O NITROFILMIE NA DISCOVERY CHANNEL
Dodano: 31.03.2014

Już 5 kwietnia 2014 roku na antenie stacji telewizyjnej Discovery Channel odbędzie się premiera pierwszego odcinka cyklu audycji edukacyjno-promocyjnych dotyczących Programu Infrastruktura i Środowisko pod nazwą Polska: operacja zmiana.

Premiery każdego odcinka zaplanowano na soboty, a powtórne emisje audycji będą się odbywać przez 2 najbliższe miesiące, tj. w kwietniu i maju.

Seria dokumentalna Polska: Operacja zmiana powstała na zamówienie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. W cyklu audycji w atrakcyjny sposób przedstawiono wybrane projekty POIiŚ, w tym inwestycje realizowane przez nas.

W jednym z odcinków będzie można zobaczyć zatem Filmotekę Narodową i dogłębniej zapoznać się z projektem NITROFILM. Premierowy odcinek, w którym od kulis będzie można podejrzeć proces cyfryzacji i digitalizacji już 17.05 (godz. 13:00) na Discovery Channel!

 

WYSTAWA "NIEME FILMY: SECOND LIFE" NA GOOGLE CULTURAL INSTITUTE
Dodano: 29.03.2014

Filmoteka Narodowa zaprezentuje nową wystawę na globalnej platformie Google Cultural Institute, zatytułowaną: „NIEME FILMY: SECOND LIFE. Konserwacja i cyfryzacja najstarszych filmów z archiwum Filmoteki Narodowej w Warszawie”.

W ciągu prawie 60-letniej działalności Filmoteki Narodowej udało się odnaleźć i uratować przed zniszczeniem 159 polskich przedwojennych filmów fabularnych oraz dziesiątki filmów dokumentalnych.

Wiele przedwojennych polskich filmów wciąż pozostaje zaginionych. Te, które cudem się odnajdują – na przykład w prywatnych zbiorach – są często w tak złym stanie, że uległyby całkowitemu zniszczeniu, gdyby wyświetlono je na klasycznym projektorze. Dzięki digitalizacji i poklatkowej restauracji cyfrowej można je dziś oglądać nie tylko w kinie czy na DVD, lecz także w Internecie.

Filmoteka Narodowa w ramach projektu NITROFILM zdigitalizowała 43 przedwojenne filmy zrealizowane na łatwopalnej taśmie nitro oraz odrestaurowała trzy nieme produkcje: „Mania. Historia pracownicy papierosów”, „Pan Tadeusz” i „Zew morza”. Zwieńczeniem procesu rekonstrukcji tych trzech tytułów były ich uroczyste re-premiery kinowe z muzyką na żywo.

Wystawie towarzyszą unikatowe materiały pochodzące z archiwalnych zbiorów Filmoteki Narodowej: fragmenty przedwojennych programów filmowych, fotografie, okładki branżowych pism oraz współczesne zdjęcia obrazujące  proces cyfrowej restauracji. Poprzez prezentację pragniemy pokazać w jaki sposób Filmoteka Narodowa pielęgnuje pamięć o najstarszych zabytkach sztuki kinematograficznej i w jaki sposób powołuje je do nowego życia” - mówi Aneta Kozłowska z Filmoteki Narodowej, kuratorka wystawy.

zamknij

 

Naszym flagowym projektem, który zajmował się digitalizacją filmów, był NITROFILM, a jego celami konserwacja i cyfryzacja najstarszych niemych produkcji z naszej kolekcji. Swoją pracą przywróciliśmy pamięć o przedwojennym polskim kinie. Był to projekt niezwykle ważny, dlatego to właśnie on jako pierwszy pojawił się na wystawie. Mamy nadzieję, że pokaże ona, jak dużą pracę trzeba włożyć, by ocalić od zniszczenia filmowe dziedzictwo.

Wystawa pozwala przyjrzeć się efektom naszej pracy na materiałach w dużej rozdzielczości oraz poznać polską przedwojenną kinematografię. W wygodny sposób daje możliwość odbyć podróż w czasie przez jedno kliknięcie: dzięki temu internauci na całym świecie mogą zapoznać się z działalnością Filmoteki Narodowej i jej bogatymi zbiorami.

