ALFABET RETROKINA: D JAK DZIECIĘCE DEBIUTY FILMOWYCH GWIAZD
Dodano: 10.12.2018

W grudniu, w ramach świątecznego prezentu, zapraszamy do warszawskiego kina Iluzjon na specjalne wydanie cyklu: „Weekend z Retrokinem”. Na ekranie zobaczymy debiuty małych aktorów: Tadeusza Fijewskiego w filmie „Zew morza” i Marii Zarębińskiej (Broniewskiej) w „Przez łzy do szczęcia”. Po kilku latach od debiutu Fijewski i Zarębińska spotkają się razem na ekranie w filmie Aleksandra Forda „Ulica graniczna” (1948). Tadeusz Fijewski stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i wszechstronnych aktorów polskiej kinematografii, zaś Maria Zarębińska (Broniewska) pojawia się w filmach i serialach do dziś.


15.12| 16:00 |
PRZEZ ŁZY DO SZCZĘŚCIA, reż. Jen Fethke, 1939

Rezerwuj bilet

 

16.12 | 16:00 | ZEW MORZA, reż. Henryk Szaro, 1927

Rezerwuj bilet

 

Źródło: Fototeka FINA

 


 

Filmy będą wyświetlane w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY NA FESTIWALU W TURCJI
Dodano: 09.12.2018

W tym roku międzynarodowy festiwal Silent Cinema Days w Istambule świętował swoją piątą rocznicę. To jedyny taki festiwal poświęcony wczesnemu kinu w Turcji. Nie zabrakło na nim także filmów ze zbiorów FINA. 

Szaleńcy

Filmoteka Narodowa  Instytut Audiowizualny 6 grudnia pokazała superprodukcję ,,Szaleńcy” (1928), debiut Leonarda Buczkowskiego. Odrestaurowana wersja filmu miała swoją repremierę na ostatnim festiwalu w Gdyni.  

Więcej o filmie: SZALEŃCY

Pies Baskerville’ów

Oprócz filmu Buczkowskiego FINA zaprezentowała również „Psa Baskerville’ów”, który został odnaleziony w 2009 roku, w piwnicy kościoła w Sosnowcu. Film poddano konserwacji i digitalizacji w pracowniach Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Jest to jedyna znana kopia taśmy 35mm adaptacji z 1929 roku, która przez lata uznawana była za zaginioną.

Dzięki wspólnym wysiłkom fundacji San Francisco Silent Film Festival i Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, zaginione dzieło Richarda Oswalda zostało odrestaurowane cyfrowo. Dodatkowo, nośnik 35mm został uzupełniony o odkryte w trakcie trwania prac fragmenty z nośnika amatorskiego Pathé-Baby 9,5mm, znajdującego się w rękach prywatnego kolekcjonera.

Najbardziej czasochłonna okazała się konserwacja i przygotowanie filmu do digitalizacji. Do zapomnianych w przykościelnej piwnicy puszek przez ponad pół wieku nikt nie zaglądał. Brak wentylacji, zbyt wysoka temperatura, a przede wszystkimi wilgotność zwykle w szybkim czasie doprowadzają do rozkładu taśmy. Mimo to, stan nośnika był na tyle dobry, że dzięki żmudnej pracy konserwatorów uratowano jego zawartość. Odrestaurowana taśma została założona na skaner filmowy i zdigitalizowana w wysokiej kinowej rozdzielczości 4K.

Wiosną 2017 roku cyfrowe materiały z obu kopii zostały wysłane do San Francisco, do studia restaurującego filmy w partnerstwie z SFSFF. Badaniem historii i zachowanej dokumentacji filmu zajął się prof. Russell Merritt z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, specjalizujący się w tematyce adaptacji. Po porównaniu nośników i scaleniu filmu w możliwie pełną całość, nastąpiły wielomiesięczne prace restauratorskie. Chociaż ta faza prac w odbywała się już za oceanem, to każdy kolejny etap był akceptowany wspólnie ze specjalistami z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Efekt końcowy prac obu instytucji został po raz pierwszy zaprezentowany publiczności podczas 23.edycji San Francisco Silent Film Festival.

