Strona główna / Aktualności
WARSZAWSKA REPREMIERA FILMU „SZALEŃCY
Dodano: 18.10.2018

W przeddzień wyjątkowej rocznicy – 100-lecia polskiej Niepodległości – Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza na uroczysty pokaz w jakości 4K zrekonstruowanego cyfrowo filmu Szaleńcy (1928).

http://www.fn.org.pl/public/media/8080-max-1000x.jpg

O filmie

SZALEŃCY, reż. Leonard Buczkowski, 1928, 140 minut

Fabularny debiut Leonarda Buczkowskiego (m.in. Zakazane piosenki, Skarb) jest pierwszą polską superprodukcją (nowatorskie efekty pirotechniczne, zastępy statystów, w tym wojskowych, zrekonstruowane sceny bitew, broń z epoki) i zarazem jednym z ostatnich filmów niemych. To opowieść o trójce przyjaciół przemierzających wspólnie bojowy szlak Legionów Piłsudskiego. Choć film wpisuje się w nurt kina patriotycznego, to jednocześnie – poprzez realizacyjny rozmach i elementy farsy – wychodzi poza jego propagandowe ramy. Film, w 1928 roku znakomicie przyjęty przez widzów i krytyków, z powodzeniem pokazywany był później również za granicą, m.in. w USA. Dziś, w 90 lat po premierze, poddany cyfrowej rekonstrukcji przez zespół Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego i wzbogacony przez ścieżkę dźwiękową autorstwa Stephena Horne’a.

Przed filmem odbędzie się rozmowa-prelekcja dwójki znakomitych filmografów FINA – Katarzyny Wajdy i Grzegorza Rogowskiego.

Kiedy i gdzie

sobota, 10.11.2018, godz. 18.00

Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny

ul. Wałbrzyska 3/5 02-739, Warszawa

Sala Ziemia Obiecana | Pierwsze piętro



Fragment filmu Szaleńcy (1928), źródło: Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej

BOGINI EKRANU - INA BENITA W WARSZAWSKIM ILUZJONIE
Dodano: 05.10.2018

Po literze „A” i filmowym amancie, „B” ma zdecydowanie żeński charakter – czas zatem na ekranową boginię. W październikowym Alfabecie Retrokina – B jak Bogini pokażemy dwa filmy: „Ludzie Wisły” i „Dwie Joasie” z magnetyzującą, tajemniczą i niepowtarzalną Iną Benitą. Dla wielu krótka kariera aktorki była jedną z najbardziej wyrazistych, fascynujących i obiecujących w międzywojennej Polsce. Nawet te dwa filmy, które pokażemy w naszym cyklu, ukazują fotogeniczną urodę aktorki i łatwość kreacji skrajnych postaci.

Seanse odbywają się o godz. 16:00.

07.10 | 21.10 | Ludzie Wisły, reż. Aleksander Ford, Jerzy Zarzycki, Polska 1938

14.10 | 28.10 | Dwie Joasie, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1935

 

Filmy będą wyświetlane w ramach projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe”  Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/922/alfabet-retrokina-b-jak-bogini.html




źródło: Fototeka FINA

REPREMIERA FILMU „SZALEŃCY” NA 43. FPFF W GDYNI
Dodano: 14.09.2018

W ramach sekcji „100 lat Niepodległości” odbędzie się repremiera zrekonstruowanego cyfrowo przez Filmotekę Narodową – Instytut Audowizualny filmu: „Szaleńcy” (1928) w reżyserii Leonarda Buczkowskiego. Seansowi będzie towarzyszyć muzyka na żywo napisana przez Stephena Horne’a

Pokaz odbędzie się 19 września o godz. 19:00 w Teatrze Muzycznym (pl. Grunwaldzki 1).

O filmie

Rok 1914. Praktykant Filipek i student Jerzy poznają się w punkcie rekrutacyjnym Legionów. Wysłani na front, gdzie dołącza do nich ziemianin Kazik, przejdą cały szlak bojowy – aż do walk roku 1920.

Debiut Leonarda Buczkowskiego jest produkcją unikatową w historii polskiej kinematografii. Powstał u schyłku popularności tzw. kina narodowego, którego głównym motywem była droga Polski do odzyskania niepodległości. To także jedna z ostatnich polskich produkcji niemych.

„Szaleńcy” to pierwsza polska superprodukcja. Aby film w ogóle mógł powstać, swoje siły musiały połączyć aż trzy spore wytwórnie filmowe: Klio-Film, Diana-Film oraz H.B-Film. Dopiero z tak olbrzymim zapleczem przystąpiono do realizacji tryptyku, bo pierwotnie produkcja miała być cyklem o zbiorowym tytule „My Pierwsza Brygada”. W jego ramach oprócz „Szaleńców” planowano zrealizować filmową biografię Józefa Piłsudskiego pt. „Komendant” oraz jeszcze jeden film o podobnej tematyce. „Szaleńcy” pochłonęli jednak tyle pieniędzy, że produkcja drugiego filmu zakończyła się na plenerach, a trzeciego nawet nie udało się zacząć. Zjednoczona wytwórnia szybko upadła, ale zostawiła jedno spektakularne dzieło. Olbrzymia ilość wojska, nowatorskie efekty specjalne i pirotechniczne, pieczołowicie odtworzone sceny bitew, broń z epoki, a także obecność na planie najnowszych zdobyczy techniki wojskowej, czyli czołgów i samolotów – wszystko to stanowiło o monumentalnym charakterze „Szaleńców”.

O rekonstrukcji 

Dotychczas „Szaleńcy” znani byli jedynie w niekompletnej wersji. Dopiero dziś technologia pozwoliła na digitalizację i rekonstrukcję filmu z zachowanych taśm łatwopalnych w jakości filmowej 4K. Ponowne wprowadzenie „Szaleńców” na ekrany w roku 2018 będzie dokładnie tym samym, czym było w dniu premiery 90 lat temu – hołdem dla tysięcy bohaterów, którzy poświęcili życie w imię wolności Polski.

Muzyka 

Autor muzyki Stephen Horne jest jednym z najsłynniejszych twórców muzyki do filmów niemych. Kompozytor zasiądzie przy pianinie, a na perkusji towarzyszyć będzie mu Martin Pyne.

Leonard Buczkowski (1900-1967) – reżyser łączący swoją twórczością przed i powojenne kino, autor m.in. „Rapsodii Bałtyku” (1935) i „Zakazanych piosenek” (1946).

 


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