POKAZ FILMU „LUDZIE BEZ JUTRA” W TEATRZE WIELKIM - OPERZE NARODOWEJ
Dodano: 11.06.2018

Film niemy „Ludzie bez jutra” w reżyserii Aleksandra Hertza z 1919 roku (prem. 1921) zrekonstruowany został w roku 2015. Jest to historia słynnego romansu warszawskiej aktorki Marii Wisnowskiej i rosyjskiego oficera z historią życia teatralnego Warszawy początków XX wieku w tle. Wielką zaletą filmu są zdjęcia plenerowe Zbigniewa Gniazdowskiego nagrywane w okolicach Teatru Wielkiego i Teatru Letniego w Ogrodzie Saskim. W obsadzie największe gwiazdy tamtych lat: Halina Bruczówna, Józef Węgrzyn, Paweł Owerłło, Helena Sulima, Jerzy Leszczyński, Józef Zejdowski i Mariusz Maszyński.

Wiecej o filmie LUDZIE BEZ JUTRA.

Film „Ludzie bez jutra” został odrestaurowany w ramach realizowanego przez FINA projektu NITROFILM.


Fragment filmu „Ludzie bez jutra”, źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej

Muzyka na żywo

Muzykę towarzyszącą projekcji wykonają: Paweł Szamburski (klarnet, elektronika) Sebastian Wypych (kontrabas) i Patryk Zakrocki (skrzypce). Pokaz towarzyszy otwarciu wystawy „Teatr Letni w Ogrodzie Saskim”.

Kiedy i gdzie

Pokaz filmu odbędzie się 12 czerwca 2018 o godz. 18 w Salach Redutowych TW-ON. Bezpośrednio po projekcji chętni przejdą do Ogrodu Saskiego na wystawę plenerową.

Informacje dodatkowe

Darmowe wejściówki do pobrania w kasie teatru od 6 czerwca 2018. 
UWAGA! Limit wejściówek został wyczerpany!


Dołącz do wydarzenia na Facebooku

 

Organizatorzy

Organizator: Teatr Wielki - Opera Narodowa
Współorganizator: Miasto Stołeczne Warszawa
Patron pokazu: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
Pokaz w ramach projektu: Warszawskie Teatrowisko

 

 

FILMOWE OGRODY W ZBIORACH FINA NA IX WARSZAWSKIM PIKNIKU ARCHIWALNYM
Dodano: 08.06.2018

„Archiwa w ogrodzie”to tytuł IX Warszawskiego Pikniku Archiwalnego, organizowanego przez Polską Akademię Nauk Archiwum w Warszawie, Polską Akademię Nauk Ogród Botaniczny — CZRB w Powsinie oraz Polskie Towarzystwo Archiwalne, w ramach Międzynarodowego Dnia Archiwów,  w dniu 9 czerwca.

IX Warszawski Piknik Archiwalny

Głównym celem i zamierzeniem organizatorów jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na pracę archiwistów, w której można znaleźć zarówno trud badań i poszukiwań, jak i żelazne reguły  gromadzenia, konserwowania i udostępniania  archiwaliów.

„Wskazujemy jak bogate i ważne dla tożsamości narodowej są zasoby archiwów, muzeów, bibliotek oraz innych instytucji kultury i sztuki.”

Od ośmiu  lat współpracuje przy tym przedsięwzięciu m. in. Archiwum Prezydenta RP, Archiwum Sejmu, Archiwum Zamku Królewskiego, Archiwum Muzeum Narodowego, Archiwum Politechniki Warszawskiej i wiele innych.

W programie wyjątkowe wystawy, wystąpienia, prezentacje oraz ekspozycja unikatowych, papierowych i filmowych dokumentów.

Zasoby FINA

W sobotę 9 czerwca o 15:30 zapraszamy na wyjątkową prezentację zasobów FINA. O naszych kolekcjach, procesie digitalizacji, konserwacji czy wreszcie o pracach nad  restauracją filmów opowiedzą eksperci – Katarzyna Mikstal oraz Grzegorz Rogowski. Pokażemy fragmenty dwóch odrestaurowanych cyfrowo filmów z epoki kina niemego: „Kościuszko Pod Racławicami” oraz „Pierwszą miłość Kościuszki”. Najmłodszym archiwistom i miłośnikom perełek polskiej animacji zaprezentujemy kultowego „Gapiszona”.

