Dodano: 30.05.2018
Odnaleziony w 2009 roku, w piwnicy kościoła w Sosnowcu „Pies Baskerville’ów”, został w poddany konserwacji i digitalizacji w pracowniach Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Jest to jedyna znana kopia taśmy 35mm adaptacji z 1929 roku, która przez lata uznanawana była za zaginioną. Repremiera odrestaurowanego filmu już 2 czerwca na San Francisco Silent Film Festival!
Z Sosnowca do San Francisco
Dzięki wspólnym wysiłkom fundacji San Francisco Silent Film Festival i Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, zaginione dzieło Richarda Oswalda zostało odrestaurowane cyfrowo. Dodatkowo, nośnik 35mm został uzupełniony o odkryte w trakcie trwania prac fragmenty z nośnika amatorskiego Pathe Babe 9,5mm, znajdującego się w rękach prywatnego kolekcjonera.
Najbardziej czasochłonna okazała się konserwacja i przygotowanie filmu do digitalizacji. Do zapomnianych w przykościelnej piwnicy puszek przez ponad pół wieku nikt nie zaglądał. Brak wentylacji, zbyt wysoka temperatura, a przede wszystkimi wilgotność zwykle w szybkim czasie doprowadzają do rozkładu taśmy. Mimo to, stan nośnika był na tyle dobry, że dzięki żmudnej pracy konserwatorów uratowano jego zawartość. Odrestaurowana taśma została założona na skaner filmowy i zdigitalizowana w wysokiej kinowej rozdzielczości 4K.
Wiosną 2017 roku cyfrowe materiały z obu kopii zostały wysłane do San Francisco, do studia restaurującego filmy w partnerstwie z SFSFF. Badaniem historii i zachowanej dokumentacji filmu zajął się prof. Russell Merritt z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, specjalizujący się w tematyce adaptacji. Po porównaniu nośników i scaleniu filmu w możliwie pełną całość, nastąpiły wielomiesięczne prace restauratorskie. Chociaż ta faza prac w odbywała się już za oceanem, to każdy kolejny etap był akceptowany wspólnie ze specjalistami z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.
Repremiera
Efekt końcowy prac obu instytucji zostanie zaprezentowany publiczności podczas 23. edycji San Francisco Silent Film Festival. Uroczysta projekcja filmu odbędzie się w słynnym kinie „Castro Palace”, mogącym pomieścić ponad 1400 widzów. Repremierze towarzyszyć będzie wykonywana na żywo ścieżka dźwiękowa, napisana przez Güntera Buchwalda, kompozytora specjalizującego się w akompaniamencie do filmów niemych.
ZASADY PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH PRZEZ FINADodano: 28.05.2018
Informacja związana z wejściem w życie nowych unijnych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (tzw. RODO), które ujednolicają i regulują zasady ochrony i przetwarzania danych osobowych na terenie Unii Europejskiej.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych przez FINA
Dodano: 18.05.2018
Inauguracja letniego programu filmowego na dziedzińcu FINA będzie jednocześnie zwieńczeniem wystawy „Przyszłość będzie inna”, która trwa w Zachęcie do 27 maja. W programie pokaz filmu „Kobiety nad przepaścią” i dyskusja o organizacjach kobiecych w przedwojennej Polsce, kinie Michała Waszyńskiego oraz samej wystawie.
Program
Spotkanie
Projekcję filmu poprzedzi rozmowa z udziałem dr hab. Moniki Talarczyk z łódzkiej Filmówki, filmografki Katarzyny Wajdy z FINA, kuratorki wystawy Joanny Kordjak i kuratora programu filmowego Zachęty Stanisława Welbela.
Kobiety nad przepaścią, reż. Michał Waszyński, Emil Chaberski, 1938, 75 minut
Zrealizowany w 1938 roku dramat obyczajowy dotyka wciąż niepokojąco aktualnego problemu przestępczych praktyk zwabiania młodych Polek za granicę obietnicami łatwego zarobku i zmuszania ich do prostytucji. W filmie śledzimy losy młodej wiejskiej dziewczyny, Marysi Żurkówny, która wierzy, że w Brazylii czeka ją lepszy los niż w targanej kryzysami Polsce. Na miejscu okazuje się, jaką naiwnością wykazała się, wierząc na słowo „życzliwym” ludziom, którzy okazali się handlarzami żywym towarem.