Obok dwóch wielkich tytułów FINA pokazała również przedwojenne kroniki poświęcone technologii. Narodziny kina i rozwój przedwojennej myśli technologicznej to hasła jubileuszowego festiwalu w Istambule.  

Więcej o festiwalu

http://www.akbanksanat.com/en/program/5-uluslararasi-istanbul-sessiz-sinema-gunleri

 

http://www.fn.org.pl/public/media/ssg2018_afis_kkk-734x1024.jpg

 

Film Szaleńcy wyświetlany jest w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe”  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

FINA NA 19. FESTIWALU FILMU NIEMEGO
Dodano: 05.12.2018

W dniach 6-9 grudnia Fundacja dla Kina oraz Kino Pod Baranami zapraszają na 19. Festiwal Filmu Niemego, który oferuje podróż w czasie do początków istnienia kinematografii. W programie Festiwalu znalazły się zrekonstruowane przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny: Bestia, Mania, Szaleńcy oraz Cud nad Wisłą.

Bestia 

Festiwal otworzy projekcja filmu Bestia (1917) w reżyserii Aleksandra Hertza z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu Kroke. Bestia to jeden z pierwszych melodramatów w historii polskiego kina. W roli głównej wystąpiła niezapomniana Pola Negri jako piękna dziewczyna z prowincji, która okrada swojego adoratora i ucieka do wielkiego miasta w poszukiwaniu lepszego życia. Na pierwszy rzut oka główna bohaterka to femme fatale, typ postaci, z którego zasłynęła później polska aktorka. Tymczasem w filmie Hertza Negri wcieliła się w kobietę, która przede wszystkim pragnie wolności i w ambitny, choć lekkomyślny sposób walczy o swoje prawo do szczęścia.

Pokaz odbędzie się 6 grudnia o godz. 19:30 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej “Manggha”. Po seansie, FINA zaprasza na lampkę wina.

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów

Wkrótce po premierze Bestii, Pola Negri wyjechała do Niemiec, gdzie zagrała m.in. w prezentowanym w ramach Festiwalu filmie Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów (1918). Reżyser Eugen Illés obsadził ją w roli modelki, która zakochuje się w pewnym młodym kompozytorze. Wkrótce odkrywa, że kariera jej ukochanego zależy od wpływowego mecenasa, któremu ona sama wpadła w oko. Podczas krakowskiego pokazu film zostanie wyświetlony w wersji odrestaurowanej cyfrowo z nową ścieżką dźwiękową autorstwa Jerzego Maksymiuka.

Szaleńcy

Na front I wojny światowej widzowie przeniosą się podczas krakowskiej repremiery odrestaurowanej cyfrowo wersji filmu Szaleńcy (1928) Leonarda Buczkowskiego. To pierwsza polska superprodukcja, zrealizowana z użyciem efektów pirotechnicznych i scen bitewnych z udziałem zastępów statystów. Opowiada o trójce przyjaciół walczących w Legionach Piłsudskiego. Pokaz z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu Semi-Invented Trio.

Cud nad Wisłą

Ostatni etap walki o wolność stał się tematem prezentowanego na Festiwalu filmu Cud nad Wisłą (1921) z udziałem Jadwigi Smosarskiej, ostatniej polskiej produkcji znanego hollywoodzkiego reżysera Ryszarda Bolesławskiego. To prawdziwe widowisko filmowe opowiadające o wojnie polsko-bolszewickiej 1920 roku poprzez losy mieszkańców dworu na Kresach Wschodnich. Pokazowi będzie towarzyszył akompaniament Daniela Drumza.

