Strona główna / Aktualności
XIX Ogólnopolski Festiwal Piosenki Retro: Daniłowski & Wars
Dodano: 15.09.2022

W tym roku przypada 120 rocznica urodzin dwóch wybitnych kompozytorów międzywojennej polskiej muzyki filmowej: urodzonych w 1902 Henryka Warsa i Władysława Dana. Obu tych artystów bardzo wiele łączy. Obaj jako nastolatkowie brali udział w Bitwie Warszawskiej 1920 roku, obaj byli pionierami nowego, jazzowego stylu śpiewania: Henryk Wars w 1927 roku stworzył pierwszy w Polsce zespół revellersów Jazz Singers, natomiast dwa lata później powstał Chór Dana - najlepszy w Polsce i jeden z najlepszych w Europie tego typu zespołów.

Na początku lat 30., gdy rozpoczęła się epoka kina dźwiękowego, obaj z miejsca zainteresowali się tą nową dziedziną i zaczęli tworzyć muzykę filmową. Po drugiej wojnie światowej obaj znaleźli się w Stanach Zjednoczonych i tam kontynuowali swoją pracę artystyczną: Henryk Wars komponował muzykę dla hollywoodzkich produkcji, zaś Władysław Dan prowadził wytwórnię płytową Dana Records, która lansowała polską muzykę ludową, a w latach 50. i 60. stała się jedną z najpopularniejszych wytwórni w USA. Obaj przeszli do legendy naszego showbiznesu lat międzywojennych. Spośród niezliczonych przebojów, które pisali w latach 30., wiele do dziś cieszy się wielką popularnością.

W ramach XIX edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Retro przygotowaliśmy dla Państwa przegląd wybranych przedwojennych filmów z ich muzyką.

 


Fot. Fototeka FINA

 

 

Wieczór z Tańcem | Retroteka # 10
Dodano: 31.05.2022

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz dyrektor muzyczny Jan Emil Młynarski zapraszają na Wieczór z Tańcem w kinie Iluzjon.

Ostatnie w tym sezonie spotkanie z Retroteką rozpoczniemy pokazem filmu „Wspomnienia z Warszawy” z 1944 r. w reżyserii Franciszka Ożgi. Film wprowadzi nas w taneczny klimat dawnej Warszawy. Po seansie zapraszamy na koncert Jazz Band Młynarski – Masecki. Podczas koncertu usłyszymy piosenki z drugiej płyty zespołu zatytułowanej „Płyta z zadrą w sercu”, która jest inspirowana twórczością przedwojennych polskich artystów.

  • 11 czerwca, godz. 19:00
  • Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50 A
  • Streaming  koncertu dostępny na stronie www.ninateka.pl

 

 


„Wspomnienia z Warszawy”, Polska, reż. Franciszek Ożga 1944, 20 min.

„Parada Warszawy” z 1937 roku to jedyny wyprodukowany w Polsce film rewiowy. Była to składanka piosenek, monologów i numerów tanecznych w wykonaniu ulubieńców warszawskiej publiczności lat 30.

W czasie II wojny światowej w USA jego ocalałe fragmenty zostały przemontowane i tak powstał krótkometrażowy film „Wspomnienia z Warszawy”, zawierający dziewięć scen z „Parady Warszawy”. Są wśród nich „Tiger Rag” w wykonaniu orkiestry jazzowej Henryka Warsa, scenka komiczna w wykonaniu Stanisława Sielańskiego i Heleny Grossówny, jeden z popisów tanecznych Lody Halamy oraz piosenki w wykonaniu Fryderyka Járosyego, Leny Żelichowskiej, Zofii Terné, Chóru Dana, Mariana Rentgena i Tadeusza Faliszewskiego.

Parada Warszawy, zbiory Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego

 

