FILMY Z PROJEKTU NITROFILM NA EKRANIE WARSZAWSKIEGO KINA AMONDO
Dodano: 08.10.2019

Warszawskie kino jest jednym z trzech lokali Amondo na świecie. Pierwsze powstało w New Delhi, a kolejne zostanie otwarte w Mexico City.

Amondo założył kolektyw filmowców, którym zależało na stworzeniu alternatywy dla multipleksów. Jest to najmniejsze kino w stolicy, które mieści się przy ulicy Żurawiej. Kameralne wnętrza, brak przekąsek, nietuzinkowy repertuar i filmowe dyskusje zapewniają niepowtarzalny klimat dla koneserów kina.

Teraz na ekranie kina Amondo zagoszczą przedwojenne polskie filmy z kolekcji Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego. Na początek widzowie będą mogli zobaczyć komedie i dramaty z niezapomnianymi postaciami kobiet. 

Cykl rozpocznie się 8 października odrestaurowanym cyfrowo filmem z niezwykłą Polą Negri ,,Bestia | The Polish Dancer” (1917/1921), reż. A. Hertz.

Podczas pozostałych seansu zostaną pokazane przedwojenne filmy z projektu Nitrofilm. Na ekranie widzowie będą mogli podziwiać Halinę Bruczównę, Norę Ney, Jadwigę Smosarską, czy Inę Benitę.

Cykl potrawa do końca roku.

 

8.10 | BESTIA |THE POLISH DANCER

22.10 | LUDZIE BEZ JUTRA

5.11 | SPORTOWIEC MIMO WOLI

19.11 | JADZIA

10.12 | DOKTÓR MUREK

 

 

Więcej informacji:

https://www.facebook.com/AMONDOKINO/

http://kinoamondo.pl/

KINO ILUZJON ZAPRASZA NA JESIENNY ALFABET RETROKINA: NA POCZĄTEK K JAK KAWA!
Dodano: 02.10.2019

Pachnąca i aromatyczna. Kawa! A gdzie przed wojną smakowała najlepiej? Oczywiście w Adrii i Ziemiańskiej. Jak wypadało ją pić? Naturalnie we frakach, marynarkach, sukniach z chiffonne velour i futrach. W październiku kino Iluzjon zaprasza na Alfabet Retrokina do kawiarni, na filiżankę doskonałej czarnej kawy – a wszystko w towarzystwie stukotu projektora, ciemnej sali kinowej i największych gwiazd srebrnego ekranu!

 

 Wrzos, reż. Juliusz Gardan, zasoby FINA

 

Po wakacyjnej przerwie, na ekrany kina Iluzjon wraca Alfabet Retrokina, czyli najlepsze przedwojenne kino w wyjątkowych tematycznych blokach! Październik upłynie pod znakiem litery K jak KAWA. O tym, jak przed wojną piło się kawę, gdzie smakowała najlepiej i jaką rolę odgrywała w kierowaniu losami bohaterów kina dowiedzą się widzowie takich filmów jak: „Czy Lucyna to dziewczyna?”, „Wrzos”, „ABC miłości” oraz „Doktór Murek”.

 

W programie:

 

„CZY LUCYNA TO DZIEWCZYNA?”, reż. Juliusz Gardan, Polska, 1934, 80 min.  

5 października g. 16:00, sala Mała Czarna, projekcja z taśmy 35 mm  

– Co się dzieje z kawą? – Parzy się. Czy filiżanka kawy pomoże zakochanej Lucynie w rozbudzeniu uczuć Stefana? Zabawna komedia omyłek, będąca również pierwszą rodzimą próbą rozbawienia publiczności zamianą płci w najlepszym, lubitschowskim stylu. W rolach głównych ulubieńcy publiczności – Jadwiga Smosarska i Eugeniusz Bodo.

 

„WRZOS”, reż. Juliusz Gardan, Polska, 1938

12 października g. 16.00, sala Mała Czarna, projekcja z taśmy 35 mm  

 – Dosyć tego uśmiechania. Daj mi kawy! Czy mocny, czarny napar uspokoi zazdrosną do szaleństwa kochankę Andrzeja, Celinę? Jeden z najbardziej wzruszających dramatów, na podstawie powieści Marii Rodziewiczówny. Historia miłosnego trójkąta i jednej, prawdziwej miłości z wybitnymi kreacjami Stanisławy Angel-Engelówny i Franciszka Brodniewicza.

