Strona główna / Aktualności
"HALKA" Z MUZYKĄ NA ŻYWO 10 SIERPNIA NA WROCŁAWSKIM RYNKU
Dodano: 09.08.2017

Zapraszamy na pokaz jednej z trzech polskich przedwojennych ekranizacji opery „Halka” Stanisława Moniuszki do libretta Włodzimierza Wolskiego w nowej jakości obrazu i dźwięku na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Bezpłatny seans filmu „Halka” (1929/1932) w reżyserii Konstantego Meglickiego z muzyką na żywo w wykonaniu Jerzego Rogiewicza z zespołem odbędzie się 10 sierpnia o 22.00 na Rynku Głównym we Wrocławiu.

Filmoteka Narodowa  Instytut Audiowizualny kolejny rok z rzędu zaprezentuje wyjątkowe dzieło ze swego archiwum. 

Uroczysta repremiera „Halki” (1929/1932) w reżyserii Konstantego Meglickiego z muzyką na żywo autorstwa Jerzego Rogiewicza odbyła się 17 listopada 2016 roku w warszawskim kinie Iluzjon. Teraz ten wyjątkowy film będą mogli obejrzeć widzowie MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

O filmie

Film według scenariusza Jerzego Brauna – m.in. współscenarzysty „Mocnego człowieka” (1929) Henryka Szaro – zrealizowano w 1929 roku, u progu ery dźwiękowej, jeszcze jako film niemy. W kinach był wyświetlany z ilustracją śpiewno-muzyczną nagraną na płytach gramofonowych. Wykorzystywano głównie nagrania w wykonaniu wybitnych artystów operowych: Matyldy Polińskiej-Lewickiej i Ignacego Dygasa. W 1932 roku producent filmu postanowił udźwiękowić „Halkę”. Arie Jontka zaśpiewał Władysław „Ladis” Kiepura, młodszy brat Jana, Halki zaś – Zuzanna Karin, dobrze zapowiadająca się śpiewaczka. W nagraniu wziął także udział chór Opery Warszawskiej.

Reżyser filmu Konstanty Meglicki (1890-1955) był aktorem i reżyserem filmowym. Jego krótka kariera przypadła na przełom lat 20. i 30. Od 1927 roku prowadził studio filmowe. Zorika Szymańska, która zagrała we wszystkich filmach reżysera – w „Halce” rolę tytułową – była jego uczennicą, a od 1943 roku także żoną. Meglicki zakończył działalność w branży filmowej na początku lat 30. wraz z nastaniem epoki kina dźwiękowego.

Dotychczas film Meglickiego nie był znany szerszej publiczności. Z pierwotnej niemej wersji filmu z 1929 roku do naszych czasów dotrwały jedynie końcowe cztery minuty. W zbiorach Filmoteki Narodowej  Instytutu Audiowizualnego znajdują się także obszerne fragmenty materiałów roboczych do wersji udźwiękowionej w 1932 roku. Dotychczas stan zachowania tych materiałów nie pozwalał na ich – nawet ograniczoną – eksploatację.

Zwiastun „Halka” (1929/1932), reż. Konstanty Meglicki, źródło: YouTube FN

Restauracja cyfrowa

Pierwszym krokiem w procesie restauracji filmu była konserwacja ponadosiemdziesięcioletnich taśm filmowych i przygotowanie ich do skanowania. Materiały wymagały wielu napraw, wzmocnienia starych sklejek, uzupełnienia ubytków perforacji, a przede wszystkim starannego ręcznego wyczyszczenia. Równocześnie trwały wnikliwe badania merytoryczne. Filmografowie ustalili, że wśród zachowanych taśm są fragmenty ściętego negatywu kamerowego, oryginalnego negatywu dźwięku i kopii roboczej. Sensacją było także odkrycie fragmentów nagrań z prób dźwiękowych.

Po zeskanowaniu materiałów wszystkie fragmenty zestawiono ze sobą. Restauracja „Halki” była jednym z największych tego typu wyzwań, przed jakim stanęła Filmoteka Narodowa  Instytut Audiowizualny. Istniejące materiały są bardzo różnorodne, niekompletne oraz dotyczą dwóch różnych wersji filmu. Ponieważ nie zachowała się żadna dokumentacja do filmu, Filmoteka podjęła próbę montażu – utrzymanego w duchu epoki – zachowanych fragmentów.

