„FILMY, KTÓRE KOCHAMY” – RUSZA RETROKINO ONLINE!
Dodano: 05.05.2020

Wyjątkowe przedwojenne produkcje po rekonstrukcji cyfrowej dostępne bezpłatnie w całości, kulisy powstawania filmów, najciekawsze sceny, nieznane ciekawostki i spotkania z ekspertami! 10 maja Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny rusza z internetowym retrokinem, a w programie „Filmy, które kochamy”, czyli m.in. „Ada, to nie wypada”, „Jadzia”, „Dziewczyna szuka miłości”.    

Retrokino – tym razem online!

Miłośnicy przedwojennych filmów oraz takich gwiazd jak Jadwiga Smosarska, Aleksander Żabczyński, Loda Niemirzanka czy Antoni Fertner, a także ci, którzy tęsknią za niedzielnymi spotkaniami z retrokinem w kinie Iluzjon, będą mogli delektować się najlepszymi polskimi produkcjami z lat 20. i 30. ubiegłego wieku w domowym zaciszu!  

Od 10 maja Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA), ekspert w zakresie cyfrowej rekonstrukcji i wiedzy o filmie, także o najwcześniejszych rodzimych obrazach, zaprasza do udziału w internetowym retrokinie!

 Program „Filmów, które kochamy” wypełnią premiery przedwojennych komedii, m.in. „Dziewczyna szuka miłości”, „Ada! To nie wypada! ”, „Jadzia”, „Córka generała Pankratowa”, a także kulisy powstawania wybranych produkcji oraz nieznane ciekawostki i anegdoty sprzed lat. Dodatkową atrakcją i zachętą dla tych, którzy nie mieli wcześniej okazji obcować z filmami w reżyserii m.in Romualda Gantkowskiego, Mieczysława Krawicza czy Konrada Toma będzie możliwość wirtualnego spotkania z ekspertami FINA, którzy opowiedzą m.in. o przedwojennym planie filmowym.

Nitrofilm.pl: baza wiedzy o przedwojennych filmach

„Filmy, które kochamy” to przede wszystkim przedwojenne produkcje z projektu Nitrofilm, filmy znane i lubiane, które co niedzielę gościły na ekranie warszawskiego kina Iluzjon, a także na wielu festiwalach filmowych. FINA, w ramach tego właśnie projektu, od wielu lat sięga do najstarszych generacji kopii filmowych, zapisanych na taśmach nitro i najcenniejsze zbiory w swoich archiwach poddaje digitalizacji i kompleksowej rekonstrukcji cyfrowej.

Nitrofilm.pl to także obowiązkowy adres internetowy, pod którym znaleźć można szczegółowe informacje na temat polskich produkcji okresu międzywojnia, obsady, archiwalne recenzje, anegdoty, fotosy, teksty kultowych piosenek!

Spragnieni retrowrażeń wyjątkowe materiały filmowe znajdą także na stronie Repozytorium Cyfrowego FINA (repozytorium.fn.org.pl), wśród nich m.in. kroniki, fragmenty filmów fabularnych, a także odrestaurowane cyfrowo przedwojenne zwiastuny filmowe, które znacznie różnią się od współczesnych.

Filmografowie FINA, którzy na co dzień badają historię przedwojennych filmów i prowadzą prelekcje w kinie Iluzjon w ramach cyklu Retrokino, teraz zapraszają widzów na wirtualne spotkania. Podczas nich zdradzą szczegóły najtrudniejszych i najciekawszych scen, opowiedzą o pracy reżysera oraz promocji filmu. Jak powstawały sceny lotnicze? Jakie były największe wyzwania aktorskie? Jak wyglądały przedwojenne zwiastuny filmowe?