 

„ABC MIŁOŚCI”, reż. Michał Waszyński, Polska 1935

13 października g. 16.00, sala Mała Czarna, projekcja z kopii DCP     

– No… ekonomia proszę pani… tak, Brazylia, kawa, prawda, kawę do morza. Dumping. Czy polityka Brazylii dotycząca eksportu kawy, wpłynie na polepszenie sytuacji bezrobotnej Helenki? Jeden z niewielu filmów ukazujący bezsprzecznie najpiękniejszą przedwojenną aktorkę Marię Bogdę w roli komediowej! W filmie, wspomaga ją dzielnie komik wszechczasów, Adolf Dymsza.

 

 „DOKTÓR MUREK”, reż. Juliusz Gardan, Polska 1939

19 października g. 16.00, sala Mała Czarna, projekcja z kopii DCP      

– Pół czarnej proszę. Pani pozwoli pół czarnej? Czy wizyta w kawiarni może zmienić całe życie? Nira, narzeczona Franciszka Murka to pierwszy zły duch na jego życiowej drodze. Niestety nie ostatni… Klasyczny dramat sensacyjny z doskonałym, wciągającym scenariuszem. W roli tytułowej, największy amant przedwojennych ekranów, Franciszek Brodniewicz.

 

„Alfabet Retrokina” to cykl pokazów przedwojennych filmów, obecny w kinie Iluzjon już od kilku lat. Początkowo publiczność mogła oglądać odrestaurowane cyfrowo polskie filmy. Obecnie prezentowane w danym miesiącu tytuły łączą hasła rozpoczynające się kolejną literą alfabetu, a repertuar został rozszerzony o filmy prezentowane także na taśmie 35 mm oraz o zagraniczne produkcje. Wybrane seanse są poprzedzone prelekcjami ekspertów Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, którzy zdradzają tajniki przedwojennej kinematografii.  

 

Filmy pochodzą z projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

Więcej: http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1089/alfabet-retrokina-k-jak-kawa.html

Bilety w cenie 12-14 zł do nabycia online lub w kasie kina.

Kino Iluzjon ǀ ul. Narbutta 50a ǀ Warszawa

 

Kontakt dla mediów:

e-mail: dorota.zajdel@fina.gov.pl    

M. +48 723 510 077

T. 22 380 49 75

 

KINO ILUZJON – Muzeum Sztuki Filmowej – kino z „muzeum” w nazwie, znajdujące się pod opieką Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA), obecnie położone przy ul. Narbutta 50a w Warszawie, w przepięknej części Starego Mokotowa w zabytkowym budynku dawnego kina Stolica. Iluzjon proponuje ambitny repertuar – połączenie klasyki, m.in. z archiwalnych zasobów FINA, i nowości oraz wybór nietuzinkowych wydarzeń filmowych: pokazów specjalnych, spotkań z twórcami, wystaw multimedialnych, seansów z muzyką na żywo, festiwali i przeglądów. ILUZJON należy do Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych. Wytrawnych widzów nie odstraszy brakiem popcornu, zachęci zaś bezkonkurencyjnym programem, atrakcyjnymi cenami biletów, przyjaznym otoczeniem, bliskością stacji metra oraz pyszną kawą serwowaną przez Iluzjon Café Bar. ILUZJON cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem publiczności i mediów, m.in. okrzyknięty został przez „Gazetę Wyborczą” miejscem magicznym, wyróżniony przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy odznaką „Zasłużony dla Warszawy”, nagrodzony Wdechą (kulturalną nagrodą „Gazety Co Jest Grane 24”) w kategorii Miejsce Roku 2008 oraz polecany jest w alternatywnym przewodniku „Zrób to w Warszawie”. 