 



19. Festiwal Filmu Niemego

„Pola, Polonia, Polonica"

6-9 grudnia 2018, Kraków 

www.festiwalfilmuniemego.pl



http://www.fn.org.pl/public/media/0007r6lcx07ydu6c-c122.jpg

 

Filmy Szaleńcy oraz Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów będą wyświetlane w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe”  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

„SZALEŃCY" NA FORUM KINA EUROPEJSKIEGO CINERGIA
Dodano: 21.11.2018

Od 23 listopada do 1 grudnia potrwa w Łodzi Forum Kina Europejskiego Cinergia. Wydarzenie istnieje z przerwami od 1992 roku i z każdą kolejną edycją zyskuje coraz większy rozgłos. W tym roku zapraszamy szczególnie na sekcję „Con Bravura. Dziesięć Dekad Niepodległości w Polskim Kinie", poświęconą charakterystycznym i bardzo ważnym polskim filmom, po jednym tytule na jedną z dziesięciu dekad ostatnich stu lat naszego kraju. Program przygotowała kuratorka sekcji Katarzyna Wajda, filmograf FINA.

Con Bravura. Dziesięć Dekad Niepodległości w Polskim Kinie

Wśród wydarzeń filmowych tegorocznego Forum Kina Europejskiego CINERGIA w Łodzi, czeka na widzów specjalny przegląd filmowy z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, prezentujący najważniejsze dokonania polskiej kinematografii w okresie 1918-2018, a także pokaz wybitnego niemego dzieła filmowego ze zbiorów FINA z muzyką na żywo. 

Forum Kina Europejskiego Cinergia, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz Szkoła Filmowa w Łodzi zapraszają na Con Bravura. Dziesięć Dekad Niepodległości w Polskim Kinie - sekcję, do której wybrano charakterystyczne i bardzo ważne polskie filmy, po jednym tytule na jedną z dziesięciu dekad ostatnich stu lat naszego kraju. Każdemu filmowi towarzyszyło będzie wprowadzenie opisujące daną dekadę, a wybrane seanse zaszczycą swoją obecnością goście – Jerzy Stuhr („Amator”) i Maciej Drygas („Usłyszcie mój krzyk”).

Seanse odbędą się w Szkole Filmowej w Łodzi, kinach Charlie oraz Helios - Sukcesja.

Filmy sekcji Con Brawura:

1918-1928 – Szaleńcy, reż. Leonard Buczkowski*
23 LISTOPADA, godzina 19:00, Kino Szkoły Filmowej w Łodzi (wstęp wolny)

Więcej o filmie

*Projekt „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

1929-1938 – Mir kumen on (Droga młodych), reż. Aleksander Ford**
25 LISTOPADA, godzina 19:00, Kino Charlie (wstęp wolny)

**wspólny projekt Filmoteki Narodowej, The Museum of Modern Art, Deutsche Kinemathek oraz Lobster Films

1939-1948 – Zakazane piosenki, reż. Leonard Buczkowski
24 LISTOPADA, godzina 19:00, Kino Szkoły Filmowej w Łodzi (wstęp wolny)

1949-1958 – Pokolenie, reż. Andrzej Wajda
30 LISTOPADA, godzina 19:00, Kino Szkoły Filmowej w Łodzi (wstęp wolny)

1959-1968 – Nóż w wodzie, reż. Roman Polański
27 LISTOPADA, godzina 19:00, Kino Szkoły Filmowej w Łodzi (wstęp wolny)

1969-1978 – Sanatorium pod klepsydrą, reż. Wojciech Jerzy Has
28 LISTOPADA, godzina 19:00, Kino Szkoły Filmowej w Łodzi (wstęp wolny)

1979-1988 – Amator, reż. Krzysztof Kieślowski – spotkanie z Jerzym Stuhrem
29 LISTOPADA, godzina 16:00, Kino Szkoły Filmowej w Łodzi (wstęp wolny)

1989-1998 – Usłyszcie mój krzyk, reż. Maciej Drygas – spotkanie z reżyserem
26 LISTOPADA, godzina 19:00, Kino Szkoły Filmowej w Łodzi (wstęp wolny)

1999-2008 – Wesele, reż. Wojciech Smarzowski
1 GRUDNIA, godzina 19:00, Kino Szkoły Filmowej w Łodzi (wstęp wolny)

2009-2018 – Wilkołak, reż. Adrian Panek
30 LISTOPADA, godzina 19:00, Kino Helios (wstęp biletowany)

Program przygotowała i kuratorką sekcji jest Katarzyna Wajda historyk polskiego filmu i filmograf z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Wstęp na pokazy jest wolny (z wyjątkiem biletowanego pokazu filmu "Wilkołak").



