Strona główna / Aktualności
„KINO RETRO” – KLASYKA FILMOWA NA ANTENIE TVP POLONIA
Dodano: 08.03.2017

Filmoteka Narodowa wspólnie z TVP Polonia zapraszają na wyjątkowy cykl „Kino Retro”.

W każdą niedzielę marca na antenie TVP Polonia zagoszczą znakomite polskie dzieła filmowe dwudziestolecia międzywojennego z zasobów Filmoteki Narodowej. Jako pierwszy, 5 marca, zostanie pokazany film „Ada, to nie wypada!” z 1936 roku.

O cyklu

„Kino Retro” to cykl przedwojennych polskich filmów fabularnych, które zostały zdigitalizowane, a niektóre z nich poddane restauracji cyfrowej przez Filmotekę Narodową, dzięki czemu można je zaprezentować nie tylko w dużo lepszej jakości obrazu i dźwięku, lecz także w wersjach uzupełnionych o brakujące, nieznane dotychczas fragmenty. W komedii „ABC miłości” (1935) w reżyserii Michała Waszyńskiego przywrócono aż 18 minut zaginionego materiału, a jego odtworzenie było możliwe dzięki kopii filmu sprowadzonej z Rosji oraz amerykańskiemu zwiastunowi, który został odnaleziony w Chicago.

Widzowie TVP Polonia w każdą niedzielę, przez najbliższe trzy miesiące, będą mieli okazję zobaczyć najlepsze polskie produkcje lat 30., tj. komedie: „Ada, to nie wypada!” (1936), „Jadzia” (1936), dramaty: „Doktór Murek” (1939) czy „Dziewczyna szuka miłości” (1937) oraz jeden z pierwszych filmów dźwiękowych „Księżna Łowicka” (1932), a także ostatnie przedwojenne filmy, które swoje premiery miały już w czasie okupacji:„Przez łzy do szczęścia” (1939) i „Sportowiec mimo woli” (1939). Po raz pierwszy w cyfrowej wersji zostanie zaprezentowany melodramat historyczny „Córka generała Pankratowa” z 1934 roku z wielką gwiazdą kina międzywojennego Norą Ney.

Każdy film będzie poprzedzony krótkim wstępem Michała Pieńkowskiego, filmografa Filmoteki Narodowej, który uczestniczył w pracach badawczych i restauratorskich nad prezentowanymi filmami.

Filmy pokazywane w ramach cyklu zostały zdigitalizowane przez Filmotekę Narodową w ramach projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i digitalizacja materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo kultury filmowej.

Więcej o filmach

 

„Kino Retro” w każdą niedzielę o godz. 5.55 i 14.40 na antenie TVP Polonia.

 


 

W niedzielę 5 marca cykl rozpocznie przezabawna komedia muzyczna „Ada, to nie wypada!” w reżyserii Konrada Toma.

O filmie

Ada, to nie wypada!” 96 min, Polska 1936

reż. i scen. Konrad Tom

Reżyser Konrad Tom – także aktor, scenarzysta  i autor dialogów zrealizował film, który wciąż niezwykle śmieszy.

W jednej z głównych ról – Antoni Fertner, nestor polskich komików, obdarzony nieprawdopodobną vis comica, dzięki której już w początkach XX wieku stał się jednym z najlepiej rozpoznawalnych aktorów Cesarstwa Rosyjskiego. W roli jego niesfornej córki wystąpiła utalentowana Loda Niemirzanka, której karierę przerwała wojna. W filmie występuje także Kazimierz Junosza-Stępowski, jeden z najwybitniejszych polskich aktorów pierwszej połowy XX wieku. Znakomita muzyka, rewelacyjne dialogi, komizm najlepszej przedwojennej próby.

W majątku Dziewannowo pod Krakowem mieszka obywatel ziemski Antoni Dziewanowski. Jego córka, Ada, jest pełną życia i temperamentu niesforną dziewczyną, niedbającą o maniery odpowiednie dla panienek z jej sfery. Dziewanowski i jego przyjaciel, hrabia Orzelski, postanawiają, że ich dzieci się pobiorą. Po jakimś czasie hrabia Orzelski chce z synem Fredem odwiedzić Adę na pensji w Krakowie i poznać ze sobą młodych. Fred wysyła ojca, by rozeznał się w sytuacji, a sam udaje się na spotkanie z przyjaciółmi. Ada, widząc starszego pana, bierze go za kandydata do swej ręki i celowo robi na nim jak najgorsze wrażenie, aby zniechęcić go do małżeństwa.