Kiedy i gdzie

Pałac Belwederski (9 czerwca, godz. 10.00-16.00)

PAN Ogród Botaniczny — CZRB w Powsinie (9 i 10 czerwca, godz. 10.00–18.00)

 

Więcej na: www.archiwum.pan.pl

 

http://www.fn.org.pl/public/media/1-f-2232-2-1500x.jpg
źródło: Fototeka FINA

REPREMIERA „CÓRKI GENERAŁA PANKRATOWA" JUŻ 15 CZERWCA W ILUZJONIE
Dodano: 06.06.2018

Opowieść o zakazanej miłości z wielką historią w tle. Zapraszamy 15 czerwca do Kina Iluzjon, o godz. 19:00 na repremierę „Córki generała Pankratowa” (1934). W roli tytułowej jedna z największych gwiazd polskiego kina przedwojennego – Nora Ney, a po seansie sąsiedzka potańcówka w klimacie retro, która się odbędzie w naszym foyer. Stroje nawiązujące do lat 20., 30. i 40. mile widziane! 

http://www.fn.org.pl/public/media/59.jpg

O filmie

Córka generała Pankratowa, reż. Mieczysław Znamierowski, Józef Lejtes, 1934, 76 minut

Zrealizowana w 1934 roku „Córka generała Pankratowa” to historia zakazanej miłości z wielką historią w tle. Główna bohaterka, Aniuta, jest córką bezwzględnego rosyjskiego generała, bezlitośnie walczącego z rewolucjonistami. Dziewczyna początkowo nie zgadza się z hasłami buntowników, ale płynąca w jej żyłach polska krew i miłość do przystojnego rewolucjonisty zmieniają jej nastawienie.

W roli tytułowej wystąpiła jedna z największych gwiazd polskiego kina przedwojennego – Ney Nora

Mimo wielkiej gwiazdy w obsadzie i zaangażowaniu Juliana Tuwima (napisał piosenkę, którą Aniuta miała zaśpiewać z ekranu), film nie trafił szybko do kin. Wzbudził protesty ludzi pamiętających sfilmowane wydarzenia, również cenzura nie była dla niego łaskawa. Ostatecznie – po dokręceniu kilku scen, wycięciu wszystkich kontrowersyjnych wątków i zmianie tytułu (pierwotnie był to „Zamach na Skałłona”) – został dopuszczony do dystrybucji.

W zbiorach Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego znajdują się dwie kopie filmu. W latach 2011-2013 wszystkie materiały filmowe poddano konserwacji i digitalizacji w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”. Natomiast w 2017 roku w Archiwum Stanowym w Albany odnaleziono oryginalną listę dialogową. Pozwoliło to zestawić ze sobą obie kopie filmu i przywrócić jego oryginalną wersję, dystrybuowaną przed wojną w polskich kinach.

Więcej o filmie CÓRKA GENERAŁA PANKRATOWA

Spotkanie

O filmie i fenomenie Nory Ney porozmawiają Stanisław Janicki – polski pisarz, dziennikarz i scenarzysta, krytyk filmowy i historyk kina oraz Grzegorz Rogowski, filmograf FINA, autor książki „Skazane na zapomnienie. Polskie aktorki filmowe na emigracji”.

Potańcówka

Po seansie ok. godziny 21:00 zapraszamy na sąsiedzką potańcówkę w klimacie retro, która się odbędzie w foyer kina. Poprowadzi ją Dj Rachell.
Stroje nawiązujące do lat 20., 30., 40., a nawet 50. mile widziane! 

Czas i miejsce

Piątek | 15 czerwca | godz. 19:00
Kino Iluzjon | ul. Narbutta 50a

Wstęp

Bilety w cenie 12/14 zł dostępne w kasie kina Iluzjon oraz on-line.

wydarzenie na fb

REPREMIERA „PSA BASKERVILLE’ÓW” NA SAN FRANCISCO SILENT FILM FESTIVAL
Dodano: 30.05.2018

Odnaleziony w 2009 roku, w piwnicy kościoła w Sosnowcu „Pies Baskerville’ów”, został w poddany konserwacji i digitalizacji w pracowniach Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Jest to jedyna znana kopia taśmy 35mm adaptacji z 1929 roku, która przez lata uznanawana była za zaginioną. Repremiera odrestaurowanego filmu już 2 czerwca na San Francisco Silent Film Festival!

Z Sosnowca do San Francisco 

Dzięki wspólnym wysiłkom fundacji San Francisco Silent Film Festival i Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, zaginione dzieło Richarda Oswalda zostało odrestaurowane cyfrowo. Dodatkowo, nośnik 35mm został uzupełniony o odkryte w trakcie trwania prac fragmenty z nośnika amatorskiego Pathe Babe 9,5mm, znajdującego się w rękach prywatnego kolekcjonera.

