„Janko Muzykant” na Festiwalu Filmu Niemego w Krakowie
Dodano: 09.12.2022

Krakowska repremiera zrekonstruowanej wersji Janka Muzykanta odbędzie się 10 grudnia podczas 23. edycji Festiwalu Filmu Niemego. Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny jest partnerem wydarzenia.

O filmie

JANKO MUZYKANT
reż. Ryszard Ordyński, 104 min, 1930, Polska

Luźna adaptacja noweli Henryka Sienkiewicza. Wiejski chłopiec, posądzony o próbę kradzieży skrzypiec nie ginie, jak w literackim pierwowzorze, lecz trafia do domu poprawczego. Po latach robi karierę jako skrzypek, jednak cienie przeszłości ciągną się w ślad za nim.

Janko Muzykant to jeden z pierwszych polskich filmów dźwiękowych, ponieważ jednak ścieżka dźwiękowa zaginęła, a film miał plansze dialogowe i narracyjne, przez ostatnie kilkadziesiąt lat uchodził za film niemy. Kilka lat temu udało się odnaleźć oryginalne płyty gramofonowe ze ścieżką dźwiękową do Janka Muzykanta. Było to jedno z najbardziej sensacyjnych odkryć dotyczących przedwojennego polskiego kina ostatnich lat!

Film został poddany pieczołowitej rekonstrukcji cyfrowej, kilkakrotnie przerywanej przez kolejne lockdowny. Warszawska repremiera filmu Janko Muzykant w pełnej krasie znowu z dźwiękiem miała miejsce na tegorocznym Święcie Niemego Kina w kinie Iluzjon, a 10 grudnia zapraszamy na krakowską repremierę, która odbędzie się podczas 23. edycji Festiwalu Filmu Niemego.

Więcej o filmie >>

Wstęp

Bilety w cenie 20 złotych jest do kupienia przez stronę krakowskiego Kina Pod Baranami.

O Festiwalu Filmu Niemego

Festiwal Filmu Niemego w Krakowie to najstarszy w Polsce przegląd filmów niemych, prezentowanych z towarzyszeniem muzyki na żywo. Tegoroczna 23. edycja Festiwalu odbywa się pod hasłem PRZEMIANY, w którym zawierają się zmiany technologiczne, obyczajowe, ale też odważne eksperymenty z formą. W programie, obok klasyki niemego kina (Złamana lilia i Nosferatu – symfonia grozy), są poszukujące nowych środków wyrazu dzieła awangardowe autorstwa m.in. Mai Deren i Germaine Dulac oraz filmy stojące u progu dźwiękowej rewolucji (np. Skrzydła Williama A. Wellmana i Szantaż Alfreda Hitchcocka).

Wydarzenie, organizowane przez Fundację Dla Kina oraz Kino Pod Baranami, odbędzie się w dniach 8–11 grudnia. Więcej informacji na stronie festiwalu.

Fototeka FINA

 

Pokaz filmu „Janko Muzykant” Ryszarda Ordyńskiego w Iluzjonie
Dodano: 07.12.2022

Zapraszamy na specjalny mikołajkowy pokaz filmu „Janko Muzykant” w kinie Iluzjon. Prelekcję wygłosi Michał Pieńkowski filmograf FINA.

Wstęp wolny! Wejściówki można odbierać w kasie kina w dniu wydarzenia.

JANKO MUZYKANT, reż. Ryszard Ordyński, 104 min, 1930, Polska

Luźna adaptacja noweli Henryka Sienkiewicza. Wiejski chłopiec, posądzony o próbę kradzieży skrzypiec nie ginie, jak w literackim pierwowzorze, lecz trafia do domu poprawczego. Po latach robi karierę jako skrzypek, jednak cienie przeszłości ciągną się w ślad za nim.

„Janko Muzykant” to jeden z pierwszych polskich filmów dźwiękowych, ponieważ jednak ścieżka dźwiękowa zaginęła, a film miał plansze dialogowe i narracyjne, przez ostatnie kilkadziesiąt lat uchodził za film niemy. Kilka lat temu udało się odnaleźć oryginalne płyty gramofonowe ze ścieżką dźwiękową do „Janka Muzykanta”. Było to jedno z najbardziej sensacyjnych odkryć dotyczących przedwojennego polskiego kina ostatnich lat!

Film został poddany pieczołowitej rekonstrukcji cyfrowej, kilkakrotnie przerywanej przez kolejne lockdowny. Repremiera filmu „Janko Muzykant” w pełnej krasie z odzyskanym dźwiękiem miała miejsce na tegorocznym Święcie Niemego Kina, a 7 grudnia zapraszamy na specjalny dodatkowy pokaz do kina Iluzjon.

więcej o filmie >>

 


7 grudnia 2022, godz. 17:00
Kino Iluzjon
ul. Narbutta 50A

wstęp wolny

 

„Biały ślad” na festiwalu Giornate del Cinema Muto we włoskim Pordenone
Dodano: 26.10.2022

„Biały ślad” – film fabularny z 1932 roku w reżyserii Adama Krzeptowskiego odrestaurowany  i zrekonstruowany cyfrowo przez FINA, reprezentował Polskę na „Giornate del Cinema Muto” w Pordenone – jednym z najstarszych i najważniejszych na świecie festiwali kina niemego.

„Biały ślad” to film wyjątkowy, przez ówczesną krytykę powitany jako zapowiedź przewrotu w polskiej kinematografii. Rzeczywiście, pod niemal każdym względem wyróżniał się na tle polskiej produkcji filmowej lat międzywojennych. Został zrealizowany własnym sumptem i własnymi siłami przez jedną osobę, bez wsparcia wytwórni filmowej, bez hali zdjęciowej (niemal wszystkie sceny zostały nakręcone w plenerze) i co najważniejsze bez udziału gwiazd aktorskich. Całą obsadę stanowili naturszczycy, przeważnie sportowcy z Zakopanego i okolic. Największą wartością filmy były monumentalne, zapierające dech w piersiach zdjęcia skąpanych w śniegu Tatr. Tak pięknych plenerów górskich nie było w polskim kinie nigdy wcześniej ani nigdy potem.