Niestety ścieżka dźwiękowa do filmu ocalała tylko we fragmentach. Jako że pierwotna wersja „Halki” Meglickiego była niema, Filmoteka Narodowa  Instytut Audiowizualny postanowiła zaprezentować go dzisiejszej publiczności w takiej właśnie postaci. We współczesnej ilustracji muzycznej, opracowanej przez Jerzego Rogiewicza, zostaną wykorzystane fragmenty historycznego udźwiękowienia z 1932 roku.

„Halka” (1929/1932), reż. Konstanty Meglicki, spot promujący projekt Nitrofilm, źródło: YouTube FN

Muzyka na żywo

Autorem współczesnej muzyki do filmu jest Jerzy Rogiewicz – urodzony w Bydgoszczy kompozytor, perkusista i pianista, absolwent kompozycji na Akademii Muzycznej w Krakowie. Nagrywał i występował z takimi artystami jak Toshinori Kondo, Kazuhisa Uchihashi, Joanna Halszka Sokołowska, DJ Lenar, Tomasz Duda, Paweł Szamburski i Janusz Muniak. Specjalizuje się w szeroko pojętej muzyce improwizowanej, choć równie chętnie gra i pisze piosenki.

Utwór napisany specjalnie na potrzeby repremiery filmu „Halka” jest zapisany w partyturze, choć miejscami będzie improwizowany. Za przetworzenia zachowanych fragmentów muzycznych oraz za specjalną warstwę dźwiękową odpowiadać będzie Marcin Lenarczyk / DJ Lenar.

Podczas seansu na wrocławskim Rynku orkiestra wystąpi w składzie:

Karolina Rec – wiolonczela

Tomasz Duda – flet, saksofon barytonowy, klarnet basowy

Maurycy Idzikowski – trąbka

Tomasz Dworakowski – puzon

Piotr Domagalski – kontrabas

Jerzy Rogiewicz – instrumenty perkusyjne, pianino

Marcin Lenarczyk / DJ Lenar – gramofony

Idea

Zwieńczeniem procesu rekonstrukcji filmów przedwojennych są uroczyste repremiery kinowe oraz projekcje specjalne w kinach i na festiwalach w Polce i na świecie. Odrestaurowane nieme filmy ilustruje, specjalnie na tę okazję skomponowana, muzyka wykonywana na żywo przez wybitnych artystów. Filmy prezentowane są publiczności w nowej jakości. Prace nad tymi bezcennymi zabytkami polskiej kinematografii są realizowane w Filmotece Narodowej  Instytucie Audiowizualnym dzięki unijnemu projektowi Nitrofilm – Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie.

Gdzie i kiedy

MFF T-Mobile Nowe Horyzonty  

Rynek Główny we Wrocławiu

10 sierpnia 2017, godz. 22.00

Bilety

Wstęp wolny
Start wydawania biletów: 19 lipca, godz. 12.00.

Festiwal MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 2017 odbędzie się w dniach 3 – 13 sierpnia we Wrocławiu.

Więcej informacji: www.nowehoryzonty.pl

"DOKTÓR MUREK" W REPERTUARZE SIERPNIOWEGO ILUZJONU
Dodano: 28.07.2017

W ramach cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” zapraszamy na  niedzielne pokazy dramatu sensacyjnego „Dokór Murek”(1939) w reżyserii Juliusza Gardana. Przed seansami prezentujemy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina”, w którym zdradzamy tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji. 6 sierpnia o godzinie 16.00 seans poprzedzi prelekcja Michała Pieńkowskiego, filmografa Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

O filmie

„Dokór Murek” reż. i scen. Juliusz Gardan, Polska 1939, 90 min

Scenariusz filmu powstał na kanwie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, jednego z najpoczytniejszych pisarzy dwudziestolecia międzywojennego. „Doktór Murek” i „Drugie życie doktora Murka” to książki w zjadliwy i ironiczny sposób ukazujące upadek młodego, uczciwego urzędnika, który w wyniku intryg traci pracę i zostaje kryminalistą. Reżyser skupił się na wątkach sensacyjnych, a w roli nietuzinkowego przestępcy obsadził popularnego amanta Franciszka Brodniewicza.