Najbardziej czasochłonna okazała się konserwacja i przygotowanie filmu do digitalizacji. Do zapomnianych w przykościelnej piwnicy puszek przez ponad pół wieku nikt nie zaglądał. Brak wentylacji, zbyt wysoka temperatura, a przede wszystkimi wilgotność zwykle w szybkim czasie doprowadzają do rozkładu taśmy. Mimo to, stan nośnika był na tyle dobry, że dzięki żmudnej pracy konserwatorów uratowano jego zawartość. Odrestaurowana taśma została założona na skaner filmowy i zdigitalizowana w wysokiej kinowej rozdzielczości 4K.

Wiosną 2017 roku cyfrowe materiały z obu kopii zostały wysłane do San Francisco, do studia restaurującego filmy w partnerstwie z SFSFF. Badaniem historii i zachowanej dokumentacji filmu zajął się prof. Russell Merritt z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, specjalizujący się w tematyce adaptacji. Po porównaniu nośników i scaleniu filmu w możliwie pełną całość, nastąpiły wielomiesięczne prace restauratorskie. Chociaż ta faza prac w odbywała się już za oceanem, to każdy kolejny etap był akceptowany wspólnie ze specjalistami z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Repremiera

Efekt końcowy prac obu instytucji zostanie zaprezentowany publiczności podczas 23. edycji San Francisco Silent Film Festival. Uroczysta projekcja filmu odbędzie się w słynnym kinie „Castro Palace”, mogącym pomieścić ponad 1400 widzów. Repremierze towarzyszyć będzie wykonywana na żywo ścieżka dźwiękowa, napisana przez Güntera Buchwalda, kompozytora specjalizującego się w akompaniamencie do filmów niemych.

 

http://www.fn.org.pl/public/media/pies-bakervilleow.jpg

http://www.fn.org.pl/public/media/hund-von-baskerville-ifk-1.jpg

ZASADY PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH PRZEZ FINA
Dodano: 28.05.2018

Informacja związana z wejściem w życie nowych unijnych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (tzw. RODO), które ujednolicają i regulują zasady ochrony i przetwarzania danych osobowych na terenie Unii Europejskiej.



 



PLENEROWY POKAZ FILMU „KOBIETY NAD PRZEPAŚCIĄ" W FINA
Dodano: 18.05.2018

Inauguracja letniego programu filmowego na dziedzińcu FINA będzie jednocześnie zwieńczeniem wystawy „Przyszłość będzie inna”, która trwa w Zachęcie do 27 maja. W programie pokaz filmu „Kobiety nad przepaścią” i dyskusja o organizacjach kobiecych w przedwojennej Polsce, kinie Michała Waszyńskiego oraz samej wystawie.

Program

Spotkanie

Projekcję filmu poprzedzi rozmowa z udziałem dr hab. Moniki Talarczyk z łódzkiej Filmówki, filmografki Katarzyny Wajdy z FINA, kuratorki wystawy Joanny Kordjak i kuratora programu filmowego Zachęty Stanisława Welbela.

Kobiety nad przepaścią, reż. Michał Waszyński, Emil Chaberski, 1938, 75 minut

Zrealizowany w 1938 roku dramat obyczajowy dotyka wciąż niepokojąco aktualnego problemu przestępczych praktyk zwabiania młodych Polek za granicę obietnicami łatwego zarobku i zmuszania ich do prostytucji. W filmie śledzimy losy młodej wiejskiej dziewczyny, Marysi Żurkówny, która wierzy, że w Brazylii czeka ją lepszy los niż w targanej kryzysami Polsce. Na miejscu okazuje się, jaką naiwnością wykazała się, wierząc na słowo „życzliwym” ludziom, którzy okazali się handlarzami żywym towarem.

 

Źródło: Fototeka FINA


Wstęp

Pokaz odbywa się z wykorzystaniem słuchawek bezprzewodowych. Do ich wypożyczenia niezbędny będzie dowód tożsamości ze zdjęciem.

Przy niesprzyjającej pogodzie pokaz zostanie przeniesiony do sali audiowizualnej Ziemia Obiecana.

Liczba słuchawek (200) oraz miejsc na w sali (120) jest ograniczona.


Wystawa

Współorganizowaną przez FINA wystawę „Przyszłość będzie inna. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918”, poświęconą dwudziestoleciu międzywojennemu w Polsce, można oglądać w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki od 24 lutego do 27 maja 2018.


