Strona główna / Aktualności
"KSIĘŻNA ŁOWICKA" W ILUZJONOWYM CYKLU "RETROKINO"
Dodano: 31.05.2017

W ramach cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” zapraszamy na pokazy kontrowersyjnej ekranizacji powieści Wacława Gąsiorowskiego – „Księżna Łowicka” (1932) w reżyserii Janusza Warneckiego i Mieczysława Krawicza w każdą niedzielę czerwca.

O filmie

„Księżna Łowicka” 96 min, Polska 1932
reż. Janusz Warnecki, Mieczysław Krawicz; scen. Wiktor Brumer

Kontrowersyjna ekranizacja powieści Wacława Gąsiorowskiego, niezwykle popularnego przed wojną pisarza historycznego. Film powstał w związku z 100. rocznicą wybuchu Powstania Listopadowego. Dość swobodne podejście do faktów historycznych przez autora scenariusza sprawiło, że film wzbudził protesty wielu historyków i krytyków filmowych. Pomimo tego cieszył się w latach 30. wielką popularnością, nie tylko w kraju, lecz także za granicą.

Wielki Książę Konstanty postanawia poślubić polską hrabiankę – Joannę Grudzińską. Joanna kocha jednak majora Waleriana Łukasińskiego, konspiratora, mistrza loży wolnomularskiej i bojownika o wolność Polski. Gdy Wielki Książę stara się o rękę Joanny, dziewczyna przyjmuje oświadczyny - mogłaby mieć wpływ na przyszłość ojczyzny i losy Polaków. W tym czasie Łukasiński zostaje zdemaskowany i uwięziony. Jest torturowany, lecz nie wydaje żadnego z towarzyszy. Joanna tymczasem zostaje małżonką Konstantego i zyskuje tytuł Księżnej Łowickiej. Kiedy wybucha powstanie listopadowe, Joanna ukrywa Konstantego przed spiskowcami i umożliwia mu opuszczenie Belwederu. Major Łukasiński zostaje uwolniony przez powstańców. Dramat historyczny osnuty na kanwie powieści Wacława Gąsiorowskiego pod tym samym tytułem, opowiadającej o powstaniu litopadowym. Ciekawy przykład jednego z pierwszych polskich filmów dźwiękowych, ilustrujący pewien etap przechodzenia z kinematografii niemej do dźwiękowej. W rolach głównych królowa srebrnego ekranu Jadwiga Smosarska, jeden z najwybitniejszych aktorów i reformatorów teatru Stefan Jaracz oraz Józef Węgrzyn.

WIĘCEJ O FILMIE >>

Fragment filmu „Księżna Łowicka” (1932), reż. Janusz Warnecki i Mieczysław Krawicz, źródło: Repozytorium Cyfrowe FN

O cyklu

Wszystkie filmy z cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” przeszły gruntowną renowację w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i cyfryzacja materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo kultury filmowej. W każdą niedzielę miesiąca zapraszamy na projekcję jednego z czternastu tytułów w nowej jakości obrazu i dźwięku. Cykl zakończy się w listopadzie 2017 roku. Przed każdym seansem prezentujemy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina”, w którym zdradzamy tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji.

 


„Z miłości do kina”, źródło: Filmoteka Narodowa (YouTube)  

Bilety i rezerwacje

W dniach 1 – 9 czerwca wstęp na seanse wolny. Bilety do odbioru w kasie kina Iluzjon bez możliwości rezerwacji.

Cena biletów: 12 zł (ulgowe); 14 zł (normalne)

Kup bilet online

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

STARTUJE I EDYCJA FESTIWALU KINA PRZEDWOJENNEGO URANIA
Dodano: 11.05.2017

W dniach 12-14 maja 2017 roku w Łodzi odbędzie się pierwsza edycja Festiwalu Kina Przedwojennego Urania. To pierwszy festiwal w Polsce poświęcony w całości filmom nakręconym w okresie międzywojnia. Organizatorzy zapraszają na projekcje filmów przedwojennych, które odbywać się będą codziennie w trakcie festiwalu w łódzkim kinie Bodo. Wstęp wolny.