„Biały ślad” to pierwszy polski film fabularny, który reprezentował Polskę na ważnym międzynarodowym festiwalu. Wprawdzie już wcześniej niektóre polskie filmy były wyświetlane zagranicą, ale to „Biały ślad” przeszedł do historii jako film, który swoją prapremierę miał podczas pierwszego festiwalu w Wenecji, w roku 1932.

W 2022 roku w pracowniach Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego film został zrekonstruowany i odrestaurowany cyfrowo. I znów, podobnie jak 90 lat temu, zanim film obejrzała polska publiczność, najpierw trafił do Włoch. Znalazł się w programie festiwalu „Giornate del Cinema Muto” w Pordenone. Jest to najstarszy i jeden z najważniejszych na świecie festiwali kina niemego, a jego 41. edycja odbyła się w październiku tego roku. 5 października „Biały ślad” został zaprezentowany w ramach sekcji „Venezia 90”, poświęconej 90-leciu festiwalu filmowego w Wenecji. W ramach tej sekcji zostały przypomniane wszystkie filmy nieme, które zostały wyświetlone podczas pierwszej edycji festiwalu w 1932 roku.

W Pordenone „Biały ślad” został przyjęty bardzo ciepło. Publiczność szczególnie doceniła piękne plenery tatrzańskie. Uwagę zwracał także zupełnie egzotyczny dla większości widzów folklor zakopiański. Nazajutrz po pokazie, podczas wykładu „Dressing Norma: Fashion in silent Cinema” włoska kostiumografka Michelle Tolini Finamore wspomniała także o strojach ludowych w „Białym śladzie”, a zwłaszcza o góralskim ubiorze głównego bohatera, Jaśka.

Polska premiera odrestaurowanego cyfrowo „Białego śladu” odbędzie się w grudniu w kinie Iluzjon w ramach cyklu „Retroteka”, a towarzyszyć jej będzie koncert zatytułowany „Warszawiacy i Górale”.

Więcej o filmie BIAŁY ŚLAD

Źródło: Fototeka FINA

Przedpremierowy pokaz „Janka Muzykanta" w ramach 18. edycji Święta Niemego Kina
Dodano: 19.10.2022

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza w dniach 22–25 października 2022 roku do kina Iluzjon na 18. edycję Święta Niemego Kina.

 Na widzów czekają wyjątkowe filmy i towarzysząca im muzyka na żywo! Podczas tego unikatowego na kulturalnej mapie Polski wydarzenia, łączącego historię ze współczesnością, będzie można obejrzeć odrestaurowane klasyki polskiej i światowej kinematografii oraz mniej znane, często niesłusznie zapomniane filmy. Zapraszamy w podróż w świat filmów niemych w  towarzystwie różnorodnej muzyki wykonywanej na żywo przez takich artystów jak:  Marcin Wasilewski, Janusz Wojtarowicz, Krzysztof Gradziuk, Ernst Reijseger, Mario Forte czy Marcin i Bartłomiej Oleś.

Tegoroczną edycję festiwalu otworzy Cesarzowa z Polą Negri w roli tytułowej – groteskowa satyra na znaną z licznych głośnych romansów carycę Katarzynę Wielką.  Muzykę na żywo do filmu wykona jeden z najbardziej znanych muzyków na europejskiej scenie jazzowej, Marcin Wasilewski. W programie Święta Niemego Kina w sekcji „Skarby niemego kina" znalazły się: Król karnawału – duński kryminał Georga Jacobyego z 1928 roku z muzyką Motion Trio i Moralność –  komedia Williego Wolffa z 1928, do której na żywo zagra międzynarodowy duet: Mario Forte oraz Ernst Reijseger. Forte zafascynowany starym kinem (m.in. Charlie Chaplinem) od kilku lat tworzy muzykę filmową, a Ernst Reijseger jest dobrze znany kinomanom jako kompozytor muzyki do filmów Wernera Herzoga.

Kobieta pod przysięgą to jedyny film w programie tegorocznego Święta Niemego Kina, który zostanie wyświetlony z taśmy 35 mm, sprowadzonej specjalnie z filmoteki brytyjskiej. Muzykę do filmu zagra SONORISMO – formacja powstała z inicjatywy jazzowego perskusisty znanego z trio RGG Krzysztofa Gradziuka.

Najmłodsi widzowie w specjalnie przygotowanej dla nich sekcji „Nieme kino dzieciom" zobaczą slapstickowe komedie z udziałem pary komików Flipa i Flapa, a wśród nich Flip i Flap w  opałach – film stosunkowo niedawno zrekonstruowany cyfrowo przy współudziale FINA. Podczas seansu dla dzieci zagra wszechstronny Mario Forte.

Nowością w tegorocznym programie jest pokaz poświęcony zagadnieniom technicznym i produkcyjnym związanym z niemym kinem. W ramach sekcji „Nieme kino od kuchni" zaprezentujemy stosowane w pierwszych latach XX wieku techniki zapobiegające piractwu. Ówcześni producenci umieszczali swoje znaki firmowe po prostu w scenografii filmu. Czasem widać je na pierwszy rzut oka, często jednak dostrzeżenie ich nie jest takie proste. Pokazy te będą kontynuowane w kolejnych latach.

Na zamknięcie 18. edycji festiwalu - pierwszy raz w historii Święta Niemego Kina – zaprezentujemy film dźwiękowy. Będzie to jeden z pierwszych polskich udźwiękowionych obrazów – JANKO MUZYKANT w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego z 1930 roku. Film do niedawna znany w niekompletnej wersji pozbawionej dźwięku, został przez FINA uzupełniony o  oryginalną ścieżkę dźwiękową, zrekonstruowany i  odrestaurowany cyfrowo. Efekty trwającej kilka lat drobiazgowej rekonstrukcji dźwiękowej filmu po blisko 90 latach od jego premiery będzie można podziwiać w kinie Iluzjon.