Więcej o festiwalu: https://www.cinergiafestival.pl/




źródło: Repozytorium Cyfrowe FINA

„INA BENITA. ZA WCZEŚNIE NA ŚMIERĆ” – PREMIERA KSIĄŻKI W ILUZJONIE
Dodano: 18.11.2018

Czuję się lepiej na blond! Zresztą kolor ten jest fotogeniczniejszy" – powiedziała w jednym z wywiadów Ina Benita, największy wamp przedwojennych, polskich ekranów. I miała rację! Odtąd kolor włosów stał się jej znakiem rozpoznawczym, a każde pojawienie się Iny na ekranie było niezapomnianym doznaniem dla widzów.

Na ekranie zawsze piękna, zawsze w innej ciekawej roli – czasem rozkapryszonej kokietki, czasem wiernej przyjaciółki, czasem uwodzicielki... Kochali się w niej wszyscy mężczyźni w kraju.

Biografii niezwykłej aktorki, która pojawia się znaczących filmach z projektu Nitrofilm, podjął się Piotr Gacek. Premierę jego książki Ina Benita. Za wcześnie na śmierć” dopełni projekcja jednego z pierwszych filmu Aleksandra Forda Ludzie Wisły” z udziałem aktorki oraz spotkanie-rozmowa Piotra Gacka, autor biografii aktorki i Grzegorza Rogowskiego, filmografa z Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego. Prowadzenie: Maciej Ulewicz.

Biografia aktorki: INA BENITA

Więcej o filmie: LUDZIE WISŁY

O książce „Ina Benita. Za wcześnie na śmierć”

Książka opowiada o życiu Iny Benity, wielkiej gwiazdy przedwojennego kina i kabaretu, która błyszczała na ekranie w popularnych komediach u boku Bodo, Dymszy i Żabczyńskiego, ale zagrała też dramatyczną rolę w jednym z pierwszych filmów Aleksandra Forda.

W czasie wojny została potępiona przez Polskie Państwo Podziemne za granie w teatrach jawnych.

Aresztowana przez Gestapo i więziona na Pawiaku za romans z oficerem Wehrmachtu. Zwolniona dzień przed wybuchem powstania warszawskiego, nie wiadomo czy zginęła w kanałach, czy później. Krążyła nawet legenda, że Benita wyemigrowała…

Szczegóły wydarzenia

21 listopada 2018 (środa)
Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50a, godz. 19:00

Więcej informacji: https://bit.ly/2PPioOa

Wstęp bezpłatny.

„PAN TADEUSZ” NA FESTIWALU TRADYCJI LITERACKICH WE WROCŁAWIU
Dodano: 17.11.2018

W ramach II edycji Festiwalu Tradycji Literackich zapraszamy 21 września do Muzeum Pana Tadeusza na pokaz filmu Ryszarda Ordyńskiego z 1928 roku.

Więcej informacji filmie PAN TADEUSZ.

O festiwalu

Jesienią 2017 roku powstałe we Wrocławiu Muzeum Pana Tadeusza zorganizowało pierwszą edycję Festiwalu Tradycji Literackich. Poświęcono ją relacji Adam Mickiewicz – Tadeusz Różewicz. W tym roku festiwal rozpoczął się 4 września wystawą „Juliusz Słowacki i Zbigniew Herbert komentują Muzeum Pana Tadeusza”. Wśród tegorocznych wydarzeń w programie festiwalu odbyły się m.in.: warsztaty teatralne, warsztaty rodzinne, spotkania z tłumaczami, warsztaty twórczego pisania, warsztaty poezji miganej, konferencja dla nauczycieli i konferencja naukowa oraz slam poetycki.