Wszystkie polskie retroprodukcje będzie można oglądać w serwisie Ninateka (ninateka.pl). Pierwszym prezentowanym tytułem będzie „Dziewczyna szuka miłości” w reżyserii Romualda Gantkowskiego z 1938 roku. Już teraz można posłuchać, jak Grzegorz Rogowski z FINA opowiada o jednej ze scen, która ostatecznie nie znalazła się w filmie: https://www.facebook.com/watch/?v=657285361759264

W kolejnych odcinkach cyklu internetowa publiczność będzie mogła obejrzeć także: „Ada. To nie wypada!” (1936) w reż. Konrada Toma i posłuchać o filmowej scenografii, wnętrzach i plenerach, „Jadzię” (1936) w reż. Mieczysława Krawicza i zagłębić się w historię przedwojennego sportu oraz „Córkę generała Pankratowa” w reż. Mieczysława Znamierowskiego z 1934 roku.

Od 10 maja w Ninatece znaleźć będzie można także inne przedwojenne hity, takie jak: „ABC miłości” w reż. Michala Waszyńskiego, „Dwie Joasie” Mieczysława Krawicza czy „Fredek uczęśliwia świat” w reż. Zbigniewa Ziembińskiego.

Zdradzane przez filmografów FINA tajniki przedwojennego przemysłu filmowego będą suckesywnie udostępniane na stronie Nitrofilm.pl oraz na facebooku Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego.

Warto być na bieżąco i obserwować facebooka FINA

Więcej na:

nitrofilm.pl

ninateka.pl

oraz na facebooku:

https://www.facebook.com/FINAFilmotekaNarodowaInstytutAudiowizualny/

 

#Finaonline #Finazdalnie

 

Kontakt dla mediów:

dorota.zajdel@fina.gov.p
+48 723 510 077

„FILMY, KTÓRE KOCHAMY”. DRUGI ODCINEK
Dodano: 04.05.2020

Zapraszamy na kolejną odsłonę nowego programu internetowego FINY. Tym razem poświęcamy go komedii Ada! To nie wypada! (reż. Konrad Tom, 1936). 

Ulicami jakiego miasta przechadzała się główna bohaterka? Czy kawiarnia z filmu istniała w rzeczywistości? Tematem drugiego odcinka programu internetowego są plenery, wnętrza i scenografia filmu, a opowiada o nich Grzegorz Rogowski, filmograf FINA.

 

Pełny opis, głosy prasy, ciekawostki nie tylko scenograficzne oraz piosenki z tej produkcji można znaleźć TUTAJ.

Film w całości można obejrzeć w Ninatece: https://ninateka.pl/film/ada-to-nie-wypada-konrad-tom

Filmy, które kochamy. Do zobaczenia w następnym odcinku!

FILMY, KTÓRE KOCHAMY I O NICH OPOWIADAMY
Dodano: 22.04.2020

Kulisy przedwojennych produkcji, najciekawsze sceny z filmów i nieznane ciekawostki - FINA zaprasza na nowy program internetowy Filmy, które kochamy.

Program internetowy Filmy, które kochamy poświęcamy przede wszystkim przedwojennym produkcjom z projektu Nitrofilm, filmom znanym i lubianym, które często gościły na ekranie warszawskiego kina Iluzjon, a także na wielu festiwalach filmowych.
Filmografowie FINA, którzy na co dzień badają historię przedwojennych filmów i prowadzą prelekcje w kinie Iluzjon w ramach cyklu Retrokino, teraz zapraszają widzów na wirtualne spotkania. Podczas nich zdradzą szczegóły najtrudniejszych i najciekawszych scen, opowiedzą o przedwojennym planie filmowym, pracy reżysera oraz promocji filmu.
Jak powstawały sceny lotnicze w przedwojennym filmie? Jakie były największe wyzwania aktorskie? Jak wyglądały przedwojenne zwiastuny filmowe? Odpowiedzi na te pytania znajdą się w progranie Filmy, które kochamy. W programie odsłonimy także kulisy pracy nad konserwacją i restauracją przedwojennych filmów.