 

www.swietoniemegokina.pl

XIX Ogólnopolski Festiwal Piosenki Retro: Daniłowski & Wars
Dodano: 15.09.2022

W tym roku przypada 120 rocznica urodzin dwóch wybitnych kompozytorów międzywojennej polskiej muzyki filmowej: urodzonych w 1902 Henryka Warsa i Władysława Dana. Obu tych artystów bardzo wiele łączy. Obaj jako nastolatkowie brali udział w Bitwie Warszawskiej 1920 roku, obaj byli pionierami nowego, jazzowego stylu śpiewania: Henryk Wars w 1927 roku stworzył pierwszy w Polsce zespół revellersów Jazz Singers, natomiast dwa lata później powstał Chór Dana - najlepszy w Polsce i jeden z najlepszych w Europie tego typu zespołów.

Na początku lat 30., gdy rozpoczęła się epoka kina dźwiękowego, obaj z miejsca zainteresowali się tą nową dziedziną i zaczęli tworzyć muzykę filmową. Po drugiej wojnie światowej obaj znaleźli się w Stanach Zjednoczonych i tam kontynuowali swoją pracę artystyczną: Henryk Wars komponował muzykę dla hollywoodzkich produkcji, zaś Władysław Dan prowadził wytwórnię płytową Dana Records, która lansowała polską muzykę ludową, a w latach 50. i 60. stała się jedną z najpopularniejszych wytwórni w USA. Obaj przeszli do legendy naszego showbiznesu lat międzywojennych. Spośród niezliczonych przebojów, które pisali w latach 30., wiele do dziś cieszy się wielką popularnością.

W ramach XIX edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Retro kino Iluzjon przygotowało dla Państwa przegląd wybranych przedwojennych filmów z ich muzyką.

 

Ja tu rządzę, reż. Mieczysław Krawicz
12 września, 18:00

Królowa przedmieścia, reż. Eugeniusz Bodo
14 września, 18:30

Prokurator Alicja Horn, reż. Marta Flantz, Michał Waszyński
15 września, 18:30

Czy Lucyna to dziewczyna?, reż. Juliusz Gardan
16 września, 18:00

Wacuś, reż. Michał Waszyński
17 września, 16:30

Sportowiec mimo woli , reż. Mieczysław Krawicz
18 września, 17:30
 
Więcej informacji i bilety: https://tiny.pl/wgrz9
 


Fot. Fototeka FINA

 

Kino Iluzjon 
ul. Narbutta 50a 
02-541 Warszawa

www.iluzjon.fn.org.pl

Wieczór z Tańcem | Retroteka # 10
Dodano: 31.05.2022

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz dyrektor muzyczny Jan Emil Młynarski zapraszają na Wieczór z Tańcem w kinie Iluzjon.

Ostatnie w tym sezonie spotkanie z Retroteką rozpoczniemy pokazem filmu „Wspomnienia z Warszawy” z 1944 r. w reżyserii Franciszka Ożgi. Film wprowadzi nas w taneczny klimat dawnej Warszawy. Po seansie zapraszamy na koncert Jazz Band Młynarski – Masecki. Podczas koncertu usłyszymy piosenki z drugiej płyty zespołu zatytułowanej „Płyta z zadrą w sercu”, która jest inspirowana twórczością przedwojennych polskich artystów.

  • 11 czerwca, godz. 19:00
  • Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50 A
  • Streaming  koncertu dostępny na stronie www.ninateka.pl

 


„Wspomnienia z Warszawy”, Polska, reż. Franciszek Ożga 1944, 20 min.

„Parada Warszawy” z 1937 roku to jedyny wyprodukowany w Polsce film rewiowy. Była to składanka piosenek, monologów i numerów tanecznych w wykonaniu ulubieńców warszawskiej publiczności lat 30.

W czasie II wojny światowej w USA jego ocalałe fragmenty zostały przemontowane i tak powstał krótkometrażowy film „Wspomnienia z Warszawy”, zawierający dziewięć scen z „Parady Warszawy”. Są wśród nich „Tiger Rag” w wykonaniu orkiestry jazzowej Henryka Warsa, scenka komiczna w wykonaniu Stanisława Sielańskiego i Heleny Grossówny, jeden z popisów tanecznych Lody Halamy oraz piosenki w wykonaniu Fryderyka Járosyego, Leny Żelichowskiej, Zofii Terné, Chóru Dana, Mariana Rentgena i Tadeusza Faliszewskiego.

Parada Warszawy, zbiory Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego

 

Jazz Band Młynarski-Masecki

Jazz Band Młynarski-Masecki to zespół grający przedwojenny polski jazz. Wbrew obiegowej opinii, jazz nie trafił do Polski na falach słuchanego po kryjomu Radia Wolna Europa. Pierwsze polskie jazzowe utwory powstawały już pod koniec lat XX-stych ubiegłego wieku. Wybitni kompozytorzy tacy jak: Henryk Wars, Jerzy Petersburski czy bracia Artur i Henryk Gold, zasłuchani w płytach zza oceanu czy z Berlina tworzyli hity na potrzeby filmu, kabaretów, teatrów i rewii, a także na zamówienie coraz liczniejszych wytwórni płytowych takich jak Columbia czy Syrena Record. W ten sposób do 1939 roku powstały tysiące kompozycji i nagrań z udziałem wybitnych instrumentalistów oraz śpiewaków i aktorów. II wojna światowa przekreśliła życiorysy, przerwała ciągłość i zakończyła okres "prosperity" młodego polskiego show biznesu, ale nie bezpowrotnie! Wybitny pianista Marcin Masecki razem z Janem Emilem Młynarskim powołali do życia zespół odwołujący się do starej tradycji polskich orkiestr jazzowych międzywojnia. W repertuarze Jazz-Bandu znalazły się utwory swingowe, w większości nieznane. Nie zabraknie też kilku wyjątkowych tang, z których autorstwa polscy kompozytorzy znani byli na całym świecie. Całe przedsięwzięcie skupione jest wokół ducha postaci Adama Astona - najwybitniejszego przedwojennego polskiego śpiewaka rozrywkowego oraz Henryka Warsa - najważniejszego polskiego przedwojennego pianisty, aranżera i kompozytora. Marcin z Jankiem niejako rekompensują stracone szanse całego pokolenia polskich artystów rozrywkowych, którzy w rozkwicie prosperity musieli uciekać, walczyć, ginąć, emigrować osierocając polską muzykę rozrywkową w niepowetowany sposób. Aranżacje Marcina i głos Janka nadają całości zupełnie nowy oddech, czyniąc tę muzykę aktualną i użytkową, do tańca i wzruszeń.