Więcej na: www.iluzjon.fn.org.pl  

XVI OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL PIOSENKI RETRO im. MIECZYSŁAWA FOGGA
Dodano: 06.09.2019

Zapraszamy na XVI Ogólnopolski Festiwal Piosenki Retro, w ramach którego w kinie Iluzjon zostana zaprezentowane filmy projektu Nitrofilm.

W programie:

ABC miłości, reż. Michał Waszyński, Polska 1935, 80 minut

Ada, to nie wypada!, reż. Konrad Tom, Polska 1936, 90 minut

Będzie lepiej, reż. Michał Waszyński, Polska 1936, 100 minut

Dwie Joasie, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1935, 90 minut

Fredek uszczęśliwia świat, reż. Zbigniew Ziembiński, Polska 1936, 90 minut

Jadzia, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1936, 92 minuty

Sportowiec mimo woli, reż. Mieczysław Krawicz, Polska 1939, 80 minut

MIECZYSŁAW FOGG

Urodzony w 1901 r. Mieczysław Fogiel był w młodości kasjerem. Początek jego kariery przypomina hollywoodzki film – znany aktor Ludwik Sempoliński przypadkowo usłyszał śpiewającego w kościelnym chórze mężczyznę i namówił go na lekcje śpiewu. Przez dłuższy czas Fogg traktował muzykę jako zajęcie dodatkowe.

Przełomem okazał się rok 1928 i angaż do Chóru Dana, najsłynniejszej w Polsce grupy rewelersów. Występy w warszawskim teatrzyku Qui Pro Quo, epizody w filmach, recitale radiowe oraz zagraniczne tournée przyniosły piosenkarzowi sławę, spotęgowaną jeszcze licznymi wydawnictwami płytowymi. Określany przez (zazdrosnych?) kolegów jako „śpiewająca mrówka” Fogg nagrywał do 150 piosenek rocznie. Były wśród nich niezapomniane przeboje, takie jak nazywany tangiem samobójców szlagier Ta ostatnia niedziela, który sprzedał się w nakładzie ponad 100 tysięcy egzemplarzy płyt.

Filmy pochodzą z projektu „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece
Narodowej w Warszawie” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Więcej na: www.iluzjon.fn.org.pl

Projekcje w ramach cyklu:

02.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
03.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; Projekcja z kopii DCP
    
04.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
05.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
09.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
11.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
16.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
23.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
Informacje dodatkowe prelekcja: Michał Pieńkowski
    
24.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
Informacje dodatkowe prelekcja: Michał Pieńkowski
    
25.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    
30.09.2019, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Informacje techniczne Film po rekonstrukcji cyfrowej; projekcja z kopii DCP
    



Źródło: www.fototeka.fn.org.pl

 

 

SKARBY KINA PRZEDWOJENNEGO NA 44. FPFF
Dodano: 03.09.2019

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni jako największa impreza poświęcona rodzimej kinematografii pielęgnuje pamięć o jej początkach.

Od pięciu lat Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny jest partnerem cyklu „Skarby Kina Przedwojennego”, w ramach którego prezentowane są jedne z najstarszych filmów ze zbiorów archiwum. Tegoroczny program partnerskiego cyklu FINY jest bardzo różnorodny pod względem gatunkowym i tematycznym. Otworzy go „Halka” (1929/32) w reżyserii Konstantego Meglickiego. W Gdyni ekranizacja opery Stanisława Moniuszki zostanie zaprezentowana z muzyką na żywo napisaną przez Jerzego Rogowiecza, autora muzyki filmowej, perkusistę i pianistę. Na scenie kompozytorowi będzie towarzyszył zespół.

Po raz pierwszy „Halkę” z muzyką na żywo Rogiewicza mieli okazję oglądać widzowie warszawszkiego kina Iluzjon w listopadzie 2016 roku, podczas oficjalnej repremiery filmu. Później Rogiewicz wystąpił także we Wrocławiu na Nowych Horyzontach.

