Dodano: 06.08.2019
Jedyny zachowany polski film z Polą Negri zostanie pokazany na 15. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki i Filmu w Jecheon w Korei Południowej. To pierwszy pokaz „Bestii”/ "The Polish Dancer” w Azji.
Azjatycką repremierę „Bestii” (1917/1921) zaplanowano na 9 sierpnia. Pokazowi będzie towarzyszyć koncert na żywo w wykonaniu Marcina Pukaluka – muzyka, performera, producenta muzycznego, który od lat tworzy kompozycję do niemych filmów.
O festiwalu
Międzynarodowy Festiwal Muzyki i Filmu w Jecheon (JIMFF), zainaugurowany w 2005 roku, to uczta zarówno dla kinomanów, jak i melomanów. Festiwal jest skierowany do szerokiej publiczności i łączy też różne gatunki muzyczne i filmowe.
Gospodarzem imprezy jest Jecheon – przytulne i malownicze miasto w prowincji Chungcheongbuk (Korea Południowa). Jego największą i najbardziej znaną atrakcją jest jezioro Cheongpung-ho, które urzeka turystów naturalnym pięknem.
W czasie festiwalu (8-13.08.2019) można zobaczyć kilkadziesiąt filmów i uczestniczyć w wielu koncertach oraz spotkaniach tematycznych. W głównym cyklu „World Music Film Today” prezentowane są współczesne filmy fabularne i dokumentalne, w których kluczową rolę odgrywa muzyka. JIMFF prezentuje też najnowsze koreańskie filmy muzyczne, a od 2006 roku w ramach sekcji „Cinema Concert” pokazywane są filmy z muzyką na żywo.
O filmie
„Bestia” to historia tragicznego miłosnego trójkąta: Pola, dziewczyna z małej wsi, ucieka do Warszawy, porzucając dom i zazdrosnego adoratora Dmitra. W stolicy zyskuje sławę jako tancerka i serce żonatego Alexisa. Wkrótce jednak pojawia się tu żądny zemsty Dmitri…
„Bestia” jest jednym z ośmiu filmów, jakie Pola – pierwsza gwiazda Sfinksa – nakręciła dla wytwórni i jedynym zachowanym. Dostrzeżona dzięki nim w Niemczech, podpisała kontrakt z tamtejszą wytwórnią, co skończyło się głośnym procesem, jaki wytoczył jej Hertz. Na mocy niekorzystnego wyroku musiała wypełnić swoje zobowiązania wobec Sfinksa, po czym kontynuowała karierę w Niemczech. Przełomem była współpraca z reżyserem Ernstem Lubitschem, która stała się dla obojga przepustką do Hollywood. Popularność niemieckich filmów Poli Negri w USA wykorzystał nowojorski prawnik Jesse A. Levinson, który pod koniec 1921 roku kupił „Bestię”, dokonał jej nieznacznej przeróbki i dystrybuował w Stanach Zjednoczonych jako "The Polish Dancer". Był to – wedle zachowanej dokumentacji – pierwszy polski film pokazywany w USA.
Eksport „Bestii” do Stanów Zjednoczonych pozwolił zachować obraz do dnia dzisiejszego. Wszystkie polskie kopie filmu zaginęły lub zostały zniszczone w czasie wojny. W Museum of Modern Art w Nowym Jorku przetrwała jednak kopia nitro, która w czerwcu 1963 roku została wysłana do Polski. Wykonano z niej następnie kontrnegatyw aceto, który do dziś znajduje się w zbiorach FINA.
O rekonstrukcji filmu
W 2017 roku, w stulecie premiery filmu Hertza, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny przeprowadziła jego restaurację cyfrową.
Podstawę restauracji stanowiła kopia "The Polish Dancer", którą FINA dostała od MoMA.