Pokaz filmu „Pan Tadeusz” z muzyką na żywo

Do filmu „Pan Tadeusz” zagra na żywo zespół Czerwie. Czerwie to niezależna polska formacja prezentująca alternatywne dźwięki z pogranicza folku, etno, sceny absurdu, teatru i filmu. Dzięki fuzji wielu gatunków muzycznych oraz wykorzystaniu instrumentów w niekonwencjonalny sposób zespół wyróżnia się niepowtarzalnym stylem. W skład grupy wchodzi obecnie czterech muzyków – Wojciech Zaborowski, Maciej Kudłacik, Paweł Zawarus, Piotr Bogunia – operujących następującym instrumentarium: perkusja, ksylofon, instrumenty perkusyjne, instrumenty etniczne, bas, gitara, mandolina, akordeon, syntezatory. Czerwie znajdują się w ścisłej czołówce polskich grup grających muzykę na żywo do filmów niemych.

Muzycy są twórcami m.in podkładu muzycznego do spektaklu w reżyserii Piotra Cieplaka „Albośmy to jacy, tacy” na podstawie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. Sztukę na deskach Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie wystawiono pięćdziesięciokrotnie od 2007 roku, a zapis telewizyjny spektaklu emitowano w TVP Kultura. W swojej dyskografii muzycy posiadają sześć autorskich albumów. W 2004 roku zespół wydał album pt. „Padlina”. W 2008 zrealizował projekt pt. „Otwarta Sztuka Dla Ludu”, który niejednokrotnie gościł na antenach polskich i europejskich stacji radiowych. Na płycie pojawili się aktorzy z Teatru Powszechnego (m.in Mariusz Benoit), producenci muzyki elektronicznej i wielu innych artystów polskiej sceny muzycznej. Różnorodna stylistycznie płyta Melanż została uznana przez krytyków za jedną z najlepszych płyt wydanych Polsce w 2012 roku. W 2013 roku grupa wydała album „Czerwie Nosferatu Live” będący muzycznym zapisem trasy koncertowej pod tym samym tytułem. Kolejne płyty to muzyka do filmu z Polą Negri „Mania” (2016) oraz soundtrack do arcydzieła kina niemego „Metropolis” (2017). W międzyczasie grupa tworzy muzykę do sztuk teatralnych (m.in. Teatr Klinika Lalek), filmów niemych, dokumentu i fabuły (Xawery Żuławski, TVP Kultura). W marcu 2016 roku grupa została zaproszona i wystąpiła na prestiżowym europejskim festiwalu Kina Niemego „Hippodrome” 2016 w Szkocji.

 

Szczegóły projekcji

21 listopada 2018 (środa), godz. 19.00
Muzeum Pana Tadeusza

Rynek 6, 50-106 Wrocław


• wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki do odebrania w kasach muzeum, możliwa rezerwacja mailowa: zapisy@ossolineum.pl (zarezerwowane wejściówki należy odebrać najpóźniej pół godziny przed spotkaniem)

 

Więcej Informacji: https://www.facebook.com/events/634253093638268/

Więcej informacji o festiwalu: https://ftl.ossolineum.pl/aktualnosci


Fragment filmu Pan Tadeusz (1928), źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej

ŚWIĘTOWANIE NIEPODLEGŁOŚCI Z FILMAMI Z PROJEKTU NITROFILM
Dodano: 13.11.2018

Z okazji obchodów rocznicy 100-lecia niepodległości filmy projektu Nitrofilm miały szczególną okazję, by zagościć na ekranach kin i telewizorów. Warto wyróżnić pokazy w Warszawie, Sulejówku i Poznaniu, a także kolejną emisję „Pana Tadeusza” na kanale TVP Kultura. Przypomnijmy, że uroczysta premiera „Pana Tadeusza” Ryszarda Ordyńskiego odbyła się 9 listopada 1928 roku w Warszawie w 10. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

Fragment filmu Pan Tadeusz (1928), źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej

 

Warszawa

W przeddzień wyjątkowej rocznicy – 100-lecia polskiej niepodległości – Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny w siedzibie przy Wałbrzyskiej 3/5 zaprezentowała pokaz zrekonstruowanego filmu ,,Szaleńcy” (1928).