„Płyta z zadrą w sercu” Jazz Band Młynarski-Masecki

Jazz Band Młynarski-Masecki na swojej drugiej płycie postanowili pójść o krok dalej i spełnić swoje wielkie marzenie o prawdziwej jazzowej orkiestrze. Do podstawowego składu, który liczył 7 osób, dodali sekcję skrzypiec oraz trąbki i puzony. W ten sposób powstał 17-sto osobowy zespół o dużo szerszej brzmieniowej palecie. Tytuł „Płyta z zadrą w sercu” to tytuł jednej z piosenek jednego z największych polskich tekściarzy XX wieku - Mariana Hemara. Polski przekład amerykańskiego standardu Cliffa Friend’a, Charliego Tobias’a i Boyd’a Bunch’a robił furorę w jednej z rewii warszawskiego teatru Cyrulik Warszawski w roku 1938. Muzycy zapatrzeni w stare fotografie i zasłuchani w orkiestry polskie i amerykańskie, postanowili stworzyć świat, w którym II wojna światowa nie miała miejsca, a jazzbandy taneczne w Polsce nie przestają istnieć i grają czerpiąc ze wszelkich dobrodziejstw nowoczesności. Do nagrań muzycy użyli mikrofonów z lat XX ubiegłego wieku. Całość realizował Filip Krause, ze słynnego berlińskiego studia Emila Berlinera. Na płycie znajdą się utwory głównie z przełomu lat 30 i 40 ubiegłego wieku. Wszystkie to szlagiery polskie, dobrze znane w dawnych czasach, dziś nieco zapomniane. Marcin Masecki swoimi aranżacjami tchnął w piosenki kompletnie nowe życie, życie na miarę XXI wieku. Patronem duchowym tej płyty jest Zygmunt Karasiński - genialny kompozytor rozrywkowy polski przed i powojennej. Na płycie znajdują się trzy jego kompozycje. Historia maestro Karasińskiego jest opisana w dodatku do płyty.


Jan Emil Młynarski

Jan Emil Młynarski pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach. Perkusista, producent, wokalista, radiowiec obecny na scenie muzycznej od 1997 roku. Współpracował z wieloma artystami sceny elektronicznej, popowej i jazzowej. Absolwent prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku. Grał z Wojtkiem Pilichowskim, Kayah. Był członkiem orkiestry wykonującej Concerto for band and orchestra Jona Lorda z kompozytorem we własnej osobie na organach Hammonda. Współpracuje z warszawskimi teatrami m.in.: Studio Buffo (I Love You, You're Perfect, Now Change, reż. David Foulkes, 2010) jako kierownik muzyczny, z Teatrem Powszechnym (Kamień i popioły reż. Artur Urbański, 2011) jako kompozytor muzyki oraz kierownik muzyczny, Teatrem Dramatycznym (Widok z  mostu, aut. Arthur Miller, reż. Agnieszka Glińska, 2019) jako kompozytor muzyki oraz instrumentalista, Teatrem Polonia (Cwaniary reż. Agnieszka Glińska) jako kierownik muzyczny. Od 2009 roku jest liderem własnych przedsięwzięć muzycznych na polu muzyki niezależnej, eksperymentalnej i jazzu.

Założył grupę Warszawskie Combo Taneczne, w której gra na bandżoli i śpiewa tradycyjne warszawskie piosenki. Jest laureatem Fryderyków 2018 (Polish Grammy). Razem z wirtuozem fortepianu Marcinem Maseckim prowadzi Jazz Band Młynarski-Masecki, w którym śpiewa przedwojenny repertuar taneczny autorstwa mistrzów polskiej piosenki (m.in. Henryk Wars. Szmul Ferszko, Artur Gold). Koncertuje z  Jerzym Maksymiukiem i Januszem Olejniczakiem (m.in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Teatro Massimo w Palermo czy Carnegie Hall w Nowym Jorku).

Od 2018 roku prowadzi autorski program muzyczny w radio, poświęcony polskiej muzyce rozrywkowej do roku 1949. W 2010 roku nagrał płytę Młynarski Plays Młynarski poświęconą twórczości swego ojca Wojciecha Młynarskiego (1941-2017) , który był jednym z najważniejszych autorów tekstów piosenek w Polsce w XX wieku.

Współpracuje z wybitnymi instrumentalistami swojego pokolenia. Fascynuje się muzyką Afryki, polskiej wsi regionu Mazowsza Południowego oraz Podhala co słychać w twórczości trio Polonka, które tworzy z Piotrem Zabrodzkim – pozytyw organowy i Michałem Górczyńskim – klarnet kontrabasowy.

Fot. Filip Ćwik

Wieczór z Polskim Radiem | Retroteka # 9
Dodano: 28.04.2022

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz dyrektor muzyczny Jan Emil Młynarski zapraszają na Wieczór z Polskim Radiem w kinie Iluzjon. Podczas koncertu 7 maja o godz. 19:00 usłyszymy Warszawskie Combo Taneczne oraz Kapelę Zdzisława Kwapińskiego. Koncert obfitować będzie w tradycyjne melodie warszawskie, wiejskie i wspólne dla Stolicy i Mazowsza południowo wschodniego. W prawdziwym majowym klimacie, szykuje się spotkanie z najpiękniejszymi polskimi melodiami w wyjątkowym wykonaniu jedenastoosobowego zespołu. Z okazji świętowanych podczas majowej Retroteki  85. urodzin Programu Drugiego Polskiego Radia, zapraszamy na pokaz filmów nawiązujących w swojej treści do Polskiego Radia.


