Strona główna / Aktualności
ALFABET RETROKINA: D JAK DZIECIĘCE DEBIUTY FILMOWYCH GWIAZD
Dodano: 10.12.2018

W grudniu, w ramach świątecznego prezentu, zapraszamy do warszawskiego kina Iluzjon na specjalne wydanie cyklu: „Weekend z Retrokinem”. Na ekranie zobaczymy debiuty małych aktorów: Tadeusza Fijewskiego w filmie „Zew morza” i Marii Zarębińskiej (Broniewskiej) w „Przez łzy do szczęcia”. Po kilku latach od debiutu Fijewski i Zarębińska spotkają się razem na ekranie w filmie Aleksandra Forda „Ulica graniczna” (1948). Tadeusz Fijewski stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i wszechstronnych aktorów polskiej kinematografii, zaś Maria Zarębińska (Broniewska) pojawia się w filmach i serialach do dziś.


15.12| 16:00 |
PRZEZ ŁZY DO SZCZĘŚCIA, reż. Jen Fethke, 1939

Rezerwuj bilet

 

16.12 | 16:00 | ZEW MORZA, reż. Henryk Szaro, 1927

Rezerwuj bilet

 

Źródło: Fototeka FINA

 


 

Filmy będą wyświetlane w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

FILMOTEKA NARODOWA – INSTYTUT AUDIOWIZUALNY NA FESTIWALU W TURCJI
Dodano: 09.12.2018

W tym roku międzynarodowy festiwal Silent Cinema Days w Istambule świętował swoją piątą rocznicę. To jedyny taki festiwal poświęcony wczesnemu kinu w Turcji. Nie zabrakło na nim także filmów ze zbiorów FINA. 

Szaleńcy

Filmoteka Narodowa  Instytut Audiowizualny 6 grudnia pokazała superprodukcję ,,Szaleńcy” (1928), debiut Leonarda Buczkowskiego. Odrestaurowana wersja filmu miała swoją repremierę na ostatnim festiwalu w Gdyni.  

Więcej o filmie: SZALEŃCY

Pies Baskerville’ów

Oprócz filmu Buczkowskiego FINA zaprezentowała również „Psa Baskerville’ów”, który został odnaleziony w 2009 roku, w piwnicy kościoła w Sosnowcu. Film poddano konserwacji i digitalizacji w pracowniach Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Jest to jedyna znana kopia taśmy 35mm adaptacji z 1929 roku, która przez lata uznawana była za zaginioną.

Dzięki wspólnym wysiłkom fundacji San Francisco Silent Film Festival i Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, zaginione dzieło Richarda Oswalda zostało odrestaurowane cyfrowo. Dodatkowo, nośnik 35mm został uzupełniony o odkryte w trakcie trwania prac fragmenty z nośnika amatorskiego Pathé-Baby 9,5mm, znajdującego się w rękach prywatnego kolekcjonera.

Najbardziej czasochłonna okazała się konserwacja i przygotowanie filmu do digitalizacji. Do zapomnianych w przykościelnej piwnicy puszek przez ponad pół wieku nikt nie zaglądał. Brak wentylacji, zbyt wysoka temperatura, a przede wszystkimi wilgotność zwykle w szybkim czasie doprowadzają do rozkładu taśmy. Mimo to, stan nośnika był na tyle dobry, że dzięki żmudnej pracy konserwatorów uratowano jego zawartość. Odrestaurowana taśma została założona na skaner filmowy i zdigitalizowana w wysokiej kinowej rozdzielczości 4K.

Wiosną 2017 roku cyfrowe materiały z obu kopii zostały wysłane do San Francisco, do studia restaurującego filmy w partnerstwie z SFSFF. Badaniem historii i zachowanej dokumentacji filmu zajął się prof. Russell Merritt z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, specjalizujący się w tematyce adaptacji. Po porównaniu nośników i scaleniu filmu w możliwie pełną całość, nastąpiły wielomiesięczne prace restauratorskie. Chociaż ta faza prac w odbywała się już za oceanem, to każdy kolejny etap był akceptowany wspólnie ze specjalistami z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Efekt końcowy prac obu instytucji został po raz pierwszy zaprezentowany publiczności podczas 23.edycji San Francisco Silent Film Festival.

