Dodano: 28.09.2017
Lato w Bolonii, jesień w Pordenone – włoskie tournée Poli Negri trwa: w czerwcu na 31. festiwalu Il Cinema Ritrovato w Bolonii swoją premierę miała „Bestia” (1917), jedyny zachowany film aktorki z wczesnego, polskiego okresu jej kariery. 6 października na prestiżowym 36. Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone pokazana zostanie „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (1918), jeden z tytułów otwierających niemiecką część filmografii gwiazdy. Film zaprezentowany będzie w cyklu „Pola Negri: The First Phase of Stardom”.
O festiwalu
Odbywający się od 30 września do 7 października Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone to największy na świecie festiwal kina niemego i jedno z najważniejszych wydarzeń filmowych na świecie. W zeszłym roku, podczas jubileuszowej 35. edycji, po raz pierwszy w historii imprezy odbyła się – jako „Polish Silents” – ciesząca się olbrzymim zainteresowaniem publiczności, przygotowana przez Filmotekę Narodową retrospektywa polskiego kina niemego, w ramach której pokazano pięć filmów fabularnych („Zew morza”, „Mocny człowiek”, „Pan Tadeusz”, „Janko Muzykant” i „Ludzie bez jutra”) oraz dwanaście dokumentów i kronik filmowych z początku XX wieku. Uzupełnieniem cyklu był panel naukowy poświęcony badaniom historyczno-filmowym i problematyce rekonstrukcji/restauracji zabytków polskiej kinematografii. Podczas tegorocznej edycji silniej swoją obecność zaznaczy kino szwedzkie i japońskie, licznym festiwalowym projekcjom – m.in. w cyklach poruszających problem skutków I wojny światowej czy opowiadających o początkach westernu – towarzyszyć będą wydarzenia specjalne, wykłady i lekcje mistrzowskie (masterclass), wręczona też zostanie doroczna Nagroda imienia Jeana Mitry.
Fragment filmu „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (1918), reż. Eugen Illés, źródło: Repozytorium Cyfrowe FINA
„Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” – o filmie
Polskie kino – i Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny – w Pordenone reprezentować będzie jego pierwsza gwiazda, Pola Negri. Przypadającą w 2017 roku 120. rocznicę urodzin i 30. śmierci aktorki organizatorzy uhonorowali cyklem „Pola Negri: The First Phase of Stardom”, przypominającym filmy otwierające na dobre niemiecki rozdział jej kariery. W jego ramach pokazane zostaną „Carmen” (1918) Ernsta Lubitscha oraz „Żółty paszport” (1918) i „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (1918) Eugena Illésa. Ten ostatni – zrealizowana dla berlińskiej wytwórni „Union” historia miłosnego trójkąta z tragiczną puentą – przez samą gwiazdę, już od lat 20. umiejętnie kreującą swój wizerunek, została wykreślona z oficjalnej filmografii. Przez lata „Mania….” uznawana była za film bezpowrotnie utracony – aż do roku 2006, gdy Filmoteka Narodowa kupiła kopię (prawdopodobnie jedyną na świecie) od czeskiego kolekcjonera. Wówczas poddano ją kompleksowej rekonstrukcji, która m.in. podkreśliła niezwykłość scenografii Paula Leniego, wzmocnioną dodatkową efektem wirażowania, stanowiącą – obok wartkiej dramaturgii, interesujących kreacji aktorskich czy ciekawych zabiegów operatorskich – atut filmu. Jego główną atrakcją pozostaje oczywiście Pola Negri jako tytułowa Mania: obdarzona oryginalną urodą, pięknymi – eksponowanymi zbliżeniami kamery – oczami i bogatą mimiką daje pokaz swojego, jak pisali o niej krytycy – emocjonalnego stylu. I talentu tanecznego: już w jej polskich, realizowanych dla „Sfinksa” filmach sceny ekspresyjnego, zmysłowego tańca stanowiły wizytówkę pierwszego wampa rodzimego kina. Nieprzypadkowe też nazwisko bohaterki, Walkowska, bo Negri w zagranicznych filmach przemycać będzie polskie akcenty, np. kilka słów w ojczystym języku.
Repremiera „Mani….” odbyła się 4 września 2011 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie z towarzyszeniem granej na żywo muzyki, skomponowanej specjalnie na tę okazję przez Jerzego Maksymiuka. Pokazy filmu stanowiły część programu kulturalnego polskiej prezydencji w Unii Europejskiej (2011). Obecność na Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone to kolejny przejaw jego drugiego życia.
Więcej informacji: www.giornatedelcinemamuto.it
- 2022
- Grudzień (2)
- Październik (2)
- Wrzesień (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2021
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (4)
- Kwiecień (1)
- Luty (1)
- 2020
- Grudzień (1)
- Listopad (3)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (3)
- Lipiec (1)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2019
- Grudzień (3)
- Listopad (2)
- Październik (4)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Luty (2)
- Styczeń (3)
- 2018
- Grudzień (4)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (3)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (4)
- Maj (4)
- Kwiecień (1)
- Marzec (2)
- Styczeń (2)
- 2017
- Grudzień (2)
- Listopad (3)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (3)
- Kwiecień (2)
- Marzec (3)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2016
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (7)
- Lipiec (5)
- Czerwiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Styczeń (1)
- 2015
- Grudzień (4)
- Listopad (2)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Luty (3)
- Styczeń (4)
- 2014
- Grudzień (2)
- Wrzesień (3)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (2)
- Maj (1)
- Kwiecień (4)
- Marzec (6)
- Luty (1)
- Styczeń (1)
- 2013
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (4)
- Lipiec (4)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Marzec (1)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2012
- Grudzień (1)
- Listopad (4)
- Październik (3)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (3)
- Maj (10)
- Kwiecień (5)
- Luty (3)
- Styczeń (3)
- 2011
- Grudzień (2)
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2010
- Grudzień (1)
- Październik (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)