Reklama Dorocznej Wystawy Radiowej, Polska, 1939, 3 min.

Pod koniec sierpnia 1939 roku w Warszawie po raz drugi zorganizowano Doroczną Wystawę Radiową. W krótkiej reklamie tego wydarzenia, na wystawę zaprasza spiker rozgłośni warszawskiej Polskiego Radia, Józef Opieński.  

W służbie mikrofonu, Polska, 1939

Reportaż ukazujący dzień pracy rozgłośni Polskiego Radia od uruchomienia stacji wczesnym rankiem do zakończenia programu. To rzadka okazja by zajrzeć do niektórych wnętrz rozgłośni, a także zobaczyć jak powstają codzienne audycje: gimnastyka poranna, odczyty, transmisje wydarzeń sportowych czy popołudniowy koncert muzyki lekkiej. 

W służbie mikrofonu to prawdopodobnie ostatni przedwojenny polski film. Jego premiera odbyła się podczas otwarcia Dorocznej Wystawy Radiowej zaledwie kilka dni przed wybuchem wojny.

Piętro wyżej, reż. Leon Trystan, Polska, 1937, 87 min.

Hipolit Pączek jest pasjonatem muzyki poważnej. Piętro wyżej w tej samej kamienicy mieszka miłośnik jazzu, spiker radiowy Henryk Pączek. To samo nazwisko i skrajnie różne gusta muzyczne są przyczyną wielu nieprzyjemności i zażartej nienawiści pomiędzy sąsiadami. Pewnego dnia w mieszkaniu Henryka zjawia się młoda dziewczyna, w której od razu zakochuje się z wzajemnością. Co będzie, gdy wyjdzie na jaw, że piękna nieznajoma jest bratanicą zaciętego wroga? Doborowa obsada (Eugeniusz Bodo, Helena Grossówna, Józef Orwid) oraz wspaniała muzyka Henryka Warsa sprawiają, że Piętro wyżej to jedna najpopularniejszych polskich komedii lat 30., z scena, w  której Bodo parodiując amerykańską seksbombę May West śpiewa piosenkę Sex-appeal przeszła do kanonu polskiego kina. 

Więcej o filmie PIĘTRO WYŻEJ

Piętro wyżej, zbiory Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego

 

Warszawskie Combo Taneczne i Kapela Zdzisława Kwapińskiego z gościnnym udziałem Mateusza Niwińskiego

1 sierpnia 2020 Warszawskie Combo Taneczne obchodziło 10 urodziny. Z tej okazji, zespół zarejestrował materiał na swój czwarty long play.

Kilka lat temu Jan Młynarski i Zdzisław Kwapiński spotkali się przy jednym z odcinków cyklu dokumentalnego Szlakiem Kolberga  i od tamtej pory trwa ich artystyczna i prywatna przyjaźń.  Zdzisław Kwapiński od lat jest jednym z najprężniejszych animatorów muzycznej kultury swojego regionu. Jest skrzypkiem, saksofonistą, śpiewakiem i tancerzem, a także znawcą folkloru ziemi radomskiej.

Warszawskie Combo Taneczne i Kapela Zdzisława Kwapińskiego - dwa zespoły, miejski i wiejski odnaleźli wspólne tradycyjne melodie, nauczyli się od siebie nawzajem tych lokalnych i nagrali płytę pt. Skarałeś mnie Boże. Powiśle to nie tylko dzielnica Warszawy, ale też region na południowy wschód od Radomia, w stronę Wisły. Stamtąd właśnie pochodzą unikatowe melodie, które usłyszymy podczas koncertu.

Płyta pt. Skarałeś mnie Boże to muzyczne spotkanie tradycji miasta i wsi. Dwa zespoły podzieliły się wiedzą i repertuarem i znalazły elementy wspólne dla tradycyjnej muzyki wiejskiej z radomskiego i  folkloru warszawskiego. Zatem mamy tu do czynienia z tangami, mazurami, polkami i oberkami. Ze spotkania dwóch światów powstała 11-osobowa orkiestra uzyskując unikatowe, wymykające się metryce i geografii brzmienie oraz refleksję, iż dużo więcej nas łączy niż dzieli.

Zespół wystąpi w składzie:

Jan Emil Młynarski – śpiew/bandżola/

Piotr Zabrodzki – śpiew/banjo

Anna Bojara – piła

Karol Szczubełek – gitara

Tomasz Duda – baryton sax/klarnet

Maurycy Idzikowski – trąbka

Wojtek Traczyk – kontrabas

Zdzisław Kwapiński – saksofon

Michał Kwapiński – baraban

Barbara Michalec – akordeon

Mateusz Niwiński – skrzypce

Fot. Jacek Poremba

JAN EMIL MŁYNARSKI

Jan Emil Młynarski pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach. Perkusista, producent, wokalista, radiowiec obecny na scenie muzycznej od 1997 roku. Współpracował z wieloma artystami sceny elektronicznej, popowej i jazzowej. Absolwent prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku. Grał z Wojtkiem Pilichowskim, Kayah. Był członkiem orkiestry wykonującej Concerto for band and orchestraJona Lorda z kompozytorem we własnej osobie na organach Hammonda. Współpracuje z warszawskimi teatrami m.in.: Studio Buffo (I Love You ( I Love You, You're Perfect, Now Change, reż. David Foulkes, 2010) jako kierownik muzyczny, z Teatrem Powszechnym (Kamień i popioły reż. Artur Urbański, 2011) jako kompozytor muzyki oraz kierownik muzyczny, Teatrem Dramatycznym (Widok z  mostu, aut. Arthur Miller, reż. Agnieszka Glińska, 2019) jako kompozytor muzyki oraz instrumentalista, Teatrem Polonia (Cwaniary reż. Agnieszka Glińska) jako kierownik muzyczny. Od 2009 roku jest liderem własnych przedsięwzięć muzycznych na polu muzyki niezależnej, eksperymentalnej i jazzu.