O filmach

Dzieło Meglickiego to film z niezwykłą historią. „Halkę” zrealizowano w 1929 roku, u progu ery dźwiękowej, jeszcze jako film niemy. W kinach film był wyświetlany z ilustracją śpiewno-muzyczną nagraną na płytach gramofonowych. Wykorzystywano głównie nagrania w wykonaniu wybitnych artystów operowych. W 1932 roku producent filmu postanowił udźwiękowić „Halkę” na stałe. Arie Jontka zaśpiewał Władysław Ladis Kiepura, młodszy brat Jana, Halki zaś – Zuzanna Karin, dobrze zapowiadająca się śpiewaczka. W nagraniu wziął także udział chór Opery Warszawskiej.

Z pierwotnej niemej wersji filmu z 1929 roku do naszych czasów dotrwały jedynie końcowe cztery minuty. W zbiorach FINY znalazły się także obszerne fragmenty materiałów roboczych do wersji udźwiękowionej w 1932 roku. Stan zachowania tych materiałów nie pozwalał na ich – nawet ograniczoną – eksploatację.

Restauracja „Halki” była jednym z największych tego typu wyzwań, przed jakim stanęła FINA. Istniejące materiały były bardzo różnorodne, niekompletne oraz dotyczyły dwóch różnych wersji filmu. Ponieważ nie zachowała się żadna dokumentacja do filmu, FINA podjęła próbę montażu – utrzymanego w duchu epoki – zachowanych fragmentów. We współczesnej ilustracji muzycznej, opracowanej przez Jerzego Rogiewicza, zostały wykorzystane części historycznego udźwiękowienia z 1932 roku.

Więcej o filmie


Wśród tegorocznych „Skarbów Kina Przedwojennego” znalazł się też film „Ludzie Wisły” (1938) w reżyserii Aleksandra Forda i Jerzego Zarzyckiego. To ekranizacja powieści Heleny Boguszewskiej i Jerzego Kornackiego pt. „Wisła”, opowiadająca historię osadzoną w realiach codziennego życia pracowników i właścicieli barek żeglugi śródlądowej z wyjątkowymi, naturalistycznymi zdjęciami Stanisława Lipińskiego. Film wymakał się ocenie ówczesnej krytyki i zaskakuje do dziś.

Więcej o filmie


Unikatowe zdjęcia lotnicze można zobaczyć natomiast w innym filmie obyczajowym z wątkiem romansowym, pt. „Dziewczyna szuka miłości” w reżyserii Romualda Gantkowskiego, z 1937 roku. Bohaterem filmu jest konstruktor lotniczy, pasjonat, który pracuje nad nowym modelem samolotu. Pochodzący z biednej rodziny młody mężczyzna znajduje sprzymierzeńca i sponsora w osobie polskiego milionera z Brazylii. W roli konstruktora wynalazcy Mieczysław Cybulski, jeden z najbardziej znanych przedwojennych amantów. Jego ukochaną gra Tamara Wiszniewska, zaś jego matkę Stanisława Wysocka, najwybitniejsza polska aktorka pierwszej połowy XX wieku.

Więcej o filmie

 

Obok fabuł w ramach „Skarbów Kina Przedwojennego” widzowie gdyńskiego festiwalu będą mogli zobaczyć film krótkometrażowy „Dziś mamy bal” Jerzego Zarzyckiego i Tadeusza Kowalskiego. Ta krótkometrażowa impresja z 1932 roku jest zaliczana do nurtu przedwojennych filmów awangardowych.  Zadziwia różnorodnością użytych śródków montażowych i eksperymentalnymi zdjęciami.

Więcej o filmie

 


Program „Skarbów Kina Przedwojennego” na 44. FPFF uzupełniają kilkuminutowe oryginalne zwiastuny filmów: „Dziewczyna szuka miłości”, „Będzie lepiej” i „Jadzia”. To prawdziwa perełka dla pasjonatów kina!

 

Wszystkie filmy zostały odrestaurowane i zdigitalizowane w ramach projektu Nitrofilm

KONSERWACJA I DIGITALIZACJA PRZEDWOJENNYCH FILMÓW FABULARNYCH W FILMOTECE NARODOWEJ W WARSZAWIE    

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.


Filmy będą prezentowane w Gdyńskim Centrum Filmowym oraz na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego w Gdyni, gdzie odbędzie się pokaz „Halki” z muzyką na żywo. Szczegółowy harmonogram zostanie ogłoszony 5 września. Wtedy też rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów na seanse. 44. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w dniach 16-21 września 2019 roku.