Fabularny debiut Leonarda Buczkowskiego jest pierwszą polską superprodukcją i zarazem jednym z ostatnich filmów niemych. To opowieść o trójce przyjaciół przemierzających wspólnie bojowy szlak Legionów Piłsudskiego. Choć film wpisuje się w nurt kina patriotycznego, to jednocześnie – poprzez realizacyjny rozmach i elementy farsy – wychodzi poza jego propagandowe ramy. Film, w 1928 roku znakomicie przyjęty przez widzów i krytyków, z powodzeniem pokazywany był później również za granicą, m.in. w USA. Dziś, w 90 lat po premierze, został poddany cyfrowej rekonstrukcji przez zespół Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego i wzbogacony przez ścieżkę dźwiękową autorstwa Stephena Horne’a.

 

Fragment filmu Szaleńcy (1928), źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej

 

Sulejówek

10 Listopada Kinoteatr ,,Kurtyna” zaproponował melodramatyczno-komediowy wieczór filmowy z kinem Niepodległej. W programie znalazły się trzy wyjątkowe filmy z projektu ,,Nitrofilm”:



Źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej

 

Poznań

Filmy projektu Nitrofilm zagościły także na Festiwalu Kina Międzywojennego w Poznaniu.

Po sukcesach pierwszej odsłony w listopadzie 2017, organizatorzy postanowili powrócić z poszerzoną i bardziej atrakcyjną edycją festiwalu, która wpisywała się także w stulecie odzyskania niepodległości.

Pokazy filmów uzupełniały prelekcje, czyli wprowadzenia kontekstu kulturowo-historycznego wokół filmów, a także dyskusje na ich temat oraz konteksty, krótkie wykłady interdyscyplinarne poświęcone określonym nurtom w międzywojennej sztuce filmowej.

W czasie dwóch ostatnich dni festiwalu przedstawiono trzy filmy z projektu Nitrofilm:

 

Źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej

 

WARSZAWSKA REPREMIERA FILMU „SZALEŃCY" NA 100-LECIE NIEPODLEGŁOŚCI
Dodano: 18.10.2018

W przeddzień wyjątkowej rocznicy – 100-lecia polskiej Niepodległości – Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza na uroczysty pokaz w jakości 4K zrekonstruowanego cyfrowo filmu Szaleńcy (1928).

http://www.fn.org.pl/public/media/8080-max-1000x.jpg

O filmie

SZALEŃCY, reż. Leonard Buczkowski, 1928, 140 minut

Fabularny debiut Leonarda Buczkowskiego (m.in. Zakazane piosenki, Skarb) jest pierwszą polską superprodukcją (nowatorskie efekty pirotechniczne, zastępy statystów, w tym wojskowych, zrekonstruowane sceny bitew, broń z epoki) i zarazem jednym z ostatnich filmów niemych. To opowieść o trójce przyjaciół przemierzających wspólnie bojowy szlak Legionów Piłsudskiego. Choć film wpisuje się w nurt kina patriotycznego, to jednocześnie – poprzez realizacyjny rozmach i elementy farsy – wychodzi poza jego propagandowe ramy. Film, w 1928 roku znakomicie przyjęty przez widzów i krytyków, z powodzeniem pokazywany był później również za granicą, m.in. w USA. Dziś, w 90 lat po premierze, poddany cyfrowej rekonstrukcji przez zespół Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego i wzbogacony przez ścieżkę dźwiękową autorstwa Stephena Horne’a.

Przed filmem odbędzie się rozmowa-prelekcja dwójki znakomitych filmografów FINA – Katarzyny Wajdy i Grzegorza Rogowskiego.

Kiedy i gdzie

sobota, 10.11.2018, godz. 18.00

Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny

ul. Wałbrzyska 3/5 02-739, Warszawa

Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro



Fragment filmu Szaleńcy (1928), źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej

Patronat

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

BOGINI EKRANU - INA BENITA W WARSZAWSKIM ILUZJONIE
Dodano: 05.10.2018

Po literze „A” i filmowym amancie, „B” ma zdecydowanie żeński charakter – czas zatem na ekranową boginię. W październikowym Alfabecie Retrokina – B jak Bogini pokażemy dwa filmy: „Ludzie Wisły” i „Dwie Joasie” z magnetyzującą, tajemniczą i niepowtarzalną Iną Benitą. Dla wielu krótka kariera aktorki była jedną z najbardziej wyrazistych, fascynujących i obiecujących w międzywojennej Polsce. Nawet te dwa filmy, które pokażemy w naszym cyklu, ukazują fotogeniczną urodę aktorki i łatwość kreacji skrajnych postaci.