Założył grupę Warszawskie Combo Taneczne, w której gra na bandżoli i śpiewa tradycyjne warszawskie piosenki. Jest laureatem Fryderyków 2018 (Polish Grammy). Razem z wirtuozem fortepianu Marcinem Maseckim prowadzi Jazz Band Młynarski-Masecki, w którym śpiewa przedwojenny repertuar taneczny autorstwa mistrzów polskiej piosenki (m.in. Henryk Wars. Szmul Ferszko, Artur Gold). Koncertuje z  Jerzym Maksymiukiem i Januszem Olejniczakiem (m.in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Teatro Massimo w Palermo czy Carnegie Hall w Nowym Jorku).

Od 2018 roku prowadzi autorski program muzyczny w radio, poświęcony polskiej muzyce rozrywkowej do roku 1949. W 2010 roku nagrał płytę Młynarski Plays Młynarski poświęconą twórczości swego ojca Wojciecha Młynarskiego (1941-2017) , który był jednym z najważniejszych autorów tekstów piosenek w Polsce w XX wieku.

Współpracuje z wybitnymi instrumentalistami swojego pokolenia. Fascynuje się muzyką Afryki, polskiej wsi regionu Mazowsza Południowego oraz Podhala co słychać w twórczości trio Polonka, które tworzy z Piotrem Zabrodzkim – pozytyw organowy i Michałem Górczyńskim – klarnet kontrabasowy. 

Fot. Kobas Laksa



Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50 A

7 maja, godz. 19:00

Więcej informacji oraz zakup biletów: www.iluzjon.fn.org.pl

Zakup biletu:

 

Streaming  koncertu dostępny na stronie: www.ninateka.pl


Fokus auf Polen. Pokazy filmów niemych z muzyką na żywo w Monachium
Dodano: 18.04.2022

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny wraz z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Instytutem Pileckiego w Berlinie zaprasza na cykl pokazów polskich filmów niemych pod tytułem „Focus on Poland: Lost and Found” w Monachium.

Cykl pokazów stanowi wydarzenie towarzyszące wystawie malarstwa pt. Cisi Rebelianci. Symbolizm w Polsce ok. 1900 roku w Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung w Monachium. Pokazom filmów towarzyszyć będzie współczesna muzyka jazzowa wykonywana na żywo przez polskich muzyków. Zestawienie starych filmów z nowoczesną muzyką doskonale sprawdziło się w organizowanej przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny imprezie jaką jest coroczne Święto Niemego Kina. Wydarzenie jest jednocześnie preludium do zaplanowanej na październik 18 już edycji Święta Niemego Kina.

Prezentowane w ramach trzech pokazów filmy, z jednej strony wpisują się w portretowaną na wystawie malarstwa epokę –izmów – licznych prądów w sztuce przełomu wieków: ekspresjonizmu, symbolizmu, modernizmu, etc., na gruncie nowej dziedziny sztuki jaką była kinematografia na początku XX wieku. Z drugiej, przedstawiają dzieła przez lata uchodzące za zaginione lub na zawsze utracone, które zostały cudownie odnalezione w prywatnych zbiorach na całym świecie, bądź w zagranicznych archiwach filmowych. Możliwość zaprezentowania tych unikatowych znalezisk jest rezultatem dobrej współpracy międzynarodowej między archiwami państwowymi i pozwala mieć nadzieję, że jeszcze wiele ekscytujących odkryć zaginionej sztuki polskiej jest przed nami.

Wybrane na te okazję filmy okazują całe spectrum wysokiej klasy twórczości filmowej tworzonej w Polsce w pierwszych trzech dekadach XX wieku – od najstarszych kronik filmowych dokumentujących osiągnięcia rozwojowe ówczesnej Polski, przez kinowe hity tamtych czasów, jak melodramaty ze słynną Polą Negri, po awangardowe eksperymenty futurystów i dadaistów. Trzy pokazy filmów zostały zaplanowane w trzymiesięcznym cyklu od kwietnia do czerwca 2022 r. w Theatiner Film – kinie studyjnym urządzonym w stylu art-deco, zlokalizowanym na wprost Kunsthalle, gdzie odbywać się będzie główna wystawa. Filmom towarzyszyć będzie współczesna muzyka jazzowa wykonywana na żywo przez polskich muzyków.

Krótkometrażowy film  Europa Franciszka i Stefanii Themersonów, którego odnalezienie w 2020 r. było wielką, międzynarodową sensacją, zostanie pokazany aż trzy razy, żeby umożliwić zapoznanie się z nim możliwie najszerszej grupie widzów. Krótki metraż zostanie zestawiony z dłuższymi formami udostępnionymi przez FINA. Pokazy zostaną poprzedzone krótkimi wprowadzeniami niemieckojęzycznych specjalistów od kina niemego, którzy przywołają historie odnalezienia poszczególnych tytułów i wprowadzą widza niemieckiego w konieczny kontekst.

Program

24 kwietnia, godz. 11.00

1. Europa, reż. Stefan i Franciszka Themersonowie, 12 min., 1931

Film, o którym krążyły legendy. Powstał w latach 1931-1932 w oparciu o futurystyczny poemat Anatola Sterna o tym samym tytule – jedno z najważniejszych dzieł międzywojennej awangardy literackiej. Przez lata uważany za zaginiony w czasie wojny, w 2019 r. został odnaleziony przez Pilecki-Institut Berlin w Bundesarchiv. W „Europie” można zobaczyć bogatą paletę eksperymentalnych zabiegów reżyserskich, takich jak: odwrócone zdjęcia poklatkowe, negatywy, zdjęcia archiwalne, animacje przedmiotów i wielokrotną ekspozycję. W aktualnej wersji odrestaurowanej cyfrowo, film został wzbogacony o ścieżkę dźwiękową autorstwa kompozytora Lodewijka Munsa.

