AZJATYCKA REPREMIERA „BESTII”
Dodano: 06.08.2019

Jedyny zachowany polski film z Polą Negri zostanie pokazany na 15. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki i Filmu w Jecheon w Korei Południowej. To pierwszy pokaz „Bestii”/ "The Polish Dancer” w Azji.

Azjatycką repremierę „Bestii” (1917/1921) zaplanowano na 9 sierpnia. Pokazowi będzie towarzyszyć koncert na żywo w wykonaniu Marcina Pukaluka –  muzyka, performera, producenta muzycznego, który od lat tworzy kompozycję do niemych filmów. 

WIĘCEJ O MUZYKU

 

O festiwalu

Międzynarodowy Festiwal Muzyki i Filmu w Jecheon (JIMFF), zainaugurowany w 2005 roku,  to uczta zarówno dla kinomanów, jak i melomanów. Festiwal jest skierowany do szerokiej publiczności i łączy też różne gatunki muzyczne i filmowe.

Gospodarzem imprezy  jest Jecheon – przytulne i malownicze miasto w prowincji Chungcheongbuk (Korea Południowa). Jego największą i najbardziej znaną atrakcją jest jezioro Cheongpung-ho, które urzeka turystów naturalnym pięknem.

W czasie festiwalu (8-13.08.2019) można zobaczyć kilkadziesiąt filmów i uczestniczyć w wielu koncertach oraz spotkaniach tematycznych.  W głównym cyklu „World Music Film Today” prezentowane są współczesne filmy fabularne i dokumentalne, w których kluczową rolę odgrywa muzyka. JIMFF prezentuje też najnowsze koreańskie filmy muzyczne, a od 2006 roku w ramach sekcji Cinema Concert” pokazywane są filmy z muzyką na żywo.

 

WIĘCEJ O FESTIWALU

 


O filmie

„Bestia” to historia tragicznego miłosnego trójkąta: Pola, dziewczyna z małej wsi, ucieka do Warszawy, porzucając dom i zazdrosnego adoratora Dmitra. W stolicy zyskuje sławę jako tancerka i serce żonatego Alexisa. Wkrótce jednak pojawia się tu żądny zemsty Dmitri…

„Bestia” jest jednym z  ośmiu filmów, jakie Pola – pierwsza gwiazda Sfinksa – nakręciła dla wytwórni i jedynym zachowanym. Dostrzeżona dzięki nim w Niemczech, podpisała kontrakt z tamtejszą wytwórnią, co skończyło się głośnym procesem, jaki wytoczył jej Hertz. Na mocy niekorzystnego wyroku musiała wypełnić swoje zobowiązania wobec Sfinksa, po czym kontynuowała karierę w Niemczech. Przełomem była współpraca z reżyserem Ernstem Lubitschem, która stała się dla obojga przepustką do Hollywood. Popularność niemieckich filmów Poli Negri w USA wykorzystał nowojorski prawnik Jesse A. Levinson, który pod koniec 1921 roku kupił „Bestię”, dokonał jej nieznacznej przeróbki i dystrybuował w Stanach Zjednoczonych jako "The Polish Dancer". Był to – wedle zachowanej dokumentacji – pierwszy polski film pokazywany w USA.

Eksport „Bestii” do Stanów Zjednoczonych pozwolił zachować obraz do dnia dzisiejszego. Wszystkie polskie kopie filmu zaginęły lub zostały zniszczone w czasie wojny. W Museum of Modern Art w Nowym Jorku przetrwała jednak kopia nitro, która w czerwcu 1963 roku została wysłana do Polski. Wykonano z niej następnie kontrnegatyw aceto, który do dziś znajduje się w zbiorach FINA.

 

FRAGMENT FILMU


O rekonstrukcji filmu

W 2017 roku, w stulecie premiery filmu Hertza, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny przeprowadziła jego restaurację cyfrową.

Podstawę restauracji stanowiła kopia "The Polish Dancer", którą FINA dostała od MoMA.

Prace nad filmem przeprowadzono w studiach DI Factory oraz ReKino. Projekt został dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Premierowy pokaz odrestaurowanej „Bestii/ The Polish Dancer” Aleksandra Hertza z muzyką na żywo w wykonaniu Antonio Coppoli, znalazł się w programie 31. edycji festiwalu filmowego Il Cinema Ritrovato w Bolonii. „Bestia” zagościła także w Stambule, gdzie została pokazana podczas 4. Międzynarodowych Dni Kina Niemego. Film Aleksandra Hertza otworzył też 15. Święto Niemego Kina, którego główną bohaterką była Pola Negri. Pokazowi  towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu Włodka Pawlika, która wkrótce znajdzie się  w wydawnictwie płytowym z filmem „Bestia”/ "The Polish Dancer”. 

FESTIWAL KINA MIĘDZYWOJENNEGO W POZNANIU
Dodano: 01.08.2019

Dwa miesiące projekcji : komedie romantyczne, melodramaty, ujęcia historyczne, prelekcje i wydarzenia towarzyszące. Po raz trzeci Poznań zaprasza na Festiwal Kina Międzywojennego

W trakcie festiwalu będzie można zobaczycie łącznie dwanaście filmów z okresu międzywojennego, które zostały poddane restauracji cyfrowej przez Filmotekę Narodową Filmowy -Instytut Audiowizualny w ramach projektu Nitrofilm. Przed każdą projekcją odbędzie się prelekcja wprowadzająca w tematykę filmu i odsłaniająca kulisy jego powstania.

REPERTUAR:

Sierpień

02.08 – Ada, to nie wypada // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

03.08 – Sportowiec mimo woli // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

04.08 – Szaleńcy // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

07.08 – Jadzia // 18:00 // KontenerART

10.08 – Zew morza // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

17.08 – Rok 1863 // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

21.08 – Dwie Joasie // 18:00 // KontenerART

24.08 – Pierwsza miłość Kościuszki // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

30.08 – Fredek uszczęśliwia świat // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

31.08 – Halka // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

Wrzesień

(szczegółowe daty projekcji już wkrótce)

Doktór Murek

Pan Tadeusz

W tym roku projekcje odbędą się w dwóch miejscach: KontenerArt (ul. Ewangelicka oraz w Placówce klubie mieszczącym się w piwnicy Teatru Polskiego (ul. 27 Grudnia 8/10).

Wstęp na wydarzenia jest darmowy.

Po raz pierwszy uczestnicy festiwalu obok projekcji będą mogli wziąć udział w wydarzeniach towarzyszących. Festiwal zaprasza na rodzinny KINOSPACER w formie gry miejskiej oraz KINOWARSZTATY podczas których powstanie dokument mieszkańcach Poznania.

Szczegółowy program warsztatów i gry miejskiej na profilu @Fundacja Kulturakcja.  

Projekt jest współfinansowany ze środków @Miasto Poznań.

#poznańwspiera

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja KulturAkcja. Filmoteka Narodowa- Instytut Audiowizualny jest partnerem festiwalu.

 


The Website is co-financed by the European Union from the European Regional Development Fund
within the framework of the Operational Programme – Infrastructure and Environment.