Źródło: Fototeka FINA
Wstęp
Pokaz odbywa się z wykorzystaniem słuchawek bezprzewodowych. Do ich wypożyczenia niezbędny będzie dowód tożsamości ze zdjęciem.
Przy niesprzyjającej pogodzie pokaz zostanie przeniesiony do sali audiowizualnej Ziemia Obiecana.
Liczba słuchawek (200) oraz miejsc na w sali (120) jest ograniczona.
Wystawa
Współorganizowaną przez FINA wystawę „Przyszłość będzie inna. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918”, poświęconą dwudziestoleciu międzywojennemu w Polsce, można oglądać w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki od 24 lutego do 27 maja 2018.
Kiedy i gdzie
Piątek | 25.05.2018, godz. 21:00-23.00 | Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny, Wałbrzyska 3/5, 02-739 Warszawa, Dziedziniec Cztery Pory Roku
PRZEDWOJENNE FILMY W MAJOWYM KINIE ILUZJONDodano: 02.05.2018
Wszystkich miłośników starego, polskiego kina zapraszamy w maju do warszawskiego kina Iluzjon. Przedwojenne produkcje zostaną zaprezentowane w dwóch specjalnych cyklach: „Retrokino" i „Stara miłość nie rdzewieje".
Pod hasłem „Stara miłość nie rdzewieje” zobaczymy film „Książątko” Konrada Toma i Stanisława Szebego – komedię pomyłek wykorzystującą dość popularny w przedwojennym kinie polskim motyw przebierania kobiety za mężczyznę. W filmie zobaczymy popularnych aktorów: Eugeniusza Bodo, Karolinę Lubieńską, Stanisława Sielańskiego, Antoniego Fertnera, Jerzego Marra oraz Józefa Orwida.
05. 05, godz. 18:00 i 26.05 godz. 16:00 | KSIĄŻĄTKO reż. Konrad Tom, Stanisław Szebego, Polska 1937
Do filmu prelekcję wygłosi filmograf z FINA – Michał Pieńkowski
W popularnym cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” zobaczymy dwa filmy zrekonstruowane w projekcie Nitrofilm.
06.05 | 16:00 ZEW MORZA, reż. Henryk Szaro, Polska 1927
27.05 | 16:00 DOKTÓR MUREK, reż. Juliusz Gardan, Polska 1939
Zapraszamy!
- 2022
- Grudzień (2)
- Październik (2)
- Wrzesień (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2021
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (4)
- Kwiecień (1)
- Luty (1)
- 2020
- Grudzień (1)
- Listopad (3)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (3)
- Lipiec (1)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2019
- Grudzień (3)
- Listopad (2)
- Październik (4)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Luty (2)
- Styczeń (3)
- 2018
- Grudzień (4)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (3)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (4)
- Maj (4)
- Kwiecień (1)
- Marzec (2)
- Styczeń (2)
- 2017
- Grudzień (2)
- Listopad (3)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (3)
- Kwiecień (2)
- Marzec (3)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2016
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (7)
- Lipiec (5)
- Czerwiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Styczeń (1)
- 2015
- Grudzień (4)
- Listopad (2)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Luty (3)
- Styczeń (4)
- 2014
- Grudzień (2)
- Wrzesień (3)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (2)
- Maj (1)
- Kwiecień (4)
- Marzec (6)
- Luty (1)
- Styczeń (1)
- 2013
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (4)
- Lipiec (4)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Marzec (1)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2012
- Grudzień (1)
- Listopad (4)
- Październik (3)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (3)
- Maj (10)
- Kwiecień (5)
- Luty (3)
- Styczeń (3)
- 2011
- Grudzień (2)
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2010
- Grudzień (1)
- Październik (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)