Strona główna / Aktualności
PROGRAM KONFERENCJI: NOWE ŹRÓDŁO HISTORII. CYFRA A ORYGINAŁ
Dodano: 13.11.2013

Nowe źródło historii*. Cyfra a oryginał

Filmoteka Narodowa zaprasza na konferencję podsumowującą Nitrofilm, projekt poświęcony „Konserwacji i digitalizacji przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”.

Zapraszamy do udziału w dyskusji nad różnego rodzaju zależnościami między źródłami audiowizualnymi, a ich cyfrowymi reprodukcjami.

 

Konferencja odbędzie się w dn. 28 i 29 listopada 2013 roku w Warszawie w kinie Iluzjon - Muzeum Sztuki Filmowej.

 

PROGRAM KONFERENCJI:

28.11.2013

08:30-09:30

REGISTRATION / REJESTRACJA

09:30-10:30

WELCOME AND OPENNING OF THE CONFERENCE / POWITANIE dyr. Krzysztof Hnatkowski (Vice-director of Filmoteka)

About the NITROFILM / O NITROFILMIE Monika Supruniuk

10:30–11:30

Mariann Lewinsky (Sträuli Il Cinema Ritrovato Fondazione Cineteca di Bologna)
BEAUTY IS OUR BUSINESS: prawda o materii w erze cyfrowej.
BEAUTY IS OUR BUSINESS: Material Truth in the Digital Era

Annike Kros (EYE Film Institute Netherlands)
Przebieg procesów konserwacji i digitalizacji w EYE Film Institute Netherlands
Conservation and digitization workflows of EYE Film Institute Netherlands

11:30–12:00

COFFEE BREAK / PRZERWA NA KAWĘ

12:00–01:30

Małgorzata Stasiak
Przywracanie wielkości - przypadek renowacji i digitalizacji „Podróży na Księżyc”
Georgsa Mélièsa

Re-establishing the greatness – the casy study of restoration and digitisation of ‘Trip to the Moon’ by Georgs Méliès

Tom Vujnovic
Lepsze jest wrogiem dobrego
When your best is too much

Seweryn Kuśmierczyk, PhD/dr hab.
Rekonstrukcja cyfrowa i analiza dzieła filmowego
Digital restoration and film analysis

Marek Kosma Cieśliński, PhD/dr
Digitalizacja jako re-kreacja
Digitasation as recreation

01:30–02:30

LUNCH / OBIAD

02:30–04:00

Danuta Żołędziewska (Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid)
Od oryginału do cyfry – operacja wojskowa
From original to digital – a military operation

Grzegorz Zyzik
All we watch is YouTube. Współczesne paradygmaty kinofilii
All we watch is YouTube. Contemporary paradigms of cinephilia

Konrad Pronobis
Taśma vs. Cyfra. Przypadek Mistrza Paula Thomasa Andersona
Film vs. Digit. A case of the Master Paul Thomas Anderson

Krzysztof Siwoń
Echo „Wielkiego Niemowy”. Rola współczesnej ścieżki dźwiękowej w percepcji kina niemego, na przykładzie najnowszych wydań cyfrowych filmów przedwojennych
Echo of ‘Great Mute’. The role of contemporary soundtracks in perception of silent cinema in case of the latest digital releases of pre-war movies.

04:00–04:30

COFFEE BREAK / PRZERWA NA KAWĘ

04:30–05:30

Premiera książki „Wirtualne Ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dziełaudiowizualnych” / Panel dyskusyjny z prof. Marylą Hopfinger, prof. Arturem Tajberem i autorką książki dr Elżbietą Wysocką poprowadzi dr hab. Piotr Zawojski (Narodowe Centrum Kultury)
Premiere of the book 'Virtual Body of Art. Preservation and Access of Audiovisual Art’ / Panel discussion with prof. Maryla Hopfinger, prof. Artur Tajber and the author Elżbieta Wysocka, PhD. Keynote speaker Piotr Zawojski, PhD (National Center for Culture)

05:30–06:30

Walter Plaschzug (HS-Art Digital Service GmbH) DIAMANT-Film Annotation

NITROfilm non fiction: a meeting with the NITROfilm team / NITROfilm non fiction: spotkanie z zespołem NITROfilmu. Keynote speaker/poprowadzi Włodzimierz Pałka i Paweł Śmietanka

 

29.11.2013

 

09:00–10:00

 

Andriy Doroszenko, PhD/dr
Digitalizacja kroniki filmowej jako czynnik glamuryzacji wojny
Newsreels digitisation as a factor of war glamorisation

Karolina Brzozowska
Odnaleźć i ożywić. Filmowa archeologia jako strategia estetyczna współczesnego dokumentu?
Re-discover and come alive. Film archeology as an aesthetic strategy of contemporary documentary movies

Łukasz Jasina, PhD/dr
Odkrycie czyli jak powstają nowe źródła historyczne. Jak zaginione filmy zmieniają nasze myślenie o wydarzeniach historycznych? Przypadek Polski i Rosji
A discovery – how new historic sources are created. How lost films change our thinking about historic events? Poland-Russia case

10:00-10:30

COFFEE BREAK / PRZERWA NA KAWĘ

 

10:30–11:30

 

Paulina Haratyk
Pomiędzy rekonstrukcją a interpretacją – „Mogiła nieznanego żołnierza”
Ryszarda Ordyńskiego i „Pasażerka” Andrzeja Munka

A gap between reconstruction and interpretation – ‘Tomb of the Unknown Soldier’ by Ryszard Ordynski and ‘Passenger’ by Andrzej Munk

Aleksandra Duralska
Fototeka Muzeum Powstania Warszawskiego
Photo Library of Warsaw Uprising Museum

Paulina Świątek
Wizualne archiwum cyfrowe – Fototeka FN jako źródło nowych kontekstów
Digital visual archive – Photo Library of National Film Archive as a source of new contexts

11:30-12:30

Justyna Budzik, PhD/dr
Nowe źródło historii kina. Refleksje dydaktyczne
A new source of cinema history. Didactic reflections

Michał Pieńkowski
Rola oryginału w badaniach filmograficznych
A role of an original in film studies

CLOSING LECTURE / ZAKOŃCZENIE Tadeusz Kowalski

 

 

 

 

Patron konferencji:


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