Wystawę można obejrzeć na stronie:
http://www.google.com/culturalinstitute/exhibit/nieme-filmy-second-life/ARpPjn4s?hl=pl

zamknij



Google Cultural Institute

Google Cultural Institute to globalna platforma, która powstała w 2011 roku. Za swój główny cel obrał udostępnianie ważnych zasobów kultury i historycznych materiałów online, aby stały się dostępne dla wszystkich internautów na całym świecie. Dzięki nowoczesnym narzędziom Google Cultural Institute utrwala najważniejsze dzieła sztuki oraz archiwalne dokumenty i zachowuje je dla przyszłych pokoleń.

Google Cultural Institute współpracuje z ponad 400 innymi instytucjami kultury z ponad 50 krajów. Obok czterech polskich wystaw dziś udostępnionych, internauci z całego świata mogą oglądać historyczne wystawy stworzone przez Muzeum Historii Polski - o Solidarności i zapoczątkowanej przez polskie wydarzenia transformacji w Europie Środkowo-Wschodnie oraz trzy dotyczące Holokaustu, współtworzone z Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau. Innymi ważnymi projektami

Google Cultural Institute były: digitalizacja biblijnych zwojów znad Morza Martwego oraz stworzenie cyfrowej biblioteki, zawierającej zbiór około 5 tysięcy zdjęć fragmentów manuskryptów w niespotykanej dotąd jakości. Inną inicjatywą Google Cultural Institute było uruchomienie Cyfrowego Archiwum Nelsona Mandeli, ogólnodostępnego serwisu internetowego zawierającego tysiące historycznych dokumentów, zdjęć i filmów wideo z życia charyzmatycznego polityka. W ramach Google Cultural Institute funkcjonuje również Art Project, którego celem jest prezentowanie kolekcji arcydzieł i obiektów muzealnych online. Dzięki niemu internauci na całym świecie mogą oglądać zbiory z ponad 300 instytucji partnerskich Google Art Project z ponad 50 krajów świata np. nowojorskiego MoMA i Metropolitan Museum of Art, paryskiego Muzeum Orsay, Muzeum Sztuki Islamskiej w Katarze czy Narodowej Galerii Sztuki Współczesnej w Delhi, a także wybrane eksponaty z Muzeum Sztuki w Łodzi i Muzeum Pałacu w Wilanowie



Dodatkowe Informacje:

Filmoteka Narodowa

Zbiory taśm filmowych i archiwaliów znajdujące się w Filmotece Narodowej należą do największych w Europie i obejmują: 2 tys. tytułów filmów fabularnych od roku 1908 do lat współczesnych, 100 tys. tytułów filmów dokumentalnych i krótkometrażowych, 2 tys. tytułów filmów animowanych oraz wiele innych materiałów związanych z kulturą filmową, takich jak: fotografie, afisze, programy, zdjęcia, książki. Filmoteka Narodowa od początku istnienia jest członkiem Międzynarodowej Federacji Archiwów Filmowych - FIAF a od 2009 r. również Association des Cinémathèques Européennes – ACE.


Google

Google jest globalnym liderem technologicznym, skupiającym się na dostarczaniu rozwiązań, które ułatwiają ludziom dostęp do informacji. Innowacje Google w zakresie wyszukiwania w internecie i reklamy sprawiły, że strona firmy jest najpopularniejszym miejscem w sieci, a marka jedną z najbardziej rozpoznawalnych na świecie.

 

zamknij

 

'Zew morza' do obejrzenia na 11. Święcie Niemego Kina w Iluzjonie
Dodano: 20.03.2014

11. festiwal filmów niemych z muzyką na żywo otworzy nieśmiertelne dzieło F. W. Murnaua Wschód słońca, pierwszy film reżysera zrealizowany w USA, nagrodzony Oscarem za wybitne osiągnięcie artystyczne, a także za zdjęcia i dla najlepszej aktorki – Janet Gaynor. Oprawę muzyczną tego obrazu, uznawanego za najlepszy film epoki niemej, zapewni osiemnastoosobowa Orkiestra Symfoniczna im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod batutą kompozytora Rafała Rozmusa.