źródło: Fototeka FN

W kolejnych odsłonach cyklu zostaną pokazane:

„Ada, to nie wypada!” Polska 1936

reż. i scen. Konrad Tom

„Dziewczyna szuka miłości” Polska 1937

reż. Romuald Gantkowski, scen. Wacław Sieroszewski, Ferdynand Goetel, Antoni Cwojdziński, Tadeusz Królikiewicz

„ABC miłości” Polska 1935

reż. Michał Waszyński, scen. Marian Hemar

„Księżna Łowicka” Polska 1932

reż. Janusz Warnecki, Mieczysław Krawicz, scen. Witold Brumer

„Będzie lepiej” Polska 1936

reż. Michał Waszyński, scen. Ludwik Starski, Emanuel Schlechter

„Ludzie Wisły” Polska 1938

reż. Aleksander Ford, Jerzy Zarzycki, scen. Helena Boguszewska, Jerzy Kornacki

„Dwie Joasie” Polska 1935

reż. Mieczysław Krawicz, scen. Jan Fethke

„Doktór Murek” Polska 1939

reż. i scen. Juliusz Garden

„Fredek uszczęśliwia świat” Polska 1936

reż. Zbigniew Ziembiński, scen. Julian Kauffman

„Przez łzy do szczęścia” Polska 1939

reż. Jan Fethke, scen. Jan Fethke, Napoleon Sądek

„Sportowiec mimo woli” Polska 1939

reż. Mieczysław Krawicz, scen. Jan Fethke, Napoleon Sądek

„U kresu drogi” Polska 1939

reż. Michał Waszyński,scen. Anatol Stern

„Jadzia” Polska 1936

reż. Mieczysław Krawicz, scen. Karol JarossyEmanuel Schlechter

„Córka generała Pankratowa” Polska 1934

reż. Mieczysław Znamierowski, scen. Marian Orlik

Więcej informacji: https://polonia.tvp.pl/29199962/cykl-kino-retro-czyli-perly-polskiej-przedwojennej-kinematografii

„LUDZIE WISŁY” W MARCU W ILUZJONIE
Dodano: 27.02.2017

W ramach cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” zapraszamy na pokazy dramatu obyczajowego „Ludzie Wisły” (1938) w reżyserii Aleksandra Forda i Jerzego Zarzyckiego w każdą marcową niedzielę w warszawskim kinie Iluzjon.

O filmie

Ekranizacja powieści Heleny Boguszewskiej i Jerzego Kornackiego „Wisła” (autorzy napisali także scenariusz filmu). Zadziwiająca autentycznością historia osadzona w realiach codziennego życia pracowników i właścicieli barek żeglugi śródlądowej na Wiśle.

Twórcy filmu, Aleksander Ford i Jerzy Zarzycki, w realistyczny sposób, bez upiększania ukazali brutalność życia i bezwzględność bohaterów walczących o zarobek. Dodatkowy atut filmu to znakomite zdjęcia Stanisława Lipińskiego ukazujące surowe życie na barkach. Realizmu dodawał także udział w filmie i pomoc w realizacji zdjęć członków Polskiej Żeglugi Rzecznej „Vistula”.

Autorem słów piosenek, które znalazły się w filmie, był lewicowy poeta Władysław Broniewski. W jednej z głównych ról wystąpiła jedna z najwybitniejszych polskich aktorek i reżyserek teatralnych pierwszej połowy XX wieku – Stanisława Wysocka. W obsadzie znaleźli się Jerzy Pichelski, prezentujący nowy typ szorstkiego amanta, i piękna Ina Benita.

Ania i jej ojciec szyper Firlej, właściciel barki „Martin”, wożą towar po Wiśle. Razem z nimi pływa Apolonia Matyjas, zwana Matyjaską, właścicielka starej, zniszczonej barki, która przestała nadawać się do transportu. Ukochanym Ani jest złodziejaszek Aleksy. Chce się ożenić z Anią i kupić nową barkę. Aby zebrać na to pieniądze, okrada kolejne osoby, w końcu jego ofiarą staje się nawet ojciec Ani. Aleksy ginie w bójce raniony nożem. Ania kryje się przed gniewem ojca u Matyjaski. Matyjaska, aby zdobyć pieniądze na remont barki, szantażuje swego byłego męża, bigamistę. Siostra Ani, Julka, jest ciężko chora. Umiera, a jej zrozpaczony mąż chce popełnić samobójstwo. Ratuje go Ania. Postanawiają pomagać Matyjasce i pływać na barce razem z nią.

