Dodano: 16.07.2010
W zeszłym tygodniu Pracownia Restauracji Taśmy Filmowej wyposażona została w najnowszej generacji sprzęt do digitalizacji i naświetlania materiałów filmowych. Oczekiwany skaner przyjechał z Niemiec z firmy Arnold & Richter Cine Technik GmbH& Co. Betriebs KG. Trzy dni trwał rozładunek, montaż i testowanie urządzenia.
Skaner znajduje się w osobnym pomieszczeniu, w którym utrzymywana jest dość niska temperatura. Jest on wyposażony w wiele nowoczesnych narzędzi, m.in. specjalne rolki czyszczące taśmę z pyłków i drobinek kurzu.
Jednym z najnowszych rozwiązań w dziedzinie cyfryzacji starych materiałów filmowych jest mokra bramka (z ang. wet gate). Jest to system skanowania na mokro. Taśma zanurzona jest w specjalnym płynie, który wnika w rysy i powoduje, że światło sklanera mniej się na nich załamuje. W efekcie na zeskanowanym obrazie rysy są dużo mniej widoczne i łatwiejsze do cyfrowego usunięcia.
Taśma przesuwana jest za pomocą zębatek. Jeżeli materiały filmowe mają bardzo zniszczoną perforację, mają bardzo duży skurcz lub z jakichś powodów nie powinny mieć kontaktu z zębatkami, możliwy jest także przesuw przez specjalny system gumowych rolek bez ich użycia.
Zakup sprzętu cenionej na rynku niemieckiej firmy to kluczowa inwestycja realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wyposażenie Pracowni Restauracji Taśmy Filmowej w jedyny w Polsce, najnowszej generacji sprzęt do digitalizacji i naświetlania materiałów filmowych o mocnym zniszczeniu podłoża emulsji światłoczułej umożliwi wieczyste zabezpieczenie najcenniejszego zbioru polskich filmów przedwojennych. Projekt Filmoteki Narodowej zakłada przeniesienie obrazu analogowego 43 tytułów klasyki przedwojennego kina z taśmy filmowej nitro do pliku cyfrowego w rozdzielczości 4K. Po starannej konserwacji, digitalizacji i rekonstrukcji filmy te będą dostępne w formacie kina cyfrowego i telewizji HD.
PREZENTACJA PROJEKTU
Dodano: 06.07.2010
W dniach 26 czerwca - 3 lipca 2010 w Bolonii odbyła się 24. edycja festiwalu IL CINEMA RITROVATO organizowanego przez Cineteca Bologna. Festiwal skupiony wokół dawnych filmów, w tym niemych, należy do największych tego typu imprez na świecie. Podczas ośmiu festiwalowych dni pokazano ponad 310 filmów, z różnych epok, wiele z nich starannie odrestaurowanych i zdigitalizowanych.
Festiwalowi towarzyszyło spotkanie Association des Cinémathèques Européennes (ACE), w trakcie którego Dyrektor Filmoteki Narodowej zaprezentował projekt NITROFILM – „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”. Duże zainteresowanie wzbudził plan digitalizacji filmów na materiałach łatwopalnych nitro i ich cyfrowe zabezpieczenie w rozdzielczości 4K, która chroni autentyzm materiału filmowego w jego cyfrowej postaci. Filmem szczególnie oczekiwanym podczas przyszłych edycji festiwalu IL CINEMA RITROVATO będzie z pewnością „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” z 1918 roku z polską gwiazdą w roli głównej - Polą Negri. Filmoteka Narodowa posiada jedyną zachowaną kopię tego filmu, której rekonstrukcja planowana jest w najbliższej przyszłości w ramach projektu NITROFILM.
Wielu uczestników spotkania, reprezentujących ponad 30 europejskich archiwów filmowych, wykazało też duże zainteresowanie wydaną przez Filmotekę Narodową płytą DVD z rekonstrukcją niemego filmu „Mogiła Nieznanego Żołnierza”.
- 2022
- Grudzień (2)
- Październik (2)
- Wrzesień (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2021
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (4)
- Kwiecień (1)
- Luty (1)
- 2020
- Grudzień (1)
- Listopad (3)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (3)
- Lipiec (1)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2019
- Grudzień (3)
- Listopad (2)
- Październik (4)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Luty (2)
- Styczeń (3)
- 2018
- Grudzień (4)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (3)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (4)
- Maj (4)
- Kwiecień (1)
- Marzec (2)
- Styczeń (2)
- 2017
- Grudzień (2)
- Listopad (3)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (2)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Maj (3)
- Kwiecień (2)
- Marzec (3)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2016
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (2)
- Wrzesień (7)
- Lipiec (5)
- Czerwiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Styczeń (1)
- 2015
- Grudzień (4)
- Listopad (2)
- Wrzesień (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Maj (2)
- Kwiecień (1)
- Luty (3)
- Styczeń (4)
- 2014
- Grudzień (2)
- Wrzesień (3)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (2)
- Maj (1)
- Kwiecień (4)
- Marzec (6)
- Luty (1)
- Styczeń (1)
- 2013
- Grudzień (2)
- Listopad (4)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (4)
- Lipiec (4)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (3)
- Marzec (1)
- Luty (2)
- Styczeń (1)
- 2012
- Grudzień (1)
- Listopad (4)
- Październik (3)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (3)
- Czerwiec (3)
- Maj (10)
- Kwiecień (5)
- Luty (3)
- Styczeń (3)
- 2011
- Grudzień (2)
- Listopad (2)
- Październik (1)
- Wrzesień (2)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (1)
- Maj (1)
- Kwiecień (2)
- Marzec (2)
- Luty (3)
- Styczeń (1)
- 2010
- Grudzień (1)
- Październik (1)
- Sierpień (1)
- Lipiec (2)
- Czerwiec (3)
- Kwiecień (1)
- Marzec (1)