Pierwszy odcinek programu poświęcamy filmowi DZIEWCZYNA SZUKA MIŁOŚCI w reżyserii Romualda Gantkowskiego z 1938 roku i różnicy między filmem, a jego zwiastunem. Grzegorz Rogowski (filmograf FINA) opowiada o jednej ze scen, która ostatecznie nie znalazła się w filmie

https://www.facebook.com/FINAFilmotekaNarodowaInstytutAudiowizualny/videos/657285361759264/

Program to także zaproszenie do oglądania przedwojennych filmów na naszych stronach: Ninateka i Repozytorium Cyfrowe FINA, a także do czytania o nich na stronie Nitrofilm.

17. ŚWIĘTO NIEMEGO KINA ODWOŁANE
Dodano: 14.03.2020

W trosce o zdrowie i komfort naszych widzów, odwołujemy 17. edycję Święta Niemego Kina pod hasłem „Voyage, voyage”, zaplanowaną w dniach 2-5 kwietnia 2020 w kinie Iluzjon. 

Nasze coroczne Święto będące połączeniem najlepszych i najciekawszych filmów niemych i muzyki wykonywanej na żywo przez wyjątkowych artystów odbędzie się w innym terminie.

Podamy go Państwu tak szybko, jak tylko to będzie możliwe.  Tymczasem zapraszamy na stronę www.swietoniemegokina.pl, żebyście mogli Państwo spokojnie przygotować się do tej podróży!

Zwrot zakupionych przez Internet biletów zostanie automatycznie zlecony u operatora strony, przez którą została dokonana transakcja. Zwracane środki trafią bezpośrednio na konto odbiorcy. W przypadku biletów „papierowych”, zakupionych w kasie kina za pośrednictwem karty lub gotówki, zwrotu należności będzie można dokonać tylko w kasie kina na podstawie paragonu i biletu. Kasa kina Iluzjon jest zamknięta, planujemy ją otworzyć od 30 marca w wyznaczonych godzinach.

Apelujemy do Państwa o brak pośpiechu i możliwe unikanie kolejek do kasy biletowej. Ze względu na obecne warunki, bilety zakupione na wydarzenia w ramach Święta Niemego Kina mogą być zwrócone do 30 kwietnia 2020.

O godzinach otwarcia kasy kina Iluzjon będziemy informować Państwa na bieżąco za pośrednictwem naszej strony internetowej www.kinoiluzjon.pl oraz Facebooka https://pl-pl.facebook.com/kinoiluzjon/.

 

Dyrekcja FINA

REPREMIERA FILMU „WIOSNA NARCIARZY” NA POKAZIE FILMÓW „ZIMA STULECIA”
Dodano: 26.02.2020

Serdecznie zapraszamy na cyfrową repremierę przedwojennego filmu Wiosna narciarzy, który w humorystyczny sposób obrazuje sportowy podbój Tatr. Reżyserem jest prawdziwy zakopiański góral Adam Krzeptowski, a w dokumentalnych ujęciach widać sportowców lat 30.: braci Marusarzy i skoczka Bronisława Czecha. W dobie ocieplającego się klimatu i coraz rzadszego śniegu na nizinach przenieśmy się w czasy prawdziwych zim, kiedy narty same aż chciały zjeżdżać po stoku, a po krach na Morskim Oku skaczą zakochani. W specjalnie dobranym zestawie filmów, obejrzymy Zakopane w rożnych odsłonach: od jazzowego campingu z gwiazdami, przez awangardowe sceny narciarskie Dziworskiego po groteskową etiudę samego Polańskiego. Jak nie uda się do kina doszusować na biegówkach, weźcie chociaż gogle.

