Strona główna / Aktualności
„HALKA” W NOWYM CYKLU KINA FINA #KINOODNOWA
Dodano: 14.10.2017

Zapraszamy do kina FINA na zrekonstruowaną cyfrowo, przedwojenną ekranizację opery Stanisława Moniuszki prezentowaną w ramach nowego cyklu #kinoodnowa. Po projekcji zapraszamy na spotkanie z filmografem Michałem Pieńkowskim.

Film zrealizowano w roku 1929, jeszcze w epoce kina niemego, ale już u progu dźwiękowego. W kinach był wyświetlany w tym czasie z ilustracją śpiewno-muzyczną nagraną na płytach gramofonowych. W 1932 roku producent filmu, Wojciech Błaszczyk, zdecydował się „Halkę” przemontować i udźwiękowić ją na stałe.

Z pierwotnej niemej wersji do naszych czasów dotrwały jedynie końcowe cztery minuty. W zbiorach Filmoteki znajdują się także obszerne fragmenty materiałów roboczych do wersji z 1932 roku. FINA – dzięki unijnemu projektowi Nitrofilm – odjęła próbę montażu zachowanych fragmentów w sposób zgodny z duchem epoki. Ocalone fragmenty ścieżki dźwiękowej zostały wykorzystane we współczesnej ilustracji muzycznej, opracowanej przez Jerzego Rogiewicza.

 


Zwiastun „Halka” (1929/1932), reż. Konstanty Meglicki, źródło: YouTube FN

 

Program

„Halka”, reż. Konstanty Meglicki, Polska 1929, 88 minut

Film Konstantego Meglickiego nie jest wierną adaptacją opery Stanisława Moniuszki. Jerzy Braun wykorzystał w scenariuszu jedynie główne motywy libretta. Janusz Odrowąż, panicz ze dworu, poznaje piękną Halkę, wnuczkę młynarza i rozkochuje ją w sobie. Mimo nalegań dziadka, Halka odtrąca młodego górala Jontka, który stara się o jej rękę. Matka Janusza, dumna pani Odrowążyna, patrzy niechętnym okiem na romans swego syna z chłopką. Wraz z sąsiadem, bogatym Stolnikiem, ustaliła już dawno małżeństwo syna z piękną Zosią. Ulegając woli matki, Janusz udaje się  w odwiedziny do Stolnika i szybko zapomina o przysięgach składanych Halce.

Więcej informacji o filmie „Halka”: http://www.nitrofilm.pl/strona/filmy/film_info/13/.html

Spotkanie

Filmograf Michał Pieńkowski opowie o przebiegu badań filmograficznych nad historią produkcji ścieżki dźwiękowej do Halki oraz selekcji nośników do digitalizacji.

Spotkanie poprowadzi Ola Salwa, krytyczka i dziennikarka filmowa.

O cyklu:

Cykl #kinoodnowa prezentuje dzieła naszej rodzimej kinematografii w wersjach po rekonstrukcji cyfrowej realizowanej w pracowniach digitalizacyjnych Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. W czasie sześciu wieczorów zaprosimy Państwa na trzy uroczyste premiery – zrekonstruowane polskie klasyki z ostatniego trzydziestolecia – oraz nieme skarby z początków ubiegłego wieku. Pokażemy zarówno dokumenty filmowe zapisane na taśmie 16 mm, jak i fabuły kręcone na taśmie 35 mm. Poznamy, jakie problemy, zagadki, ale i odkrycia generuje rekonstrukcja filmów sprzed 100, jak i 30 lat. Odpowiemy na pytania, co jest ważniejsze: wierność dziełu filmowemu, czy odbiorca końcowy, czyli widz; zapytamy też o to, jak daleko sięga ingerencja w dzieło filmowe, czym różni się rekonstrukcja od restauracji i remasteringu oraz poznamy granice etyczne pracy przy rekonstrukcji z taśmą filmową.

Wstęp

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od godziny 17. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na salę po rozpoczęciu pokazu. Liczba wejściówek jest ograniczona.

Wejściówki dotyczą całego wydarzenia. Osoby, które zdecydują się na udział jedynie w spotkaniu, będziemy wpuszczać w miarę wolnych miejsc.

Kino FINA

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
ul.
Wałbrzyska 3/5 (metro Służew)

Halka” (1929/1932), reż. Konstanty Meglicki; źródło: Fototeka FINA

„MANIA” NA 36. LE GIORNATE DEL CINEMA MUTO W PORDENONE
Dodano: 28.09.2017

Lato w Bolonii, jesień w Pordenone – włoskie tournée Poli Negri trwa: w czerwcu na 31. festiwalu Il Cinema Ritrovato w Bolonii swoją premierę miała Bestia” (1917), jedyny zachowany film aktorki z wczesnego, polskiego okresu jej kariery. 6 października na prestiżowym 36. Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone pokazana zostanie Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (1918), jeden z tytułów otwierających niemiecką część filmografii gwiazdy. Film zaprezentowany będzie w cyklu „Pola Negri: The First Phase of Stardom”.