Kiedy i gdzie

Piątek | 25.05.2018, godz. 21:00-23.00 | Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny, Wałbrzyska 3/5, 02-739 Warszawa, Dziedziniec Cztery Pory Roku

„ZEW MORZA" I „DOKTÓR MUREK" W MAJOWYM KINIE ILUZJON
Dodano: 02.05.2018

Wszystkich miłośników starego, polskiego kina zapraszamy w maju do warszawskiego kina Iluzjon. Przedwojenne produkcje zostaną zaprezentowane w dwóch specjalnych cyklach: „Retrokino" i „Stara miłość nie rdzewieje".
|

Stara miłość nie rdzewieje

Pod hasłem „Stara miłość nie rdzewieje” zobaczymy film „Książątko” Konrada Toma i Stanisława Szebego – komedię pomyłek wykorzystującą dość popularny w przedwojennym kinie polskim motyw przebierania kobiety za mężczyznę. W filmie zobaczymy popularnych aktorów: Eugeniusza Bodo, Karolinę Lubieńską, Stanisława Sielańskiego, Antoniego Fertnera, Jerzego Marra oraz Józefa Orwida.

KSIĄŻĄTKO reż. Konrad Tom, Stanisław Szebego, Polska 1937
05. 05, godz. 18:00
26.05 godz. 16:00

Do filmu prelekcję wygłosi filmograf z FINA – Michał Pieńkowski


Źródło: Fototeka FINA

Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie

W popularnym cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” zobaczymy dwa filmy zrekonstruowane w projekcie Nitrofilm.

ZEW MORZA, reż. Henryk Szaro, Polska 1927
06.05, godz.16:00

DOKTÓR MUREK, reż. Juliusz Gardan, Polska 1939
27.05, godz.16:00

 
Kadr z filmu „Zew morza". Źródło: FINA

Książę i dybuk

Ponadto polecamy projekcję filmu „Książę i dybuk”, który zobaczymy podczas trwającego w maju w Iluzjonie 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity.

„Książę i dybuk” to dokumentalna podróż śladami jednego z najbardziej fascynujących polskich filmowców - Michała Waszyńskiego, rozchwytywanego w przedwojennej Warszawie reżysera oraz wpływowej postać europejskiej i amerykańskiej kinematografii.

KSIĄŻĘ I DYBUK, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, Polska/Niemcy, 2017
13.05, godz. 15:15



Repertuar kina Iluzjon >>

 

Zapraszamy!

POLA NEGRI BOHATERKĄ 15.EDYCJI ŚWIĘTA NIEMEGO KINA
Dodano: 10.04.2018

Święto Niemego Kina od 15 lat jest stałą i rozpoznawalną pozycją na festiwalowej mapie Warszawy. Flagowe wydarzenie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego odbędzie się w dniach 19–22 kwietnia w kinie Iluzjon przy ulicy Narbutta 50A. W trakcie 4 dni zaprezentujemy filmy z epoki kina niemego z akompaniamentem muzyki jazzowej, klasycznej, klubowej i eksperymentalnej, wykonywanej na żywo przez wybitnych artystów: Włodka Pawlika, Gabę Kulkę, Drekoty, Resinę czy Sutari.

Główną bohaterką tegorocznej edycji Święta Niemego Kina będzie ikona kina przedwojennego – Pola Negri, czyli urodzona w Polsce Barbara Apolonia Chałupiec. Odkryła ją rodzima wytwórnia „Sfinks”, a talent rozwinęła niemiecka „UFA”, dzięki której Negri stworzyła znakomity duet z reżyserem Ernstem Lubitschem. Ich współpraca zaowocowała amerykańskim kontraktem z wytwórnią „Paramount”, otwierając Poli najjaśniejszy rozdział jej kariery i stawiając ją w jednym szeregu z takimi gwiazdami jak chociażby Greta Garbo, Gloria Swanson czy Mary Pickford. Negri magnetyzowała na ekranie swoją nietuzinkową urodą i skalą talentu. Potrafiła równie dobrze wcielić się w rolę cyganki, rozbójniczki, hiszpańskiej tancerki czy robotnicy.