WIĘCEJ O FILMIE >>


Fragment filmu „Dokór Murek” (1939) reż. Juliusz Gardan, źródło: Repozytorium Cyfrowe

O cyklu Wszystkie filmy z cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” przeszły gruntowną renowację w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i cyfryzacja materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo kultury filmowej. W każdą niedzielę miesiąca zapraszamy na projekcję jednego z czternastu tytułów w nowej jakości obrazu i dźwięku. Cykl zakończy się w listopadzie 2017 roku. Przed każdym seansem prezentujemy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina”, w którym zdradzamy tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji.


„Z miłości do kina”, źródło: Filmoteka Narodowa (YouTube)  

Bilety i rezerwacje

Cena biletów: 12 zł (ulgowe); 14 zł (normalne)

Kup bilet online 

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

 

"LUDZIE WISŁY" NA FESTIWALU FILMU I SZTUKI DWA BRZEGI
Dodano: 28.07.2017

29 lipca 2017 w Kazimierzu Dolnym i Janowcu nad Wisłą rozpoczyna się 11. Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi. W trakcie festiwalu Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprezentuje dwa filmy po digitalizacji  „Ludzie Wisły” Aleksandra Forda i Jerzego Zarzyckiego (1938) i „300 mil do nieba” Macieja Dejczera (1989). Miłośnicy filmu będą mogli uczestniczyć między innymi w spotkaniu z Polską Szkołą Dokumentu, a także obejrzeć koprodukcje FINA: „Pokot” Agnieszki Holland i „Jestem mordercą” Macieja Pieprzycy.

„Ludzie Wisły” i „300 mil do nieba”  Pokazy filmów po renowacji

Podczas festiwalu Dwa Brzegi FINA zaprezentuje dwa zdigitalizowane filmy na specjalnych projekcjach.

 „300 mil do nieba” Macieja Dejczera (1989) – będzie można zobaczyć 4 sierpnia o godz. 14.45 w Kinie Lubelskim. Film„Ludzie Wisły” Aleksandra Forda i Jerzego Zarzyckiego (1938) zostanie wyświetlony 1 sierpnia w Mięćmierzu w Galerii KLIMATY o godz. 18.00.

Przy pracach podczas rekonstrukcji „300 mil do nieba”  zespół  Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego we współpracy ze Studiem Filmowym TOR, był odpowiedzialny za procesy technologiczne dotyczące digitalizacji, rekonstrukcji cyfrowej oraz procesów DI.

Film „Ludzie Wisły” z 1938 w reż. Aleksandra Forda i Jerzego Zarzyckiego, został nakręcony w plenerze, z unikatowymi widokami przedwojennego Torunia, Sandomierza i Kazimierza nad Wisłą. Film został zdigitalizowany w ramach projektu „NITROFILM. Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów przedwojennych w Filmotece Narodowej” w 2011 roku.

„Ludzie Wisły” (1938), reż. Aleksander Ford, Jerzy Zarzycki (źródło: Fototeka FINA)

O filmie

Ekranizacja powieści Heleny Boguszewskiej i Jerzego Kornackiego „Wisła” (autorzy napisali także scenariusz filmu). Zadziwiająca autentycznością historia osadzona w realiach codziennego życia pracowników i właścicieli barek żeglugi śródlądowej na Wiśle.

Twórcy filmu, Aleksander Ford i Jerzy Zarzycki, w realistyczny sposób, bez upiększania ukazali brutalność życia i bezwzględność bohaterów walczących o zarobek. Dodatkowy atut filmu to znakomite zdjęcia Stanisława Lipińskiego ukazujące surowe życie na barkach. Realizmu dodawał także udział w filmie i pomoc w realizacji zdjęć członków Polskiej Żeglugi Rzecznej „Vistula”.

