VOYAGE, VOYAGE, CZYLI 17. ŚWIĘTO NIEMEGO KINA
Dodano: 14.02.2020

W dniach od 2 do 5 kwietnia 2020 roku zapraszamy do warszawskiego Kina Iluzjon wszystkich fanów niemego kina, muzyki oraz tych, którzy kino nieme chcą dopiero poznać. Tematem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu są podróże pod hasłem VOYAGE, VOYAGE. Organizatorem festiwalu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Tematem przewodnim 17. edycji będą podróże – podróże przez kraje, ale także przez epoki, zaginione światy czy historię kina. W programie znajdą się m.in. filmy uznanych reżyserów, ale i tych mniej znanych, filmy pionierek kina, filmy dokumentalne, a także trawelogi z całego świata prezentowane przez zagranicznych gości.

Jak co roku pokazom filmów będzie towarzyszyć muzyka na żywo w wykonaniu najbardziej interesujących polskich artystów. Miłośnicy kina i/lub muzyki ponownie spotkają się w warszawskim kinie Iluzjon.

Szczegółowe informacje o tegorocznej edycji będą się ukazywać na oficjalnej stronie festiwalu.

Do zobaczenia!

SUKNIE, PIÓROPUSZE I CEKINY: MODOWO-FILMOWA WYSTAWA W KINIE ILUZJON
Dodano: 05.02.2020

02 lutego w Rotundzie Kina Iluzjon wystartowała nowa wystawa

,,Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo” to multimedialna prezentacja fotosów i kadrów z najsłynniejszymi strojami przedwojennych gwiazd kina: Poli Negri, Haliny Bruczówny, Nory Ney, Iny Benity oraz Jadwigi Smosarskiej.

Fotosom towarzyszy opowieść  o historii mody przygotowana przez Agnieszkę Dąbrowską z Muzeum Warszawy.

Moda damska lat 20. i 30. XX wieku odzwierciedlała rewolucję obyczajową, która była jedną z konsekwencji I wojny światowej. (...) Moda się demokratyzowała, szybko upowszechniała się konfekcja, o modnych nowinkach donosiła popularna prasa, a wizerunki nowoczesnych strojów aktorek docierały do licznej kinowej publiczności.(... )Popularność kina i spektakularne kariery aktorów sprawiły, że kostiumy filmowe stawały się  powszechnie znane i naśladowane – to dzięki nim modowe nowinki docierały do wszystkich warstw społecznych.

(Fragment tekstu wystawy multimedialnej) Agnieszka Dąbrowska, Muzeum Warszawy


W Rotundzie Kina Iluzjon można zobaczyć też siedem współczesnych sukien, które zaprojektowała i wykonała Katarzyna Markiewicz. Artystka pracowała nad nimi kilka lat. Stroje są inspirowane modą lat dwudziestych i stylem ekranowych gwiazd przedwojennego kina. Powstały w ramach projektu ,,Debiutantki” Agnieszki D. Michalczyk.

Stroje na wystawie prezentowane są dzięki uprzejmości Fundacji im. Królowej Marii Kazimiery.

Wystawa „Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo” potrwa do końca lutego.

Kino Iluzjon (rotunda), ul. Narbutta 50A

www.iluzjon.fn.org.pl

 

 

Fot. FINA

 

 

NAJSŁYNNIEJSZY WARSZAWSKI DOM MODY NA EKRANIE I W KSIĄŻCE | DYKTATORZY MODY I IKONY STYLU
Dodano: 10.01.2020

Filmowo-literackie spotkanie to początek wspólnych wydarzeń skupionych wokół historii mody pt. „Dyktatorzy mody i ikony stylu” organizowanych wspólnie przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny w warszawskim kinie Iluzjon oraz Muzeum Warszawy.

Film Waszyńskiego i nowe wydawnictwo Muzeum Warszawy stały się pretekstem do podwójnego spotkania i dyskusji, które odbędzie się 19 stycznia o godz. 16.00 w kinie Iluzjon. Projekcję filmu „Jego ekscelencja subiekt” z taśmy 35 mm poprzedzi wprowadzenie filmograficzne, a po seansie autorka książki odsłoni kulisy Domu Mody Herse.