O festiwalu

Odbywający się od 30 września do 7 października Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone to największy na świecie festiwal kina niemego i jedno z najważniejszych wydarzeń filmowych na świecie. W zeszłym roku, podczas jubileuszowej 35. edycji, po raz pierwszy w historii imprezy odbyła się – jako Polish Silents” ciesząca się olbrzymim zainteresowaniem publiczności, przygotowana przez Filmotekę Narodową retrospektywa polskiego kina niemego, w ramach której pokazano pięć filmów fabularnych (Zew morza”, „Mocny człowiek”, Pan Tadeusz”, Janko Muzykant” i Ludzie bez jutra”) oraz dwanaście dokumentów i kronik filmowych z początku XX wieku. Uzupełnieniem cyklu był panel naukowy poświęcony badaniom historyczno-filmowym i problematyce rekonstrukcji/restauracji zabytków polskiej kinematografii. Podczas tegorocznej edycji silniej swoją obecność zaznaczy kino szwedzkie i japońskie, licznym festiwalowym projekcjom – m.in. w cyklach poruszających problem skutków I wojny światowej czy opowiadających o początkach westernu – towarzyszyć będą wydarzenia specjalne, wykłady i lekcje mistrzowskie (masterclass), wręczona też zostanie doroczna Nagroda imienia Jeana Mitry.  


Fragment filmu Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (1918), reż. Eugen Illés, źródło: Repozytorium Cyfrowe FINA

Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” – o filmie

Polskie kino – i Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny – w Pordenone reprezentować będzie jego pierwsza gwiazda, Pola Negri. Przypadającą w 2017 roku 120. rocznicę urodzin i 30. śmierci aktorki organizatorzy uhonorowali cyklem Pola Negri: The First Phase of Stardom”, przypominającym filmy otwierające na dobre niemiecki rozdział jej kariery. W jego ramach pokazane zostaną Carmen” (1918) Ernsta Lubitscha oraz Żółty paszport” (1918) i  Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (1918) Eugena Illésa. Ten ostatni – zrealizowana dla berlińskiej wytwórni „Union” historia miłosnego trójkąta z tragiczną puentą – przez samą gwiazdę, już od lat 20. umiejętnie kreującą swój wizerunek, została wykreślona z oficjalnej filmografii. Przez lata „Mania….” uznawana była za film bezpowrotnie utracony – aż do roku 2006, gdy Filmoteka Narodowa kupiła kopię (prawdopodobnie jedyną na świecie) od czeskiego kolekcjonera. Wówczas poddano ją kompleksowej rekonstrukcji, która m.in. podkreśliła niezwykłość scenografii Paula Leniego, wzmocnioną dodatkową efektem wirażowania, stanowiącą – obok wartkiej dramaturgii, interesujących kreacji aktorskich czy ciekawych zabiegów operatorskich – atut filmu. Jego główną atrakcją pozostaje oczywiście Pola Negri jako tytułowa Mania: obdarzona oryginalną urodą, pięknymi – eksponowanymi zbliżeniami kamery – oczami i bogatą mimiką daje pokaz swojego, jak pisali o niej krytycy – emocjonalnego stylu. I talentu tanecznego: już w jej polskich, realizowanych dla „Sfinksa” filmach sceny ekspresyjnego, zmysłowego tańca stanowiły wizytówkę pierwszego wampa rodzimego kina. Nieprzypadkowe też nazwisko bohaterki, Walkowska, bo Negri w zagranicznych filmach przemycać będzie polskie akcenty, np. kilka słów w ojczystym języku.

więcej o filmie >>

Repremiera Mani….” odbyła się 4 września 2011 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie z towarzyszeniem granej na żywo muzyki, skomponowanej specjalnie na tę okazję przez Jerzego Maksymiuka. Pokazy filmu stanowiły część programu kulturalnego polskiej prezydencji w Unii Europejskiej (2011). Obecność na Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone to kolejny przejaw jego drugiego życia.

Więcej informacji: www.giornatedelcinemamuto.it

 

      http://www.fn.org.pl/public/media/festiwal_400_300.jpg

"PRZEZ ŁZY DO SZCZĘŚCIA" W PAŹDZIERNIKOWYM KINIE ILUZJON
Dodano: 26.09.2017

W ramach cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” w każdą niedzielę października zapraszamy na pokazy melodramatu „Przez łzy do szczęścia”(1939) w reżyserii Jana Fethke. Przed seansami prezentujemy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina”, w którym zdradzamy tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji.

O filmie

„Przez łzy do szczęścia” 93 min, Polska 1939

reż. Jan Fethke; scen. Jan Fethke, Napoleon Sądek

Optymistyczny melodramat, który udowadnia, że nie zawsze trzeba wybierać między przyzwoitością i poczuciem obowiązku a miłością i namiętnością. Bohaterem filmu jest lekarz prowadzący dom dla sierot. Pewnego dnia pod jego opiekę trafia znana aktorka Lena Merwińska, która doznała kontuzji w wypadku samochodowym. Między lekarzem i jego pacjentką rodzi się uczucie. Jan Fethke zrealizował swój film w 1939 roku, jednak jego premiera odbyła się już w czasie okupacji, pod koniec stycznia 1941 roku.

WIĘCEJ O FILMIE >>


Fragment filmu „Przez łzy do szczęścia” (1939) reż. Jan Fethke, źródło: Repozytorium Cyfrowe FINA

O cyklu

Wszystkie filmy z cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” przeszły gruntowną renowację w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i cyfryzacja materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo kultury filmowej. W każdą niedzielę miesiąca zapraszamy na projekcję jednego z czternastu tytułów w nowej jakości obrazu i dźwięku. Cykl zakończy się w listopadzie 2017 roku. Przed każdym seansem prezentujemy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina”, w którym zdradzamy tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji.


„Z miłości do kina”, źródło: FINA (YouTube)  

Bilety i rezerwacje

Cena biletów: 12 zł (ulgowe); 14 zł (normalne)

Kup bilet online

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

www.iluzjon.fn.org.pl


Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