Ambicją tegorocznej edycji festiwalu jest przybliżenie widzom fenomenu tej gwiazdy poprzez ukazanie jak najszerszego spektrum jej kreacji. Zaprezentujemy cały wachlarz wcieleń Poli Negri w wydaniu melodramatycznym, komediowym, a nawet futurystyczno-groteskowym. Specjalnie w tym celu sprowadziliśmy unikatowe kopie filmowe z Murnau Stiftung w Wiesbaden, EYE Filmmuseum w Amsterdamie oraz Deutsche Kinemathek w Berlinie. Obok filmów z udziałem naszej bohaterki, pokażemy „Przepaść“ Urbana Gada (1910) z dunką Astą Nielsen, do której Pola była wielokrotnie porównywana, „Puszkę Pandory“  Georga W. Pasta (1929) z Loise Brooks, która stworzyła w kinie bardzo podobny typ kobiety fatalnej czy film „Patsy“ Kinga Vidora (1928), w którym Marion Davis fenomenalnie parodiuje archaiczną grę aktorską polskiej gwiazdy.

http://www.fn.org.pl/public/media/banery_snk_1920_1080_23.jpg


Polska repremiera filmu „Bestia” otworzy 15. Święto Niemego Kina  

Na otwarcie (czwartek 19.04) pokażemy film prezentujący narodziny gwiazdy – „Bestia“ z 1917 roku. Produkcja zachowała się jedynie w amerykańskiej wersji eksportowej pt. „The Polish Dancer“. Jest  obecnie najstarszym obrazem z udziałem Poli Negri i jedynym przykładem jej wcześniejszej kariery. Pokaz „Bestii“ będzie równocześnie polską premierą filmu po zakończonej w 2017 roku restauracji cyfrowej w rozdzielczości 4K. Filmowi towarzyszyć będzie koncert Włodka Pawlika na fortepian i taśmę. Nagradzany w Polsce i za granicą pianista jest nie tylko jednym z najgłośniejszych obecnie nazwisk polskiego jazzu, ale także autorem świetnie przyjętych przez krytykę ścieżek filmowych. Muzykę autorstwa Pawlika można usłyszeć m.in. w „Rewersie” Borysa Lankosza, „Pora umierać” Doroty Kędzierzawskiej czy „Nightwatching” Petera Greenawaya. Podczas solowego występu w kinie Iluzjon usłyszymy utwór, którego równoważnymi elementami będą precyzyjnie rozpisana kompozycja i spontaniczna improwizacja.

Nie takie znowu nieme  

Podczas Święta Niemego Kina film spotyka się z muzyką, a przeszłość z teraźniejszością. Dlatego wszystkie pokazy wybranych przez nas „zabytków” polskiej i światowej kinematografii wzbogacone będą o graną na żywo ścieżkę dźwiękową autorstwa wyjątkowych reprezentantów polskiej sceny muzycznej. Wybierając artystów, stawialiśmy przede wszystkim na różnorodność. Zagrają więc artyści doświadczeni w materii filmowej oraz twórcy, dla których jest to nowe wyzwanie. Na scenie pojawią się muzycy utożsamiani z jazzem, elektroniką, popem oraz folkiem. Niektórzy instrumentaliści zamierzają zawierzyć improwizacji, inni – cyzelują premierowe kompozycje. Układając program, szukaliśmy relacji pomiędzy fabułą filmu a specyfiką wykonawcy: mechaniczna „Lalka” Ernesta Lubitscha (1919) doczeka się więc elektronicznej oprawy, losy „Hiszpańskiej tancerki” Herberta Brenona (1923) będziemy śledzić przy akompaniamencie gitary, a o oprawę muzyczną rozgrywającej się w górskiej scenerii „Dzikiej kotki” Ernesta Lubitscha (1921) zadba folkowa Sutari. Podobnych związków jest więcej, aby je odnaleźć, wystarczy spędzić długi weekend ze Świętem Niemego Kina.  

Imprezy towarzyszące  

Dla miłośników muzyki rodem z przedwojennej Warszawy – piosenek i pieśni Wiery Gran, Mieczysława Fogga czy Adama Astona – przygotowaliśmy potańcówkę z Warszawską Orkiestrą Sentymentalną (piątek, 20.04). Najmłodszym widzom zaproponujemy wydarzenia familijne połączone z interaktywnym pokazem archiwalnych filmów animowanych z muzyką na żywo. Do projektu zaprosiliśmy artystów: Annę Ługowską, Jakuba Pałysa, Aleksandrę Nykowską Bartosza Ługowskiego oraz Piotra Jarosza.  

Spróbujemy również opisać fenomen Poli Negri, jej kariery i zmitologizowanej biografii podczas międzynarodowej konferencji „Pola Negri – aktorka, ikona, legenda”, którą organizujemy przy wsparciu polskich filmoznawców z czołowych ośrodków akademickich, we współpracy z festiwalem Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone i EYE Filmmuseum w Amsterdamie.  

Dodatkowo filmy prezentowane podczas Święta Niemego Kina staną się pretekstem dla prelekcji pełnych nieznanych zakulisowych historii i pikantnych stuletnich skandali z pierwszych stron gazet!