 

2. Tour de Pologne – 11 kronik filmowych, różni reżyserzy, 80 min., 1913-1929

Podróże były tematem nie tylko filmów fabularnych. Od początku kinematografii bardzo popularne były filmy krajoznawcze, które powstawały również na ziemiach polskich. Zestaw produkcji ze zbiorów FINA ukaże nam polskie miasta i wydarzenia z lat 1913–1929. Przegląd otworzy Wyprawa Amundsena – żartobliwa rysunkowa reklama czekolady. Zaprezentujemy m.in. najstarsze zachowane polskie filmy dokumentalne realizowane przez braci Krzemińskich, a także filmowe relacje z wizyty króla Rumunii w Łańcucie, czy filmy poświęcone największemu wydarzeniu końca lat 20. – Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu.

Do filmu Tour de Pologne zagra:

Mateusz Smoczyński Solo – skrzypek jazzowy, kompozytor. Nagrał ponad sto płyt. Jest współzałożycielem Atom String Quartet. Był pierwszym skrzypkiem w amerykańskim Turtle Island Quartet (zdobywcy dwóch nagród Grammy). W roku 2013 wziął gościnny udział w nagraniu płyty „After Blue” wokalistki Tierney Sutton. Album był nominowany do nagrody Grammy. Zwycięzca II Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta. W rankingu Jazz Top magazynu Jazz Forum wielokrotnie uznawany za jazzowego skrzypka roku. Współpracował z takimi artystami jak: Branford Marsalis, Bobby McFerrin, Gil Goldstein, Richie Beirach, Glen Moore, Rabih Abou-Khalil, Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Urszula Dudziak, Vladislav Sendecki, Leszek Możdżer, Jerzy Maksymiuk, Natalia Kukulska, Anna Maria Jopek, Monika Borzym, Grzech Piotrowski i Sebastian Karpiel Bułecka.

Fot. FINA

 

22 maja, godz. 11.00

 1. Bestia (The Polish Dancer), reż. Alexander Hertz, 67 min., 1917

Film niemy znany też jako „Kochanka apasza”. Jedyne polskie dzieło z Polą Negri, które w całości zachowało się do dzisiejszych czasów, dzięki temu, że miało zagraniczną dystrybucję. Film, który był wyświetlany w Stanach Zjednoczonych jako „The Polish Dancer” po wojnie, w latach 60. odnalazł się w Museum of Modern Art Nowym Jorku. Kariera ubogiej dziewczyny w showbiznesie, postać „apasza”, fatalistyczny los amoralnej kobiety i salonowa sceneria to elementy typowe dla melodramatu z drugiej dekady XX wieku.

Do filmu zagrają:

Szymon Mika i Yumi Ito – to duet tworzony przez utytułowanych muzyków młodego pokolenia. Yumi Ito to wokalistka, laureatka prestiżowego konkursu Montreux Jazz Festival. Większość życia spędziła w Szwajcarii, ale jej korzenie sięgają Polski i Japonii. Szymon Mika w 2015 zdobył Pierwszą Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitary Jazzowej im. Jarka Śmietany, a rok później został okrzyknięty Jazzową Nadzieją Roku. W swojej muzyce łączy wpływy polskiego folkloru, muzyki eksperymentalnej, jazzu i swobodnej improwizacji.

Fot. Fototeka FINA

 

2. Europa, reż. Stefan i Franciszka Themersonowie, 12 min., 1931 – druga projekcja

 

19 czerwca, godz. 11:00

1. Mocny człowiek reż. Henryk Szaro, 77 min., 1929

Film Henryka Szaro z 1929 roku na podstawie powieści Stanisława Przybyszewskiego. Zaginął w czasie II wojny światowej; dopiero kiedy w 1997 roku odnaleziono kopię w Belgii, rozpoczęło się jego drugie życie. Zrekonstruowany cyfrowo przez Filmotekę Narodową wzbudził zachwyt publiczności i krytyków i został uznany za jedno ze szczytowych osiągnięć polskiego kina sprzed 1939 roku.

Do filmu zagra:

Marek „Latarnik” Pędziwiatr – wielokrotnie nagradzany w plebiscytach magazynu Jazz Forum jako największy polski wirtuoz syntezatorów. Popularność przyniosły mu takie projekty jak EABS, Błoto czy Night Marks.

29 marca 2022 r. ukazała się solowa płyta Pędziwiatra pt. Marianna. Pod wpływem brzmienia solowych nagrań Theloniousa Monka, Ahmada Jamala, McCoy Tynera i Emahoya Tsegué-Maryama Guèbrou zrezygnował z elektroniki, by nagrać debiutancki przy użyciu stuletniego fortepianu Steinway & Sons i taśmą analogową.


2. Europa
, reż. Stefan i Franciszka Themersonowie, 12 min., 1931 – trzecia projekcja

Fot. Fototeka FINA

Akademia Polskiego Filmu w kinie Iluzjon
Dodano: 01.04.2022

Akademia Polskiego Filmu to ogólnopolski program edukacyjny, upowszechniający wiedzę o historii polskiego kina. W ramach APF realizowane są zajęcia dla studentów i wolnych słuchaczy w kinach i na uczelniach w wielu miastach, m.in. w Warszawie, Łodzi. Przede wszystkim jest to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego, który inaugurację miał w 2009 roku.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, składają się z godzinnych wykładów, projekcji dwóch filmów i spotkań z twórcami.

Program, składający się z ponad stu tytułów i rozłożony na cztery semestry, obrazuje dorobek polskiego kina fabularnego w szerokim spektrum nazwisk, gatunków i tematów. Podstawą ich wyboru były dopełniające się kryteria: rangi osiągnięć i poszukiwań artystycznych oraz szczególnie życzliwego przyjęcia przez widownię. Chronologiczna konstrukcja programu ułatwia poznanie tendencji dominujących w danym okresie i kierunków rozwojowych. Akademia Polskiego Filmu uzupełnia humanistyczne programy wyższych uczelni, jednocześnie pełniąc funkcje wolnej wszechnicy. Otwiera się przed tymi wszystkimi, którzy chcieliby scalić i pogłębić historyczną wiedzę o rodzimym filmie – napisał dr Rafał Marszałek, konsultant naukowy Akademii.