Obok dwóch wielkich tytułów FINA pokazała również przedwojenne kroniki poświęcone technologii. Narodziny kina i rozwój przedwojennej myśli technologicznej to hasła jubileuszowego festiwalu w Istambule.  

Więcej o festiwalu

http://www.akbanksanat.com/en/program/5-uluslararasi-istanbul-sessiz-sinema-gunleri

 

http://www.fn.org.pl/public/media/ssg2018_afis_kkk-734x1024.jpg

 

Film Szaleńcy wyświetlany jest w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe”  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

FINA NA 19. FESTIWALU FILMU NIEMEGO
Dodano: 05.12.2018

W dniach 6-9 grudnia Fundacja dla Kina oraz Kino Pod Baranami zapraszają na 19. Festiwal Filmu Niemego, który oferuje podróż w czasie do początków istnienia kinematografii. W programie Festiwalu znalazły się zrekonstruowane przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny: Bestia, Mania, Szaleńcy oraz Cud nad Wisłą.

Bestia 

Festiwal otworzy projekcja filmu Bestia (1917) w reżyserii Aleksandra Hertza z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu Kroke. Bestia to jeden z pierwszych melodramatów w historii polskiego kina. W roli głównej wystąpiła niezapomniana Pola Negri jako piękna dziewczyna z prowincji, która okrada swojego adoratora i ucieka do wielkiego miasta w poszukiwaniu lepszego życia. Na pierwszy rzut oka główna bohaterka to femme fatale, typ postaci, z którego zasłynęła później polska aktorka. Tymczasem w filmie Hertza Negri wcieliła się w kobietę, która przede wszystkim pragnie wolności i w ambitny, choć lekkomyślny sposób walczy o swoje prawo do szczęścia.

Pokaz odbędzie się 6 grudnia o godz. 19:30 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej “Manggha”. Po seansie, FINA zaprasza na lampkę wina.

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów

Wkrótce po premierze Bestii, Pola Negri wyjechała do Niemiec, gdzie zagrała m.in. w prezentowanym w ramach Festiwalu filmie Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów (1918). Reżyser Eugen Illés obsadził ją w roli modelki, która zakochuje się w pewnym młodym kompozytorze. Wkrótce odkrywa, że kariera jej ukochanego zależy od wpływowego mecenasa, któremu ona sama wpadła w oko. Podczas krakowskiego pokazu film zostanie wyświetlony w wersji odrestaurowanej cyfrowo z nową ścieżką dźwiękową autorstwa Jerzego Maksymiuka.

Szaleńcy

Na front I wojny światowej widzowie przeniosą się podczas krakowskiej repremiery odrestaurowanej cyfrowo wersji filmu Szaleńcy (1928) Leonarda Buczkowskiego. To pierwsza polska superprodukcja, zrealizowana z użyciem efektów pirotechnicznych i scen bitewnych z udziałem zastępów statystów. Opowiada o trójce przyjaciół walczących w Legionach Piłsudskiego. Pokaz z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu Semi-Invented Trio.

Cud nad Wisłą

Ostatni etap walki o wolność stał się tematem prezentowanego na Festiwalu filmu Cud nad Wisłą (1921) z udziałem Jadwigi Smosarskiej, ostatniej polskiej produkcji znanego hollywoodzkiego reżysera Ryszarda Bolesławskiego. To prawdziwe widowisko filmowe opowiadające o wojnie polsko-bolszewickiej 1920 roku poprzez losy mieszkańców dworu na Kresach Wschodnich. Pokazowi będzie towarzyszył akompaniament Daniela Drumza.

 



19. Festiwal Filmu Niemego

„Pola, Polonia, Polonica"

6-9 grudnia 2018, Kraków 

www.festiwalfilmuniemego.pl



http://www.fn.org.pl/public/media/0007r6lcx07ydu6c-c122.jpg

 

Filmy Szaleńcy oraz Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów będą wyświetlane w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe”  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