Strona główna / Aktualności
XVI OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL PIOSENKI RETRO im. MIECZYSŁAWA FOGGA
Dodano: 06.09.2019

Zapraszamy na XVI Ogólnopolski Festiwal Piosenki Retro, w ramach którego kino Iluzjon przypomni polskie przedwojenne komedie filmowe.

W programie:

ABC miłości, reż. Michał Waszyński, Polska 1935, 80 minut

Ada, to nie wypada!, reż. Konrad Tom, Polska 1936, 90 minut

Będzie lepiej, reż. Michał Waszyński, Polska 1936, 100 minut

Dwie Joasie, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1935, 90 minut

Fredek uszczęśliwia świat, reż. Zbigniew Ziembiński, Polska 1936, 90 minut

Jadzia, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1936, 92 minuty

Sportowiec mimo woli, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1939, 80 minut

MIECZYSŁAW FOGG

Urodzony w 1901 r. Mieczysław Fogiel był w młodości kasjerem. Początek jego kariery przypomina hollywoodzki film – znany aktor Ludwik Sempoliński przypadkowo usłyszał śpiewającego w kościelnym chórze mężczyznę i namówił go na lekcje śpiewu. Przez dłuższy czas Fogg traktował muzykę jako zajęcie dodatkowe.

Przełomem okazał się rok 1928 i angaż do Chóru Dana, najsłynniejszej w Polsce grupy rewelersów. Występy w warszawskim teatrzyku Qui Pro Quo, epizody w filmach, recitale radiowe oraz zagraniczne tournée przyniosły piosenkarzowi sławę, spotęgowaną jeszcze licznymi wydawnictwami płytowymi. Określany przez (zazdrosnych?) kolegów jako „śpiewająca mrówka” Fogg nagrywał do 150 piosenek rocznie. Były wśród nich niezapomniane przeboje, takie jak nazywany tangiem samobójców szlagier Ta ostatnia niedziela, który sprzedał się w nakładzie ponad 100 tysięcy egzemplarzy płyt.

Filmy pochodzą z projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece
Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Więcej na: www.iluzjon.fn.org.pl

Projekcje w ramach cyklu:

02.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
03.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; Projekcja z kopii DCP
    
04.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
05.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
09.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
11.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
16.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
23.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
Informacje dodatkowe prelekcja: Michał Pieńkowski
    
24.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
Informacje dodatkowe prelekcja: Michał Pieńkowski
    
25.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
30.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    



Źródło: www.fototeka.fn.org.pl

 

 

SKARBY KINA PRZEDWOJENNEGO NA 44. FPFF
Dodano: 03.09.2019

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni jako największa impreza poświęcona rodzimej kinematografii pielęgnuje pamięć o jej początkach.

Od pięciu lat Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny jest partnerem cyklu „Skarby Kina Przedwojennego”, w ramach którego prezentowane są jedne z najstarszych filmów ze zbiorów archiwum. Tegoroczny program partnerskiego cyklu FINY jest bardzo różnorodny pod względem gatunkowym i tematycznym. Otworzy go „Halka” (1929/32) w reżyserii Konstantego Meglickiego. W Gdyni ekranizacja opery Stanisława Moniuszki zostanie zaprezentowana z muzyką na żywo napisaną przez Jerzego Rogowiecza, autora muzyki filmowej, perkusistę i pianistę. Na scenie kompozytorowi będzie towarzyszył zespół.

Po raz pierwszy „Halkę” z muzyką na żywo Rogiewicza mieli okazję oglądać widzowie warszawszkiego kina Iluzjon w listopadzie 2016 roku, podczas oficjalnej repremiery filmu. Później Rogiewicz wystąpił także we Wrocławiu na Nowych Horyzontach.

O filmach

Dzieło Meglickiego to film z niezwykłą historią. „Halkę” zrealizowano w 1929 roku, u progu ery dźwiękowej, jeszcze jako film niemy. W kinach film był wyświetlany z ilustracją śpiewno-muzyczną nagraną na płytach gramofonowych. Wykorzystywano głównie nagrania w wykonaniu wybitnych artystów operowych. W 1932 roku producent filmu postanowił udźwiękowić „Halkę” na stałe. Arie Jontka zaśpiewał Władysław Ladis Kiepura, młodszy brat Jana, Halki zaś – Zuzanna Karin, dobrze zapowiadająca się śpiewaczka. W nagraniu wziął także udział chór Opery Warszawskiej.