Program

W programie znalazły się: komedia pomyłek „Sportowiec mimo woli” (1939) w reżyserii Mieczysława Krawicza z Adolfem Dymszą w roli głównej, przezabawna „Ada, to nie wypada!” (1936) Konrada Toma z utalentowaną Lodą Niemirzanką oraz „Robert i Bertrand” (1938) Mieczysława Krawicza z udziałem pary najpopularniejszych przedwojennych aktorów – Eugeniusza Bodo i Adolfa Dymszy.

Prezentowane filmy przeszły gruntowną renowację w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu „Nitrofilm”, dzięki czemu można je zaprezentować nie tylko w dużo lepszej jakości obrazu i dźwięku, lecz także w wersjach uzupełnionych o brakujące, nieznane dotychczas fragmenty.

W ramach festiwalu odbędzie się spotkanie z Grzegorzem Rogowskim, autorem książki „Skazane na zapomnienie. Polskie aktorki filmowe na emigracji”, opowiadającej zawiłe, powojenne losy polskich aktorek dwudziestolecia międzywojennego.

 

PROGRAM FESTIWALU

Opisy filmów

„Sportowiec mimo woli” (1939), reż. Mieczysław Krawicz

Znakomita komedia pomyłek z muzyką Henryka Warsa. Skromny warszawski fryzjer zostaje przypadkowo wzięty za kanadyjskiego hokeistę. Z trudem przychodzi mu wcielić się w tę rolę i jak poradzić sobie podczas ważnego meczu hokejowego? W roli tytułowej komik wszech czasów Adolf Dymsza, którego popisowa jazda na łyżwach do dziś budzi huragany śmiechu. W roku 2014 film został poddany rekonstrukcji cyfrowej: obecnie nie tylko dużo lepsza jest jakość obrazu i dźwięku, ale też film uzupełniony został o 10 minut zaginionych i dotychczas nieznanych scen. 

„Ada, to nie wypada!” (1936), reż. Konrad Tom

Reżyser Konrad Tom – także aktor, scenarzysta – i autor dialogów zrealizował film, który wciąż niezwykle śmieszy.

W jednej z głównych ról – Antoni Fertner, nestor polskich komików, obdarzony nieprawdopodobną vis comica, dzięki której już w początkach XX wieku stał się jednym z najlepiej rozpoznawalnych aktorów Cesarstwa Rosyjskiego. W roli jego niesfornej córki wystąpiła utalentowana Loda Niemirzanka, której karierę przerwała wojna. W filmie występuje także Kazimierz Junosza-Stępowski, jeden z najwybitniejszych polskich aktorów pierwszej połowy XX wieku. Znakomita muzyka, rewelacyjne dialogi, komizm najlepszej przedwojennej próby.

W majątku Dziewannowo pod Krakowem mieszka obywatel ziemski Antoni Dziewanowski. Jego córka, Ada, jest pełną życia i temperamentu niesforną dziewczyną, niedbającą o maniery odpowiednie dla panienek z jej sfery. Dziewanowski i jego przyjaciel, hrabia Orzelski, postanawiają, że ich dzieci się pobiorą. Po jakimś czasie hrabia Orzelski chce z synem Fredem odwiedzić Adę na pensji w Krakowie i poznać ze sobą młodych. Fred wysyła ojca, by rozeznał się w sytuacji, a sam udaje się na spotkanie z przyjaciółmi. Ada, widząc starszego pana, bierze go za kandydata do swej ręki i celowo robi na nim jak najgorsze wrażenie, aby zniechęcić go do małżeństwa.