Jazz Band Młynarski-Masecki

Jazz Band Młynarski-Masecki to zespół grający przedwojenny polski jazz. Wbrew obiegowej opinii, jazz nie trafił do Polski na falach słuchanego po kryjomu Radia Wolna Europa. Pierwsze polskie jazzowe utwory powstawały już pod koniec lat XX-stych ubiegłego wieku. Wybitni kompozytorzy tacy jak: Henryk Wars, Jerzy Petersburski czy bracia Artur i Henryk Gold, zasłuchani w płytach zza oceanu czy z Berlina tworzyli hity na potrzeby filmu, kabaretów, teatrów i rewii, a także na zamówienie coraz liczniejszych wytwórni płytowych takich jak Columbia czy Syrena Record. W ten sposób do 1939 roku powstały tysiące kompozycji i nagrań z udziałem wybitnych instrumentalistów oraz śpiewaków i aktorów. II wojna światowa przekreśliła życiorysy, przerwała ciągłość i zakończyła okres "prosperity" młodego polskiego show biznesu, ale nie bezpowrotnie! Wybitny pianista Marcin Masecki razem z Janem Emilem Młynarskim powołali do życia zespół odwołujący się do starej tradycji polskich orkiestr jazzowych międzywojnia. W repertuarze Jazz-Bandu znalazły się utwory swingowe, w większości nieznane. Nie zabraknie też kilku wyjątkowych tang, z których autorstwa polscy kompozytorzy znani byli na całym świecie. Całe przedsięwzięcie skupione jest wokół ducha postaci Adama Astona - najwybitniejszego przedwojennego polskiego śpiewaka rozrywkowego oraz Henryka Warsa - najważniejszego polskiego przedwojennego pianisty, aranżera i kompozytora. Marcin z Jankiem niejako rekompensują stracone szanse całego pokolenia polskich artystów rozrywkowych, którzy w rozkwicie prosperity musieli uciekać, walczyć, ginąć, emigrować osierocając polską muzykę rozrywkową w niepowetowany sposób. Aranżacje Marcina i głos Janka nadają całości zupełnie nowy oddech, czyniąc tę muzykę aktualną i użytkową, do tańca i wzruszeń.

 

„Płyta z zadrą w sercu” Jazz Band Młynarski-Masecki

Jazz Band Młynarski-Masecki na swojej drugiej płycie postanowili pójść o krok dalej i spełnić swoje wielkie marzenie o prawdziwej jazzowej orkiestrze. Do podstawowego składu, który liczył 7 osób, dodali sekcję skrzypiec oraz trąbki i puzony. W ten sposób powstał 17-sto osobowy zespół o dużo szerszej brzmieniowej palecie. Tytuł „Płyta z zadrą w sercu” to tytuł jednej z piosenek jednego z największych polskich tekściarzy XX wieku - Mariana Hemara. Polski przekład amerykańskiego standardu Cliffa Friend’a, Charliego Tobias’a i Boyd’a Bunch’a robił furorę w jednej z rewii warszawskiego teatru Cyrulik Warszawski w roku 1938. Muzycy zapatrzeni w stare fotografie i zasłuchani w orkiestry polskie i amerykańskie, postanowili stworzyć świat, w którym II wojna światowa nie miała miejsca, a jazzbandy taneczne w Polsce nie przestają istnieć i grają czerpiąc ze wszelkich dobrodziejstw nowoczesności. Do nagrań muzycy użyli mikrofonów z lat XX ubiegłego wieku. Całość realizował Filip Krause, ze słynnego berlińskiego studia Emila Berlinera. Na płycie znajdą się utwory głównie z przełomu lat 30 i 40 ubiegłego wieku. Wszystkie to szlagiery polskie, dobrze znane w dawnych czasach, dziś nieco zapomniane. Marcin Masecki swoimi aranżacjami tchnął w piosenki kompletnie nowe życie, życie na miarę XXI wieku. Patronem duchowym tej płyty jest Zygmunt Karasiński - genialny kompozytor rozrywkowy polski przed i powojennej. Na płycie znajdują się trzy jego kompozycje. Historia maestro Karasińskiego jest opisana w dodatku do płyty.

Jan Emil Młynarski

Jan Emil Młynarski pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach. Perkusista, producent, wokalista, radiowiec obecny na scenie muzycznej od 1997 roku. Współpracował z wieloma artystami sceny elektronicznej, popowej i jazzowej. Absolwent prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku. Grał z Wojtkiem Pilichowskim, Kayah. Był członkiem orkiestry wykonującej Concerto for band and orchestra Jona Lorda z kompozytorem we własnej osobie na organach Hammonda. Współpracuje z warszawskimi teatrami m.in.: Studio Buffo (I Love You, You're Perfect, Now Change, reż. David Foulkes, 2010) jako kierownik muzyczny, z Teatrem Powszechnym (Kamień i popioły reż. Artur Urbański, 2011) jako kompozytor muzyki oraz kierownik muzyczny, Teatrem Dramatycznym (Widok z  mostu, aut. Arthur Miller, reż. Agnieszka Glińska, 2019) jako kompozytor muzyki oraz instrumentalista, Teatrem Polonia (Cwaniary reż. Agnieszka Glińska) jako kierownik muzyczny. Od 2009 roku jest liderem własnych przedsięwzięć muzycznych na polu muzyki niezależnej, eksperymentalnej i jazzu.

Założył grupę Warszawskie Combo Taneczne, w której gra na bandżoli i śpiewa tradycyjne warszawskie piosenki. Jest laureatem Fryderyków 2018 (Polish Grammy). Razem z wirtuozem fortepianu Marcinem Maseckim prowadzi Jazz Band Młynarski-Masecki, w którym śpiewa przedwojenny repertuar taneczny autorstwa mistrzów polskiej piosenki (m.in. Henryk Wars. Szmul Ferszko, Artur Gold). Koncertuje z  Jerzym Maksymiukiem i Januszem Olejniczakiem (m.in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Teatro Massimo w Palermo czy Carnegie Hall w Nowym Jorku).

