Strona główna / Aktualności
POLSKIE FILMY NIEME NA MIĘDZYNARODOWYM FESTIWALU W PORDENONE
Dodano: 07.10.2016

35. edycja Le Giornate del Cinema Muto we włoskim Pordenone powoli dobiega końca. To edycja wyjątkowa tak dla polskiej kinematografii, jak i dla Filmoteki Narodowej. Po raz pierwszy w historii festiwalu – dzięki zaproszeniu dyrektora artystycznego Jay’a Weissberga – polskie filmy nieme prezentowane są w specjalnym programie, wyraźnie zaznaczając swoją obecność na tym największym międzynarodowym święcie kina niemego. W polskim programie znalazło się pięć przedwojennych filmów fabularnych, a także dwanaście filmów dokumentalnych i kronik filmowych.

Pokazy polskich filmów

Pokaz filmu „Ludzie bez jutra” (1919) Aleksandra Hertza, a także „Janka Muzykanta” (1930) Ryszarda Ordyńskiego, z wykonywaną na żywo muzyką skomponowaną na tę okazję przez Güntera Buchwalda, zostały przyjęte entuzjastycznie i dla wielu stały się pierwszym spotkaniem z polską produkcją tego okresu. „Janko Muzykant" stanowił najważniejszy punkt drugiego festiwalowego wieczoru. Günter Buchwald to jeden z najbardziej znanych kompozytorów tworzących muzykę do filmów niemych, a także pionier odrodzenia tego rodzaju muzyki, dyrygent, pianista i skrzypek. Również „Zew morza” (1927) Henryka Szaro wzbogacony nową ilustracją muzyczną autorstwa Donalda Sosina, jednego z czołowym kompozytorów muzyki do filmów niemych, przyjęto owacyjnie.

Gościem specjalnym pokazu „Pana Tadeusza” (1928) Ryszarda Ordyńskiego był Krzysztof Zanussi, który wziął także udział w konferencji prasowej prowadzonej przez Jay’a Weissberga poświęconej twórczości Ryszarda Ordyńskiego. Weissberg jest autorem artykułu poświęconego temu reżyserowi, który można przeczytać w katalogu festiwalu. 

Panel Filmoteki Narodowej

Ważnym wydarzeniem czwartego dnia Le Giornate del Cinema Muto był panel Filmoteki Narodowej poświęcony polskiemu kinu niememu i badaniom historyczno-filmoznawczym oraz problematyce rekonstrukcji zabytków polskiej kultury filmowej. Podczas drugiej wojny światowej zaginęła lub uległa zniszczeniu większość polskiego dorobku kinematograficznego. Ten niewielki procent, który przetrwał do naszych czasów, wymaga starannego zabezpieczenia i digitalizacji, aby filmy te mogły dotrzeć do jak największej liczby widzów w Polsce i na świecie. Polska obecność na festiwalu w Pordenone pozwala szerszej europejskiej publiczności nie tylko zapoznać się z wyjątkowymi zabytkami polskiej kultury filmowej, lecz także z dorobkiem Filmoteki Narodowej w dziedzinie rekonstrukcji cyfrowej.

Program polski w Pordenone zakończy pokaz jednego z najlepszych filmów niemych tego okresu – „Mocnego człowieka” (1929) Henryka Szaro według powieści Stanisława Przybyszewskiego o tym samym tytule. Muzykę swojego autorstwa wykona Günter Buchwald.

Strona festiwalu: www.cinetecadelfriuli.org

Więcej o filmach: www.repozytorium.fn.org.plwww.nitrofilm.pl

35. edycja festiwalu Le Giornate del Cinema Muto we włoskim Pordenone
Fot. Valerio Greco


Krzysztof Zanussi i dyrektor artystyczny Festiwalu Jay Weissberg
Fot. Valerio Greco


Panel Filmoteki Narodowej
Fot. Valerio Greco


Panel Filmoteki Narodowej. Na zdjęciu: Elżbieta Wysocka i Michał Pieńkowski.
Fot. Valerio Greco


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