Niekwestionowaną gwiazdą tegorocznej edycji będzie Alfred Hitchcock. W programie znalazły się cztery zrekonstruowane przez The British Film Institute filmy Mistrza z lat 1926-1929: Na ringu – uznany za jeden z najlepszych niemych filmów brytyjskich, zrealizowany na podstawie jedynego scenariusza autorstwa Hitchcocka melodramat, ukazujący historię miłosnego trójkąta; Żona farmera – jedna z niewielu w twórczości reżysera komedia; Lokator– inspirowany niemieckim ekspresjonizmem thriller, w którym zarysowały się już cechy stylu reżysera i wreszcie Szantaż(znany także jako Męka milczenia) – film przełomu dźwiękowego (równolegle powstały i były dystrybuowane dwie wersje filmu: niema oraz z wgranymi partiami dialogowymi i elementami muzyki), w którym zagrała jedna z ulubionych aktorek Hitchcocka ery niemej – urodzona w Tarnowie – Anny Ondra. Cztery tak różne filmy Hitchcocka dały asumpt do tego, by zaprezentować je w czterech skrajnie różnych odsłonach muzycznych: od klasycznego tapera – włoskiego pianisty Antonia Coppoli grającego do Szantażu, poprzez folkowy zespół Propaganda East Collective ilustrujący Żonę farmera i jazzowy skład Film Jazz Project z wybitnym amerykańskim trębaczem Michaelem „Patchesem” Stewartem – Na ringu,po rockowe brzmienia zespołu The Washing Machine, które usłyszymy w Lokatorze.

Wspomniana hitchcockowska aktorka - Anny Ondra (Anna Ondráková) rozpoczynała karierę w Czechosłowacji na początku lat dwudziestych XX w., z czasem stając się jedną z najpopularniejszych w tym kraju gwiazd srebrnego ekranu. Dzięki współpracy z Czeskim Centrum w Warszawie i Narodowym Archiwum Filmowym w Pradze zobaczymy Ondrę w horrorze z 1921 roku - Przybysz z ciemności - jednym z najbardziej interesujących czeskich filmów swoich czasów, wyróżniającym się sprawnym montażem, wykorzystaniem flashbacków i oryginalnymi mrocznymi zdjęciami. Film ten zaprezentujemy w nowej zrekonstruowanej wersji, powracającej do obrazu z lat 20. XX wieku. Istniejące dotychczas kopie zostały bowiem wyprodukowane po 1950 roku z negatywu, w którym zamieniono kolejność rolek, a wynikające z tego faktu nieścisłości fabularne tłumaczono założeniami scenariusza, mającymi potęgować tajemniczość filmu. Przybyszowi z ciemności akompaniować będzie czeskiego trio Neuvěřitelno (Andrea Rottin, Jan Procházka, Tomáš Majtán).

Narodowe Archiwum Filmowe w Pradze oraz Czeskie Centrum w Warszawie są także partnerem pokazu pełnometrażowego debiutu słynnego czeskiego reżysera Gustava Machatýego (późniejszego twórcy Eroticonu) - Sonaty Kreutzerowskiej– ekranizacji kontrowersyjnej noweli Lwa Tołstoja, której druk został zakazany w Czechosłowacji. Muzykę do filmu wykona performer Martin Janiček, wspierany przez amerykańską skrzypaczkę Bethany Lacktorin.

Ponadto w ciągu czterech dni filmowego święta zobaczymy wczesne burleski Chaplina, duńskie scince-fiction - Misja na Marsa, zilustrowane elektroniczną muzyką duetu Mathplanete oraz odnaleziony po latach film Henryka Szaro Zew morza, którego akcja po raz pierwszy w polskim kinie dzieje się na morzu, a wątek miłosny splata się z mrożącą krew w żyłach kryminalną intrygą. W filmie wystąpiła plejada polskich gwiazd tamtego okresu: Maria Malicka, Jerzy Marr, Nora Ney oraz dziesięcioletni Tadeusz Fijewski (po raz pierwszy na ekranie). Zrekonstruowaną przez Filmotekę Narodową wersję Zewu morza, której re-premiera odbyła się w 2013 roku, muzycznie zilustruje  Orkiestra Kameralna pod batutą Krzesimira Dębskiego.