Od 2018 roku prowadzi autorski program muzyczny w radio, poświęcony polskiej muzyce rozrywkowej do roku 1949. W 2010 roku nagrał płytę Młynarski Plays Młynarski poświęconą twórczości swego ojca Wojciecha Młynarskiego (1941-2017) , który był jednym z najważniejszych autorów tekstów piosenek w Polsce w XX wieku.

Współpracuje z wybitnymi instrumentalistami swojego pokolenia. Fascynuje się muzyką Afryki, polskiej wsi regionu Mazowsza Południowego oraz Podhala co słychać w twórczości trio Polonka, które tworzy z Piotrem Zabrodzkim – pozytyw organowy i Michałem Górczyńskim – klarnet kontrabasowy.

Fot. Filip Ćwik

Wieczór z Polskim Radiem | Retroteka # 9
Dodano: 28.04.2022

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz dyrektor muzyczny Jan Emil Młynarski zapraszają na Wieczór z Polskim Radiem w kinie Iluzjon. Podczas koncertu 7 maja o godz. 19:00 usłyszymy Warszawskie Combo Taneczne oraz Kapelę Zdzisława Kwapińskiego. Koncert obfitować będzie w tradycyjne melodie warszawskie, wiejskie i wspólne dla Stolicy i Mazowsza południowo wschodniego. W prawdziwym majowym klimacie, szykuje się spotkanie z najpiękniejszymi polskimi melodiami w wyjątkowym wykonaniu jedenastoosobowego zespołu. Z okazji świętowanych podczas majowej Retroteki  85. urodzin Programu Drugiego Polskiego Radia, zapraszamy na pokaz filmów nawiązujących w swojej treści do Polskiego Radia.


Reklama Dorocznej Wystawy Radiowej, Polska, 1939, 3 min.

Pod koniec sierpnia 1939 roku w Warszawie po raz drugi zorganizowano Doroczną Wystawę Radiową. W krótkiej reklamie tego wydarzenia, na wystawę zaprasza spiker rozgłośni warszawskiej Polskiego Radia, Józef Opieński.  

W służbie mikrofonu, Polska, 1939

Reportaż ukazujący dzień pracy rozgłośni Polskiego Radia od uruchomienia stacji wczesnym rankiem do zakończenia programu. To rzadka okazja by zajrzeć do niektórych wnętrz rozgłośni, a także zobaczyć jak powstają codzienne audycje: gimnastyka poranna, odczyty, transmisje wydarzeń sportowych czy popołudniowy koncert muzyki lekkiej. 

W służbie mikrofonu to prawdopodobnie ostatni przedwojenny polski film. Jego premiera odbyła się podczas otwarcia Dorocznej Wystawy Radiowej zaledwie kilka dni przed wybuchem wojny.

Piętro wyżej, reż. Leon Trystan, Polska, 1937, 87 min.

Hipolit Pączek jest pasjonatem muzyki poważnej. Piętro wyżej w tej samej kamienicy mieszka miłośnik jazzu, spiker radiowy Henryk Pączek. To samo nazwisko i skrajnie różne gusta muzyczne są przyczyną wielu nieprzyjemności i zażartej nienawiści pomiędzy sąsiadami. Pewnego dnia w mieszkaniu Henryka zjawia się młoda dziewczyna, w której od razu zakochuje się z wzajemnością. Co będzie, gdy wyjdzie na jaw, że piękna nieznajoma jest bratanicą zaciętego wroga? Doborowa obsada (Eugeniusz Bodo, Helena Grossówna, Józef Orwid) oraz wspaniała muzyka Henryka Warsa sprawiają, że Piętro wyżej to jedna najpopularniejszych polskich komedii lat 30., z scena, w  której Bodo parodiując amerykańską seksbombę May West śpiewa piosenkę Sex-appeal przeszła do kanonu polskiego kina. 

Piętro wyżej, zbiory Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego

 

Warszawskie Combo Taneczne i Kapela Zdzisława Kwapińskiego z gościnnym udziałem Mateusza Niwińskiego

1 sierpnia 2020 Warszawskie Combo Taneczne obchodziło 10 urodziny. Z tej okazji, zespół zarejestrował materiał na swój czwarty long play.

Kilka lat temu Jan Młynarski i Zdzisław Kwapiński spotkali się przy jednym z odcinków cyklu dokumentalnego Szlakiem Kolberga  i od tamtej pory trwa ich artystyczna i prywatna przyjaźń.  Zdzisław Kwapiński od lat jest jednym z najprężniejszych animatorów muzycznej kultury swojego regionu. Jest skrzypkiem, saksofonistą, śpiewakiem i tancerzem, a także znawcą folkloru ziemi radomskiej.

