem Dramatycznym (Widok z mostu, aut. Arthur Miller, reż. Agnieszka Glińska, 2019) jako kompozytor muzyki oraz instrumentalista, Teatrem Polonia (Cwaniary reż. Agnieszka Glińska) jako kierownik muzyczny. Od 2009 roku jest liderem własnych przedsięwzięć muzycznych na polu muzyki niezależnej, eksperymentalnej i jazzu.

Założył grupę „Warszawskie Combo Taneczne”, w której gra na bandżoli i śpiewa tradycyjne warszawskie piosenki. Jest laureatem Fryderyków 2018 (Polish Grammy). Razem z wirtuozem fortepianu Marcinem Maseckim prowadzi „Jazz Band Młynarski-Masecki”, w którym śpiewa przedwojenny repertuar taneczny autorstwa mistrzów polskiej piosenki (m.in. Henryk Wars. Szmul Ferszko, Artur Gold). Koncertuje z Jerzym Maksymiukiem i Januszem Olejniczakiem (m.in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Teatro Massimo w Palermo czy Carnegie Hall w Nowym Jorku).

Od 2018 roku prowadzi autorski program muzyczny w radio, poświęcony polskiej muzyce rozrywkowej do roku 1949. W 2010 roku nagrał płytę Młynarski Plays Młynarski poświęconą twórczości swego ojca Wojciecha Młynarskiego (1941-2017) , który był jednym z najważniejszych autorów tekstów piosenek w Polsce w XX wieku.

Współpracuje z wybitnymi instrumentalistami swojego pokolenia.  Fascynuje się muzyką Afryki, polskiej wsi regionu Mazowsza Południowego oraz Podhala co słychać w twórczości trio „Polonka”, które tworzy z Piotrem Zabrodzkim – pozytyw organowy i Michałem Górczyńskim – klarnet kontrabasowy.

Retroteka #6 | Wieczór karnawałowy
Dodano: 10.02.2022

Mała Orkiestra Dancingowa Noama Zylberberga i Jan Emil Młynarski otworzą szóstą Retrotekę w kinie Iluzjon! Podczas koncertu 19 lutego o godz. 19.00 usłyszymy zrekonstruowane dźwięki wczesnego polskiego popu ukryte pod szumem starej płyty. Po koncercie zapraszamy na pokaz filmów w klimacie karnawałowym: Dziś mamy bal i Dwie Joasie.

Kino Iluzjon
ul. Narbutta 5oA, Warszawa
więcej >>

Bilety: 

Koncert będzie transmitowany na Ninateka.pl.

 

godz. 19.00
koncert Małej Orkiestry Dancingowej Noama Zylberberga

Dwunastoosobowy skład wykonuje muzykę dwudziestolecia międzywojennego zgodnie z duchem czasów, z której pochodzi. Korzystając z oryginalnych nagrań, orkiestra przygotowuje aranżacje utworów w takiej postaci, w jakiej zostały skomponowane i wykonuje je zachowując wierność stylowi. Mała Orkiestra Dancingowa gra wczesny polski pop, bez nostalgii rekonstruując dźwięki ukryte pod szumem starej płyty. Grając tanga, fokstroty czy slowfoksy  artyści wydobywają ze swojego repertuaru element taneczny i rozrywkowy. Orkiestrę regularnie można spotkać w warszawskim klubie SPATiF. To właśnie tutaj od 4 lat warszawiacy specjalnie przychodzą na imprezy Małej Orkiestry Dancingowej. Orkiestra wydała dwa albumy: Mała Orkiestra Dancingowa (2018) i Wczesny Polski Pop (2021).

godz. 20:30 (godzina orientacyjna)
pokaz filmów

Dziś mamy bal
reż. Jerzy Zarzycki, Tadeusz Kowalski, , 7 min., 1932, Polska

Film w oryginalny, dynamiczny sposób prezentuje Bal Młodej Architektury w 1932 roku. Impresja filmowa ukazuje w sposób niedosłowny przygotowania do balu, telefoniczne uzgodnienia z innymi zaproszonymi gośćmi, odwiedziny w domu towarowym braci Jabłkowskich, przyjazd na bal oraz szaleństwo w salach dancingu do białego rana. Był to pierwszy reportaż dokumentalny, potraktowany w sposób artystyczny.

o filmie >>

Dwie Joasie
reż. Mieczysław Krawicz, 86 min., 1935, Polska

Joasia jest piękną dziewczyną. Nękana amorami swoich przełożonych co chwila zmuszona jest zmieniać pracę. Aby temu zapobiec, przed kolejną rozmową kwalifikacyjną przebiera się za brzydką dziewczynę. Wkrótce zakochuje się w swoim nowym szefie, Robercie. Jej rywalką jest Flora, jego kapryśna i wybuchowa kochanka. Aby zdobyć serce Roberta, Joasia decyduje się prowadzić podwójne życie. Typowa dla lat 30. komedia pomyłek, w której zobaczymy popularny w tamtych czasach Bal Mody, a także zajrzymy do luksusowego salonu odzieżowego.

o filmie >>


Mała Orkiestra Dancingowa Noama Zylberberga

Dwunastoosobowy skład wykonuje muzykę dwudziestolecia międzywojennego zgodnie z duchem czasów, z której pochodzi. Korzystając z oryginalnych nagrań, orkiestra przygotowuje aranżacje utworów w takiej postaci, w jakiej zostały skomponowane i wykonuje je zachowując wierność stylowi. Mała Orkiestra Dancingowa gra wczesny polski pop, bez nostalgii rekonstruując dźwięki ukryte pod szumem starej płyty. Grając tanga, fokstroty czy slowfoksy  artyści wydobywają ze swojego repertuaru element taneczny i rozrywkowy. Orkiestrę regularnie można spotkać w warszawskim klubie SPATiF. To właśnie tutaj od 4 lat warszawiacy specjalnie przychodzą na imprezy Małej Orkiestry Dancingowej. Orkiestra wydała dwa albumy: Mała Orkiestra Dancingowa (2018) i Wczesny Polski Pop (2021).

ARTYŚCI

Jan Emil Młynarski – śpiew / prowadzenie koncertu

MAŁA ORSKIETRA DANCINGOWA NOAMA ZYLBERBERGA W SKŁADZIE:

Noam Zylberberg - śpiew / pianino / kierownictwo artystyczne

Michał Górczyński - klarnet / saksofon

Michał Robak - klarnet / saksofon

Maurycy Idzikowski – trąbka

Filip Mazur – trąbka

Dagna Sadkowska – skrzypce

Zofia Endzelm – skrzypce

Olga Owczynnikow – skrzypce

Mikołaj Majkusiak – akordeon

Andrzej Izdebski - gitara / banjo

Łukasz Owczynnikow – kontrabas

Krzysztof Szmańda – perkusja / wibrafon

 



The Website is co-financed by the European Union from the European Regional Development Fund
within the framework of the Operational Programme – Infrastructure and Environment.