Pola Negri – fenomen gwiazdy

Czy można mówić o charakterystycznym stylu gry i tańca Poli Negri? Dlaczego jej urokowi ulegali reżyserzy i partnerzy filmowi? Dlaczego wielbiły ją tłumy? Odpowiedź na te pytania będzie można znaleźć w filmach, które zostały włączone do sekcji otwierającej jubileuszowe święto „Bestii", egzotycznej „Hiszpańskiej tancerce", groteskowej „Dzikiej kotce", produkcji „Gdy serce nienawiścią pała" – prezentowanej ze specjalnej kopii wykonanej unikatową metodą rekonstrukcji koloru Desmeta (Desmetcolor, czyli inaczej metoda Desmeta, pochodząca od nazwiska jego twórcy – Noela Desmeta, to sposób na archiwalne zabezpieczenie koloru w filmach niemych)  – oraz „Mani", pochodzącej z najwcześniejszego okresu niemieckiej kariery Negri, którą będzie można zobaczyć poza przeglądem, w czasie niedzielnych wieczorów „Retrokino” w warszawskim kinie Iluzjon.

Obok Poli Negri dwa znamienne hasła tegorocznego Święta Niemego Kina to: kobieta i taniec. Kobietom poświęcamy dwie kolejne sekcje programu.

Poprzedniczki, rywalki, parodystki – jak określić gwiazdy pojawiające się na ekranie równolegle z Polą Negri? Kto inspirował Polę Negri? Asta Nielsen, Ossi Oswalda, Marion Davies – która z nich grała jak Pola Negri, a która ją prześmiewczo kopiowała? W sekcji poprzedniczki, rywalki, parodystki znalazły się cztery filmy: „Nie chcę być mężczyzną", „Przepaść", „Lalka" i „Patsy", która zwieńczy przegląd.

Aktorki kina niemego swoją ekspresyjną grą fascynowały całe rzesze ludzi. Wielkie, podkreślone czarną kredką oczy, wężowe ruchy, zmysłowe pozy. To wszystko będzie można znaleźć w filmach z sekcji niewolnice zmysłów. W jej skład wchodzą skandalizująca „Puszka Pandory” oraz inspirowany zabójstwem aktorki Marii Wisnowskiej film „Ludzie bez jutra”, który zostanie pokazany w czasie specjalnej edycji „Retrokina”.

Taniec, nieodłącznie związany z postacią Poli Negri, stanie się tematem filmów ostatniej sekcji: taniec, eksperyment na ekranie. Pokażemy „Niemą z Portici", film, w którym niezapomnianą kreację stworzyła primabalerina Anna Pawłowa. Program uzupełnia siedem etiud tanecznych z początku XX wieku – pierwsze próby zatrzymania tańca na ekranie.    

Wystawa

Świętu Niemego Kina towarzyszyć będzie zaproponowana przez Muzeum Kinematografii wystawa o Poli Negri, która jest jak dotąd najbardziej wyczerpującą i bogatą w archiwalia ekspozycją jaka powstała na temat aktorki. Powstała 10 lat temu we współpracy z wieloma archiwami światowymi, z udziałem osób i instytucji zajmujących się twórczością Negri i niewątpliwie zwraca uwagę na jej niepodważalną wartość merytoryczną.

Jest to wystawa biograficzna, retrospektywna, ukazująca drogę życiową i artystyczną wielkiej gwiazdy światowego kina. Pokazuje sylwetkę niezwykle popularnej aktorki, która rozpoczęła swoją karierę w epoce kina niemego, z powodzeniem kontynuowała ją w czasach filmu dźwiękowego, zdołała podbić Amerykę, ale dla wielu ludzi zwłaszcza młodych, jest postacią nieznaną.

Wystawa przygotowana została w oparciu o materiały znajdujące się nie tylko w zbiorach polskich archiwów, bibliotek, placówek muzealnych. Dzięki naszym zagranicznym partnerom z Niemiec, Francji, Holandii oraz z USA m.in.: Deutsche Kinemathek, Deutsches Filminstitut, Bundesarchiv, La Cinémathèque française, University of Southern California, Paramount Pictures otrzymaliśmy archiwalia, które po raz pierwszy mogą obejrzeć miłośnicy kina.

Pola Negri zagrała w 63 filmach, w Polsce tylko w 8, większość nakręciła w Niemczech i Stanach Zjednoczonych.

Do tej pory nigdzie nie zgromadzono w jednym miejscu tak wielu różnorodnych materiałów związanych z życiem i twórczością Poli Negri.