Na specjalne życzenie widzów powtórzymy zeszłoroczną projekcję filmu zrekonstruowanego przez Filmmuseum München – Natan mędrzec. Tym razem muzykę wykona na żywo zespół KROKE. Film ten, mimo doskonałej kreacji Wernera Kraussa w roli tytułowej oraz niezwykłego kunsztu realizacyjnego, przejawiającego się w rozmachu inscenizacyjnym i skomplikowanej, wielowątkowej narracji, okazał się dziełem na tyle kontrowersyjnym, że w okresie premiery (1922 rok) jego projekcje były w wielu miejscach zakazane, m.in. w Monachium, gdzie film został zrealizowany oraz w Warszawie. Teraz, po blisko stu latach od powstania, film bez przeszkód możemy zaprezentować warszawskiej publiczności.

Projekcje uzupełnią pokazy przedwojennych reklam oraz kronik PAT.

Seansom filmowym towarzyszą warsztaty dla dzieci oraz seria wykładów na temat początków kina. Podczas warsztatów „Czary. Mary. Kino.” dzieci będą miały okazję zrealizować film poklatkowy rodem z produkcji Georgesa Mélièsa, który wyświetlimy później na dużym ekranie.

Miłośnicy niemego kina będą mieli okazję posłuchać opowieści na temat poetyki obrazu w filmach Murnaua - wykład „Opowiadać cieniem - F.W. Murnau i jego operatorzy” wygłosi dr Katarzyna Taras. O brytyjskim okresie twórczości Hitchcocka opowie redaktor naczelny miesięcznika KINO – Andrzej Kołodyński, a o rekonstrukcji filmu Zew morza – filmograf Filmoteki Narodowej – Michał Pieńkowski.

Zapraszamy więc w niezwykłą podróż w czasie do okresu, gdy kino nie znało technologii 3D, nie znało komputerowych efektów specjalnych, nie znało koloru.., ba! nie znało nawet dźwięku!

PROJEKCJE:

      sala STOLICA 

10.04 – czwartek

19.30   Wschód słońca
Muzyka: Orkiestra Kameralna im. Karola Namysłowskiego pod batutą  Rafała Rozmusa

11.04 – piątek

18.00   Żona farmera
Muzyka: Propabanda

21.00   Szantaż (Męka milczenia)
Muzyka: Antonio Coppola

23.00   Przybysz z ciemności
Muzyka: Neuvěřitelno

12.04 – sobota

17.00   Natan Mędrzec
Muzyka: KROKE

20.00   Zew morza
Muzyka: Orkiestra kameralna pod batutą Krzesimira Dębskiego

23.00   Misja na Marsa
Muzyka: Mathplanete

13.04 – niedziela

16.30   Sonata Kreutzerowska
Muzyka: Martin Janiček oraz Bethany Lankorin

18.30   Lokator
Muzyka: Washing Machine

21.00   Na ringu
Muzyka: Michael "Patches" Stewart

 

      sala MAŁA CZARNA

12.04 - sobota

11.30  Czary. Mary. Kino
Warsztaty z animacji poklatkowej dla dzieci

14.30   Charlie na ślizgawce / Charlie na kuracji
  Muzyka: Magdalena Tajchma i Paweł Zalewski

13.04 – niedziela

13.30   „Zew morza” – rekonstrukcja
 Prelekcja Michała Pieńkowkiego

14.30    Opowiadać cieniem - F.W. Murnau i jego operatorzy
  wykład dr Katarzyny Taras

15.30   Alfred Hitchcock – nie tylko thriller
  wykład red. naczelnego miesięcznika KINO - Andrzeja Kołodyńskiego

Projekcje uzupełnią pokazy przedwojennych reklam oraz kronik  PAT.