WIOSNA NARCIARZY, reż,. Adam Krzeptowski, Polska 1934, 9’

NARTY, GIPS, Zakopane, reż. Edward Pałczyński, Polska 1957, 12’

NARCIARZE, reż. Natalia Brzozowska, Polska 1958, 8’

JAZZ CAMPING, reż. Bogusław Rybczyński, 1959, 9’

SSAKI, reż. Roman Polański, Polska 1962, 11’

SCENY NARCIARSKIE Z FRANZEM KLEMMEREM, reż. Bogdan Dziworski, Polska 1980, 11’

 

 

O filmach:

WIOSNA  NARCIARZY

Film krótkometrażowy Wiosna narciarzy jest jednym z ciekawszych osiągnięć Adama Krzeptowskiego, górala z Zakopanego, który w latach 30-tych zrealizował kilka filmów tatrzańskich. Film w lekkiej i dowcipnej formie przedstawia uroki sportów zimowych. Uwagę zwraca zwłaszcza scena, w której główni bohaterowie przepływają na krze przez Morskie Oko. W Wiośnie narciarzy zobaczyć też można związanych z Zakopanem sportowców, m.in. narciarzy braci Stanisława i Jana Marusarzów oraz skoczka Bronisława Czecha. Pojawiają się oni w początkowych scenach filmu, w których wykorzystano dokumentalne zdjęcia z międzynarodowych zawodów narciarskich w Zakopanem.
Ważną rolę w filmie pełni muzyka skomponowana przez Władysława Bugayskiego oraz dwie napisane przez niego piosenki wykonane przez popularny wówczas chór Juranda.

więcej o fillmie

W 2019 roku film został zrekonstruowany cyfrowo przez FINA. Wydarzenie będzie repremierą filmu.

 

NARTY GIPS ZAKOPANE

Żartobliwy felieton na temat jazdy na nartach w Zakopanem i transportu gipsu przeznaczonego dla narciarzy.

 

NARCIARZE

Dokument o wyjściu śmiałków na tatrzańskie trasy zjazdowe był pierwszym filmem, do którego Wojciech Kilar napisał muzykę.

 

JAZZ CAMPING

Filmowo-muzyczna relacja z warsztatów jazzowych połączonych z wyjazdem w Tatry.

Dokument w reżyserii Bogusława Rybczyńskiego, doskonale oddając specyficzny klimat jazzowego światka, przedstawia pracę muzyków, zabawę i liczne jam sessions. W górskim spotkaniu wzięli udział m.in.: Jan Zylber, Jan Borkowski, Krzysztof Komeda, Jerzy Duduś Matuszkiewicz, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Trzaskowski, Wojciech Karolak, Jan Ptaszyn Wróblewski, a także gwiazdy świata filmu: Roman Polański, Barbara Kwiatkowska, Teresa Tuszyńska czy Maria Wachowiak.

 

SSAKI

Burleskowy film Romana Polańskiego z beztroską, energiczną muzyką Krzysztofa Komedy to tylko pozornie prosta historia dwóch mężczyzn przemierzających pokryty śniegiem świat. Bohaterowie dysponują sankami, ale oczywiście, lepiej jest być wiezionym, niż samemu kogoś ciągnąć – dlatego obaj, przeróżnymi sposobami szukają pretekstu do tego, aby to właśnie ten drugi wlókł je za sobą. Etiuda, określana przez zagraniczne media jako „Czekając na Godota bez słów” zdobyła w 1963 roku I Nagrodę Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

W 2018 roku film został zrekonstruowany cyfrowo przez FINA.

 

SCENY NARCIARSKIE Z FRANZEM KLEMMEREM

Dzieło z pogranicza dokumentu i wideo-artu, wynik improwizacji i efekt eksplozji nieskrępowanej wyobraźni twórców – surrealistyczny ciąg obrazów, w których mistrz narciarstwa alpejskiego jest poddawany nieustannym próbom i z niezmiennym uśmiechem na twarzy przeżywa kolejne katastrofy.

 

Zima stulecia

Kino Iluzjon, sala Stolica
ul. Narbutta 50A, Warszawa

8 marca (niedziela), godz. 16.00

VOYAGE, VOYAGE, CZYLI 17. ŚWIĘTO NIEMEGO KINA
Dodano: 14.02.2020

W dniach od 2 do 5 kwietnia 2020 roku zapraszamy do warszawskiego Kina Iluzjon wszystkich fanów niemego kina, muzyki oraz tych, którzy kino nieme chcą dopiero poznać. Tematem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu są podróże pod hasłem VOYAGE, VOYAGE. Organizatorem festiwalu jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.