Z kolei od 26 stycznia, pięć kolejnych spotkań w kinie Iluzjon w ramach cyklu, poświęconych będzie rodzimym ikonom stylu: Lodzie Niemirzance, Poli Negri, Inie Benicie, Halinie Bruczównie i Norze Ney, bo na kinowym ekranie pojawią się przedwojenne filmy z ich właśnie udziałem. W programie m.in. „Dwie Joasie” w reż. Mieczysława Krawicza, z którego stroje Iny Benity przeszły do historii mody i kina, „Ludzie bez jutra” Aleksandra Hertza będący jedynym filmem z udziałem Haliny Bruczówny, który zachował się do naszych czasów i „Doktór Murek” w reż. Juliusza Gardana z udziałem trzech wyjątkowych aktorek prezentujących odmienne style ubioru: Iny Benity, Nory Ney i Jadwigi Andrzejewskiej.

Ponadto, w dniach 2-28 lutego w kinie Iluzjon będzie można oglądać wystawę „Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo”, podczas której prezentowane będą współczesne stroje stylizowane na modę międzywojnia.

19 stycznia, g. 16.00

JEGO EKSCELENCJA SUBIEKT, reż. Michał Waszyński, 1933, 81 min, 35mm

Jurek Czerwoński (Eugeniusz Bodo), subiekt jednej z wielkich firm konfekcyjnych, dzięki swej miłej powierzchowności i zaletom towarzyskim jest ulubieńcem klienteli i swoich szefów. Na skutek zbiegu okoliczności w wieczór sylwestrowy trafia na przyjęcie do przemysłowca Poreckiego. Wzięty za oczekiwanego radcę Chełmońskiego z Ameryki, wzbudza zainteresowanie zebranych. Flirt z córką gospodarzy Anią z czasem przeradza się w gorącą wzajemną miłość.

Po seansie Agnieszka Dąbrowska, autorka książki „Herse. Warszawski dom mody” odsłoni kulisy najsłynniejszego w stolicy domu mody.

 

26 stycznia, g. 16:00

RENA, reż. Michał Waszyński, 1938, 79 min, 35 mm

ikona stylu: Loda Niemirzanka

Akcja filmu oparta jest na głośnej powieści Marka Romańskiego „Sprawa 777”. Tytułową rolę gra Stanisława Angel-Engelówna, aktorka, która pod koniec lat 30. specjalizowała się w rolach melodramatycznych amantek. Tytułowa bohaterka jest skromną pracownicą domu towarowego. Już dawno wpadła w oko swojemu szefowi, który wciąż składa jej różne propozycje. Kiedy Rena postanawia odtrącić jego zaloty i powiedzieć, że kocha innego, znajduje szefa martwego. Obawia się, że zabójstwa dokonał jej ukochany, Janusz, a chcąc go chronić, bierze całą winę na siebie. Tymczasem Janusz, aby ocalić ukochaną, również przyznaje się do winy. Jaki będzie finał tej sprawy?

http://fototeka.fn.org.pl/public/cache/1-F-2342-19-1500x.jpg

Źródło: Fototeka FINA

 

2 lutego, g. 16:00

BESTIA | THE POLISH DANCER, reż. Aleksander Hertz, Polska 1917/1921, 67 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Pola Negri

 

9 lutego, g 16:00

DWIE JOASIE, reż. Mieczysław Karawicz, Polska, 1935, 90 min, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Ina Benita

 

16 lutego, g. 16:00

LUDZIE BEZ JUTRA, reż. Aleksander Hertz, Polska 1919, 87 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Halina Bruczówna

 

23 lutego, g. 16:00

DOKTÓR MUREK, reż. i scen. Juliusz Gardan, Polska 1939, 90 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Nora Ney


The Website is co-financed by the European Union from the European Regional Development Fund
within the framework of the Operational Programme – Infrastructure and Environment.