Wykładowcami są profesorowie i doktorzy z wielu uniwersytetów z całej Polski. Każde zajęcia prowadzone są przez inną osobę, znawcę danego tematu.

www.akademiapolskiegofilmu.pl

 

AKADEMIA POLSKIEGO FILMU W WARSZAWIE – PROGRAM FABUŁA SEM. I

Pierwszy semestr Akademii Polskiego Filmu obejmuje temat rozwoju kina na ziemiach polskich w ciągu półwiecza – od Pruskiej kultury, filmu powstałego w 1908 roku, do Popiołu i diamentu (1958) i Pociągu (1959), sukcesów o międzynarodowym zasięgu. Jest to półwiecze ogromnych przemian: technicznych, produkcyjnych i artystycznych, które ukształtowały dzisiejszy poziom sztuki filmowej. W historii kina tego okresu wydzielić można:

I – lata prób wstępnych, 1896-1908;

II – pierwsze realizacje filmowe, 1908-1918;

III – kino nieme w dwudziestoleciu międzywojennym, 1919-1929;

IV – kino dźwiękowe z lat 1929-1939;

V – realizacje z czasów drugiej wojny światowej i pierwszych lat powojennych, 1939-1947;

VI – czasy socrealizmu oraz zapowiedzi przemian i pierwsze filmy tak zwanej Szkoły Polskiej

więcej o programie >>


Najbliższe projekcje

05.04.2022, godz 17:00
Sala Mała Czarna
  • CZY LUCYNA TO DZIEWCZYNA?
  • ZNACHOR
    Wykład i prowadzenie spotkania: dr Michał Pieńkowski

Kino Iluzjon 
ul. Narbutta 50 A, Warszawa
Sala Mała Czarna 

wtorki godz. 17.00 (wykład i projekcja dwóch filmów)

Karnety do kupienia w kasie Kina Iluzjon w cenie 100 zł

 

 

Wieczór z Adolfem Dymszą | Retroteka #8
Dodano: 31.03.2022

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz dyrektor muzyczny Jan Emil Młynarski zapraszają na spotkanie słowno- muzyczne. Podczas koncertu 9 kwietnia o godz. 19:00 usłyszymy Irenę Santor, Adriannę Godlewską, Bohdana Łazukę i Czesława Majewskiego. Po koncercie zapraszamy na pokaz filmów krótkometrażowych, niekompletnych oraz zwiastunów z udziałem króla polskich komików Adolfa Dymszy. Jego urodziny to świetna okazja, by zaprezentować z nieznane i  zapomniane kreacje legendy polskiego kina, teatru i kabaretu. 

BILETY: 

Kino Iluzjon
Warszawa, ul. Narbutta 50A

9 kwietnia, godz. 19:00

www.iluzjon.fn.org.pl

 

 

PARADA REZERWISTÓW, reż. Michał Waszyński, 1934r.

Konstanty Rybski jest szefem restauracji „Pod amorem”, który ostro i bezwzględnie traktuje swych kelnerów: Pączka i Pułapkę. Role odwracają się, gdy zostaje powołany do wojska, okazuje się bowiem, że obaj są starsi szarżą. Dotychczasowi kelnerzy mszczą się na szefie, musztrując go bez litości. Na domiar złego wszyscy trzej kochają się w jednej kobiecie: uroczej dyrygentce damskiej orkiestry, Barbarze.  

Do niedawna film uchodził za zaginiony, jednak w zbiorach FINA znajduje się jego krótki, zaledwie 15- minutowy fragment. Kwietniowa Retroteka będzie rzadką okazją do jego obejrzenia. 

ROBERT I BERTRAND, reż. Mieczysław Krawicz, 1938r.

Bertrand i Robert trafiają przez pomyłkę do więzienia. Więzienie zwiedza Irena Ippel, początkująca autorka powieści kryminalnych. Robert i Bertrand myśląc, że jest złodziejką, chcą naprowadzić ją na uczciwą drogę. Ona ma te same zamiary w stosunku do nich, tym bardziej, że zakochała się ze wzajemnością w Bertrandzie...

Film, choć został kilka lat temu zrekonstruowany, nadal jest w dużym stopniu niekompletny. Wprawdzie odnalazły się kolejne materiały zawierające uzupełnienia, jednak ponowna rekonstrukcja jest dopiero planowana. Podczas wydarzenia zaprezentujemy niedawno odnalezioną, dotychczas nieznaną kopię filmu, wprawdzie również niekompletną, jednak zawierającą nieznane dotychczas elementy. 

Więcej o filmie: ROBERT I BERTRAND

BOLEK I LOLEK, reż. Michał Waszyński, 1936 r.

Ślusarz Bolek przypadkiem trafia na eleganckie przyjęcie, gdzie goście biorą go za bardzo do niego podobnego arystokratę Lolka. W efekcie nieporozumienia zostaje mianowany dyrektorem fabryki jednego z amerykańskich przemysłowców. 

Film niestety nie zachował się do naszych czasów, istnieje jednak amerykański zwiastun kinowy zawierający kilka fragmentów najlepszych scen, m.in. piosenki „A mnie w to graj”, którą Adolf Dymsza śpiewa w duecie z... Adolfem Dymszą. 

MÓJ TEATR, reż. Ludwik Perski, 1960 r.

Film dokumentalny z 1960 roku prezentujący wybrane numery z bogatego repertuaru Adolfa Dymszy. W całym filmie we wszystkich rolach występuje Adolf Dymsza: jest nie tylko artystą na teatralnej scenie, lecz także szatniarzem, bileterem, strażakiem oraz ludźmi na widowni.


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