Tematem przewodnim 17. edycji będą podróże – podróże przez kraje, ale także przez epoki, zaginione światy czy historię kina. W programie znajdą się m.in. filmy uznanych reżyserów, ale i tych mniej znanych, filmy pionierek kina, filmy dokumentalne, a także trawelogi z całego świata prezentowane przez zagranicznych gości.

Jak co roku pokazom filmów będzie towarzyszyć muzyka na żywo w wykonaniu najbardziej interesujących polskich artystów. Miłośnicy kina i/lub muzyki ponownie spotkają się w warszawskim kinie Iluzjon.

Szczegółowe informacje o tegorocznej edycji będą się ukazywać na oficjalnej stronie festiwalu.

Do zobaczenia!

SUKNIE, PIÓROPUSZE I CEKINY: MODOWO-FILMOWA WYSTAWA W KINIE ILUZJON
Dodano: 05.02.2020

02 lutego w Rotundzie Kina Iluzjon wystartowała nowa wystawa

,,Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo” to multimedialna prezentacja fotosów i kadrów z najsłynniejszymi strojami przedwojennych gwiazd kina: Poli Negri, Haliny Bruczówny, Nory Ney, Iny Benity oraz Jadwigi Smosarskiej.

Fotosom towarzyszy opowieść  o historii mody przygotowana przez Agnieszkę Dąbrowską z Muzeum Warszawy.

Moda damska lat 20. i 30. XX wieku odzwierciedlała rewolucję obyczajową, która była jedną z konsekwencji I wojny światowej. (...) Moda się demokratyzowała, szybko upowszechniała się konfekcja, o modnych nowinkach donosiła popularna prasa, a wizerunki nowoczesnych strojów aktorek docierały do licznej kinowej publiczności.(... )Popularność kina i spektakularne kariery aktorów sprawiły, że kostiumy filmowe stawały się  powszechnie znane i naśladowane – to dzięki nim modowe nowinki docierały do wszystkich warstw społecznych.

(Fragment tekstu wystawy multimedialnej) Agnieszka Dąbrowska, Muzeum Warszawy


W Rotundzie Kina Iluzjon można zobaczyć też siedem współczesnych sukien, które zaprojektowała i wykonała Katarzyna Markiewicz. Artystka pracowała nad nimi kilka lat. Stroje są inspirowane modą lat dwudziestych i stylem ekranowych gwiazd przedwojennego kina. Powstały w ramach projektu ,,Debiutantki” Agnieszki D. Michalczyk.

Stroje na wystawie prezentowane są dzięki uprzejmości Fundacji im. Królowej Marii Kazimiery.

Wystawa „Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo” potrwa do końca lutego.

Kino Iluzjon (rotunda), ul. Narbutta 50A

www.iluzjon.fn.org.pl

 

 

Fot. FINA

 

 

NAJSŁYNNIEJSZY WARSZAWSKI DOM MODY NA EKRANIE I W KSIĄŻCE | DYKTATORZY MODY I IKONY STYLU
Dodano: 10.01.2020

Filmowo-literackie spotkanie to początek wspólnych wydarzeń skupionych wokół historii mody pt. „Dyktatorzy mody i ikony stylu” organizowanych wspólnie przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny w warszawskim kinie Iluzjon oraz Muzeum Warszawy.

Film Waszyńskiego i nowe wydawnictwo Muzeum Warszawy stały się pretekstem do podwójnego spotkania i dyskusji, które odbędzie się 19 stycznia o godz. 16.00 w kinie Iluzjon. Projekcję filmu „Jego ekscelencja subiekt” z taśmy 35 mm poprzedzi wprowadzenie filmograficzne, a po seansie autorka książki odsłoni kulisy Domu Mody Herse.