Więcej o festiwalu: www.festiwalgdynia.pl

 

 

AZJATYCKA REPREMIERA „BESTII”
Dodano: 06.08.2019

Jedyny zachowany polski film z Polą Negri zostanie pokazany na 15. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki i Filmu w Jecheon w Korei Południowej. To pierwszy pokaz „Bestii”/ "The Polish Dancer” w Azji.

Azjatycką repremierę „Bestii” (1917/1921) zaplanowano na 9 sierpnia. Pokazowi będzie towarzyszyć koncert na żywo w wykonaniu Marcina Pukaluka –  muzyka, performera, producenta muzycznego, który od lat tworzy kompozycję do niemych filmów. 

WIĘCEJ O MUZYKU

 

O festiwalu

Międzynarodowy Festiwal Muzyki i Filmu w Jecheon (JIMFF), zainaugurowany w 2005 roku,  to uczta zarówno dla kinomanów, jak i melomanów. Festiwal jest skierowany do szerokiej publiczności i łączy też różne gatunki muzyczne i filmowe.

Gospodarzem imprezy  jest Jecheon – przytulne i malownicze miasto w prowincji Chungcheongbuk (Korea Południowa). Jego największą i najbardziej znaną atrakcją jest jezioro Cheongpung-ho, które urzeka turystów naturalnym pięknem.

W czasie festiwalu (8-13.08.2019) można zobaczyć kilkadziesiąt filmów i uczestniczyć w wielu koncertach oraz spotkaniach tematycznych.  W głównym cyklu „World Music Film Today” prezentowane są współczesne filmy fabularne i dokumentalne, w których kluczową rolę odgrywa muzyka. JIMFF prezentuje też najnowsze koreańskie filmy muzyczne, a od 2006 roku w ramach sekcji Cinema Concert” pokazywane są filmy z muzyką na żywo.

 

WIĘCEJ O FESTIWALU

 


O filmie

„Bestia” to historia tragicznego miłosnego trójkąta: Pola, dziewczyna z małej wsi, ucieka do Warszawy, porzucając dom i zazdrosnego adoratora Dmitra. W stolicy zyskuje sławę jako tancerka i serce żonatego Alexisa. Wkrótce jednak pojawia się tu żądny zemsty Dmitri…

„Bestia” jest jednym z  ośmiu filmów, jakie Pola – pierwsza gwiazda Sfinksa – nakręciła dla wytwórni i jedynym zachowanym. Dostrzeżona dzięki nim w Niemczech, podpisała kontrakt z tamtejszą wytwórnią, co skończyło się głośnym procesem, jaki wytoczył jej Hertz. Na mocy niekorzystnego wyroku musiała wypełnić swoje zobowiązania wobec Sfinksa, po czym kontynuowała karierę w Niemczech. Przełomem była współpraca z reżyserem Ernstem Lubitschem, która stała się dla obojga przepustką do Hollywood. Popularność niemieckich filmów Poli Negri w USA wykorzystał nowojorski prawnik Jesse A. Levinson, który pod koniec 1921 roku kupił „Bestię”, dokonał jej nieznacznej przeróbki i dystrybuował w Stanach Zjednoczonych jako "The Polish Dancer". Był to – wedle zachowanej dokumentacji – pierwszy polski film pokazywany w USA.

Eksport „Bestii” do Stanów Zjednoczonych pozwolił zachować obraz do dnia dzisiejszego. Wszystkie polskie kopie filmu zaginęły lub zostały zniszczone w czasie wojny. W Museum of Modern Art w Nowym Jorku przetrwała jednak kopia nitro, która w czerwcu 1963 roku została wysłana do Polski. Wykonano z niej następnie kontrnegatyw aceto, który do dziś znajduje się w zbiorach FINA.

 

FRAGMENT FILMU


O rekonstrukcji filmu

W 2017 roku, w stulecie premiery filmu Hertza, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny przeprowadziła jego restaurację cyfrową.

Podstawę restauracji stanowiła kopia "The Polish Dancer", którą FINA dostała od MoMA.