Autorem słów piosenek, które znalazły się w filmie, był lewicowy poeta Władysław Broniewski. W jednej z głównych ról wystąpiła jedna z najwybitniejszych polskich aktorek i reżyserek teatralnych pierwszej połowy XX wieku – Stanisława Wysocka. W obsadzie znaleźli się Jerzy Pichelski, prezentujący nowy typ szorstkiego amanta, i piękna Ina Benita.

WIĘCEJ O FILMIE >>


Fragment filmu Ludzie Wisły (1938), reż. Aleksander Ford, Jerzy Zarzycki, źródło: Repozytorium Cyfrowe FINA

„Pokot” i „Jestem mordercą” | Pokaz koprodukcji FINA

Koprodukcje FINA zostaną zaprezentowane 31 lipca o 16.30 w Kinie Lubelskim („Pokot”) oraz 2 sierpnia o 21.00 w Kinie Pod Srebrną Gwiazdą („Jestem mordercą”). Najnowszy film Agnieszki Holland zdobył srebrnego Niedźwiedzia podczas ostatniej, 67. edycji Berlinale, jednego z najważniejszych i najbardziej prestiżowych festiwali filmowych na świecie. Otrzymał również rekomendację FIPRESCI w ubieganiu się o Europejską Nagrodę Filmową w kategorii Najlepszy Film Europejski. „Jestem mordercą” był pokazywany w 2016 roku w sekcji konkursowej First Look Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Locarno, prezentującej projekty filmowe w fazie postprodukcji, a także w Konkursie Głównym na Festiwalu Filmowym w Gdyni, gdzie nagrodzono go Srebrnymi Lwami, a Maciej Pieprzyca otrzymał dodatkowo nagrodę za najlepszy scenariusz.

Holland, Seweryn, Gliński, Pągowski | Lekcje kina

W ramach festiwalu FINA jest współorganizatorem spotkań zatytułowanych „Lekcje kina. Spowiedź twórcy filmowego”w ramach których twórcy – Agnieszka Holland, Robert Gliński, Andrzej Pągowski i Andrzej Seweryn – opowiedzą o swoich fascynacjach, artystycznych grzechach i tajemnicach rzemiosła.

Marcin Koszałka | Polska Szkoła Dokumentu

Z kolei 2 sierpnia o godz. 15.30 w Black Red White Cafe Dyrektor Artystyczna Festiwalu Grażyna Torbicka poprowadzi spotkanie z Marcinem Koszałką. Odbędzie się ono pod szyldem wydawanej przez FINA serii „Polska Szkoła Dokumentu”, w ramach której ukazało się już 16 albumów DVD prezentujących dokonania najważniejszych przedstawicieli polskiego kina dokumentalnego.

Olimpijczycy na festiwalowym szlaku

„Dwa Brzegi” będą także kolejnym festiwalowym przystankiem dla laureatów i finalistów organizowanej przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej. Nasi Olimpijczycy przemierzą w tym roku prawie całą filmowo-festiwalową mapę Polski. Przedsięwzięcie realizowane przez Filmotekę Szkolną finansowane jest ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

O festiwalu

Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi to interdyscyplinarne wydarzenie kulturalne prezentujące cenne filmy polskie i zagraniczne: premiery, ważne filmy roku minionego i obrazy, które miały kluczowe znaczenie dla rozwoju światowej kinematografii, jak również spektakle teatralne, wystawy, koncerty i wydarzenia innych dziedzin. Program filmowy zestawia propozycje kina autorskiego, artystycznego, niezależnego, zaangażowanego społecznie, oryginalne formy kina najnowszego i młode kino europejskie. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Grażyna Torbicka. FINA wspiera działania polskich festiwali filmowych m.in. T-Mobile Nowe Horyzonty, Docs Against Gravity, Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Festiwalu Filmu i Sztuki „Dwa Brzegi”, Festiwalu Filmowego w Gdyni oraz festiwalu Camerimage. 

Więcej informacji: http://www.dwabrzegi.pl/

11. edycja Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi odbędzie się w dniach 29 lipca – 6 sierpnia 2017 w Kazimierzu Dolnym i Janowcu nad Wisłą.


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