Z pierwotnej niemej wersji filmu z 1929 roku do naszych czasów dotrwały jedynie końcowe cztery minuty. W zbiorach FINY znalazły się także obszerne fragmenty materiałów roboczych do wersji udźwiękowionej w 1932 roku. Stan zachowania tych materiałów nie pozwalał na ich – nawet ograniczoną – eksploatację.

Restauracja „Halki” była jednym z największych tego typu wyzwań, przed jakim stanęła FINA. Istniejące materiały były bardzo różnorodne, niekompletne oraz dotyczyły dwóch różnych wersji filmu. Ponieważ nie zachowała się żadna dokumentacja do filmu, FINA podjęła próbę montażu – utrzymanego w duchu epoki – zachowanych fragmentów. We współczesnej ilustracji muzycznej, opracowanej przez Jerzego Rogiewicza, zostały wykorzystane części historycznego udźwiękowienia z 1932 roku.

Więcej o filmie


Wśród tegorocznych „Skarbów Kina Przedwojennego” znalazł się też film „Ludzie Wisły” (1938) w reżyserii Aleksandra Forda i Jerzego Zarzyckiego. To ekranizacja powieści Heleny Boguszewskiej i Jerzego Kornackiego pt. „Wisła”, opowiadająca historię osadzoną w realiach codziennego życia pracowników i właścicieli barek żeglugi śródlądowej z wyjątkowymi, naturalistycznymi zdjęciami Stanisława Lipińskiego. Film wymakał się ocenie ówczesnej krytyki i zaskakuje do dziś.

Więcej o filmie


Unikatowe zdjęcia lotnicze można zobaczyć natomiast w innym filmie obyczajowym z wątkiem romansowym, pt. „Dziewczyna szuka miłości” w reżyserii Romualda Gantkowskiego, z 1937 roku. Bohaterem filmu jest konstruktor lotniczy, pasjonat, który pracuje nad nowym modelem samolotu. Pochodzący z biednej rodziny młody mężczyzna znajduje sprzymierzeńca i sponsora w osobie polskiego milionera z Brazylii. W roli konstruktora wynalazcy Mieczysław Cybulski, jeden z najbardziej znanych przedwojennych amantów. Jego ukochaną gra Tamara Wiszniewska, zaś jego matkę Stanisława Wysocka, najwybitniejsza polska aktorka pierwszej połowy XX wieku.

Więcej o filmie

 

Obok fabuł w ramach „Skarbów Kina Przedwojennego” widzowie gdyńskiego festiwalu będą mogli zobaczyć film krótkometrażowy „Dziś mamy bal” Jerzego Zarzyckiego i Tadeusza Kowalskiego. Ta krótkometrażowa impresja z 1932 roku jest zaliczana do nurtu przedwojennych filmów awangardowych.  Zadziwia różnorodnością użytych śródków montażowych i eksperymentalnymi zdjęciami.

Więcej o filmie

 


Program „Skarbów Kina Przedwojennego” na 44. FPFF uzupełniają kilkuminutowe oryginalne zwiastuny filmów: „Dziewczyna szuka miłości”, „Będzie lepiej” i „Jadzia”. To prawdziwa perełka dla pasjonatów kina!

 

Wszystkie filmy zostały odrestaurowane i zdigitalizowane w ramach projektu Nitrofilm

KONSERWACJA I DIGITALIZACJA PRZEDWOJENNYCH FILMÓW FABULARNYCH W FILMOTECE NARODOWEJ W WARSZAWIE    

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Filmy będą prezentowane w Gdyńskim Centrum Filmowym oraz na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego w Gdyni, gdzie odbędzie się pokaz „Halki” z muzyką na żywo. Szczegółowy harmonogram zostanie ogłoszony 5 września. Wtedy też rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów na seanse. 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 16-21 września 2019 roku.

Więcej o festiwalu: www.festiwalgdynia.pl

 

 

AZJATYCKA REPREMIERA „BESTII”
Dodano: 06.08.2019

Jedyny zachowany polski film z Polą Negri zostanie pokazany na 15. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki i Filmu w Jecheon w Korei Południowej. To pierwszy pokaz „Bestii”/ "The Polish Dancer” w Azji.