Prace nad filmem przeprowadzono w studiach DI Factory oraz ReKino. Projekt został dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Premierowy pokaz odrestaurowanej „Bestii/ The Polish Dancer” Aleksandra Hertza z muzyką na żywo w wykonaniu Antonio Coppoli, znalazł się w programie 31. edycji festiwalu filmowego Il Cinema Ritrovato w Bolonii. „Bestia” zagościła także w Stambule, gdzie została pokazana podczas 4. Międzynarodowych Dni Kina Niemego. Film Aleksandra Hertza otworzył też 15. Święto Niemego Kina, którego główną bohaterką była Pola Negri. Pokazowi  towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu Włodka Pawlika, która wkrótce znajdzie się  w wydawnictwie płytowym z filmem „Bestia”/ "The Polish Dancer”. 

FESTIWAL KINA MIĘDZYWOJENNEGO W POZNANIU
Dodano: 01.08.2019

Dwa miesiące projekcji : komedie romantyczne, melodramaty, ujęcia historyczne, prelekcje i wydarzenia towarzyszące. Po raz trzeci Poznań zaprasza na Festiwal Kina Międzywojennego

W trakcie festiwalu będzie można zobaczycie łącznie dwanaście filmów z okresu międzywojennego, które zostały poddane restauracji cyfrowej przez Filmotekę Narodową Filmowy -Instytut Audiowizualny w ramach projektu Nitrofilm. Przed każdą projekcją odbędzie się prelekcja wprowadzająca w tematykę filmu i odsłaniająca kulisy jego powstania.

REPERTUAR:

Sierpień

02.08 – Ada, to nie wypada // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

03.08 – Sportowiec mimo woli // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

04.08 – Szaleńcy // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

07.08 – Jadzia // 18:00 // KontenerART

10.08 – Zew morza // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

17.08 – Rok 1863 // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

21.08 – Dwie Joasie // 18:00 // KontenerART

24.08 – Pierwsza miłość Kościuszki // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

30.08 – Fredek uszczęśliwia świat // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

31.08 – Halka // 19:00 // Placówka (pod Teatrem Polskim)

Wrzesień

(szczegółowe daty projekcji już wkrótce)

Doktór Murek

Pan Tadeusz

W tym roku projekcje odbędą się w dwóch miejscach: KontenerArt (ul. Ewangelicka oraz w Placówce klubie mieszczącym się w piwnicy Teatru Polskiego (ul. 27 Grudnia 8/10).

Wstęp na wydarzenia jest darmowy.

Po raz pierwszy uczestnicy festiwalu obok projekcji będą mogli wziąć udział w wydarzeniach towarzyszących. Festiwal zaprasza na rodzinny KINOSPACER w formie gry miejskiej oraz KINOWARSZTATY podczas których powstanie dokument mieszkańcach Poznania.

Szczegółowy program warsztatów i gry miejskiej na profilu @Fundacja Kulturakcja.  

Projekt jest współfinansowany ze środków @Miasto Poznań.

#poznańwspiera

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja KulturAkcja. Filmoteka Narodowa- Instytut Audiowizualny jest partnerem festiwalu.

 

LIPIEC Z FILMAMI Z PROJEKTU NITROFILM
Dodano: 17.07.2019

Pokazy plenerowe, seanse w muzeach, prelekcje, rozmowy o filmach i gwiazdach – zapraszamy na wakacyjne projekcje przedwojennego kina polskiego w różnych zakątkach kraju

 

JAROSŁAW: ŚRODY W STARYM KINIE

Dziedziniec Muzeum, Kamienica Orsettich,

Rynek 4

Wstęp wolny

 

17.07, godz.21:00

BĘDZIE LEPIEJ , reż. M. Waszyński, 1936

 

24.07, godz. 21:00

WŁÓCZĘGI, reż. M. Waszyński, 1939

 

31.07, godz. 21:00

ZNACHOR, reż. M. Waszyński, 1937

 

 

SANOK: W STARYM KINIE

Zielona Czytelnia ul. Lenartowicza 2  (Ogród za Miejską Biblioteką Publiczną)

Wstęp wolny

 