WIĘCEJ O FILMIE

 



Fragment filmu „Ludzie Wisły” (1938), reż. Aleksander Ford, Jerzy Zarzycki, źródło: Repozytorium Cyfrowe FN

O cyklu

Wszystkie filmy z cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” przeszły gruntowną renowację w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i cyfryzacja tych bezcennych zabytków. W każdą niedzielę miesiąca zapraszamy na projekcję jednego z czternastu tytułów w nowej jakości obrazu i dźwięku. Cykl zakończy się w listopadzie 2017 roku. Przed każdym seansem prezentujemy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina”, w którym zdradzamy tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji.

 
„Z miłości do kina”, źródło: Filmoteka Narodowa (YouTube) 

Bilety i rezerwacje

Cena biletów: 12 zł (ulgowe); 14 zł (normalne)

Kup bilet online

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

INSTYTUT POLSKI W LONDYNIE PRZEKAZAŁ WYJĄTKOWE FILMY FILMOTECE
Dodano: 02.02.2017

Instytut Polski i Muzeum im. gen. Władysława Sikorskiego w Londynie przekazał w środę Filmotece Narodowej swoją kolekcję filmów archiwalnych z lat 30. ubiegłego wieku. Część nagrań jest unikalna i od czasu premiery nigdy nie była pokazywana w Polsce.

W skład archiwum wchodzą w większości przedwojenne filmy nagrane na taśmach 16 mm i 35 mm, które były wyświetlane m.in. w polskim kinie przy konsulacie RP w Londynie, a także ponownie w latach 70. i 80. na pokazach dla Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii.

Wśród tytułów, których kopie trafiły w środę do Filmoteki, są m.in. „Antek Policmajster” (1935) z Adolfem Dymszą, „Dzień wielkiej przygody” (1935) z czołowym amantem kina międzywojennego Franciszkiem Brodniewiczem, „Jego wielka miłość” (1936) z główną rolą Stefana Jaracza, a także „Robert i Bertrand” (1938) z Heleną Grossówną i Eugeniuszem Bodo.

Wiele z tych filmów było pokazywane w Londynie także obcokrajowcom, w ramach promocji polskiej kultury i wysokiej jakości kinematografii" – powiedział w rozmowie z PAP Wojciech Deluga z Instytutu Polskiego i Muzeum im. gen. Sikorskiego (IPMS). Z kolei Michał Olizar z IPMS dodał, że filmy te były przechowywane przez emigrację wojenną (...) dla miłości Polski i pożytku Polaków po wsze czasy.

Szefowa Filmoteki Narodowej Anna Sienkiewicz-Rogowska oświadczyła: Jesteśmy tym darem niezwykle podekscytowani, bo przekazujecie nam filmy, których Polacy nie mogli zobaczyć od wielu lat, od ich premiery. Jak zapewniła, technicy Filmoteki podejmą teraz starania, aby przeprowadzić działania restauracyjne oraz digitalizacyjne i jak najszybciej pokazać nowe nabytki widzom.

Ostatnio bardzo popularny był serial o Eugeniuszu Bodo, a zainteresowanie jego twórczością jest ogromne. Dotychczas nie mieliśmy pełnego nagrania Roberta i Bertranda z jego udziałem, bo nasze fragmenty są bardzo zniszczone. Ale teraz będziemy mogli zobaczyć ten film już w całości" – podkreśliła dyrektor Filmoteki.

Jednocześnie Sienkiewicz-Rogowska zaapelowała do Polaków o przekazywanie swoich archiwów i zachowanych nagrań do polskich instytucji kultury. Nasłuchujcie, pytajcie, czy ktoś nie ma gdzieś na strychu, w piwnicy lub pudełkach puszek i fragmentów taśm. Każda z nich może okazać się absolutnym skarbem dla naszej kultury – podkreśliła.

Występując w imieniu polskiej ambasady w Londynie, konsul Krzysztof Grzelczyk podkreślił, że przekazanie kopii nagrań zwraca uwagę na wielką pracę polskiej emigracji, bez której nasza kultura w kraju byłaby znacznie uboższa.

Londyn był przez lata najważniejszą europejską stolicą dla życia polonijnego, a w latach 1940-1990 był także siedzibą rządu RP na uchodźstwie.

 

"Robert i Bertrand", reż. Mieczysław Krawicz, 1938 r.

Polityka prywatności
Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