Azjatycką repremierę „Bestii” (1917/1921) zaplanowano na 9 sierpnia. Pokazowi będzie towarzyszyć koncert na żywo w wykonaniu Marcina Pukaluka –  muzyka, performera, producenta muzycznego, który od lat tworzy kompozycję do niemych filmów. 

WIĘCEJ O MUZYKU

 

O festiwalu

Międzynarodowy Festiwal Muzyki i Filmu w Jecheon (JIMFF), zainaugurowany w 2005 roku,  to uczta zarówno dla kinomanów, jak i melomanów. Festiwal jest skierowany do szerokiej publiczności i łączy też różne gatunki muzyczne i filmowe.

Gospodarzem imprezy  jest Jecheon – przytulne i malownicze miasto w prowincji Chungcheongbuk (Korea Południowa). Jego największą i najbardziej znaną atrakcją jest jezioro Cheongpung-ho, które urzeka turystów naturalnym pięknem.

W czasie festiwalu (8-13.08.2019) można zobaczyć kilkadziesiąt filmów i uczestniczyć w wielu koncertach oraz spotkaniach tematycznych.  W głównym cyklu „World Music Film Today” prezentowane są współczesne filmy fabularne i dokumentalne, w których kluczową rolę odgrywa muzyka. JIMFF prezentuje też najnowsze koreańskie filmy muzyczne, a od 2006 roku w ramach sekcji Cinema Concert” pokazywane są filmy z muzyką na żywo. 

WIĘCEJ O FESTIWALU


O filmie

„Bestia” to historia tragicznego miłosnego trójkąta: Pola, dziewczyna z małej wsi, ucieka do Warszawy, porzucając dom i zazdrosnego adoratora Dmitra. W stolicy zyskuje sławę jako tancerka i serce żonatego Alexisa. Wkrótce jednak pojawia się tu żądny zemsty Dmitri…

„Bestia” jest jednym z  ośmiu filmów, jakie Pola – pierwsza gwiazda Sfinksa – nakręciła dla wytwórni i jedynym zachowanym. Dostrzeżona dzięki nim w Niemczech, podpisała kontrakt z tamtejszą wytwórnią, co skończyło się głośnym procesem, jaki wytoczył jej Hertz. Na mocy niekorzystnego wyroku musiała wypełnić swoje zobowiązania wobec Sfinksa, po czym kontynuowała karierę w Niemczech. Przełomem była współpraca z reżyserem Ernstem Lubitschem, która stała się dla obojga przepustką do Hollywood. Popularność niemieckich filmów Poli Negri w USA wykorzystał nowojorski prawnik Jesse A. Levinson, który pod koniec 1921 roku kupił „Bestię”, dokonał jej nieznacznej przeróbki i dystrybuował w Stanach Zjednoczonych jako "The Polish Dancer". Był to – wedle zachowanej dokumentacji – pierwszy polski film pokazywany w USA.

Eksport „Bestii” do Stanów Zjednoczonych pozwolił zachować obraz do dnia dzisiejszego. Wszystkie polskie kopie filmu zaginęły lub zostały zniszczone w czasie wojny. W Museum of Modern Art w Nowym Jorku przetrwała jednak kopia nitro, która w czerwcu 1963 roku została wysłana do Polski. Wykonano z niej następnie kontrnegatyw aceto, który do dziś znajduje się w zbiorach FINA. 

FRAGMENT FILMU


O rekonstrukcji filmu

W 2017 roku, w stulecie premiery filmu Hertza, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny przeprowadziła jego restaurację cyfrową.

Podstawę restauracji stanowiła kopia "The Polish Dancer", którą FINA dostała od MoMA.

Prace nad filmem przeprowadzono w studiach DI Factory oraz ReKino. Projekt został dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Premierowy pokaz odrestaurowanej „Bestii/ The Polish Dancer” Aleksandra Hertza z muzyką na żywo w wykonaniu Antonio Coppoli, znalazł się w programie 31. edycji festiwalu filmowego Il Cinema Ritrovato w Bolonii. „Bestia” zagościła także w Stambule, gdzie została pokazana podczas 4. Międzynarodowych Dni Kina Niemego. Film Aleksandra Hertza otworzył też 15. Święto Niemego Kina, którego główną bohaterką była Pola Negri. Pokazowi  towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu Włodka Pawlika, która wkrótce znajdzie się  w wydawnictwie płytowym z filmem „Bestia”/ "The Polish Dancer”. 


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