Wystawę zaprezentujemy w kinie Iluzjon przy ul. Narbutta 50A oraz w siedzibie FINA przy ulicy Wałbrzyskiej 3/5 na warszawskim Służewie w dniach 19-22 kwietnia 2018.

Kuratorzy wystawy: Krystyna Zamysłowska, Piotr Kulesza

http://www.fn.org.pl/public/media/_de_dubarry1.jpg

 

ZOBACZ PROGRAM FESTIWALU


Więcej informacji na stronie festiwalu: www.swietoniemegokina.pl



Informacje o akredytacjach:

Podstawą wydania akredytacji dla mediów, upoważniającej do wejścia na wydarzenia w ramach festiwalu „Święto Niemego Kina” w dniach 19-22 kwietnia 2018 r., jest aktywna praca w zawodzie, owocująca regularnymi publikacjami w prasie, telewizji, radiu oraz internecie.

Zgłoszenia przyjmujemy do 9 kwietnia pod adresem media@nina.gov.pl.

 

15. ŚWIĘTO NIEMEGO KINA | 19–22 KWIETNIA 2018
Dodano: 20.03.2018

Zapraszamy na 15. edycję festiwalu Święto Niemego Kina, który odbędzie się w dniach 19–22 kwietnia w kinie Iluzjon. Towarzyszyć mu będzie szereg wydarzeń dodatkowych w siedzibie FINA przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie. Zaprezentujemy filmy z epoki kina niemego z akompaniamentem muzyki jazzowej, klasycznej, klubowej i eksperymentalnej, wykonywanej na żywo przez wybitnych artystów: Włodka Pawlika, Gabę Kulkę, Drekoty, Resinę czy Sutari.

Bohaterka festiwalu: Pola Negri

Główną bohaterką tegorocznej edycji Święta Niemego Kina będzie ikona kina przedwojennego – Pola Negri, czyli urodzona w Polsce Barbara Apolonia Chałupiec. Odkryła ją rodzima wytwórnia „Sfinks”, a talent rozwinęła niemiecka „UFA”, dzięki której Negri stworzyła znakomity duet z reżyserem Ernstem Lubitschem. Ich współpraca zaowocowała amerykańskim kontraktem z wytwórnią Paramount, otwierając Poli najjaśniejszy rozdział jej kariery i stawiając ją w jednym szeregu z takimi gwiazdami jak chociażby Greta Garbo, Gloria Swanson czy Mary Pickford. Negri magnetyzowała na ekranie swoją nietuzinkową urodą i skalą talentu. Potrafiła równie dobrze wcielić się w rolę Cyganki, rozbójniczki, hiszpańskiej tancerki czy robotnicy. Ambicją tegorocznej edycji Festiwalu jest przybliżenie widzom fenomenu tej gwiazdy poprzez ukazanie jak najszerszego spektrum jej kreacji.

Program filmowy i muzyczny

Na otwarcie pokażemy film prezentujący narodziny gwiazdy – Bestia z 1917 roku. Produkcja zachowała się jedynie w amerykańskiej wersji eksportowej pt. The Polish Dancer. Jest  obecnie najstarszym obrazem z udziałem Poli Negri i jedynym przykładem jej wczesnej kariery. Pokaz Bestii będzie równocześnie polską premierą filmu po zakończonej w 2017 roku restauracji cyfrowej w rozdzielczości 4K. Następnie zaprezentujemy cały wachlarz wcieleń Poli Negri w wydaniu melodramatycznym, komediowym, a nawet futurystyczno-groteskowym. Specjalnie w tym celu sprowadziliśmy unikatowe kopie filmowe z Murnau Stiftung w Wiesbaden, EYE Filmmuseum w Amsterdamie oraz Deutsche Kinemathek w Berlinie. Obok filmów z udziałem naszej bohaterki, pokażemy Przepaść z Dunką Astą Nielsen, do której Pola była wielokrotnie porównywana, Puszkę Pandory z Louise Brooks, która stworzyła w kinie bardzo podobny typ kobiety fatalnej czy film Patsy, w którym Marion Davis fenomenalnie parodiuje archaiczną grę aktorską polskiej gwiazdy.

Obrazy filmowe uzupełni muzyka na żywo, do wykonania której zaprosiliśmy – obok artystów wspomnianych powyżej – Bye Bye Butterfly, Pink Park, Tropikalium, Jędrzeja Łagodzińskiego czy Alberta Karcha. Jako że ta edycja Festiwalu poświęcona jest wyjątkowej bohaterce, bardzo zależało nam na tym, aby również w warstwie muzycznej kobiety odegrały w niej szczególną rolę.