Warszawskie Combo Taneczne i Kapela Zdzisława Kwapińskiego - dwa zespoły, miejski i wiejski odnaleźli wspólne tradycyjne melodie, nauczyli się od siebie nawzajem tych lokalnych i nagrali płytę pt. Skarałeś mnie Boże. Powiśle to nie tylko dzielnica Warszawy, ale też region na południowy wschód od Radomia, w stronę Wisły. Stamtąd właśnie pochodzą unikatowe melodie, które usłyszymy podczas koncertu.

Płyta pt. Skarałeś mnie Boże to muzyczne spotkanie tradycji miasta i wsi. Dwa zespoły podzieliły się wiedzą i repertuarem i znalazły elementy wspólne dla tradycyjnej muzyki wiejskiej z radomskiego i  folkloru warszawskiego. Zatem mamy tu do czynienia z tangami, mazurami, polkami i oberkami. Ze spotkania dwóch światów powstała 11-osobowa orkiestra uzyskując unikatowe, wymykające się metryce i geografii brzmienie oraz refleksję, iż dużo więcej nas łączy niż dzieli.

Zespół wystąpi w składzie:

Jan Emil Młynarski – śpiew/bandżola/

Piotr Zabrodzki – śpiew/banjo

Anna Bojara – piła

Karol Szczubełek – gitara

Tomasz Duda – baryton sax/klarnet

Maurycy Idzikowski – trąbka

Wojtek Traczyk – kontrabas

Zdzisław Kwapiński – saksofon

Michał Kwapiński – baraban

Barbara Michalec – akordeon

Mateusz Niwiński – skrzypce

Fot. Jacek Poremba

JAN EMIL MŁYNARSKI

Jan Emil Młynarski pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach. Perkusista, producent, wokalista, radiowiec obecny na scenie muzycznej od 1997 roku. Współpracował z wieloma artystami sceny elektronicznej, popowej i jazzowej. Absolwent prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku. Grał z Wojtkiem Pilichowskim, Kayah. Był członkiem orkiestry wykonującej Concerto for band and orchestraJona Lorda z kompozytorem we własnej osobie na organach Hammonda. Współpracuje z warszawskimi teatrami m.in.: Studio Buffo (I Love You ( I Love You, You're Perfect, Now Change, reż. David Foulkes, 2010) jako kierownik muzyczny, z Teatrem Powszechnym (Kamień i popioły reż. Artur Urbański, 2011) jako kompozytor muzyki oraz kierownik muzyczny, Teatrem Dramatycznym (Widok z  mostu, aut. Arthur Miller, reż. Agnieszka Glińska, 2019) jako kompozytor muzyki oraz instrumentalista, Teatrem Polonia (Cwaniary reż. Agnieszka Glińska) jako kierownik muzyczny. Od 2009 roku jest liderem własnych przedsięwzięć muzycznych na polu muzyki niezależnej, eksperymentalnej i jazzu.

Założył grupę Warszawskie Combo Taneczne, w której gra na bandżoli i śpiewa tradycyjne warszawskie piosenki. Jest laureatem Fryderyków 2018 (Polish Grammy). Razem z wirtuozem fortepianu Marcinem Maseckim prowadzi Jazz Band Młynarski-Masecki, w którym śpiewa przedwojenny repertuar taneczny autorstwa mistrzów polskiej piosenki (m.in. Henryk Wars. Szmul Ferszko, Artur Gold). Koncertuje z  Jerzym Maksymiukiem i Januszem Olejniczakiem (m.in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Teatro Massimo w Palermo czy Carnegie Hall w Nowym Jorku).

Od 2018 roku prowadzi autorski program muzyczny w radio, poświęcony polskiej muzyce rozrywkowej do roku 1949. W 2010 roku nagrał płytę Młynarski Plays Młynarski poświęconą twórczości swego ojca Wojciecha Młynarskiego (1941-2017) , który był jednym z najważniejszych autorów tekstów piosenek w Polsce w XX wieku.

Współpracuje z wybitnymi instrumentalistami swojego pokolenia. Fascynuje się muzyką Afryki, polskiej wsi regionu Mazowsza Południowego oraz Podhala co słychać w twórczości trio Polonka, które tworzy z Piotrem Zabrodzkim – pozytyw organowy i Michałem Górczyńskim – klarnet kontrabasowy. 

Fot. Kobas Laksa



Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50 A

7 maja, godz. 19:00

Więcej informacji oraz zakup biletów: www.iluzjon.fn.org.pl

Zakup biletu:

 

Streaming  koncertu dostępny na stronie: www.ninateka.pl



The Website is co-financed by the European Union from the European Regional Development Fund
within the framework of the Operational Programme – Infrastructure and Environment.