Seanse odbywają się o godz. 16:00.

07.10 | 21.10 | Ludzie Wisły, reż. Aleksander Ford, Jerzy Zarzycki, Polska 1938

14.10 | 28.10 | Dwie Joasie, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1935

 

Filmy będą wyświetlane w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe”  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/922/alfabet-retrokina-b-jak-bogini.html




źródło: Fototeka FINA

REPREMIERA FILMU „SZALEŃCY” NA 43. FPFF W GDYNI
Dodano: 14.09.2018

W ramach sekcji „100 lat Niepodległości” odbędzie się repremiera zrekonstruowanego cyfrowo przez Filmotekę Narodową – Instytut Audowizualny filmu: „Szaleńcy” (1928) w reżyserii Leonarda Buczkowskiego. Seansowi będzie towarzyszyć muzyka na żywo napisana przez Stephena Horne’a

Pokaz odbędzie się 19 września o godz. 19:00 w Teatrze Muzycznym (pl. Grunwaldzki 1).

O filmie

Rok 1914. Praktykant Filipek i student Jerzy poznają się w punkcie rekrutacyjnym Legionów. Wysłani na front, gdzie dołącza do nich ziemianin Kazik, przejdą cały szlak bojowy – aż do walk roku 1920.

Debiut Leonarda Buczkowskiego jest produkcją unikatową w historii polskiej kinematografii. Powstał u schyłku popularności tzw. kina narodowego, którego głównym motywem była droga Polski do odzyskania niepodległości. To także jedna z ostatnich polskich produkcji niemych.

„Szaleńcy” to pierwsza polska superprodukcja. Aby film w ogóle mógł powstać, swoje siły musiały połączyć aż trzy spore wytwórnie filmowe: Klio-Film, Diana-Film oraz H.B-Film. Dopiero z tak olbrzymim zapleczem przystąpiono do realizacji tryptyku, bo pierwotnie produkcja miała być cyklem o zbiorowym tytule „My Pierwsza Brygada”. W jego ramach oprócz „Szaleńców” planowano zrealizować filmową biografię Józefa Piłsudskiego pt. „Komendant” oraz jeszcze jeden film o podobnej tematyce. „Szaleńcy” pochłonęli jednak tyle pieniędzy, że produkcja drugiego filmu zakończyła się na plenerach, a trzeciego nawet nie udało się zacząć. Zjednoczona wytwórnia szybko upadła, ale zostawiła jedno spektakularne dzieło. Olbrzymia ilość wojska, nowatorskie efekty specjalne i pirotechniczne, pieczołowicie odtworzone sceny bitew, broń z epoki, a także obecność na planie najnowszych zdobyczy techniki wojskowej, czyli czołgów i samolotów – wszystko to stanowiło o monumentalnym charakterze „Szaleńców”.

O rekonstrukcji 

Dotychczas „Szaleńcy” znani byli jedynie w niekompletnej wersji. Dopiero dziś technologia pozwoliła na digitalizację i rekonstrukcję filmu z zachowanych taśm łatwopalnych w jakości filmowej 4K. Ponowne wprowadzenie „Szaleńców” na ekrany w roku 2018 będzie dokładnie tym samym, czym było w dniu premiery 90 lat temu – hołdem dla tysięcy bohaterów, którzy poświęcili życie w imię wolności Polski.

Muzyka 

Autor muzyki Stephen Horne jest jednym z najsłynniejszych twórców muzyki do filmów niemych. Kompozytor zasiądzie przy pianinie, a na perkusji towarzyszyć będzie mu Martin Pyne.

Leonard Buczkowski (1900-1967) – reżyser łączący swoją twórczością przed i powojenne kino, autor m.in. „Rapsodii Bałtyku” (1935) i „Zakazanych piosenek” (1946).

 


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