26.07, godz. 20:30

ADA, TO NIE WYPADA! , reż. K. Tom, 1936

Filmy dokumentalne poświęcone Sanokowi i Ziemi Sanockiej

 

27.07, godz. 20:30

DWIE JOASIE, reż. M. Krawicz, 1935

SPORTOWIEC MIMO WOLI, reż. M. Krawicz, 1939

 

28.07, godz. 20:30

JADZIA, reż. M. Krawicz, 1936

O filmach opowie Grzegorz Rogowski, filmograf z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

 

 

LETNIE KINO RETRO W RADIU POGODA
Dodano: 02.07.2019

Przez całe wakacje, codziennie od poniedziałku do piątku o godz. 18.45 na antenie Radia Pogoda nasi filmografowie zdradzają sekrety retro kina!

Najsłynniejsze filmowe piosenki przedwojennego i powojennego kina lat 50. i 60., opowieści o gwiazdach: aktorach, reżyserach, piosenkarzach, autorach tekstów i muzyki, kulisy powstawania najsłynniejszych tytułów srebrnego ekranu, nieznane anegdoty, wspomnienia, „kino od kuchni”… Nasi filmografowie: Katarzyna Wajda, Michał Pieńkowski i Grzegorz Rogowski dzielą się swoją wiedzą ze słuchaczami Radia Pogoda w wakacyjnych programie „Letnie kino retro w Radiu Pogoda”.

Przez cały lipiec i sierpień, codziennie o godzinie 18:45 na antenie radia można posłuchać najpiękniejszych filmowych melodii takich jak: „Kaziu, zakochaj się”, „Jest taki jeden skarb”, „Jak przygoda, to tylko w Warszawie”, „Jadzia”, „Ach śpij kochanie”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą”. Będzie także o tym jakie skarby można znaleźć na stronach:

Nitrofilm.pl

Ninateka.pl

Fototeka.fn.org.pl

Repozytorium.fn.org.pl


Do usłyszenia!

 

„HALKA” NA FESTIWALU W NOWOGARDZIE
Dodano: 28.06.2019

8 lipca rozpocznie się w Nowogardzie 23. Festiwal Filmu, Muzyki, Malarstwa „Lato z Muzami”. W ramach niego zostanie pokazana „Halka” 1929/31 w reżyserii Konstantego Meglickiego.

Lato z Muzami

Festiwal Filmu, Muzyki, Malarstwa „Lato z Muzami” to wydarzenie łączące różne dziedziny sztuki. Jego trzonem jest festiwal filmowy, na którym prezentowane są najnowsze produkcje filmowe oraz klasyczne dzieła wielkich mistrzów. Projekcjom towarzyszą spotkania z aktorami i twórcami festiwalowych filmów. Co roku przyznawana jest również specjalna honorowa nagroda, Laur Cisowy, dla wybitnego polskiego reżysera za całokształt dokonań artystycznych. Integralną częścią programu festiwalu jest konkurs Filmowa Młoda Polska, w trakcie którego prezentowane jest kilkanaście najnowszych krótkometrażowych filmów fabularnych.

„Lato z Muzami” to także warsztaty ARTeria, w trakcie których młodzi ludzie szkolą się w wielu dziedzinach sztuki pod czujnym okiem fachowców.

W trakcie festiwalu odbywają się także koncerty, wernisaże, występy kabaretowe .

Więcej o festiwalu

 

Pokaz „Halki”

 

Pokaz Halki w Nowogardzie (9 lipca, godz. 19:00) uświetni 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki. Dodatkowo 13 lipca festiwal zaprasza na Koncert Moniuszkowski.