„Robert i Bertrand” (1938), reż. Mieczysław Krawicz

Bertrand zajmuje się handlem krawatami. Zawiązuje spółkę z przypadkowo poznanym Robertem, także sprzedawcą krawatów. Irena, córka obywatela ziemskiego, jest początkującą pisarką. Bierze udział w konkursie na najlepszą powieść kryminalną i aby lepiej poznać realia półświatka, trafia do gminnego aresztu. Robert i Bertrand zostają niesłusznie posądzeni o kradzież i aresztowani. Bertrand zostaje przydzielony do tej samej celi, w której przebywa Irena. Dziewczyna, chcąc zdobyć jak najwięcej informacji do swojej książki, wypytuje go o szczegóły z jego kryminalnej przeszłości. On natomiast bierze ją za złodziejkę i próbuje sprowadzić na dobrą drogę. Znakomita komedia, ekranizacja wodewilu Jana Nestroya z udziałem pary najpopularniejszych przedwojennych aktorów – Eugeniusza Bodo i Adolfa Dymszy.

Więcej informacji: festiwalurania.pl

Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Retrospekcja i kino Bodo.

 

http://www.fn.org.pl/public/media/urania-4-724x1024.jpg

 

"ADA TO NIE WYPADA" W MAJOWYM CYKLU "RETROKINO"
Dodano: 02.05.2017

W ramach cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” zapraszamy na pokazy komedii pomyłek „Ada, to nie wypada!” (1936) w reżyserii Konrada Toma w każdą niedzielę maja. Pierwsza projekcja już 7 maja o godzinie 16.00.

O filmie

Reżyser Konrad Tom – także aktor, scenarzysta – i autor dialogów zrealizował film, który wciąż niezwykle śmieszy.

W jednej z głównych ról – Antoni Fertner, nestor polskich komików, obdarzony nieprawdopodobną vis comica, dzięki której już w początkach XX wieku stał się jednym z najlepiej rozpoznawalnych aktorów Cesarstwa Rosyjskiego. W roli jego niesfornej córki wystąpiła utalentowana Loda Niemirzanka, której karierę przerwała wojna. W filmie występuje także Kazimierz Junosza-Stępowski, jeden z najwybitniejszych polskich aktorów pierwszej połowy XX wieku. Znakomita muzyka, rewelacyjne dialogi, komizm najlepszej przedwojennej próby.

W majątku Dziewannowo pod Krakowem mieszka obywatel ziemski Antoni Dziewanowski. Jego córka, Ada, jest pełną życia i temperamentu niesforną dziewczyną, niedbającą o maniery odpowiednie dla panienek z jej sfery. Dziewanowski i jego przyjaciel, hrabia Orzelski, postanawiają, że ich dzieci się pobiorą. Po jakimś czasie hrabia Orzelski chce z synem Fredem odwiedzić Adę na pensji w Krakowie i poznać ze sobą młodych. Fred wysyła ojca, by rozeznał się w sytuacji, a sam udaje się na spotkanie z przyjaciółmi. Ada, widząc starszego pana, bierze go za kandydata do swej ręki i celowo robi na nim jak najgorsze wrażenie, aby zniechęcić go do małżeństwa.

 

Fragment filmu „Ada, to nie wypada” (1936), reż. Konrad Tom, źródło: Repozytorium Cyfrowe FN


O cyklu

Wszystkie filmy z cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” przeszły gruntowną renowację w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i cyfryzacja materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo kultury filmowej. W każdą niedzielę miesiąca zapraszamy na projekcję jednego z czternastu tytułów w nowej jakości obrazu i dźwięku. Cykl zakończy się w listopadzie 2017 roku. Przed każdym seansem prezentujemy jeden z odcinków programu „Z miłości do kina”, w którym zdradzamy tajniki digitalizacji oraz ciekawostki dotyczące produkcji.

 


„Z miłości do kina”, źródło: Filmoteka Narodowa (YouTube)  

 


Bilety i rezerwacje

Cena biletów: 12 zł (ulgowe); 14 zł (normalne)

Kup bilet online

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

Polityka prywatności
Strona Internetowa współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Główny serwis POIiŚ