Rezerwacje:

Kasa kina – 22 462 72 60;
iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

 

Ceny biletów:

Normalny – 25 zł

Ulgowy – 20 zł

Warsztaty dla dzieci – 14 zł (liczba miejsc ograniczona)

Wykłady – 10 zł, natomiast z biletem na dowolny seans 11. ŚNK wstęp wolny po wcześniejszym odbiorze bezpłatnej wejściówki w kasie kina (liczba miejsc ograniczona)


KONTAKT DLA MEDIÓW:

Marlena Gabryszewska, Kierownik Działu Programowego – mgabryszewska@fn.org.pl tel. 22 845 50 74 wew. 028 lub: 692 769 264

Paulina Świątek, Specjalista ds. promocji i marketingu – pswiatek@fn.org.pl tel. 22 845 50 74 wew. 027

 

Organizator:

Filmoteka Narodowa

Partnerzy i patroni:

 

ZAPYTANIE OFERTOWE NA DOSTAWĘ MATERIAŁÓW DO KONSERWACJI TAŚMY FILMOWEJ
Dodano: 14.03.2014

Zapytanie ofertowe


Filmoteka Narodowa zwraca się z zapytaniem ofertowym dotyczącym dostawy następujących elementów:

- Skrobak 16mm Negativ - 1 szt.

- Sklejarka na cement 16 mm negatyw – 1 szt.        

- Taśma do naprawy perf. 16 mm – 5 szt.                

- Pudła metalowe 35 mm x 305 mb – 150 szt.                    

- Pudła metalowe 35mm x 610 mb – 100 szt.

 

Termin realizacji (dostawy): do 30.04.2014 r.

 

Miejsce realizacji (dostawy): Warszawa, Filmoteka Narodowa Archiwum Filmowe 1 Chełmska

Oferty, zawierające:

- cenę netto i brutto

- datę ważności oferty

prosimy wysyłać mailowo na adres aolszowska@fn.org.pl lub osobiście na adres: Filmoteka Narodowa, ul. Puławska 61, Warszawa do dnia 19.03.2014 r.

Hajże na Soplicę! Bralczyk i Ogórek: wielka improwizacja
Dodano: 10.03.2014

Tym wezwaniem zapraszamy 28 marca 2014 roku o godzinie 19:00 na niepospolity pokaz zrekonstruowanego „Pana Tadeusza” (reż. Ryszard Ordyński, Polska 1928) – superprodukcji, pierwszej ekranizacji epopei narodowego wieszcza. Tym razem pokazowi nie będzie towarzyszyła muzyka na żywo! Tym razem prof. Jerzy Bralczyk i red. Michał Ogórek, z właściwymi sobie elokwencją i humorem, dokonają na żywo wielkiej improwizacji: Mickiewiczowskie dzieło skomentują, spointują i uzupełnią. Słowem wzbogacą (zrekonstruowany) obraz.

Prof. Jerzy Bralczyk: wybitny i popularny językoznawca, polonista, specjalista w zakresie języka mediów, reklamy i polityki. Wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa UW oraz Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Kolekcjoner wydań „Pana Tadeusza” oraz podręczników dobrego zachowania i mówienia. Oprócz językoznawstwa interesuje się… życiem.

Red. Michał Ogórek: dziennikarz, felietonista, krytyk filmowy i satyryk, autor książek, m.in. „Przewodnik po Polsce” (1991), „Najlepszy Ogórek, czyli kalendarz na każdy rok” (2005), „Poczet królów polskich” (2007). W stacji telewizyjnej Kino Polska był autorem cyklu „Na przełaj przez PRL”, w którym komentował kroniki filmowe z tego okresu.

W 2012 roku ukazała się książka „Kiełbasa i sznurek” czyli dialog Michała Ogórka z profesorem Jerzym Bralczykiem - którzy w rozmowach prowadzonych w lekkiej formie (…) pastwią się nad sobą, przeszłością, współczesnością i oczywiście - nad językiem, zwłaszcza polskim.



Wstęp wolny. Odbiór wejściówek w kasie kina Iluzjon.

Kino Iluzjon
28 marca 2014 r.
godz. 19:00

 

zamknij


The Website is co-financed by the European Union from the European Regional Development Fund
within the framework of the Operational Programme – Infrastructure and Environment.