Z kolei od 26 stycznia, pięć kolejnych spotkań w kinie Iluzjon w ramach cyklu, poświęconych będzie rodzimym ikonom stylu: Lodzie Niemirzance, Poli Negri, Inie Benicie, Halinie Bruczównie i Norze Ney, bo na kinowym ekranie pojawią się przedwojenne filmy z ich właśnie udziałem. W programie m.in. „Dwie Joasie” w reż. Mieczysława Krawicza, z którego stroje Iny Benity przeszły do historii mody i kina, „Ludzie bez jutra” Aleksandra Hertza będący jedynym filmem z udziałem Haliny Bruczówny, który zachował się do naszych czasów i „Doktór Murek” w reż. Juliusza Gardana z udziałem trzech wyjątkowych aktorek prezentujących odmienne style ubioru: Iny Benity, Nory Ney i Jadwigi Andrzejewskiej.

Ponadto, w dniach 2-28 lutego w kinie Iluzjon będzie można oglądać wystawę „Filmowe ikony stylu. Lata 20. na nowo”, podczas której prezentowane będą współczesne stroje stylizowane na modę międzywojnia.

19 stycznia, g. 16.00

JEGO EKSCELENCJA SUBIEKT, reż. Michał Waszyński, 1933, 81 min, 35mm

Jurek Czerwoński (Eugeniusz Bodo), subiekt jednej z wielkich firm konfekcyjnych, dzięki swej miłej powierzchowności i zaletom towarzyskim jest ulubieńcem klienteli i swoich szefów. Na skutek zbiegu okoliczności w wieczór sylwestrowy trafia na przyjęcie do przemysłowca Poreckiego. Wzięty za oczekiwanego radcę Chełmońskiego z Ameryki, wzbudza zainteresowanie zebranych. Flirt z córką gospodarzy Anią z czasem przeradza się w gorącą wzajemną miłość.

Po seansie Agnieszka Dąbrowska, autorka książki „Herse. Warszawski dom mody” odsłoni kulisy najsłynniejszego w stolicy domu mody.

 

26 stycznia, g. 16:00

RENA, reż. Michał Waszyński, 1938, 79 min, 35 mm

ikona stylu: Loda Niemirzanka

Akcja filmu oparta jest na głośnej powieści Marka Romańskiego „Sprawa 777”. Tytułową rolę gra Stanisława Angel-Engelówna, aktorka, która pod koniec lat 30. specjalizowała się w rolach melodramatycznych amantek. Tytułowa bohaterka jest skromną pracownicą domu towarowego. Już dawno wpadła w oko swojemu szefowi, który wciąż składa jej różne propozycje. Kiedy Rena postanawia odtrącić jego zaloty i powiedzieć, że kocha innego, znajduje szefa martwego. Obawia się, że zabójstwa dokonał jej ukochany, Janusz, a chcąc go chronić, bierze całą winę na siebie. Tymczasem Janusz, aby ocalić ukochaną, również przyznaje się do winy. Jaki będzie finał tej sprawy?

http://fototeka.fn.org.pl/public/cache/1-F-2342-19-1500x.jpg

Źródło: Fototeka FINA

 

2 lutego, g. 16:00

BESTIA | THE POLISH DANCER, reż. Aleksander Hertz, Polska 1917/1921, 67 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Pola Negri

 

9 lutego, g 16:00

DWIE JOASIE, reż. Mieczysław Karawicz, Polska, 1935, 90 min, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Ina Benita

 

16 lutego, g. 16:00

LUDZIE BEZ JUTRA, reż. Aleksander Hertz, Polska 1919, 87 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Halina Bruczówna

 

23 lutego, g. 16:00

DOKTÓR MUREK, reż. i scen. Juliusz Gardan, Polska 1939, 90 min, DCP, film odrestaurowany cyfrowo

ikona stylu: Nora Ney


The Website is co-financed by the European Union from the European Regional Development Fund
within the framework of the Operational Programme – Infrastructure and Environment.