Imprezy towarzyszące

Dla miłośników muzyki rodem z przedwojennej Warszawy – piosenek i pieśni Wiery Gran, Mieczysława Fogga czy Adama Astona – przygotowaliśmy potańcówkę z Warszawską Orkiestrą Sentymentalną. Naszym najmłodszym widzom zaproponujemy wydarzenia familijne połączone z interaktywnym pokazem archiwalnych filmów animowanych z muzyką na żywo. Do projektu zaprosiliśmy artystów: Annę Ługowską, Jakuba Pałysa, Aleksandrę Nykowską Bartosza Ługowskiego oraz Piotra Jarosza.

Spróbujemy również opisać fenomen Poli Negri, jej kariery i zmitologizowanej biografii podczas międzynarodowej konferencji „Pola Negri – aktorka, ikona, legenda”, którą zorganizujemy przy wsparciu polskich filmoznawców z czołowych ośrodków akademickich, we współpracy z festiwalem Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone i EYE Filmmuseum w Amsterdamie.

Dodatkowo filmy prezentowane podczas Święta Niemego Kina staną się pretekstem dla prelekcji pełnych nieznanych zakulisowych historii i pikantnych stuletnich skandali z pierwszych stron gazet.

JADWIGA SMOSARSKA GWIAZDĄ MARCOWEGO RETROKINA
Dodano: 02.03.2018

Marcowy cykl „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” poświęcony jest kobietom, a w szczególności Jadwidze Smosarskiej – królowej polskiego ekranu. 4 i 18 marca zapraszamy na pokazy kontrowersyjnej ekranizacji powieści Wacława Gąsiorowskiego – „Księżna Łowicka” (1932) w reżyserii Janusza Warneckiego i Mieczysława Krawicza, a 11 i 25 marca zobaczymy przezabawną komedię „Jadzia” (1936) Mieczysława Krawicza. Na ekranie w rolach tytułowych króluje Jadwiga Smosarska!

Na seanse zapraszamy w każdą niedzielę marca o godzinie 16.00. Prelekcje do filmów wygłoszą filmografowie z FINA – Michał Pieńkowski (4 marca) oraz Grzegorz Rogowski (11 marca).

„Księżna Łowicka”

reż. Janusz Warnecki, Mieczysław Krawicz, Polska 1932

Kontrowersyjna ekranizacja powieści Wacława Gąsiorowskiego, niezwykle popularnego przed wojną pisarza historycznego. Film powstał w związku z 100. rocznicą wybuchu powstania listopadowego. Dość swobodne podejście do faktów historycznych przez autora scenariusza sprawiło, że film wzbudził protesty wielu historyków i krytyków filmowych. Pomimo tego cieszył się w latach 30. wielką popularnością, nie tylko w kraju, lecz także za granicą. W roli tytułowej Jadwiga Smosarska, która z wyczuciem zagrała trudną rolę arystokratki, Polki – patriotki, która musi dokonać wyboru między obowiązkiem wobec ojczyzny a miłością.

Więcej o filmie


Fragment filmu „Księżna Łowicka”, źródło Repozytorium Cyfrowe FINA

„Jadzia”

reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1936

Znakomity film z udziałem największej polskiej gwiazdy dwudziestolecia międzywojennego  Jadwigi Smosarskiej, która wcieliła sie w postać głównej bohaterki Jadzi Maliczówny – córki szefa małego, lecz znanego w całej Warszawie, zakładu wyrabiającego sprzęt sportowy. Ponadto w obsadzie najpopularniejsi aktorzy przedwojennej polskiej kinematografii, m.in. Mieczysława Ćwiklińska, Aleksander Żabczyński, Stanisław Sielański, Michał Znicz. Doskonale napisany scenariusz porusza modną w drugiej połowie lat 30. tematykę sportową.

Fabuła koncentruje się na rywalizacji dwóch firm produkujących sprzęt sportowy. Malicz i Oksza prowadzą ostrą walkę o prymat. Każda z firm stara się skłonić mistrzynię tenisa, by na prestiżowym meczu zagrała jej rakietą.

Więcej o filmie

Fragment filmu „Jadzia”, źródło Repozytorium Cyfrowe FINA

 

O cyklu

Wszystkie filmy z cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” zostały poddane restauracji cyfrowej w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową (obecnie FINA) projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i cyfryzacja materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo kultury filmowej. 

 

Bilety i rezerwacje

Cena biletów: 12 zł (ulgowe); 14 zł (normalne)

Kup bilet online

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