Prace nad filmem przeprowadzono w studiach DI Factory oraz ReKino. Projekt został dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Premierowy pokaz odrestaurowanej „Bestii/ The Polish Dancer” Aleksandra Hertza z muzyką na żywo w wykonaniu Antonio Coppoli, znalazł się w programie 31. edycji festiwalu filmowego Il Cinema Ritrovato w Bolonii. „Bestia” zagościła także w Stambule, gdzie została pokazana podczas 4. Międzynarodowych Dni Kina Niemego. Film Aleksandra Hertza otworzył też 15. Święto Niemego Kina, którego główną bohaterką była Pola Negri. Pokazowi towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu Włodka Pawlika, która wkrótce znajdzie się w wydawnictwie płytowym z filmem „Bestia”/ "The Polish Dancer”.
FESTIWAL KINA MIĘDZYWOJENNEGO W POZNANIUDodano: 01.08.2019
Dwa miesiące projekcji : komedie romantyczne, melodramaty, ujęcia historyczne, prelekcje i wydarzenia towarzyszące. Po raz trzeci Poznań zaprasza na Festiwal Kina Międzywojennego
W trakcie festiwalu będzie można zobaczycie łącznie dwanaście filmów z okresu międzywojennego, które zostały poddane restauracji cyfrowej przez Filmotekę Narodową Filmowy -Instytut Audiowizualny w ramach projektu Nitrofilm. Przed każdą projekcją odbędzie się prelekcja wprowadzająca w tematykę filmu i odsłaniająca kulisy jego powstania.
REPERTUAR:
Sierpień
02.08 – Ada, to nie wypada // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)
03.08 – Sportowiec mimo woli // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)
04.08 – Szaleńcy // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)
07.08 – Jadzia // 18:00 // KontenerART
10.08 – Zew morza // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)
17.08 – Rok 1863 // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)
21.08 – Dwie Joasie // 18:00 // KontenerART
24.08 – Pierwsza miłość Kościuszki // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)
30.08 – Fredek uszczęśliwia świat // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)
31.08 – Halka // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)
Wrzesień
(szczegółowe daty projekcji już wkrótce)
Doktór Murek
Pan Tadeusz
W tym roku projekcje odbędą się w dwóch miejscach: KontenerArt (ul. Ewangelicka oraz w Placówce klubie mieszczącym się w piwnicy Teatru Polskiego (ul. 27 Grudnia 8/10).
Wstęp na wydarzenia jest darmowy.
Po raz pierwszy uczestnicy festiwalu obok projekcji będą mogli wziąć udział w wydarzeniach towarzyszących. Festiwal zaprasza na rodzinny KINOSPACER w formie gry miejskiej oraz KINOWARSZTATY podczas których powstanie dokument mieszkańcach Poznania.
Szczegółowy program warsztatów i gry miejskiej na profilu @Fundacja Kulturakcja.
Projekt jest współfinansowany ze środków @Miasto Poznań.
#poznańwspiera
Organizatorem wydarzenia jest Fundacja KulturAkcja. Filmoteka Narodowa- Instytut Audiowizualny jest partnerem festiwalu.
- 2022
- Grudzień (2)
- Październik (2)
- Wrzesień (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2021
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (4)
- Kwiecień (1)
- Luty (1)
- 2020
- Grudzień (1)
- Listopad (3)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (3)
- Lipiec (1)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2019
- Grudzień (3)
- Listopad (2)
- Październik (4)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Luty (2)
- Styczeń (3)
- 2018
- Grudzień (4)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (3)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (4)
- Maj (4)
- Kwiecień (1)
- Marzec (2)
- Styczeń (2)
- 2017
- Grudzień (2)
- Listopad (3)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (3)
- Kwiecień (2)
- Marzec (3)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2016
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (7)
- Lipiec (5)
- Czerwiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Styczeń (1)
- 2015
- Grudzień (4)
- Listopad (2)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Luty (3)
- Styczeń (4)
- 2014
- Grudzień (2)
- Wrzesień (3)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (2)
- Maj (1)
- Kwiecień (4)
- Marzec (6)
- Luty (1)
- Styczeń (1)
- 2013
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (4)
- Lipiec (4)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Marzec (1)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2012
- Grudzień (1)
- Listopad (4)
- Październik (3)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (3)
- Maj (10)
- Kwiecień (5)
- Luty (3)
- Styczeń (3)
- 2011
- Grudzień (2)
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2010
- Grudzień (1)
- Październik (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)