„Halka” w reżyserii Konstantego Meglickiego to jedna z trzech polskich przedwojennych ekranizacji opery Moniuszki. Film nie jest jednak jej wierną adaptacją. Jerzy Braun wykorzystał w scenariuszu jedynie główne motywy libretta. Film zrealizowano w roku 1929, jeszcze w epoce kina niemego, ale już u progu dźwiękowego. W kinach był wyświetlany w tym czasie z ilustracją śpiewno-muzyczną" nagraną na płytach gramofonowych. Wykorzystywano głównie nagrania w wykonaniu wybitnych artystów operowych: Matyldy Polińskiej-Lewickiej i Ignacego Dygasa. W 1932 roku producent filmu, Wojciech Błaszczyk, zdecydował się Halkę przemontować i udźwiękowić ją na stałe". Arie Jontka zaśpiewał Władysław Ladis, brat Jana Kiepury, Halki zaś Zuzanna Karin, młoda, dobrze zapowiadająca się śpiewaczka. W nagraniu wziął także udział chór Opery Warszawskiej. Z pierwotnej niemej wersji do naszych czasów dotrwały jedynie końcowe cztery minuty. W zbiorach FINY znajdują się także obszerne fragmenty materiałów roboczych do wersji z 1932 roku. FINA – dzięki unijnemu projektowi Nitrofilm – odjęła próbę montażu zachowanych fragmentów w sposób zgodny z duchem epoki. Ocalone fragmenty ścieżki dźwiękowej zostały wykorzystane we współczesnej ilustracji muzycznej, opracowanej przez Jerzego Rogiewicza.

Więcej o filmie

Seans „Halki” jest realizowany we współpracy z Filmoteką Narodową-Instytutem Audiowizualnym. Przed pokazem prelekcję wygłosi Katarzyna Wajda, filmograf FINA.

 

http://fototeka.fn.org.pl/public/cache/1-F-2672-26-1500x.jpg

,,SZALEŃCY” W BELGRADZIE. DEBIUT BUCZKOWSKIEGO NA NITRATE FILM FESTIVAL
Dodano: 11.06.2019

Tegoroczny XXI Nitrate Film Festival (Nitratnog Filma) odbędzie się pod hasłem „70 filmów na 70 lat”. Siedemdziesiąte urodziny świętuje właśnie Jugosłowiańska Kinoteka, organizator festiwalu.

W czasie dziesięciu dni festiwalu zostanie pokazanych łącznie 70 filmów pochodzących z 30 archiwów filmowych i instytucji kultury z całego świata.

W tym roku Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny zaprezentuje reżyserski debiut Leonarda Buczkowskiego ,,Szaleńcy” (1928). ,,Szaleńcy” to pierwsza filmowa superprodukcja  - zrealizowana przy udziale wielu formacji wojskowych, z nowatorskimi efektami specjalnymi i pirotechnicznymi. Pierwsza i ostatecznie jedyna część tryptyku ,,My, Pierwsza Brygada” odniosła ogromny sukces w Polsce, a także po za nią, i właśnie dzięki zagranicznemu rozpowszechnianiu film przetrwał.

Digitalizacja i restauracja filmu trwała blisko rok. ,,Szaleńcy” powrócili na ekrany kin w 90. rocznicę premiery. Film poddano restauracji cyfrowej w ramach projektu Nitrofilm. Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie.

Na Nitrate Film Festival widzowie zobaczą m.in.: film ,,,Druga strona wiatru” - niedokończone dzieło Orsona Wellesa, które po latach doczekało się realizacji, dokumenty i fabuły poświęcone Jugosławii i Serbii oraz filmy z początku dwudziestego wieku ze Szwedzkiego Instytutu Filmu. Pokaz filmu ,,Szaleńcy” zaplanowano na 16 czerwca - ostatni dzień festiwalu.

 XXI Nitrate Film Festival (Nitratnog Filma) to dopiero początek obchodów siedemdziesięciolecia Kinoteki  w Belgradzie. We wrześniu  ma mieć premierę monografia oraz specjalna wystawa  poświęcona jubileuszowi.

 

Więcej o festiwalu i Jugosłowiańskiej Kinotece:

http://www.kinoteka.org.rs/nitratni-festival-i-zlatni-pecati-za-dan-kinoteke/

 

Program festiwalu:

http://www.kinoteka.org.rs/wp-content/uploads/2019/06/21-FESTIVAL-NITRATNOG-FILMA-2019-JUGOSLOVENSKA-KINOTEKA.pdf


The Website is co-financed by the European Union from the European Regional Development Fund
within the framework of the Operational Programme – Infrastructure and Environment.